Inget samband mellan våldsamma datorspel och fysiskt våld

Permalänk
Medlem

Detta är ju känt sedan 2008? det fanns med i årets nationella prov i svenska b med rubriken "datorspelande ger positiva hälsoeffekter" ......

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Problemet med de allra flesta spel och filmrelaterade våldsdåd som det skrivs om (tex barnen som lekte GTA och stampade ihjäl ett syskon och andra skräckexempel) är en person som antagligen utan hjälp eller vård hade fastnat i någon annan destruktivt mellan gängmedlem eller stalker.

När jag var liten var det rollspel som var "det" farliga. Ja, och hårdrock. Ett par ynglingar stenade ihjäl en tredje i enlighet med utfallet i sitt rollspel. Man får anta att den tredje viste vad som var på gång eftersom han var med i spelet, men jag minns helt ärligt inte. Var ett jäkla liv om det, skolan skulle vara pedagogisk och lära oss att rollspel var av ondo osv. För att förtydliga menar jag alltså inte rollspel på dator, utan Drakar och demoner varianten med tärning, papper och penna.

Skrivet av SmOOthy:

Ärligt talat tror jag den snea bilden som skapas av sex på grund av all porr är det största problemet barn blir utsatta av på grund av datorer.

Förlåt, va? Får inte orimligt längesedan delade flera generationer säng, och jag skulle gissa på att det korpulerades en del med barn i sängen. Och pippades i ladugården gjordes det nog även då. Om inte drängen satte på pigan, så gjorde bonden det. Och fan vet om det inte spottades mer då, än i dag.
Barn är inte dumma i huvudet. De vet mer än väl att TV/dator'n ljuger. Men de lär sig fan så mycket mer från dem än vad de lär sig i skolan när det kommer till det här ämnet. Och hemma får man ju inte prata om sex med barn, det är bara pedofiler som gör sånt. Grooming, fy fan.

Skrivet av SmOOthy:

Problemet ligger snarare i att många föräldrar inte borde vara föräldrar, då är det lättare att skylla på ett datorspel i stället för att se sig själv i spegeln och fundera på vad f#n man sysslar med. Summan av kardemumman är att folk är korkade.

Här är vi i alla fall helt överens.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av yroll:

Detta är ju känt sedan 2008?

Det har varit känt i flera år, men det kommer ständigt nya och usla studier som kommer fram till att verkligt våld orsakas av fiktivt våld - det är rena religionen att så är fallet hos vissa grupperingar av barnpsykologer, och när fakta inte stöder det så böjer man fakta.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Väl Kyld:

Pallade inte läsa hela tråden så det kanske har nämts innan men det känns lite bakvänt och onyanserat att forska på vilka effekter det INTE ger. Hade varit mer intressant att se vilka de faktiska konsekvenserna blir när man spenderar större delen av sin lediga vakna tid med WOW eller MW eller vad det nu kan vara. Känns som man forskat fram en rapport som ger det svar som man önskar sig.
OK man blir inte aggresiv. Bra. Hur påverkas man då?

Man blir trött och senare på grund av trötthetn, irriterad. Kör man över tröskeln för där man blir pigg igen efter ett dygns spelande, dvs spelar 24h och sen hinner bli pigg, och gör så för många ggr i sitt liv, då förstör man något inom sig. Man blir lättare trött sen, orkar inte lika mycket. Fortsätter man då att spela så kan bli mycket lätt bli riktigt arg, eftersom tröttheten gör att man inte tänker normalt längre, man är i sin egen värld. Och det kan leda till våld _för alla_ som utsatt sig för _tröttheten_.

Våld i spel leder överhuvudtaget inte till våld utanför spelets värld, är jag helt övertygad om, såvida inte en psykisk störning finns sedan tidigare. _Jag tror_ att personer likt Breivik som säger sig ha spelat mycket också förstår att spel är spel, dom avtrubbas inte av "våldet" utan plockar medvetet ut saker dom "behöver" för att göra sina elakheter/begå sina vansinnesbrott, så som vapenhantering i spel tex. Känslan för hur vapnen är och låter dvs. Dom är avtrubbade psykopater redan före och använder spelen som en "kunskapsbas". Precis som vanligt folk använder Wikipedia eller uppslagsverk för att hitta information till vanligt liv så söker dom sin info i spelen.

Men våld kommet av trötthet är mycket vanligt skulle jag vilja påstå. Irritation och relationsbråk mellan föräldrar som båda är trötta efter arbetet tex. Och då handlar det inte om att två föräldrar varit vakna 40 timmar i sträck, utan haft "långa" 8h arbetsdagar några dagar i veckan. Den trötthet som smyger sig på utav för mycket datorspelande, är mycket farligare. Den märks inte, eftersom man är adrenalinpumpad hela tiden nästan, samt inte anstränger kroppen fysiskt, så motverkas ju sömnkänslorna som annars skulle få en icke-spelare att gå och lägga sig. Och kroppen måste bli av med tröttheten som ter sig i att den biologiskt/fysiskt inte orkar med att bete sig normalt. Grinig och irriterad över småsaker är första varningssignalen. Lyssna på den! Lyssnar man inte på den kanske man sätter sig bakom ratten på bilen och kör eller byter blöjor på barnen sina mitt i natten när sambon/tjejen/frugan inte är vaken. Inte bra att köra bil och absolut inte bra att ta hand om småttingar i ett sånt läge....

Ungdomar har ju mer energi än vuxna och era kroppar tål mer skada, både fysiskt (sitta stilla framför datorn) och psykiskt (över-trött), _men_ om någon inte tror trötthet leder till våld så kan vi ju testa på den personen. Utsätter den för 1 månad av 3 dygn gaming - 2 dygn sova perioder, "gibbandes" CS eller SC2 eller vad som. Sen får personen sätta sig och ta hand om ett litet sött knytte till skrikande och busande spädbarn en hel natt, precis efter den sista 36h gaming-sessionen (en trött tänker inte normalt, tänker precis lika kort som en fyllerist, så den skulle mycket väl kunna tänkas acceptera att ta hand om ett så litet barn just då), eller så erbjuder vi en provkörning på E6an i en Ferrari och slår vad om hur länge det tar innan våldet eller kraschen kommer..... (Ferrari kanske är ett löjligt exempel, vi kan säga Volvo istället).

Isolering i små grupperingar är också farligt över lång tid (LAN med några få utvalda som spelar lika intensivt, någon som känner igen sig? :-), för att senare utvecklas till att man själv märker att övriga i den lilla gruppen inte spelar lika mycket som en själv och så stannar man hemma istället och isolerar sig ännu mer). Ytterligare en varningssignal för vanligt folk. Behövs inte en Breivik för att sugas fast i spelande.
Kolla på testerna av de som testas för långfärder till Mars. Hur det påverkar dom. Isolerade med varandra i flera månader och till slut började dom bråka med varandra och även begå våldsbrott mot varandra. Helt vanliga personer. Finns väl ingen som skulle påstå att alla i de test-grupperna skulle av slumpen råka vara psykopater som Breivik? Som blivit avtrubbade av våld i film och spel? Vad är oddsen för att den rymdstyrelse som plockat ut testpersonerna lyckats med det omöjliga och plockat ut 40st psykopater/psykiskt störda? Samma chans som att träffas av blixten? Högre? Lägre? Nej, helt enkelt är det så att tröttheten och i förlängningen isolering från övriga samhället, är boven som skapar våld. Kroppen är byggd ganska bra och klarar att repa sig från få tillfällen av extrem trötthet. Den klarar inte av att anpassa sig till ett bombardemang av trötthet över månader och år.

En ung kille eller tjej som spelar "normalt" och _aldrig_ _ALDRIG_ låter sig bli övertrött eller struntar i läxorna på grund av spelandet, mår bara bra av det. Det skapar då bättre logiskt tänkande och snabbare reaktioner, istället för tvärtom.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Unpas:

Våld i spel leder överhuvudtaget inte till våld utanför spelets värld, är jag helt övertygad om, såvida inte en psykisk störning finns sedan tidigare.

Phu, nu känns världen genast mycket tryggare. Tur att bara vart fjärde eller tredje person lider av någon form av psykisk ohälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Tur att bara vart fjärde eller tredje person lider av någon form av psykisk ohälsa.

Här tror jag du har fel. Jag har pratat med läkare som jobbar med att ställa diagnoser på folk för bland annat försäkringskassans räkning, och de konstaterar kallt att alla har en eller annan diagnos, de flesta har flera. Vad som får folk att fungera, eller inte, i dagens samhälle är hur man hanterar sin (odiagnosticerade) egenhet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var delvis en skämtsam kommentar, men innehöll samtidigt en gnutta allvar. Alla psykiska problem är inte heller av allvarlig karaktär. Allvaret i det hela ligger i att vi inte distanserar eller löser problemet genom att hänvisa till psykisk ohälsa, som om det skulle vara en extremt ovanligt faktor. Med tanke på de problem många brottas med kanske det är än mer befogat att fundera på om alla till synes oskyldiga nöjen hjälper en att "hantera sin egenhet".

(En vuxen granne grät högt med skärande sorg i somras och hans rop hördes i hela kvarteret genom det öppna fönstret. Jag förstod aldrig vilket spel det handlande, men tjutande beklagade han sig frustrerat över att hans död var omöjlig eftersom han hade den magiska skölden. Jag tvivlar på att han skulle göra en fluga förnär i verkliga livet, men han har nog klara problem att sätta en hälsosam gräns för sig själv, något som i det här fallet just torde handla om hantering av sin psykiska ohälsa.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Phu, nu känns världen genast mycket tryggare. Tur att bara vart fjärde eller tredje person lider av någon form av psykisk ohälsa.

Känns ju bra att du blint litar på vad karriärssugna psykologer och politiker kokat fram genom åren. Du vet med egen erfarenhet att det stämmer? Känner du många som lider personligen? Eller sitter den fjärde eller tredjedelen hopkurade ute på någon liten ö i Stockholms skärgård bara för att vi ska slippa se dom?

Eller kommer dom siffrorna från samma fina manipulerade matematiska program som köper och säljer på börserna världen runt nu och som har försatt oss i minst en ekonomisk superkris, hittils? Eller kommer det från guda programmen själv månne? Jag talar om Kalla Fakta och Uppdrag Granskning. Vad som sägs i dom programmen måste vara sant ju, annars skulle det inte få sändas! Ungefär samma naiva tänk som de som köpt sagda anledningar och beivrat/tryckt på för att vi skulle få iväg trupper till Norra Afrika för att panga på folk vi inte har haft eller har ont blod mot. Vi var säkert därnere av den anledning som sades i media, jadå. Att vi inte är i Syrien där massakrerna är hundra gånger värre men landet saknar Olja, det betyder ju inte att vi hjälpte EU och USA att panga i Norra Afrika för Oljans skull. Nej. För då skulle våra svenska ärliga politiker sagt så i TV ju. För vi är svenskar och säger ju _alltid_ sanningen! Jaaa!

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har viss inblick i det, bl a utifrån volontär arbete och vissa samhällsuppdrag som ingår i mitt veckoschema. Därför känner jag många som lider, eller inte alltid lider, utan lärt sig leva med de impulser och reaktioner psykiska störningar medför. Andemeningen i det du skrev om människor "hopkurade ute på någon liten ö" antyder att du saknar erfarenhet av vad psykiska störningar innebär. Med erfarenhet kan du läsa av beteenden bland många du träffar i din vardag, vilka indikerar olika former av sådana störningar. Många av dessa störningar hindrar inte personen från att vara högpresterande och i princip fullt fungerande i samhället. En större funktionsnedsättning är att många inte förstår vad psykiska störningar innebär och visar rädsla för något som inte är konstigare än andra sjukdomar.

Sedan har jag ingen aning om varför du drar upp "Kalla Fakta" och "Uppdrag granskning". Jag har inte ens någon TV och litade dessutom inte på något av dessa programmen tillräckligt för att ens vilja ha titta på dem när jag hade möjlighet. Dina andra exempel drar väl iväg åt en annan riktning, och har ingen direkt koppling till vad jag skrev eller vad jag möjligen tycker och tänker om olika saker. Du ska överhuvudtaget inte lita på någon fullt ut. Jag har endast på senare år som vuxen bott i Sverige och kan bekräfta att inom vissa ämnesområden är det svårt att i Sverige få en objektiv bild. Ryssland är ett ganska typiskt exempel där nästan hela nyhetsutbudet är irriterande vinklat. Har tittat på tre avsnitt av en brittisk dokumentär om Putin som ligger på SVTplay, och den är så skev i sin förmedling av händelser, med ständiga partiska inflikningar, att jag t o m skrev till redaktionen och undrade om det verkligen inte går att få tag på mer utbildande material. Men, men, det här är ju trots allt ett helt annat tema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag har viss inblick i det, bl a utifrån volontär arbete och vissa samhällsuppdrag som ingår i mitt veckoschema. Därför känner jag många som lider, eller inte alltid lider, utan lärt sig leva med de impulser och reaktioner psykiska störningar medför. Andemeningen i det du skrev om människor "hopkurade ute på någon liten ö" antyder att du saknar erfarenhet av vad psykiska störningar innebär. Med erfarenhet kan du läsa av beteenden bland många du träffar i din vardag, vilka indikerar olika former av sådana störningar. Många av dessa störningar hindrar inte personen från att vara högpresterande och i princip fullt fungerande i samhället. En större funktionsnedsättning är att många inte förstår vad psykiska störningar innebär och visar rädsla för något som inte är konstigare än andra sjukdomar.

Sedan har jag ingen aning om varför du drar upp "Kalla Fakta" och "Uppdrag granskning". Jag har inte ens någon TV och litade dessutom inte på något av dessa programmen tillräckligt för att ens vilja ha titta på dem när jag hade möjlighet. Dina andra exempel drar väl iväg åt en annan riktning, och har ingen direkt koppling till vad jag skrev eller vad jag möjligen tycker och tänker om olika saker. Du ska överhuvudtaget inte lita på någon fullt ut. Jag har endast på senare år som vuxen bott i Sverige och kan bekräfta att inom vissa ämnesområden är det svårt att i Sverige få en objektiv bild. Ryssland är ett ganska typiskt exempel där nästan hela nyhetsutbudet är irriterande vinklat. Har tittat på tre avsnitt av en brittisk dokumentär om Putin som ligger på SVTplay, och den är så skev i sin förmedling av händelser, med ständiga partiska inflikningar, att jag t o m skrev till redaktionen och undrade om det verkligen inte går att få tag på mer utbildande material. Men, men, det här är ju trots allt ett helt annat tema.

Förstår dig lite bättre nu. Vi har två skilda tankesätt. Jag ratar psykologin som likvärdig seerskor, spådamer och lyckoamuletter med mera. Det psykologin ofta eller _oftast_ enligt mitt sätt att se på det, kallar för "psykisk störning" eller "psykiskt lidande" är inte annat än människors olika personligheter. Resten är itutat och hjärntvättat in i generationer av godtrogna människor. Upprepat om och om igen tills folk tror på det. Psykiskt lidande kommer oftast av omvärldens förtryck av den enskilde enligt mig, inte av den enskildes egna problem. Vi tillåter inte folk att vara som dom är. Dom fryses ut om dom inte beter sig "normalt". Därför mår dom dåligt. Vårat fel att dom lider helt totalt.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade i och för sig varit trevligare för alla om det var så enkelt. Många störningarna ligger på kemisk nivå där det går att läsa av störningar på hur hjärnan mottar, bearbetar och skickar signaler, mår individen dåligt, eller har åtminstone problem att hantera vardagssituationer. Vissa egenheter går det att finna humor i även för den drabbade, men det trollar inte bort effekterna av den fysiska defekten. Psykiska störningar bottnar i fysiskt mätbara orsaker. Om du är intresserad skulle jag rekommendera dig att läsa böcker i ämnet neurovetenskap (det finns hyfsat lättillgängliga böcker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det hade i och för sig varit trevligare för alla om det var så enkelt. Många störningarna ligger på kemisk nivå där det går att läsa av störningar på hur hjärnan mottar, bearbetar och skickar signaler, mår individen dåligt, eller har åtminstone problem att hantera vardagssituationer. Vissa egenheter går det att finna humor i även för den drabbade, men det trollar inte bort effekterna av den fysiska defekten. Psykiska störningar bottnar i fysiskt mätbara orsaker. Om du är intresserad skulle jag rekommendera dig att läsa böcker i ämnet neurovetenskap (det finns hyfsat lättillgängliga böcker).

Det är där jag håller med, men bara dit. Det du kan mäta kemiskt eller med kraftiga magnetröntgen kameror i hjärnan är saker som man vetenskapligt kan bevisa skiljer sig från det "normala" läget. Det är så få, enligt min mening som lider av sånt. Finns inte en chans i världen att alla med diagnoser har fått sitt blod testat och/eller magnetröntgat hjärnan. Svensk sjukvårdsbudget tillåter inte detta. Det mesta är godtyckliga diagnoser som ställs av mer eller mindre erfarna psykologer (seerskor/spådamer) som, om patienten säger så, säger att han är frisk, och om patienten säger att han är sjuk, säger att han är sjuk.

Och alla medborgare har ju inte genomgått tester av dessa spådamer, så hur någon kan säga sig veta att var fjärde lider av psykisk ohälsa eller störning, är för mig helt ofattbart och också hörsägen och spått i stjärnorna. Eller har någon förgrening inom SÄPO installerat avlyssningsutrusning och kameraövervakning i _alla_ svenska medborgares hem så att vi säkert vet detta? Eller hur får man annars fram såna siffror? Återkommer igen till de här programmerade "robotarna" som köper och säljer våra liv på börsen as we speak...

Ett rent skämt.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Ett utmärkt exempel på hur otroligt slumpmässig och godtycklig psykologin är får man i Breivik-fallet. Första resultatet av Breivik visade väl på att han var såpass psykiskt störd att han "inte kunde ta hand om sig själv". Fatta den tröga psykolog som anser att Breivik har dom problemen, när han bevisligen förutom att ta hand om sig själv, lyckades skapa en riktigt fet bomb (inte direkt något man lär sig i vanliga skolan direkt) och lyckades placera den så att den gjorde så mycket skada, samt sökte info om ön, tog sig dit, begick alla morden osv.

Psykologer är slavar åt sina egna personligheter precis som vi är och bör därför fråntas sina legitimationer och förpassas till historiska felsteg, för dom kan inte frångå sina egna känslor när dom ska "utreda" andra.

Psykologen(-erna) som kom fram till att han inte var kapabel att ta hand om sig själv kommer begå fler fel under sina karrärer framöver. Något händer i deras psyke när dom står inför en person som mördat så många. Hjärnan slår baklås och dom klarar inte av att tänka. Det är inte bara i större mål med grova brott dessa ostabila Psykologer (normala människor med helt normala reaktioner, krishantering mer eller mindre bra) kommer göra fel i, utan mindre mål med vanliga medborgare som gjort mindre misstag men där dessa konsulteras. Många liv förstörs av dessa spåmän och spåkvinnor.

Tänker er att ni går till en "expert"/"psykolog" för att reda ut vanlig stress, ni har dock ett öppet sinne och blir sen hjärntvättade att tro att det inte är normalt utan något ni behöver kontinuerliga samtal för. Eller varför inte råkar välja en psykolog som själv är stressad eller varför inte psykopat. Trevligt trevligt. Eller en psykolog som precis innan han gick till jobbet slagit sin fru eller en kvinnlig psykolog som psykiskt terroriserat sin make före hon gick till jobbet och den session du ska sitta och prata om ditt liv i. Härligt! Detta syns ju inte på dom. Finns inget "tell tale sign" som syns på deras ansikten att dom har det trassligt själva eller är konstiga. Det kanske folk tror eftersom man litar blint på dessa och berättar sina egna hemligheter för dessa utan att ens tveka. Vi litar alldeles för mycket på för oss okända människor just bara på grund av deras yrkesval och lägger för mycket ansvar i andra människors händer. Detta är genomgående så i hela samhället. Det är farligt. Speciellt med sånt man inte kan bevisa helt, som med psykologi. Vad är det som säger att en irriterad och stressad psykolog som precis kommit från att ha misshandlat sin fru inte nedvärderar en manlig klients berättelse till att inte vara "farlig" just på grund av det psykologen varit med om/är med om hemma? Eller tvärtom, sympatiserar med klienten efter att själv ha en fru/sambo/flickvän som är manipulativ och psykiskt terroriserar honom?

Ett annat exempel är att vi litar på våra poliser. Tror ofta att dom är undantagna från kriminalitet. Dom är precis som oss, människor, på gott o ont. Det är lika mycket kriminalitet inom polisen som i övriga samhället. I bet you.

Lika begärligt som dagisarbete är för pedofiler, är polisyrket för en psykopat. Dom söker sig till de platser där dom får chans att utöva makt/utlopp för det dom vill få utlopp för. Logiskt sett. Vad är det som säger att en polisutredare som hatar män/hatar sin egen make/kille/sambo inte väljer att sätta dit en man som är misstänkt för ett relationsbrott där bevisningen ligger och väger ganska precis. Vad är det som säger att den polisutredaren inte väljer att gå höger istället för vänster? Där höger är den version som äklagaren kommer få höra och litar på och går vidare med? Eller en polis med rasistiskt tänkande (som han/hon håller för sig själv för att kunna få utlopp för det i hemlighet) som dömer ut en misstänkt invandrare som våldtäktsman när bevisen där också är ord mot ord eller på annat sätt står och väger? Vad är det som säger detta annat än vanligt folks tro på polisen? Att tro är väl något vi avskaffat nästan? Kyrkorna gapar ju tomma bevisligen. Ska vi bara tro på att polis och rättsväsende och psykologer är goda och gör saker korrekt?

De som tror att det är omöjligt eftersom sållning sker före anställningar så är det bara båg. Fungerar inte alls. De som sållas bort är enbart de psykopater som begått brott, eller de pedofiler som begått brott och finns i polisens register. Alla andra, _alla_, smiter igenom. Finns inget i Psykologin som upptäcker en pedofil eller psykopat före brott begåtts såvida inte pedon/psykot själv säger till den utredande psykologen att han/hon tror att han/hon har dessa problem. Så jävla dålig är psykologin! Gamla "Saida" kunde lika gärna suttit och utrett sånt eller programledarna i dessa otaliga "tala med spöken"-serier som går på tv.

Psykologin = hokuspokus

Datorspels"våld" och TV/Film-"våld" föder inte våld i verkliga livet heller.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag har viss inblick i det, bl a utifrån volontär arbete och vissa samhällsuppdrag som ingår i mitt veckoschema. Därför känner jag många som lider, eller inte alltid lider, utan lärt sig leva med de impulser och reaktioner psykiska störningar medför. Andemeningen i det du skrev om människor "hopkurade ute på någon liten ö" antyder att du saknar erfarenhet av vad psykiska störningar innebär. Med erfarenhet kan du läsa av beteenden bland många du träffar i din vardag, vilka indikerar olika former av sådana störningar. Många av dessa störningar hindrar inte personen från att vara högpresterande och i princip fullt fungerande i samhället. En större funktionsnedsättning är att många inte förstår vad psykiska störningar innebär och visar rädsla för något som inte är konstigare än andra sjukdomar.

Sedan har jag ingen aning om varför du drar upp "Kalla Fakta" och "Uppdrag granskning". Jag har inte ens någon TV och litade dessutom inte på något av dessa programmen tillräckligt för att ens vilja ha titta på dem när jag hade möjlighet. Dina andra exempel drar väl iväg åt en annan riktning, och har ingen direkt koppling till vad jag skrev eller vad jag möjligen tycker och tänker om olika saker. Du ska överhuvudtaget inte lita på någon fullt ut. Jag har endast på senare år som vuxen bott i Sverige och kan bekräfta att inom vissa ämnesområden är det svårt att i Sverige få en objektiv bild. Ryssland är ett ganska typiskt exempel där nästan hela nyhetsutbudet är irriterande vinklat. Har tittat på tre avsnitt av en brittisk dokumentär om Putin som ligger på SVTplay, och den är så skev i sin förmedling av händelser, med ständiga partiska inflikningar, att jag t o m skrev till redaktionen och undrade om det verkligen inte går att få tag på mer utbildande material. Men, men, det här är ju trots allt ett helt annat tema.

Angående Kalla Fakta och Uppdrag Granskning så talade jag till alla läsare av tråden fast det kanske verkade som att det var direkt till dig på grund av citeringen. Försöker hålla mig till _Ni_ och _Er_ så ofta jag kan. Men det är svårt när man känner för något, tur att det finns redigeringsmöjligheter på de flesta forum och blogg-kommentars sidor.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Hjälpsam

Spelar mycket fantasy spel, jag har utan framgång försökt slänga en fireboll i huvudet på folk som jag blivit arga på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur detta ämnet manar folk till att skriva långa böcker om hur fel påståendet är ^^

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

Jag gillar hur detta ämnet manar folk till att skriva långa böcker om hur fel påståendet är ^^

Korta böcker du läser i så fall om du tycker sånt som skrivs om detta är långt på något vis :D.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

det har du iof rätt i.. men det är långt för att vara ett forum

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

det har du iof rätt i.. men det är långt för att vara ett forum

Sant det.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Hedersmedlem

Unpas, det verkar mer som om du är uppretad över dubbelstandard och hyckleri, än att du har något otalt med mig. Du verkar också ha synpunkter på behandlingsmetoder inom psykiatrin. Vad gäller det sistnämnda har jag ingen åsikt, mer än att det rimligen finns både dåliga och bra utövare av relaterade yrken. Jag behöver inte sätta mig in i behandlingsprogrammen för att fungera som ett stöd för människor med t ex olika autistiska drag; det räcker att jag förstår hur de fungerar och vad som får dem att må bra i mitt sällskap.

På ett sätt är det irrelevant om finna ut en exakt befolkningsandel som lider av psykiska störningar, men av erfarenhet kan jag i alla fall konstatera att var den siffran än hamnar är det klart många fler än de flesta tror. Den som upplever att hjärnan spelar den ett eller flera spratt behöver inte känna sig ensam, och det finns absolut ingen anledning att som ej drabbad vara rädd.

Statistik är ett svårt och tveeggat mätinstrument. Det finns också de som hävdat att bland toppen av skickliga affärsmän är en tredjedel psykopater. Sant, eller inte, så är det hur sorgligt det än kan te sig en fördel av vara psykopat om det är pengar som mäter. Psykopaten "lider" inte av samma naturliga hämningar som andra. Det är väl självklart att du finner människor med mer eller mindre allvarliga störningar bland alla samhällsgrupper. Din argumentation tycks peka på att de med s k högre samhällsstatus anser att den grå arbetarmassan ensamt har dessa problem. Det finns säkert en och annan översittare, men jag skulle anta att tillräckligt många är drabbade själva eller genom släkt och bekanta att de tagit sig ur den illusionen.

Det är i och för sig en diskussion du får ta med dem som utövar yrkar, men jag tror knappast att det är ett mått på psykologins uselhet att det är extremt svårt att förutse brottsligt beteende. På ett sätt ska vi nog vara glada att det inte är fullt så enkelt att läsa av den mänskliga hjärnan, för vad skulle i så fall hindra ifrån att experter ägnade sig åt en variant på "preemtive strikes"? Som sagt har inte den diskussionen med mig att göra. Det jag först reagerade på var den naiva tron att så ytterst få lider av psykiska problem att i princip ingen skulle kunna ta skada av våldsamma spel.

Permalänk
Medlem

Preemtive strikes har vi redan. I och med det socialas möjlighet att pressa föräldrar och hota dom med LVU (lagen om vård av unga). I och med det så kan dom fatta beslut om insatser i familjer utan några "bevis" som helst annat än hörsägen. Och vad föräldrar säger används emot dom. Föräldrarna får inte ens tänka fel, och absolut inte säga fel. Det leder till mer insatser. Man får inte ens tänka..... Som ett exempel. Handlingar är ju det man bör straffas för, inte tankar eller funderingar. Inte skrivet som kritik av vad du skrev sist här. Mer som tillägg. Kan skriva under på mycket av vad du skrev sist. Förutom att jag tror ändå att det just visar på psykologins uselhet, det är inte en vetenskap där 1+1 blir 2 alltid, utan det flyter. Det är farligt eftersom dom konsulteras inom vårt rättsväsende och åklagare och domare har börjat ta deras "expert"-utlåtanden som en vetenskaplig sanning. När det inte är annat än en åsikt och mer eller mindre kvalificerad gissning som har fått ett namn "psykologi". Förr kallades folk som hjälpte andra med besvär "kloka gummor/gubbar" "visemän". Samma sak, annan benämning. Dom har fel i hälften eller mer av fallen. Farligt.

Helt klart är jag bitter över en mängd saker. Som du sa, dubbelmoral. Åka ner till Norra Afrika och skjuta på några som aldrig krigat mot oss är ju horribelt. Finns ingen ursäkt för ett sånt brott. Samma gäller Afghanistan. Tala om folk med psykiska störningar och psykopatiska drag som beslutar att vi ska dra iväg och begå såna brott, på grund av grupptryck från andra länder med mera. Fega äckliga krakar till människor, som sen också får många medborgare här hemma att stå och hurra för att vi är "med" och "gör oss nyttiga" som bitches åt USA. Ursäkta språket. Precis som USA skulle respektera oss för att vi frånsagt oss vår självrespekt. När tiden kommer så kommer USA köra kniven i ryggen på oss och skratta istället.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/brak-om-breiviks-psykiska-ti... Säger väl allt om psykologin. Bara godtyckliga åsikter. Lika trovärdigt som http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkemi .

http://www.dn.se/nyheter/nathan-shachar-psykiatrin--med-oss-e...

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte gjort en ren fritextsökning med trunkering på alla ord helt utan att använda headings. Sedan känns det dumt att skippa pubmed men ändå söka artiklar på medline.

Statens medieråd gör inga perfekta studier heller direkt

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Unpas:

Ett utmärkt exempel på hur otroligt slumpmässig och godtycklig psykologin är får man i Breivik-fallet. Första resultatet av Breivik visade väl på att han var såpass psykiskt störd att han "inte kunde ta hand om sig själv". Fatta den tröga psykolog som anser att Breivik har dom problemen, när han bevisligen förutom att ta hand om sig själv, lyckades skapa en riktigt fet bomb (inte direkt något man lär sig i vanliga skolan direkt) och lyckades placera den så att den gjorde så mycket skada, samt sökte info om ön, tog sig dit, begick alla morden osv.

Psykologer är slavar åt sina egna personligheter precis som vi är och bör därför fråntas sina legitimationer och förpassas till historiska felsteg, för dom kan inte frångå sina egna känslor när dom ska "utreda" andra.

Psykologen(-erna) som kom fram till att han inte var kapabel att ta hand om sig själv kommer begå fler fel under sina karrärer framöver. Något händer i deras psyke när dom står inför en person som mördat så många. Hjärnan slår baklås och dom klarar inte av att tänka. Det är inte bara i större mål med grova brott dessa ostabila Psykologer (normala människor med helt normala reaktioner, krishantering mer eller mindre bra) kommer göra fel i, utan mindre mål med vanliga medborgare som gjort mindre misstag men där dessa konsulteras. Många liv förstörs av dessa spåmän och spåkvinnor.

Tänker er att ni går till en "expert"/"psykolog" för att reda ut vanlig stress, ni har dock ett öppet sinne och blir sen hjärntvättade att tro att det inte är normalt utan något ni behöver kontinuerliga samtal för. Eller varför inte råkar välja en psykolog som själv är stressad eller varför inte psykopat. Trevligt trevligt. Eller en psykolog som precis innan han gick till jobbet slagit sin fru eller en kvinnlig psykolog som psykiskt terroriserat sin make före hon gick till jobbet och den session du ska sitta och prata om ditt liv i. Härligt! Detta syns ju inte på dom. Finns inget "tell tale sign" som syns på deras ansikten att dom har det trassligt själva eller är konstiga. Det kanske folk tror eftersom man litar blint på dessa och berättar sina egna hemligheter för dessa utan att ens tveka. Vi litar alldeles för mycket på för oss okända människor just bara på grund av deras yrkesval och lägger för mycket ansvar i andra människors händer. Detta är genomgående så i hela samhället. Det är farligt. Speciellt med sånt man inte kan bevisa helt, som med psykologi. Vad är det som säger att en irriterad och stressad psykolog som precis kommit från att ha misshandlat sin fru inte nedvärderar en manlig klients berättelse till att inte vara "farlig" just på grund av det psykologen varit med om/är med om hemma? Eller tvärtom, sympatiserar med klienten efter att själv ha en fru/sambo/flickvän som är manipulativ och psykiskt terroriserar honom?

Ett annat exempel är att vi litar på våra poliser. Tror ofta att dom är undantagna från kriminalitet. Dom är precis som oss, människor, på gott o ont. Det är lika mycket kriminalitet inom polisen som i övriga samhället. I bet you.

Lika begärligt som dagisarbete är för pedofiler, är polisyrket för en psykopat. Dom söker sig till de platser där dom får chans att utöva makt/utlopp för det dom vill få utlopp för. Logiskt sett. Vad är det som säger att en polisutredare som hatar män/hatar sin egen make/kille/sambo inte väljer att sätta dit en man som är misstänkt för ett relationsbrott där bevisningen ligger och väger ganska precis. Vad är det som säger att den polisutredaren inte väljer att gå höger istället för vänster? Där höger är den version som äklagaren kommer få höra och litar på och går vidare med? Eller en polis med rasistiskt tänkande (som han/hon håller för sig själv för att kunna få utlopp för det i hemlighet) som dömer ut en misstänkt invandrare som våldtäktsman när bevisen där också är ord mot ord eller på annat sätt står och väger? Vad är det som säger detta annat än vanligt folks tro på polisen? Att tro är väl något vi avskaffat nästan? Kyrkorna gapar ju tomma bevisligen. Ska vi bara tro på att polis och rättsväsende och psykologer är goda och gör saker korrekt?

De som tror att det är omöjligt eftersom sållning sker före anställningar så är det bara båg. Fungerar inte alls. De som sållas bort är enbart de psykopater som begått brott, eller de pedofiler som begått brott och finns i polisens register. Alla andra, _alla_, smiter igenom. Finns inget i Psykologin som upptäcker en pedofil eller psykopat före brott begåtts såvida inte pedon/psykot själv säger till den utredande psykologen att han/hon tror att han/hon har dessa problem. Så jävla dålig är psykologin! Gamla "Saida" kunde lika gärna suttit och utrett sånt eller programledarna i dessa otaliga "tala med spöken"-serier som går på tv.

Psykologin = hokuspokus

Datorspels"våld" och TV/Film-"våld" föder inte våld i verkliga livet heller.

Om jag har förstått det hela rätt så var det två psykiatriker som ställde diagnosen "paranoid schizofreni" på Breivik. Psykiatriker är läkare och inte psykologer, så om du upplever att nån har tabbat sig i det här fallet så är de alltså farbror doktorn.

Även om det finns olämpliga personer i alla yrken, så har psykologer tillgång till en hel del forskningsbaserad kunskap både om generella mänskliga beteenden och psykiska åkommor, så dom borde generellt sätt vet mer än gemene man tycker man ju.

När det gäller en eventuell koppling mellan våldsamma datorspel och fysiskt våld, så kan den nog bli lite svår att hitta, möjligtvis att personer med dåligt impulskontroll eventuellt skulle kunna bli mer benägna att använda våld om de spelar våldsamma datorspel .
Tex unga personer med underutvecklad prefrontala cortex , en hjärnstruktur som inte är full utvecklad förrän 25 års ålder, men detta är bara spekulationer från min sida.....

Att man skulle kunna hitta en koppling mellan ökad aggression och våldsamma datorspel däremot känns inte så långsökt

du kan ju kolla in det här klippet :

http://www.youtube.com/watch?v=lCETgT_Xfzg

Permalänk
Medlem

Din poäng är? Barn leker genom att imitera. Det betyder inte att de blir aggressivare, utan bara att de leker annorlunda. Och det är ett långt kliv från imitationslekar till att åka runt och ställa till skottlossning på skolor i 15'års åldern, eller senare.

Personer med dålig impulskontroll kan bli våldsamma av helt andra orsaker, och våldsamma spel är sannolikt en mycket liten del av vad som påverkar dem, och deras beteende. Kan det möjligen vara olämpligt att förse dessa personer med skjutvapen? Det känns som om de spelar COD inte är ett lika stort problem som att de får ta jägarexamen och ha ett gevär hemma...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

klart barn imeterar i lekar mena hallå, när jag va liten fanns inte ens data eller mobiler, vi hade 2 tv kanaler, vi lekte krig osv och inte kom det från nåt spel, utan cowboy filmer oss.
barn mådde nog bättre förr med, vi va ute varje dag o lekte och satt aldrig inne. dagens barn har sämre hälsa och äter massa onyttigt som micro mat.
männsligheten håller på att bli förslappad av alla bekvämligheter det tror jag är största boven till det mest. klart folk inte mår bra

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Inget sammanband mellan datorspel och kroppsfysik heller..

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk

Har man någon mental störning så kan det vara så... men en fult frisk människa? NÄÄ

Min son som snart fyller 7år har fått spela GTA mm sen 3år tillbaka, men ingen våld från honom, till och med lärarna i skolan berömmer honom som lugn, smart bla bla.

Otroligt nog får inte "dumma" ungarna samma beröm, våldsamma i sina lekar och tyvärr efter i utvecklingen.. Dom får spela mulle mek och liknande skit spel, ett år äldre än min son men gör på sig än... Det stör min son och vill inte ta hem dom längre då dessa luktar bajs som min son säger.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

jag tycker det hela med psykologi verkar väldigt manipulativt ovh osäkert,
jag tror man blir argare och mer våldsbenägen om man inte kan göra som man vill
tex inte får spela mv3 fast man är över ålders rekomendationen, det är det som jag tror irriterar folk mest
men för de som fått en diagnos behöver det inte betyda något negativt,
en psykisk störnoing kan göra dig dålig på en sak men bättre på en annan dock rubbar det den normala balansen i hjärna så
man räknas inte som ´´normal´´

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

men ORKA alla dessa "oberoende forskare hyrda av det och det stället bekräftar efter studier".
varje år kommer det ett antal "våld i spel framkallar våld hos ungdomar" och ett antal "våld i spel är ofarligt!"
makalöst att folk ens orkar...

så fort folk får barn så blir det "åh nej! allting är skadligt!" så blir dom värsta moraltomtarna.
samma personer satt SJÄLVA och kollade in die hard 3,dödligt vapen 3+4,och spelade doom 1 och 2 för 15 år sen. wtf?
och föräldrarna till DOM satt och kollade på rambo i början på 80talet.
innan dess satt DERAS föräldrar och kollade in beatles och elvis.
innan dess lekte folk cowboy och indian.

innan DET så sköt folk ihjäl varandra i miljontal,dvs ww2,och gissa vad,DÅ fanns det minsann inga våldsamma dataspel
inte riktat till någon här,utan jag blir bara så trött.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred