Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan12:

hmm då kanske man ska ta o ligga på underskott men inte så mkt ?

Det låter inte helt fel. Kombinera med regelbunden träning med mål att öka vikterna och ät vettig mat, speciellt efter träning, så ska nog resultaten komma tids nog.

Skrivet av Gulbanan:

det viktigaste är att få i sej en massa vatten dricker runt två liter varje gång, innan, under och efter

Korkat att dricka så mycket vatten. Finns ingen mening. Bättre att dricka när man är törstig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

crippa: jodå, det stämmer mycket bra, utöver musklerna man redan ha på kroppen, så ser kroppen de nya på byggda musklerna som onödiga.
muskler är ingen överlevnads källa för kroppen, fettet är det däremot, typ det första man fick lära sig från king grub.
därför typ över hälften utav den tränande världen jämrar sig när en deff är på gång, de vet vilket slit det är för att kunna behålla så mycket utav de muskler de har slitit så hårt att bygga upp och bli av med det som kroppen så hårt biter sig fast vid, fettet.

sen det där med att noobsen skulle ha ökat på på ett kcal underskott köper jag inte.
det som låter mycket rimligare är att noobsen har förlorat så pass mycket BF under ett kcalunderskott så att deffinitionen på kroppen har blivit så pass bra, dvs att små musklerna de redan hade på kroppen har börjat att synas bättre och eftersom de är noobs/okunniga så blir den naturliga reaktionen "wooow, vad mycket mer muskler jag har fått", vilket de ej har.
sen mer styrka är rätt så normalt att få då man ligger på kcal underskott/deffar då man är mer noga med kosten, vad man stoppar i sig och när man gör det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det låter inte helt fel. Kombinera med regelbunden träning med mål att öka vikterna och ät vettig mat, speciellt efter träning, så ska nog resultaten komma tids nog.

Ok tack för hjälpen försöker Öka varje vecka men ska nog gå ner på varannan. Kör iallafall +1 rep, +1rep, +1rep, -3rep och ökning i vikt, +1rep osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemani:

crippa: jodå, det stämmer mycket bra, utöver musklerna man redan ha på kroppen, så ser kroppen de nya på byggda musklerna som onödiga.
muskler är ingen överlevnads källa för kroppen, fettet är det däremot, typ det första man fick lära sig från king grub.

Onödigt mycket muskler är såklart onödigt, just därför är träning viktigt under deff. Finns rätt många trådar på kolo där det skrivs om byggning vid deff om du är intresserad för så enkelt som du skriver är det inte.

Skrivet av mangemani:

därför typ över hälften utav den tränande världen jämrar sig när en deff är på gång, de vet vilket slit det är för att kunna behålla så mycket utav de muskler de har slitit så hårt att bygga upp och bli av med det som kroppen så hårt biter sig fast vid, fettet.

Jag tror det är andra variabler än just deffen som spelar in isf. Musklerna smälter inte direkt av bara för att man ligger på lite energiunderskott.

Skrivet av mangemani:

sen det där med att noobsen skulle ha ökat på på ett kcal underskott köper jag inte.
det som låter mycket rimligare är att noobsen har förlorat så pass mycket BF under ett kcalunderskott så att deffinitionen på kroppen har blivit så pass bra, dvs att små musklerna de redan hade på kroppen har börjat att synas bättre och eftersom de är noobs/okunniga så blir den naturliga reaktionen "wooow, vad mycket mer muskler jag har fått", vilket de ej har.
sen mer styrka är rätt så normalt att få då man ligger på kcal underskott/deffar då man är mer noga med kosten, vad man stoppar i sig och när man gör det.

Det får man såklart räkna in, men har fortfarande sett exempel på folk som gått ner rätt bra i vikt och samtidigt blivit starkare. Speciellt när det gäller Leansgains.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa alla era inlägg men kommer med denhär länken

http://forum.body.se/showthread.php?p=1170140#post1170140

Citat:

Ola berättar bland annat hur han lyckades lägga på sig fantastiska 18 kilo muskler på 20 veckor, och hur han bemästrade konststycket att äta 900 kcal per dag och ändå öka i muskelmassa.

Permalänk
Avstängd

Är det dåligt att träna för ofta, t.ex morgon och kväll 2 dagar i rad?
Jag har kört bröst och axlar igår och var nere i förmiddags och körde ett benpass men kan man dra ner nu och köra något ändå eller borde jag vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det dåligt att träna för ofta, t.ex morgon och kväll 2 dagar i rad?
Jag har kört bröst och axlar igår och var nere i förmiddags och körde ett benpass men kan man dra ner nu och köra något ändå eller borde jag vänta?

Ge musklerna och CNS tid att återhämta sig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Är det dåligt att träna för ofta, t.ex morgon och kväll 2 dagar i rad?
Jag har kört bröst och axlar igår och var nere i förmiddags och körde ett benpass men kan man dra ner nu och köra något ändå eller borde jag vänta?

För ofta är inte bra, precis som för sällan/lite/mycket/lätt/tungt.

Om det där är för ofta däremot låter jag vara osagt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Crippa90;11575994
Korkat att dricka så mycket vatten. Finns ingen mening. Bättre att dricka när man är törstig.[/QUOTE]

Det där är helt fel syn på saken.
När man börjar känna ett sug efter vätska (blir törstig) så har det redan gått för långt.
Att känna sig törstig är ett sätt för kroppen att varna för att vätskenivån gått ner så pass att man börjar röra sig mot uttorkad.
att dricka regelbundet och hålla en jämn vätskebalans är bättre, drick lite nu och då. brukade dricka 1l vatten 1h+- innan varje hockey match/träning för att inte drabbas av vätske brist under aktiviteten (bli för törstig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

Det där är helt fel syn på saken.
När man börjar känna ett sug efter vätska (blir törstig) så har det redan gått för långt.
Att känna sig törstig är ett sätt för kroppen att varna för att vätskenivån gått ner så pass att man börjar röra sig mot uttorkad.
att dricka regelbundet och hålla en jämn vätskebalans är bättre, drick lite nu och då. brukade dricka 1l vatten 1h+- innan varje hockey match/träning för att inte drabbas av vätske brist under aktiviteten (bli för törstig).

Ja det där med vatten ska man inte underskatta...jag har varit trött halva dagarna under flera år nu utan att förstå varför ända fram tills jag började dricka vatten regelbundet och inte bara när jag kände att jag måste. Vilken skillnad. Hoppas det gynnar muskeltillväxten med men något annat vore ju konstigt egentligen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

att dricka regelbundet och hålla en jämn vätskebalans är bättre, drick lite nu och då. brukade dricka 1l vatten 1h+- innan varje hockey match/träning för att inte drabbas av vätske brist under aktiviteten (bli för törstig).

I min tidiga ungdom när jag spelade fotboll så hände det ibland att man spelade match då det var riktigt varmt ute. Och då började man flera timmar innan matchen med att få i sig vätska för att slippa dricka som en häst under matchen och prestera sämre för att man är uttorkad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av resqual:

Det där är helt fel syn på saken.
När man börjar känna ett sug efter vätska (blir törstig) så har det redan gått för långt.
Att känna sig törstig är ett sätt för kroppen att varna för att vätskenivån gått ner så pass att man börjar röra sig mot uttorkad.
att dricka regelbundet och hålla en jämn vätskebalans är bättre, drick lite nu och då. brukade dricka 1l vatten 1h+- innan varje hockey match/träning för att inte drabbas av vätske brist under aktiviteten (bli för törstig).

Tvärt om är det du som har fel syn. Att dricka för mycket är inte bra och kan t.o.m. vara farligt. Copy/Paste en summering från träningslära:

Citat:

I denna del har jag visat att påstående 3, 4, 5 och 6 från del I är felaktiga. Dessa påståenden var

*Vid fysisk aktivitet, framförallt i varm miljö, kan dehydrering endast undvikas genom att matcha vätskekonsumtion med svettförlust
*Törst är ingen bra mätare på kroppens vätskebehov eller uttorkningsgrad
*Flertalet studier visar att ett spontant vattenintag (ad libitum) under träning i värme resulterar i en otillräcklig ersättning av kroppens vattenförluster
*Idrottare bör inta tillräckligt med vätska under aktiviteten så att kroppsvikten håller sig relativt konstant under och efter träning eller tävling.

http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-iv-for-myc...
Samt:

Citat:

Bra vätskerekommendationer

I kontrast till punkterna ovan så skriver jag nu direkt de vätskerekommendationer som jag anser är det bästa.

Man ska dricka när man blir törstig:
Att dricka när man är törstig är kroppens egna dynamiska vätskekalkulator och kommer i de flesta fall att skydda idrottaren mot farorna som finns både med att dricka för lite och med att dricka för mycket.

En våg kan användas för att få en uppfattning om hur mycket vätska man förlorat:
En våg kan användas för att ge ett numeriskt värde för den vätskeförlust som uppstår. Detta kan sen användas för att ta fram en generell strategi för att ersätta vätska under tävling och träning

Kroppens egna signaler ska ALLTID prioriteras före uträknat behov:
Idrottare bör förstå och känna till sitt individuella vätskebehov genom användande av tex en våg, men de ska ALLTID lyssna på kroppens egna signaler för att eventuellt öka (törst) eller minska (ökad urinering, uppsvullen, viktökning) vätskeintaget.

Vid långvariga arbeten så som maraton är en viktminskning med 2 % normalt och önskvärt:
Om man går upp i vikt eller minskar med mer än 4 % i kroppsvikt bör man antingen dricka mindre eller mer för att försöka hålla sig kring 2 % i viktförlust.

http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-i-introduk...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Tvärt om är det du som har fel syn... Herp derp *länkar*

Jag var faktiskt också nära att kommentera ditt första svar (jag tyckte det lät väldigt märkligt). Men efter att ha läst artikeln fick man bättre förståelse för problematiken. Bra info!

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Har inte orkat läsa alla era inlägg men kommer med denhär länken

http://forum.body.se/showthread.php?p=1170140#post1170140

Haha, tack för länken. Alltid roligt att läsa om ljushuvuden som kommer med massa skitsnack

Permalänk
Medlem

Det var tydligen ganska avancerat att få i sig rätt mängd vatten, alltid ska man behöva "läsa sig till att göra rätt". Att dricka ett glas då och då (lite extra på morgonen och under passet) och anpassa det utefter vad man gör under dagen så att man motverkar törst och trötthet kanske är lite för simpelt för att vara korrekt? Det fungerar bra för mig.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

skulle ta dessa länkar med en nypa salt.
jag har druckit minst 4 liter vatten om dagen(utspritt över dagen) från day one sen 12 år tillbaka och jag har då aldrig varit med om något negativt med det, snarare positivt.
teori och praktik går INTE hand i hand alltid, speciellt inte i tränings världen.
det som står på ett papper eller i en länk, tja, behöver inte betyda ett skvatt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

skulle ta dessa länkar med en nypa salt.
jag har druckit minst 4 liter vatten om dagen(utspritt över dagen) från day one sen 12 år tillbaka och jag har då aldrig varit med om något negativt med det, snarare positivt.
teori och praktik går INTE hand i hand alltid, speciellt inte i tränings världen.
det som står på ett papper eller i en länk, tja, behöver inte betyda ett skvatt.

Läste du de länkade artiklarna?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zack_Ersa:

Läste du de länkade artiklarna?

då jag redan vet hur det ligger till då det gäller vatten för mig, så såg jag ingen poäng i det.
gjorde bara en poäng i att teori och praktik inte alltid är samma sak.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Haha, tack för länken. Alltid roligt att läsa om ljushuvuden som kommer med massa skitsnack

Nu har jag inte hört på body radio, men Ola Wallengren, mig veterligen anses högt ansedd inom kostkretsar. Framförallt i träning/byggnings-sfären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart|n:

Nu har jag inte hört på body radio, men Ola Wallengren, mig veterligen anses högt ansedd inom kostkretsar. Framförallt i träning/byggnings-sfären.

18 kilo muskler på 20 veckor.... Bara att titta på bilderna och se hur kroppsfettet gått från runt 5-6% till 12-13% för att förstå att hans "18kg muskler" inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

18 kilo muskler på 20 veckor.... Bara att titta på bilderna och se hur kroppsfettet gått från runt 5-6% till 12-13% för att förstå att hans "18kg muskler" inte stämmer.

Gick han inte upp ca 30 kg under bulken? Jag är ifs inte speciellt intresserad av kost (tyvärr), men jag vet att Ola anlitas flitigt för olika föreläsningar o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart|n:

Gick han inte upp ca 30 kg under bulken? Jag är ifs inte speciellt intresserad av kost (tyvärr), men jag vet att Ola anlitas flitigt för olika föreläsningar o.s.v.

Ser definitivt inte ut som några 30kg i viktökning, viktökningen ser inte ut att ha varit väldigt kvalitativ dessutom. Ursprungsläget ser dock väldigt bra ut! Det finns inga tvivel om att han är duktig på det han gör, men då han lever på att sin tränings/kostkunskap så tar jag allt med en stor skopa salt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Är väldigt roligt att se era prestationer i jag respekterar er väldigt mycket för dem!

Själv tränade jag i våran MMA men sen gick senan i tummen vilket betytt långa väntetider till operation samt extremt lång rehab där jag inte fått träna handen. Nu när senatransplantationen har läkt helt tänkte jag börja med träningen igen!

Kommer trän MMA en gång i veckan mest för att det är roligt, men sen även kombinera med gym! Så har nu köpt ett gymkort på friskis & svettis för att börja bygga lite muskler.

Är 18år, väger 74-75kg och 180cm. Har planerat att lägga ner ungefär 1h gym 3-4 dagar i veckan (måste även jobba, plugga & supa så hinner nog inte mer).

Har ni tips på hur jag ska lägga upp träningen? Har köpt kreatin från gymgrosisten så ska testa det!

Vad jag vill uppnå med träningen är att gå upp i vikt till ca 85kg, inte bli överdrivet stark och ta mest bänkpress av alla, utan mer mångsidigt stark utan att bli klumpig eller hur man nu kan förklara det. Ska även försöka få göra GMU efter sommaren!

Ge era tips och tankar! Uppskattar det väldigt mycket!

Hälsningar, André

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Skrivet av HMB:

18 kilo muskler på 20 veckor.... Bara att titta på bilderna och se hur kroppsfettet gått från runt 5-6% till 12-13% för att förstå att hans "18kg muskler" inte stämmer.

Lyssna på intervjun, det är ca 18kg uppmätt lean body mass (med riktig utrustning, inte någon kass våg). Totala viktuppgången var självklart mer.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Lyssna på intervjun, det är ca 18kg uppmätt lean body mass (med riktig utrustning, inte någon kass våg). Totala viktuppgången var självklart mer.

Jag väljer att inte tro på det där resultatet, han var inte direkt liten innan (dessutom väldigt låg fettprocent). 30kg till borde se så mycket större ut, speciellt om 18 av dom kilona var muskler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Tack så mycket. Får väl ut o springa några dagar i veckan, dock tycker jag det är så jävla tråkigt att springa.
Och sen för att rätta dig lite så behöver man inte särskilt mycket kondition i basket, man ska vara "explosiv" och inte uthållig och därav jag vill bygga benmuskler, men jag förstår hur du tänker.

Jag ska boka in nån dag när jag sticker till gymmet antar jag. Tar nog med en kompis eller vuxen för att känna mig mer säker, och snacka med personalen låter bra..
Mer tips är inte fel!

Tack så jätte mycket än så länge!!
Ljungan

vet inte riktigt vad du spelar man att ha bra kondition i basket är alltid viktigt(kanske inte lika viktigt om du kör center). skulle rekomendera dej att träna väldigt mycket spänst och absolute inte strecha längre än 10 sek per muskel. sen så är det viktigt att du tränar armarna och magen. igentligen är det bara det som är viktigt att du tränar och det är ingen nackdel att du är lite mullig så länge du kan vara snabb i försvaret. sen så försök innan varje basket träning köra micheal bree.

Permalänk
Skrivet av jonte234:

vet inte riktigt vad du spelar man att ha bra kondition i basket är alltid viktigt(kanske inte lika viktigt om du kör center). skulle rekomendera dej att träna väldigt mycket spänst och absolute inte strecha längre än 10 sek per muskel. sen så är det viktigt att du tränar armarna och magen. igentligen är det bara det som är viktigt att du tränar och det är ingen nackdel att du är lite mullig så länge du kan vara snabb i försvaret. sen så försök innan varje basket träning köra micheal bree.

Är 193cm (kanske inte är så jättelångt i basket-världen men jag är längst i laget) så jag kör center.

Jag har försökt hitta någon Michael Bree "träningsstil" (vilket jag antar att det är) men hittar inget! Hjälp mig!

mvh
Ljungan

Permalänk
Skrivet av jonte234:

vet inte riktigt vad du spelar man att ha bra kondition i basket är alltid viktigt(kanske inte lika viktigt om du kör center). skulle rekomendera dej att träna väldigt mycket spänst och absolute inte strecha längre än 10 sek per muskel. sen så är det viktigt att du tränar armarna och magen. igentligen är det bara det som är viktigt att du tränar och det är ingen nackdel att du är lite mullig så länge du kan vara snabb i försvaret. sen så försök innan varje basket träning köra micheal bree.

dummaste jag någonsin har läst tror jag.
oavsett vilken sport man än håller på med, så gynnas allt alltid av att man tränar hela kroppen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Är 193cm (kanske inte är så jättelångt i basket-världen men jag är längst i laget) så jag kör center.

Jag har försökt hitta någon Michael Bree "träningsstil" (vilket jag antar att det är) men hittar inget! Hjälp mig!

mvh
Ljungan

michael bree är en övning för boll kontrol där man först kör crossovers, backom ryggen, power bounce, mellan benen från baseline till baseline men man tar väldigt korta steg så man får in så många man kan. sen så springar man längsme baseline till i höjd med free throw linjen och springer till den gör en fint åt ett håll springer till mitt linjen men alldeles vid kanten där man börjar om det blir backlåtspel, gör en dribbling sen springer man till 3 poängs linjen gör en till dribbling och sen skjuter en 2 eller gör en lay up. detta ger inte styrka men ger jävligt mycket boll kontrol.

som center skulle jag rekomendera dej att inte koncentrera dej på att bränna fett för fettet är bara bra sålänge du orkar springa runt me det men träna magen och rygg så du orkar hålla undan folk från korgen. basket är ju inte en väldigt fysisk sport utan mer teknisk så om du vill bli en jätte bra spelare tränna väldigt mycket på dribblingar och passningar, finns inget jobbigare än att möta en center som har teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

dummaste jag någonsin har läst tror jag.
oavsett vilken sport man än håller på med, så gynnas allt alltid av att man tränar hela kroppen.

i just basket är det inte så viktigt att träna något annat. visst det är ingen nackdel men sålänge du inte e power forward gör det ingen skillnad.