Samsung, LG och Sharp producerar högupplösta skärmar till ny Apple Ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

tycker det är lite ironiskt att samsung gör skärmar åt apple.
men iaf, jäklar vad skarpt!

Errr. Samsung står för produktionen av Apples quad core A6 processor som kommer hamna i nya ipad/iphone modeller.
Faktiskt så är Apple en av Samsungs största kunder, så hela patent kriget mellan dem är *censurerat* löjligt.
Any PR is good PR?

Permalänk
Medlem

Dessa nyheter är typ 1 vecka gamla.

Verkar som det riktigt blöder i ögonen för alla Android fans nu, och seriöst varför tar ni upp samsung och apple jämt. Folk är så otrolig naiva här på sweclockers som tycker Apple är svin. Haha!

Samsung kör på deras koncept förstår ni inte det ännu? Vad gör samsung så mycket bättre. Nä precis. Det är företag vi pratar fattar ni inte det?

Go Apple de kan sina saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Beror såklart på skärmens storlek, men jag antar att han menade att skärmarna skulle vara lika stora. Och då är det såklart fyra gånger så hög pixel täthet som du påpekade.

är jag ute och cyklar eller är inte dedär 16 gånger så hög ppi, 4 gånger så tätt på bredde och fyra på höjden, 4x4=16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

För att få grafikkortsuppsättningar skulle orka driva ett spel på en 22"-are med >300 ppi?

Skulle snarare säga att det är för att man sitter längre ifrån dator skärmen än en mobil eller surfplatta och då behövs inte lika hög ppi.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

är jag ute och cyklar eller är inte dedär 16 gånger så hög ppi, 4 gånger så tätt på bredde och fyra på höjden, 4x4=16

Du är nog ute och cyklar, hur räknar du? Bilden visar precis hur man ska tänka. Man räknar på kvadraten, men alltså inte ytterligare gånger fyra. Sedan beror ppi:n på förhållandet mellan skärmstorlek och upplösning. Tänk dig 10" skärmen här. Dagens har en upplösning på 1024x768 med en ppi på 132. Klämmer vi in samma upplösning i en exempelvis mycket mindre skärm så blir då ppi:n högre. Nu tänker dom använda en lika stor skärm men brassa in en upplösning på 2048x1536, då får vi ju en högre ppi där också, tätare pixlar. Hoppas det hjälpte

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

Visst är det bra med högre upplösning än den som var tidigare men känns som onödigt hög. Men driver det utvecklingen framåt hos Samsung så tänker jag inte klaga

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Dagens Ipad känns ju skarp när man arbetar med gränssnittet och appar, men ganska suddig på websidor tex denna, så bra om upplösningen blir högre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Dagens Ipad känns ju skarp när man arbetar med gränssnittet och appar, men ganska suddig på websidor tex denna, så bra om upplösningen blir högre.

Jo, en viktig anledning för mig att inte köpa ipad2 när jag köpte surfplatta var just konkurrenternas bättre upplösning på skärmen.
Med denna nya upplösning blir ipaden med ens mycket mer intressant.
Fixar de bara lite vettiga anslutningsmöjligheter och skrotar itunes så börjar jag bli lite sugen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Får hoppas att Samsung använder samma ppi i någon av sina egna plattor, fast då med 16:10 och en Androidversion som klarar full HD. Apples 4:3 är och kommer fortsätta vara uselt för video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jo, en viktig anledning för mig att inte köpa ipad2 när jag köpte surfplatta var just konkurrenternas bättre upplösning på skärmen.
Med denna nya upplösning blir ipaden med ens mycket mer intressant.
Fixar de bara lite vettiga anslutningsmöjligheter och skrotar itunes så börjar jag bli lite sugen.

Ja dom dåliga anslutningsmöjliheterna itunes samt att dom kör 4:3 är varför jag inte är intresserad av ipad, dock barnen får sådana i skolan så har ju tillgång till att köra dom, själv skaffar jag nog asus eller samsung samt något mindre än 10".. runt 8" med 1280x800 funkar bra för mig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hmm undrar vad apple kmr ta för en ipad3 om den får en sådan här skärm, tänker på att apple är sjukt dyra med sina produkter. Vad kostar det att tillverka en så högupplöst skärm på en sån liten yta? Gissningsvid 30k för en ipad 3, sounds about right?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Hej mitt företag tillverkar också skärmar till Apple's iPad 3, investera pengar i mitt företag nu!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Dessa nyheter är typ 1 vecka gamla.

Verkar som det riktigt blöder i ögonen för alla Android fans nu, och seriöst varför tar ni upp samsung och apple jämt. Folk är så otrolig naiva här på sweclockers som tycker Apple är svin. Haha!

Samsung kör på deras koncept förstår ni inte det ännu? Vad gör samsung så mycket bättre. Nä precis. Det är företag vi pratar fattar ni inte det?

Go Apple de kan sina saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Appel ligger efter i utveckling, gör dåliga produkter, har låsta UI, fel aspect ratio på skärmarna och är svårt sviniga som företag. Appel kan sina saker - jo, duktiga på marknadsföring och att stämma folk för idéer som DE har stuligt - jo det är de bra på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emahex:

är jag ute och cyklar eller är inte dedär 16 gånger så hög ppi, 4 gånger så tätt på bredde och fyra på höjden, 4x4=16

1080p → 4320p innebär 4 gånger fler pixlar på höjden. "ppi" = "pixels per inch". Om skärmstorleken hålls fix så behövs alltså fyra gånger fler pixlar per längdenhet för att få fyra gånger fler pixlar, alltså är ppi 4x högre. Det skalar på samma sätt på bredden.

Om måttet hade varit ppi², dvs pixlar per kvadrattum, så hade det blivit som du skriver, med längd*höjd. Det är dock inget relevant mått då pixeltätheten på skärmar i praktiken alltid görs kvadratisk (lika tätt i horisontal- som i vertikalled) och därmed är entydigt och lätt relaterad genom kvadratroten. Hade pixeltätheten varit asymmetrisk hade det faktiskt varit bättre att ange separata ppi för horisontal- resp vertikalled istf en samlad ppi².

--

Om det ska heta "pixeltäthet" eller "punkttäthet" på svenska diskuterades tidigare. Engelskan har både ppi, "pixels per inch", och dpi, "dots per inch". Det spelar ingen roll i praktiken i detta fall, en pixel = en punkt. Dpi kommer från skrivarbranschen, men används i min erfarenhet mer än ppi i de flesta direkt datorrelaterade sammanhang också.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Dessa nyheter är typ 1 vecka gamla.

Verkar som det riktigt blöder i ögonen för alla Android fans nu, och seriöst varför tar ni upp samsung och apple jämt. Folk är så otrolig naiva här på sweclockers som tycker Apple är svin. Haha!

Samsung kör på deras koncept förstår ni inte det ännu? Vad gör samsung så mycket bättre. Nä precis. Det är företag vi pratar fattar ni inte det?

Go Apple de kan sina saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, fanboy varning x1000? O.o

Ont:
Känns lite som en björntjänst med en sådan pixel densitet, kommer kräva mer av gpu'n och därigenom dra betydligt mer ström ;/

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Det är ett bra lyft och pressar konkurrenterna.
Själv skulle jag nog aldrig köpa en apple produkt men det är ändå bra för konkurrensen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Varför så hög ppi?

Om de ändå ska öka upplösningen så otroligt mycket kan de väl lika gärna öka skärmstorleken lite mer? Jag ser absolut ingen anledning till att de inte gör iPad (eller surfplattor i allmänhet) i 15"-20" klassen. Det är ju inte så att man planerar att ha den i fickan, så man kan väl lika gärna ta steget fullt ut och försöka ersätta datorerna? Med en så stor platta kan de slänga in ett par extra batterier dessutom.

EDIT:
Jag säger inte att jag tycker att det är en bra idé att försöka ersätta bärbara datorer. Jag avskyr surfplattor av alla slag och all marknadsföring omkring dem. Jag försöker bara förstå mig på hur utvecklarna tänker.

Visa signatur

Asus P8Z68 V-Pro | Intel i5 2500k @ 4.3GHz | Gigabyte Geforce GTX 560Ti OC | 2x Corsair Vengeance 4GB DDR3

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Appel ligger efter i utveckling, gör dåliga produkter, har låsta UI, fel aspect ratio på skärmarna och är svårt sviniga som företag. Appel kan sina saker - jo, duktiga på marknadsföring och att stämma folk för idéer som DE har stuligt - jo det är de bra på.

+1
Nä sanningen är inte vacker! Fast Apple snor inte saker, because "It's innovation!"...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Man kan ju räkna med att Samsung lägger undan x antal paneler åt nästa Galaxy Tab. Huruvida ICS fungerar med så höga upplösningar vet jag dock inte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är less på dessa rykten som sprids om Apples produkter varje gång det börjar närma sig en lansering, för att senare vid lansering så stämde knappt hälften av vad det ryktades om?

Vem är det som startar dessa gissningar?
Personligen är jag skeptisk till en surfplatta med så pass hög upplösning, krävs en del kraft för att driva den och känns som att den kommer bli väldigt dyr.
Högre upplösning lär iPad 3 ha, men skeptisk till det som sägs i artikeln.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Är det bara jag som är less på dessa rykten som sprids om Apples produkter varje gång det börjar närma sig en lansering, för att senare vid lansering så stämde knappt hälften av vad det ryktades om?

Vem är det som startar dessa gissningar?
Personligen är jag skeptisk till en surfplatta med så pass hög upplösning, krävs en del kraft för att driva den och känns som att den kommer bli väldigt dyr.
Högre upplösning lär iPad 3 ha, men skeptisk till det som sägs i artikeln.

jag skulle tro de börjar som spekulationer på forum som sen någon halvseriös icke-medlem/nyhetssida tar seriöst och sen tar någon mer seriös sida det ryktet lite mer seriöst osv.

Men seriöst jag tror på en iPad 2S

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Är det bara jag som är less på dessa rykten som sprids om Apples produkter varje gång det börjar närma sig en lansering, för att senare vid lansering så stämde knappt hälften av vad det ryktades om?

Vem är det som startar dessa gissningar?
Personligen är jag skeptisk till en surfplatta med så pass hög upplösning, krävs en del kraft för att driva den och känns som att den kommer bli väldigt dyr.
Högre upplösning lär iPad 3 ha, men skeptisk till det som sägs i artikeln.

Om iPad 3 kommer ha högre upplösning blir det ju självklart att det blir 4x upplösning, dvs 2048x1536, annars skalar ju inte befintliga appar på ett snyggt sätt. Samma som med iPhone 3Gs -> 4, de gick från 480x320 -> 960x640 dvs 4x. Och det kommer inte vara några problem för ipad 3 att driva upplösningen, iPad 2 har ju som jag skrev tidigare redan 9x grafikprestanda mot iPad 1, så redan den kan ju i teorin driva upplösningen ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Om iPad 3 kommer ha högre upplösning blir det ju självklart att det blir 4x upplösning, dvs 2048x1536, annars skalar ju inte befintliga appar på ett snyggt sätt. Samma som med iPhone 3Gs -> 4, de gick från 480x320 -> 960x640 dvs 4x. Och det kommer inte vara några problem för ipad 3 att driva upplösningen, iPad 2 har ju som jag skrev tidigare redan 9x grafikprestanda mot iPad 1, så redan den kan ju i teorin driva upplösningen ordentligt.

Oavsett vad så är det fortfarande bara spekulationer, som alla gånger med Apples produkter. Det vi vet om är att nya skärmar är på gång men det är även allt. Förstår om det spekuleras i en tråd men när till och med Sweclockers har börjat skriva om dessa rykten som nyhet börjar det bli lite löjligt. (denna är väl Sweclockers första ryktes nyhet om Apples produkter som iaf inte är helt och hållet av spekulation?)
Dock är jag förvånad att folk inte blir besvikna och ledsnar på att spekulera gång på gång när en ny Apple produkt är på väg till marknaden, när majoriteten av alla rykten är felaktiga.
Apple håller ju allt hemligt tills lansering, så vad hjälper det och gissa en massa?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Oavsett vad så är det fortfarande bara spekulationer, som alla gånger med Apples produkter. Det vi vet om är att nya skärmar är på gång men det är även allt. Förstår om det spekuleras i en tråd men när till och med Sweclockers har börjat skriva om dessa rykten som nyhet börjar det bli lite löjligt. (denna är väl Sweclockers första ryktes nyhet om Apples produkter som iaf inte är helt och hållet av spekulation?)
Dock är jag förvånad att folk inte blir besvikna och ledsnar på att spekulera gång på gång när en ny Apple produkt är på väg till marknaden, när majoriteten av alla rykten är felaktiga.
Apple håller ju allt hemligt tills lansering, så vad hjälper det och gissa en massa?

Det är roligt att gissa Och långtifrån allt är ju fel, att iPhone 4s skulle få Siri och 8 megapixel med en ljuskänslig kamera kom ju ut innan telefonen, samma med iphone 4 och dess retina display ryktades det ju om i förtid. Och jo, visst kan man bli besviken - hade ipad 2 fått denna höga upplösning hade jag bytt från min ipad 1, men nu har jag kvar den. Om den inte får det så får vi se, då beror det på hur snabb den nya blir då ettan börjar bli lite långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Det är roligt att gissa Och långtifrån allt är ju fel, att iPhone 4s skulle få Siri och 8 megapixel med en ljuskänslig kamera kom ju ut innan telefonen, samma med iphone 4 och dess retina display ryktades det ju om i förtid. Och jo, visst kan man bli besviken - hade ipad 2 fått denna höga upplösning hade jag bytt från min ipad 1, men nu har jag kvar den. Om den inte får det så får vi se, då beror det på hur snabb den nya blir då ettan börjar bli lite långsam.

Absolut, skrev ju att förstår om det spekuleras i en tråd där folk som är intresserade av framtida produkter från Apple.
Men att just nyheter ska fyllas med spekulationer känns lite, ja jag vet inte vad jag ska skriva för att ingen ska ta illa upp...

Tyckte 4s var praktexempel på rykten som visade sig vara totalt felaktiga. Ny formfaktor, inte en 4s utan en 5a, större display osv. Alltså en ny telefon, inte en uppgradering av den befintliga 4an.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Tyckte 4s var praktexempel på rykten som visade sig vara totalt felaktiga. Ny formfaktor, inte en 4s utan en 5a, större display osv. Alltså en ny telefon, inte en uppgradering av den befintliga 4an.

Jupp, man förväntade sig femman, det ryktas ju dock (hehe) om att femman existerar hos Apple men de hann inte få klart den i tid. Vi får se till sommaren, kommer det en teardrop-telefon till sommarn så var nog en del sanning i de rykten som gick, annars inte. Jag har inte sett vart ryktet om den högupplösta skärmen till ipad 3 kommer ifrån men det kan ju vara från en källa som varit pålitlig förut och det är därför det fått så stor uppmärksamhet. Det verkar ju troligt att det blir så om inte annat, alla inklusive jag var inställda på att ipad 2 skulle fått det som sagt, ipad är bra pixlig idag om man är van vid en iphone 4 alt. högupplöst android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Jupp, man förväntade sig femman, det ryktas ju dock (hehe) om att femman existerar hos Apple men de hann inte få klart den i tid. Vi får se till sommaren, kommer det en teardrop-telefon till sommarn så var nog en del sanning i de rykten som gick, annars inte. Jag har inte sett vart ryktet om den högupplösta skärmen till ipad 3 kommer ifrån men det kan ju vara från en källa som varit pålitlig förut och det är därför det fått så stor uppmärksamhet. Det verkar ju troligt att det blir så om inte annat, alla inklusive jag var inställda på att ipad 2 skulle fått det som sagt, ipad är bra pixlig idag om man är van vid en iphone 4 alt. högupplöst android.

Ärligt trodde jag Apple skulle släppa en 4s och en 5a.

Tror inte det kommer vara så stora ändringar på iPad 3 (2s),
Cortex A9 processor, troligen en aning nedklockad för att hålla uppe batteritiden om de kommer köra på bättre skärm.
Aningen kortare batteritid, typ 8-9 timmar.
Samma grafikprocessor som i iPad 2.
Samma vikt, samma formfaktor.
Bättre kamera, troligen samma som sitter i 4s.
Något bättre front kamera, men fortfarande ingen höjdare.
1GB DDR5 ram.
Men är väldigt skeptisk till att skärmen kommer ha så pass hög upplösning som det spekuleras om. Kan som sagt ha fel men jag gissar på 1280x1024.
Skulle nog säga, väldigt snarlik med Tegra 3 plattorna.

Personligen tycker jag inte iPad har så farligt pixlig upplösning, satt och lekte en del med en etta för en vecka sedan och tyckte den fyllde sitt syfte. Är dock inte heller så kräsen, så länge saker och ting funkar är jag nöjd.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

va är poängen med att ha högre upplösning än det vanliga materialet spelas upp i. de flesta ser fortfarande sina filmer i dvd-kvalitet och då är det onödigt att ha en 1080p-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

1080p → 4320p innebär 4 gånger fler pixlar på höjden. "ppi" = "pixels per inch". Om skärmstorleken hålls fix så behövs alltså fyra gånger fler pixlar per längdenhet för att få fyra gånger fler pixlar, alltså är ppi 4x högre. Det skalar på samma sätt på bredden.

Om måttet hade varit ppi², dvs pixlar per kvadrattum, så hade det blivit som du skriver, med längd*höjd. Det är dock inget relevant mått då pixeltätheten på skärmar i praktiken alltid görs kvadratisk (lika tätt i horisontal- som i vertikalled) och därmed är entydigt och lätt relaterad genom kvadratroten. Hade pixeltätheten varit asymmetrisk hade det faktiskt varit bättre att ange separata ppi för horisontal- resp vertikalled istf en samlad ppi².

Nu är jag me på noterna tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

va är poängen med att ha högre upplösning än det vanliga materialet spelas upp i. de flesta ser fortfarande sina filmer i dvd-kvalitet och då är det onödigt att ha en 1080p-tv.

onödigt att ha en 1080p tv var att ta i
men att man ska ha de på en surfplatta, då är det onödigt. menar kolla spelen som görs idag, fan att sitta skala upp en 1280x800 upplösning till 2048x1536?!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7