SweClockers bygger nya testsystem inför nästa generation grafikkort

Permalänk
Skrivet av Porraz:

Tror du får förklara dig lite för att inte skapa ett krig här. Alltså är det hudfärgen du syftar på eller är det något annat som jag tydligen inte förstår? För det är annars ett välformulerat och bra inlägg.

OnT: Grym rigg

Sry, naturligtvis inte hudfärg utan möjligheter till utbildning eftersom den är utvecklingsländer...
Och i usa lever många imigranter (sydamerikaner) mycket fattigt då de inte har något skyddsnät och möjlighet till skola.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Den med vita fläktar är ju vanlig "silver" till att börja med.

Vad gäller de andra... målad metall ser ju ut såhär, så om du tycker det ser ut som kritfärg så lär du inte vilja ha någon färgad metall i övrigt heller, själv tycker jag det ser väldigt professionellt ut med mörkröd metallic även om den är matt på sidorna, då de givetvis inte polerar alla flänsarna.

Toppytorna med logon är ju dock blankpolerade så där är det riktigt fin rödmetallic som glänser.

Hittade ett gäng med bilder på http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=20421668 som visar lite bättre hur de ser ut "på riktigt" och inte på produktfotona i webaffärerna. Här är en av dem.

http://i.upload3r.com/aIsm.jpg

Tycker fortfarande det ser ut som skit för att vara ärlig, och den vita ser inte ut att vara omålad?

Jag tycker de ser verkligen B ut och det första jag tänkte på när jag såg dem var någon slags transformer-leksak.

Fläktarna går hem, ja. Men själva kylflänsarna ser barnsligt dåliga ut :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Vart skall dem placera radiatorn tycker du?

Jo det är klart, är man seriös med att använda dammsamlar-chassit så blir det kanske svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nästa år släpper AMD och Nvidia en ny generation grafikkort i prestandaklassen. SweClockers är givetvis med på noterna och laddar upp med två rejäla testmaskiner.

Läs artikeln

Om ni kör en dos-emulator, klarar datorn av då att köra det gamla qbasic spelet nibbles?

Permalänk
Avstängd

inte dåligt snygg kylare...

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Japp, de fungerar bra, så ser ingen anledning att byta.
:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av KorvMos
Varför så långsamma minnen? 1600MHz när det finns 2133MHz? Ni kör ju fullt ut på alla andra komponenter

Ptja, med minne i fyra kanaler räcker det och blir över i alla fall.

Ni har en i7-3960X vilket har support för upp till Quad Channel DDR3

Du har Dual Channel DDR3 i 4 minne slottar. Hela grejen med 3960X är att den klara 3 och 4 Channel DDR3 - stor skillnad faktist

på 1600Mhz, Bandbredd på dina DDR3 blir 204.8 GBit/sec , kör man DDR3 tripel blir det 307.2 GBit/sec, kör man quad blir det 409.6 GBit/sec

ökar man klockfreqvens (och jag tror att man kan kommer up i 2200Mhz) så öka banbreden mer. Tillräcklig för att göra något prestanda skillnad i alla fall. Ni förväxlar väl inte slotar och antal kanaler på DDR minnen? tycker det är lite konstig att snåler med DDR3 minnen i en sådant system.

http://www.corsair.com/memory/intel-memory-upgrades/quad-chan...

DD4 Quad channel kostar nog för mycket för skillnaden den ger i presetandan

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av darel:

Ni har en i7-3960X vilket har support för upp till Quad Channel DDR3

Du har Dual Channel DDR3 i 4 minne slottar. Hela grejen med 3960X är att den klara 3 och 4 Channel DDR3 - stor skillnad faktist

på 1600Mhz, Bandbredd på dina DDR3 blir 204.8 GBit/sec , kör man DDR3 tripel blir det 307.2 GBit/sec, kör man quad blir det 409.6 GBit/sec

ökar man klockfreqvens (och jag tror att man kan kommer up i 2200Mhz) så öka banbreden mer. Tillräcklig för att göra något prestanda skillnad i alla fall. Ni förväxlar väl inte slotar och antal kanaler på DDR minnen? tycker det är lite konstig att snåler med DDR3 minnen i en sådant system.

http://www.corsair.com/memory/intel-memory-upgrades/quad-chan...

DD4 Quad channel kostar nog för mycket för skillnaden den ger i presetandan

Tror att du har fått det hela om bakfoten. Quad Channel-minnen är inget annat än fyra matchade minnesstickor som har kompatiblitetstestats för att fungera ihop. De minnena vi använder i de nya testsystemen är identiska och fungerar alldeles utmärkt i quad channel.

Permalänk
Medlem

ok, basha mig om jag frågar dumt nu men vad spelar det för roll om man gör benchmarks på en 14000 kr S-IPS 1920x1200 skärm eller ett billigare alternativ med TN panel t ex i samma upplösning, alternativt en skärm med PVA panel. Spelar det så stor roll när man benchmarkar GPU eller CPU ?

Ska ni recensera bildkvalité så förstår jag, men liksom bara..... VARFÖR??!!11!!!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas T:

Tror att du har fått det hela om bakfoten. Quad Channel-minnen är inget annat än fyra matchade minnesstickor som har kompatiblitetstestats för att fungera ihop. De minnena vi använder i de nya testsystemen är identiska och fungerar alldeles utmärkt i quad channel.

Är du säker på det

Här pratar vi alltså om minnes arkitekturen , dvs. fysiska kopplingen mellan minneskretsen och minneskontrollern i CPU:n. För att öka bandbredd så öka man antal "trådar" mellan CPU och minnet. Gammal Alpha arkitektur hade up emot 6 kopplingen till minnen redan i 90 talets.

Läs http://www.hardwaresecrets.com/article/Everything-You-Need-to... om du inte tror på mig...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av darel:

Är du säker på det

Här pratar vi alltså om minnes arkitekturen , dvs. fysiska kopplingen mellan minneskretsen och minneskontrollern i CPU:n. För att öka bandbredd så öka man antal "trådar" mellan CPU och minnet. Gammal Alpha arkitektur hade up emot 6 kopplingen till minnen redan i 90 talets.

Läs http://www.hardwaresecrets.com/article/Everything-You-Need-to... om du inte tror på mig...

Det känns som att vi missförstår varandra. Jag är mycket medveten om arkitekturen bakom dual, triple och quad channel. Det jag vill få fram är att man inte behöver köpa specifika quad channel-minnen för att utnyttja fyra minneskanaler ihop med Sandy Bridge-E. Fyra identiska moduler räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det känns som att vi missförstår varandra. Jag är mycket medveten om arkitekturen bakom dual, triple och quad channel. Det jag vill få fram är att man inte behöver köpa specifika quad channel-minnen för att utnyttja fyra minneskanaler ihop med Sandy Bridge-E. Fyra identiska moduler räcker.

Får du då Quad channel prestanda med dina 2x Dual Channel? ska jag hoppa över köper Quad rated minne?

Permalänk
Skrivet av darel:

Får du då Quad channel prestanda med dina 2x Dual Channel? ska jag hoppa över köper Quad rated minne?

Spelar ingen roll vad det står, om de är "ratetade" för quad eller nvidia eller intel eller vad som helst. Det enda det betyder är att det liksom är en garanti att det fungerar. Ungefär likadant att köpa arla smör till en kaka som står enligt receptet, fast du lika gärna kan köpa skåne mejeri smör och det funkar lika bra. Är du med?

Så länge du har 4 identiska minnesstickor kan du köra quad, har du tre identiska kan du köra tri, och har du två kan du köra dual.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

förklaring

Skrivet av JonasT:

Det känns som att vi missförstår varandra. Jag är mycket medveten om arkitekturen bakom dual, triple och quad channel. Det jag vill få fram är att man inte behöver köpa specifika quad channel-minnen för att utnyttja fyra minneskanaler ihop med Sandy Bridge-E. Fyra identiska moduler räcker.

Jag tycker ni ska ta o göra en ordentlig artikel/videoklipp om denna fråga och om hur dual Channel och hur minnes kanaler funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Coolt att ni kör med Phanteks kylare, skulle gärna villa se temperaturer eller nån videorecension på en sådan, de verkar vara nya på marknaden eller? aldrig hört talas om dom förens nån månad tillbaka så. Var det verkligen nödvändigt att köpa tgb&mus dock? inte direkt som det gör skillnad för prestandan men iofs om ni spelar på dem kanske det kan va roligt.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.401279/gigantisk-processorkyla... <- Ja menar, de finns flera sidor som man kan läsa på fast alla test blir ju olika beroende på vad man mer har i datorn hehe

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis har tillverkarna gått kursen i grundläggande termodynamik även de.

Motströms seriekylare är vanligen det som ger bäst kylning för en given kylarstorlek. Att man pratar om en tredje fläkt antyder ju det. Var ska man annars om sätta den, om inte emellan de två kylarna?

Är de två kylkropparna däremot parallellkopplade är ju den tredje fläkten inte så smart,

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en hjälm-variant av antec skeleton så man kan ha datorn på skallen och därav bli mer mobil

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skulle vilja ha en hjälm-variant av antec skeleton så man kan ha datorn på skallen och därav bli mer mobil

Har du verkligen nackmuskler till det? Eller frågan kanske ska lyda > Har någon de? ^^

Visa signatur

Bab

Permalänk
Inaktiv

Tjusigt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pastrami:

Har du verkligen nackmuskler till det? Eller frågan kanske ska lyda > Har någon de? ^^

Finns absolut folk med de nackmusklerna, kolla F1-förare t.ex, de tränar sina nackmuskler för att klara av att ta en kurva i höga farter där de utsätts för otroliga G-krafter

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Finns absolut folk med de nackmusklerna, kolla F1-förare t.ex, de tränar sina nackmuskler för att klara av att ta en kurva i höga farter där de utsätts för otroliga G-krafter

Behöver inte ta de så långt. Vanligt folk tränar med tyngre vikter.. Så tung är den inte

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av darel:

Får du då Quad channel prestanda med dina 2x Dual Channel? ska jag hoppa över köper Quad rated minne?

Skrev tidigare till Corsair och frågade om quad channel minnen fungerade att köra i dual channel, de svarade:

"There is no such thing as Dual / Triple / Quad Channel memory, as this is a property of the memory controller in how it handles memory. This is why you can place memory in different slot configurations on a motherboard and it will register as single or dual or triple or quad channel."

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=100949&highlight...

Dvs, "quad channel" ratade minne är mer ett säljtrick.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ni har en lite tätare låda tillgänglig också för test av värmemonster till cpu:er och grafikkort.
Vore lite synd om ni säger "Jo, Gtx 795 är ganska sval trots sina 1200W. Håller sig på 80 grader" och så får man själv mycket högre temperaturer i ett slutet chassi. Det borde iofs gå att simulera med lite moddning av Skeleton-chassit också. Lite snyggt frostade eller graverade (plexi-)glasskivor som ni hakar på på sidorna.

Hur gör ni med kaffet förresten? Svårt att dricka kaffe utan att kunna läsa på forumen under tiden tycker jag.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Skrev tidigare till Corsair och frågade om quad channel minnen fungerade att köra i dual channel, de svarade:

"There is no such thing as Dual / Triple / Quad Channel memory, as this is a property of the memory controller in how it handles memory. This is why you can place memory in different slot configurations on a motherboard and it will register as single or dual or triple or quad channel."

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=100949&highlight...

Dvs, "quad channel" ratade minne är mer ett säljtrick.

Riktig, men det måste vara något nytta, annars skulle inte ens marketing finnas? är det alltså totalt bluff, det finns alltså inget nytta alls. Det finns ju en skillnad mellan att något fungera (i Quad channel mode) och and man får bra prestanda i Quad Channel Mode (bättre timing, OC möjlighter m.m) eller? Svaret du fick på forumet var inte från en corsair anställd ("No I dont work for Corsair står det i deras .sig). Annars tycker jag man ska stämma dom för falsk marknadsföring

Permalänk
Medlem

Jo, men Quad Channel Mode beter sig ju på samma sätt som Dual Channel Mode;
dvs man måste ha tillräckligt många kanaler på minneskontrollern (i CPU numera).
Sedan så antingen så fungerar det eller så fungerar det INTE.
Funkar det inte så får man minnesfel vilket oftast inte känns som att datorn skulle gå långsamt, utan genom att program beter sig konstigt och kraschar.

Quad-packen av minnen är bara minnen med ungefär samma timings, vilket ska minska risken för att det inte funkar. Men även för "icke-quad" minnen så finns det ju specat hur mycket timings får avvika så köper man bara hyfsat bra minnen så bör Quad Channel Mode oftast funka förutsatt man har en shysst burk förövrigt.

tl;dr nedan:

Quad-packen har alltså en lägre risk för att det ska fela ur när man kör Quad Channel Mode.
Hur mycket lägre risk? Ingen kan säga säkert.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Vad har ni överklockat minnena? Om ja, till vilka inställningar?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Det är ju inte tryck på servern direkt längre som de va förr, har ni skrämt folket?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Utmärkt val av chassi för testsystem, att snabbt kunna ändra på kablar, byta komponenter osv.
Men blir inte temperaturer något missvisande då man hela tiden måste ta i akt att det inte är ett slutet chassi?

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lite dåliga jämförelser eller vadå?
En kylare ser man aldrig/nästan aldrig medan det du nämner är saker du och andra ser hela tiden.

Fast cpukylaren syns ju mycket väl nu när de valt det där chassit?