Intel Ivy Bridge lanseras i början av april

Permalänk
Melding Plague

Intel Ivy Bridge lanseras i början av april

Entusiaster som väntar på Ivy Bridge får hålla andan ytterligare en tid. Enligt taiwanesiska moderkortstillverkare lanseras Intels nya generation processorer runt den 8 april 2012.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ungefär som jag väntat mig dårå. Har tänkt på en ny dator med nytt AMD grafikkort och Ivy Bridge.. Får bli i april dårå :D!

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer det komma fler modeller med fler kärnor?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Stora frågan är vilket moderkort/chipset som är lämpligast att köpa idag om man vill vara framåtkompatibel med Ivy Bridge.

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadidas:

Stora frågan är vilket moderkort/chipset som är lämpligast att köpa idag om man vill vara framåtkompatibel med Ivy Bridge.

Med Intel's legendariska socket och chipsetbyten så far tankarna till att det i sista stund blir något "konstigt" som gör att det blir en ny sockel, trots tidigare anvisningar om motsatsen. Men framtidskompatibilitet verkar inte speciellt hett på marknaden just nu tråkigt nog.

Permalänk
Skrivet av rmd:

Med Intel's legendariska socket och chipsetbyten så far tankarna till att det i sista stund blir något "konstigt" som gör att det blir en ny sockel, trots tidigare anvisningar om motsatsen. Men framtidskompatibilitet verkar inte speciellt hett på marknaden just nu tråkigt nog.

Man kan inte vara kompatibel med framtiden då man inte vet säkert vad som komma skall, däremot så kan man i nutiden bygga saker som är kompatibla med äldre prylar.

Nya standardkylningen ser intressant ut.

Permalänk
Medlem

Bra att det dröjer, så att jag hinner avnjuta Kepler först, eftersom jag kör ett gen3-moderkort är det bara en plug-in upgrade sen för att se om pci-e 3 gör någon skillnad alls

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Har alltid haft amd, men pga bulldozer så byter jag till Intel. detta blir en bra dator

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur de överklockar

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer en ny styrkrets eller om man bara kommer få välja mellan samma gamla tråkiga moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Har alltid haft amd, men pga bulldozer så byter jag till Intel. detta blir en bra dator

Så du kan se in i framtiden du? Imponerande...

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Någon som vet om det kommer en ny styrkrets eller om man bara kommer få välja mellan samma gamla tråkiga moderkort?

Jo det skall komma nya styrkretsar med, tror det var en artikel på Anandtech om det för ett litet tag sedan. Om de blir så mycket roligare är väl en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Så du kan se in i framtiden du? Imponerande...

Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Så du kan se in i framtiden du? Imponerande...

Behövs inte, bulldozer var ju sämre än sandy bridge. Och Ivy bridge kommer nästan garanterat vara aningen bättre.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Kommer gigabyte ga-z68x-ud7-b3 komma kunna köra ivy bridge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Det som är intressantast för oss tycker jag är överklockningen. IPCn lär ju vara rätt lik och grafikdelen är ju ointressant. Undrar hur det blir med trigate och 22 nm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Någon som vet om det kommer en ny styrkrets eller om man bara kommer få välja mellan samma gamla tråkiga moderkort?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14736-intel-planerar-sex-sty...

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk

Bara jag som känt att Hype:en för Ivy Bridge inte är alls lika stor jämfört med när t.ex de första 32 nanometerprocessorerna kom? Känns ju som något t.ex Jonas och Emil rycker på axlarna för. Med Ivy Bridge kommer ju Tri-gate samt mycket kraftigare grafikkrets m.m lanseras, vilket låter som ett språng enligt mig

---
EDIT: rättade faktan och stavfelen.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Bara jag som känt att Hype:en för Ivy Bridge inte är alls lika stor jämfört med när t.ex de första 32 nanometerprocessorerna kom? Känns ju som något t.ex Jonas och Emil rycker på axlarna för. Med Ivy Bridge kommer ju Tri-gat och en ersättare till bios (eller hur?) lanseras, vilket låter som ett språng enligt mig

Ersättare till BIOS, mer känd som UEFI, finns redan på dagens moderkort.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Ersättare till BIOS eller UEFI finns redan på dagens moderkort.

Tack för det, var osäker på den punkten.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Jag kollade TDPn för äldre processorer men fann att min gamla Intel Core baserade laptop hade en TDP på kanske 25-30 W. Det verkar lågt, om Ivy Bridge ligger på t ex 77+ W är den strömsnålare/strömeffektivare då? (jag vet inte om jag fattat det här :S men på det hela lär man ju hamna på en bra batteritid iaf).

http://ark.intel.com/products/27242/Intel-Core-Solo-Processor...

max TDP ligger tydligen på 27 W, en nyare processor på t ex 45 W har iofs en högre prestanda per watt, men drar en processor med TDP på 45 W mindre ström än en äldre på 27 W? (om man gör en uppskattning)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Trodde att entusiasterna köpte LGA2011 och inte LGA1155. Sandy Bridge/Ivy Bridge är ju mainstream
http://www.youtube.com/watch?v=IJ_R-G_i4Xk

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwiQ:

Jag kollade TDPn för äldre processorer men fann att min gamla Intel Core baserade laptop hade en TDP på kanske 25-30 W. Det verkar lågt, om Ivy Bridge ligger på t ex 77+ W är den strömsnålare/strömeffektivare då? (jag vet inte om jag fattat det här :S men på det hela lär man ju hamna på en bra batteritid iaf).
http://ark.intel.com/products/27242/Intel-Core-Solo-Processor...

Men nu jämför du äpplen och päron De modeller som ligger på 77W är de som skall "ersätta" 2500K/2600K och inte det som skall sitta i laptops. Blir en helt annan lineup där Denna vändan verkar Intel framförallt satsa på strömsnålare CPUer, annars kunde de "behållt" nån modell med 95W TDP. Men för överklockare har det ju mindre betydelse och Ivy Bridge "borde" överklocka väldigt fint

Skrivet av EwiQ:

max TDP ligger tydligen på 27 W, en nyare processor på t ex 45 W har iofs en högre prestanda per watt, men drar en processor med TDP på 45 W mindre ström än en äldre på 27 W? (om man gör en uppskattning)

TDP-värdet går ju inte att direkt översätta till hur mycket ström en CPU drar, men är en indikation om inte annat på "max-värdet". Men som sagt, du jämför fel saker

Permalänk
Medlem

Som arbetsmarknaden ser ut idag lär jag nog få vänta tills april i vilket fall som helst.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

skulle vara kul on intel slängde in en boll från vänster och satte ut ivy bridge under CES bara för att

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Trodde att entusiasterna köpte LGA2011 och inte LGA1155. Sandy Bridge/Ivy Bridge är ju mainstream
http://www.youtube.com/watch?v=IJ_R-G_i4Xk

Entusiaster är inte de som vill ha det som alltid har snabbaste farten eller mest av nånting.

En entusiast är någon (vem som helst) som tycker om något (vad som helst) med en entusiastisk nivå. Vad som anses entusiastiskt är ju personligt för var och en.

Man kan tex vara entusiast angående datorer med absolut högsta prestanda men man kan också vara entusiast till strömsnåla datorer. Man kan vara entusiast till att få sin Intel 990X att gå på så hög frekvens som möjligt samtidigt finns det kanske nån som vill få den att fungera lika bra men med så lite strömstyrka som möjligt. Exakt samma gäller LGA1155.

Därmed kan man vara entusiast till både LGA2011 och till LGA1155 eller vad man nu väljer att vara entusiastisk till.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Avstängd

Någon som vet något om Xeon cpuer? Det är ju bara Xeon cpuer som stödjer ECC RAM, om man vill ha Intel. Jag vill ha ECC RAM. När kommer Xeon cpuerna?

Permalänk
Medlem

Nix, kommer inte att hända!

Jag kommer aldrig att skaffa ett moderkort med UEFI bios, eller ett OS som kräver UEFI, det är en sak som är säker!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

Jag kommer aldrig att skaffa ett moderkort med UEFI bios, eller ett OS som kräver UEFI, det är en sak som är säker!.

Ok. Care to elaborate? Handlar det om OS-signaturkontroll eller vafan det heter så är det "bara" en fara för oem (om de skiter i att implementera avstängning av det) och inte egenbyggen, vi kan installera vad vi vill genom uefi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

har inte riktigt förstått detta men är de nån skillnad på den nya cpu'n som motsvarar i7 2600k förrutom lägre strömförbrukning och det som stod i aktikeln ? den ger nt bättre prestanda i spel t.ex än 2600k'an ?