Windows Phone "Tango" och "Apollo" lanseras under 2012

Permalänk

Provat Nokia Lumia som hastigast och blev imponerad av hur bra OS:et och webbläsaren rullade trots den "klena" hårvaran. Svårt att säga om begränsningarna som finns (hårdvaran, lagringsminnet, mindre appar, filstöd? måste synca via Zune?) kommer att störa. Skärmen var mycket bättre än jag förväntat mig, gillar ex inte SGS 2 AMOLED display.

Köper nog en ny android men ska iallafall ta mig en titt på WP då min ZTE Blade börjar uppnå pensionärsålder.

Bra jobbat Microsoft!

Permalänk
Avstängd

Onödigt för Microsoft att utveckla Windows Phone.

Ingen köper ju ändå det, och dom får ju ändå in mer intäkter från Android än vad dom får från Windows Phone.

Dom kan ju lägga ner Windows Phone och fortsätta stämma Androidtillverkare så får dom pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Onödigt för Microsoft att utveckla Windows Phone.

Ingen köper ju ändå det, och dom får ju ändå in mer intäkter från Android än vad dom får från Windows Phone.

Dom kan ju lägga ner Windows Phone och fortsätta stämma Androidtillverkare så får dom pengar.

De kommer garanterat tjäna en hacka på företagslösningar om inte annat. Personligen tycker jag att deras försök att ta sig in på mobil marknaden ser väldigt ambitiöst ut.

Flippar det eller floppar det? Vi får se nästa år

Permalänk
Skrivet av rektor:

Onödigt för Microsoft att utveckla Windows Phone.

Ingen köper ju ändå det, och dom får ju ändå in mer intäkter från Android än vad dom får från Windows Phone.

Dom kan ju lägga ner Windows Phone och fortsätta stämma Androidtillverkare så får dom pengar.

Bara dumt att leva på andra rätt som det är kanske android dö ut och då har de inga intäkter där längre. Så det är likabra att de försöker komma med något eget när dom har möjligheten till det. Hur det slutar återstår att se.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Windows Phone 7 är riktigt underskattat, tror att en tredje stark aktör skulle vara hälsosammare för utvecklingen av smartphonemarknaden.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk

För mig har inte windows phone varit aktuellt sedan android kom. Jag hade en windows mobile 6.1 telefon, gillade dock den. Men nu så kanske Windows phone blir aktuellt för min del igen, 50 000 apps and counting, känns som att det finns utvecklingsmöjligheter med intressanta program för windows phone medans android känns lite mer som dagis

Permalänk
Medlem

Ni som har windows telefoner eller android hur står det till med öppen källkod, sitter själv på en jailbreakad I4 men när den är utsliten blir det nog ingen apple telefon utan någon annan plattform beroende på hur hårt tillverkaren "stängt" telefonen.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Intressant blandning av haters/troll och folk som gillar mobilerna/nöjda kunder ^^
Mest imponerad över den höga nivån som generellt hållts här, kanske det beror på att det saknas rena WP7-fanboys, utan bara nöjda användare (som inte behöver försvara märket till dödsdagar, trots många "angrepp").

Ska bli intressant att se vad de levererar i framtiden, under Bill Gates tid var iaf MS bäst som "underdogs" där de fick kämpa lite för att hålla sig på topp. När de är i ledning så blir de lata/bekväma och dåliga (samma med deras produkter). Som han själv sa; Ms och Apple är egentligen inte konkurrenter då de riktar in sig på olika delar av marknaden med olika tekniker. Apple vill alltid erbjuda något nytt och häftigt, om än funktionalitet och prestanda får stryka på foten. MS är segare och satsar på mindre, gradvisa uppdateringar/förbättringar av äldre produkter, aldrig först men erbjuder alltid en bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Intressant blandning av haters/troll och folk som gillar mobilerna/nöjda kunder ^^
Mest imponerad över den höga nivån som generellt hållts här, kanske det beror på att det saknas rena WP7-fanboys, utan bara nöjda användare (som inte behöver försvara märket till dödsdagar, trots många "angrepp").

Ska bli intressant att se vad de levererar i framtiden, under Bill Gates tid var iaf MS bäst som "underdogs" där de fick kämpa lite för att hålla sig på topp. När de är i ledning så blir de lata/bekväma och dåliga (samma med deras produkter). Som han själv sa; Ms och Apple är egentligen inte konkurrenter då de riktar in sig på olika delar av marknaden med olika tekniker. Apple vill alltid erbjuda något nytt och häftigt, om än funktionalitet och prestanda får stryka på foten. MS är segare och satsar på mindre, gradvisa uppdateringar/förbättringar av äldre produkter, aldrig först men erbjuder alltid en bra upplevelse.

Jag tycker att man får en klar uppfattning av om WP7 är bra eller inte på denna tråden.... precis som man har fått på andra ställen också.... Vad jag pratar om är, att alla som har testat OS:et säger att den är väldigt bra, och sen är det många som säger att det suger, men har inte testat det...... Hmmm.....

De jag hatar mest av alla, är personer som säger något är skit, men inte har testat det......

Jag har en fråga, vad är det som OS:et fattar ? Många säger att det inte är i närheten klart, men jag ser ett OS med alla Appar man behöver och alla funktioner man behöver..... OS:et är klart, men kommer bli bättre......

Permalänk
Skrivet av Hevin:

Jag tycker att man får en klar uppfattning av om WP7 är bra eller inte på denna tråden.... precis som man har fått på andra ställen också.... Vad jag pratar om är, att alla som har testat OS:et säger att den är väldigt bra, och sen är det många som säger att det suger, men har inte testat det...... Hmmm.....

De jag hatar mest av alla, är personer som säger något är skit, men inte har testat det......

Jag har en fråga, vad är det som OS:et fattar ? Många säger att det inte är i närheten klart, men jag ser ett OS med alla Appar man behöver och alla funktioner man behöver..... OS:et är klart, men kommer bli bättre......

Efter att ha kört iPhone i flera år (3G, 3GS, 4, 4S) ville jag testa WP7 och köpte en Nokia Lumia 800 (riktigt bra och snygg telefon för övrigt). Jag fick dock byta tillbaka till iPhone efter två veckor då jag ganska snabbt insåg att jag saknar för mycket saker jag vant mig att ha i iPhonen.

Själva OS:et är klockrent: snyggt, genomtänkt och snabbt. Däremot märker man av hur få appar det finns när man väl börjar använda telefonen i vardagen. I mitt fall saknades en bra Dropboxklient, Plex, Blocket, Hemnet, hitta.se, SR Play, BankID, bra gitarrstämmare m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har en Nokia Lumia 800 med Mango som jag har använt i en vecka nu, har haft android innan och jag kan säga att wp7 passar bättre på en mobiltelefon. Metro-gränsnittet fungerar väldigt bra med en hand, det är snyggt och jag känner inte att jag vill gå tillbaka till android.

Nu vet jag inte hur wp7 känns på en enklare telefon men på lumian så finns det inget lagg whatsoever.

Jag har utvecklat appar för både wp7 och android så jag har känt på båda utvecklingsmiljöer. Här vinner wp7 med hästlängder.

några minus(-) med wp7
- Man måste använda zune-programvaran för att synka in filer från datorn så vi som sitter på linux måste boota om eller virtualisera.
- Videoformaten är begränsade till wmv och mp4 (har jag för mig)
- Bing som integrerad sökmotor( bara ett minus för att jag saknar google)
- WP7 är inte opensource med allt vad det innebär
- Inget stöd för flash ( men detta kanske border vara ett plus )

några plus(+) med wp7
+ Visual Studio med Silverlight och XNA. Mycket trevligare att jobba med än eclipse och java, emulatorn känns också bättre.
+ Facebook-integreringen, man behöver ingen fb-app och chatten integreras i sms-trådarna. Man behöver aldrig mer gå in på fb via webbläsaren
+ Väldigt enkelt att lägga in sina gmail-konton med kalendrar. Den synkar allt jättefint. Google-apps konton funkar direkt.
+ Microsoft Office kommer med. Finns inget alternativ till android som kommer i närheten.
+ Röststyrningen fungerar bra.
+ Integration med skydrive

Visa signatur

awesome arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Onödigt för Microsoft att utveckla Windows Phone.

Ingen köper ju ändå det, och dom får ju ändå in mer intäkter från Android än vad dom får från Windows Phone.

Dom kan ju lägga ner Windows Phone och fortsätta stämma Androidtillverkare så får dom pengar.

Jag visste väl allt att du var ett troll Ifall någon undrar så är det här samma kille som sa att Android market sög och att Andorid utvecklare var giriga för att de flesta utvecklare har reklam i sina appar eller ville ha betalt för dem.

Skrivet av oboyklubben:

Efter att ha kört iPhone i flera år (3G, 3GS, 4, 4S) ville jag testa WP7 och köpte en Nokia Lumia 800 (riktigt bra och snygg telefon för övrigt). Jag fick dock byta tillbaka till iPhone efter två veckor då jag ganska snabbt insåg att jag saknar för mycket saker jag vant mig att ha i iPhonen.

Själva OS:et är klockrent: snyggt, genomtänkt och snabbt. Däremot märker man av hur få appar det finns när man väl börjar använda telefonen i vardagen. I mitt fall saknades en bra Dropboxklient, Plex, Blocket, Hemnet, hitta.se, SR Play, BankID, bra gitarrstämmare m.m.

FJag skulle vilja formulera det som så att det är för få utav de "officiella" aktörerna som satsar seriöst på WP7. De flesta riktigt bra apparna har gjorts utav fristående utvecklare, medans officiella appar ofta lämnar mycket att önska. Ett väldigt bra exempel är Spotify appen som har utvecklats i över 6 månader, men inte känns i närheten av klar. Förhoppningsvis så kommer det att ändras under det kommande året..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Hur kommer det sig att apple inte gör så men ändå säljer som smör? Eller xbox och playstation för den delen?

Släpper inte Apple många mindre uppdateringar?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Inaktiv

...''ta upp kampen med Apple och Google''.., den Microsoft redan har vunnit menar ni?

Permalänk
Medlem

Windows phone kommer att vara helt ointressant så länge dom använder sig av fascist-gränssnittet Zune.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Har också en Lumia 800 och är riktigt nöjd. Använt den i snart 3 veckor. Den är snabb i menyerna, inget lagg what so ever.

Utveckla för denna plattform är trevligt också, man får bra verktyg från microsoft, nackdelen är att det kostar att "developer-unlocka" telefonen, känns dyrt i början innan man fått kläm på språket riktigt.

Gränssnittet gillar jag, (verkar som antingen gillar man det eller hatar det). Gillar idén med live-tiles. Och så är de helt annat upplägg än vad som används i Ios/Android!

Det som jag saknar är att kunna skapa mappar och strukturera upp program och dylikt. Kanske kommer i nästa uppdatering?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Nokia största misstag, är inte hoppas på android tåget och valde windows phone istället. För det kommer dom betala för sitt dyra misstag.
Ios och Android har alldeles för stort försprång och windows phone är alldeles för sent ute. Kvittar hur bra telefonerna kommer att bli och det sista är "folket" vill slippa välja mellan olika.

ios = alla har det, så varför inte jag med? Enkelt för alla att använda och en trend sen länge tillbaks, så alla vill äga en.
android = Överlägsen i hårdvarumässigt " telefonsidan" (som datorer, alla vill ha de senaste grymmaste hårdvaran), öppenhet, konfiguera som du vill.
windows phone = ? Ingen aning vad den går för, både i hård/varu mässigt. Då inte orkat bry mig att läsa om det. 2 dominerande är tillräckligt, orkar inte hålla reda på en till.

På företagsidan, kanske windows phone kan ta för sig marknads andelar, då det är Microsoft, men inte på konsument sidan.

Som sagt har jag noll koll på windows phones och kanske jag har fel. Det får framtiden visa.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Hur kommer det sig att apple inte gör så men ändå säljer som smör? Eller xbox och playstation för den delen?

Vad pratar du om?

IOS: http://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history
Xbox 360: http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360_system_software
PS3: http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_system_software

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontus:

några plus(+) med wp7
+ Facebook-integreringen, man behöver ingen fb-app och chatten integreras i sms-trådarna. Man behöver aldrig mer gå in på fb via webbläsaren

I mitt fall är det där ett stort fett minus =p, jag hatar facebook, och man blir påtvingad skiten mer och mer i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Android och Bada telefoner ett tag och även provat på IPhone lite kort. Nu nyligen fick jag välja en telefon genom jobbet och denna gången valde jag en Windows Phone (HTC Titan) och jag måste säga att jag är imponerad så här långt!

Windows Phone passar så mycket bättre i telefonen än vad de andra gör, det känns verkligen som att operativet är gjort för just en telefon. Android och iOS vill mer framstå som bäbara datorer utan tangentbord vilket känns fel.

Tittar man sedan på vad folk som verkligen provat Windows Phone så kan man se att belåtenheten är överväldigande.

Sen får vi inte glömma hur snabbt och smidigt systemet känns, att zooma, panorera o.s.v i kartor går extremt snabbt, inga lagg alls.

I mina ögon känns IPhone gammal vi detta laget, vi får hoppas att de verkligen fixar en nylansering snart så att de kan återigen sätta lite press på marknaden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

I mitt fall är det där ett stort fett minus =p, jag hatar facebook, och man blir påtvingad skiten mer och mer i dagsläget.

Man är inte tvingad till facebook, men visst är det fint att få en uppdaterad profilbild i telefonboken.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nokia största misstag, är inte hoppas på android tåget och valde windows phone istället. För det kommer dom betala för sitt dyra misstag.
Ios och Android har alldeles för stort försprång och windows phone är alldeles för sent ute. Kvittar hur bra telefonerna kommer att bli och det sista är "folket" vill slippa välja mellan olika.

ios = alla har det, så varför inte jag med? Enkelt för alla att använda och en trend sen länge tillbaks, så alla vill äga en.
android = Överlägsen i hårdvarumässigt " telefonsidan" (som datorer, alla vill ha de senaste grymmaste hårdvaran), öppenhet, konfiguera som du vill.
windows phone = ? Ingen aning vad den går för, både i hård/varu mässigt. Då inte orkat bry mig att läsa om det. 2 dominerande är tillräckligt, orkar inte hålla reda på en till.

På företagsidan, kanske windows phone kan ta för sig marknads andelar, då det är Microsoft, men inte på konsument sidan.

Som sagt har jag noll koll på windows phones och kanske jag har fel. Det får framtiden visa.

Dina argument för Android är riktigt, riktigt svaga. Du får komma ihåg att den stora mässan inte har så stor koll och de kommer inte att bry sig om npgot av det du listade upp som fördelar för Android. Knappt jag bryr mig för så länge Android är slöare och ostabilare så spelar ingenting av det någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nokia sitter säkert och håller tummarna i alla fall

Permalänk
Medlem

Angående att synka filer till telefonen:
http://www.nirmaltv.com/2010/02/02/how-to-map-skydrive-as-net...

Sedan borde man kunna använda skydriveappen eller den integrerade funktionaliteten för att komma åt filerna.

Jag har inte provat själv än dock.

Finns ju även en dropbox-app på marketplace.

Blocket har en app på g.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Alla modellerna får uppdateringarna. Det sker ingen uppdelning, ex budgetmobil får android 1.6 dyr får nyaste. Framgentering är av ondo. Men men, är google och microsoft ej intresserade av att ta marknadsandelar så kan jag som konsument barar beklaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oboyklubben:

Själva OS:et är klockrent: snyggt, genomtänkt och snabbt. Däremot märker man av hur få appar det finns när man väl börjar använda telefonen i vardagen. I mitt fall saknades en bra Dropboxklient, Plex, Blocket, Hemnet, hitta.se, SR Play, BankID, bra gitarrstämmare m.m.

Det här är det problemet jag känner med WP. Tycker OS:et i sig verkar väldigt intressant och gillar att Microsoft ligger någonstans mitt i mellan Apples kontrollerade och Googles mer fria (men även fragmenterade) ekosystem.

Gissar på att det är rätt många som känner som mig, att OS är intressant men supporten från (större) utvecklare är för dålig än. Det hela är väl egentligen lite av ett "moment 22". För att utvecklare skall börja utveckla till plattformen krävs att det finns en marknad och för att den marknaden skall växa till sig så måste fler utvecklare satsa på plattformen.

Om alla ni andra köper WP telefoner nu så hoppar jag gärna på om något år eller så

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Knappt jag bryr mig för så länge Android är slöare och ostabilare så spelar ingenting av det någon roll.

Det blir väl inte mer balanserat av en sådan kommentar. Det finns t ex större skillnader i pris/prestanda/kvalitet bland Android än iOS telefoner. Nokias Windows Phone telefon ligger ganska taktiskt bra i pris, men även den i själva premium segmentet.

Bland Android telefoner måste ett val göras i skalan mellan budget och premium. Eftersom jag helst velat se Nokia satsa vidare på Meego, något som redan var dömt att inte ske när Elop hamnade bakom spakarna, har jag fram tills nyligen inte velat skaffa någon Android baserad telefon. Har däremot svårt att se hur Samsung Galaxy Nexus ska kunna ses som en "ostabil och slö" telefon. Jag ser det mer som att valet mer handlar om med vad användaren vill se bäst integration; Samsung Galaxy Nexus är svår att slå om integrationen ska göras med Googles tjänster, medan jag förutsätter att Windows Phone förblir ett bättre val om användaren vill se bästa möjliga Microsoft integration.

Permalänk
Medlem

Obegripligt varför de inte lägger ner hela WP - det är ju bara för dåligt för att vara något seriöst alternativ, men kanske därför de satsar på sniknallarna då det inte duger till kunder som vill ha någon som fungerar och har appar till sig. WP måtte vara Nokias sämsta drag genom tiderna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Obegripligt varför de inte lägger ner hela WP - det är ju bara för dåligt för att vara något seriöst alternativ, men kanske därför de satsar på sniknallarna då det inte duger till kunder som vill ha någon som fungerar och har appar till sig. WP måtte vara Nokias sämsta drag genom tiderna...

hihi, vad är det som är så dåligt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Obegripligt varför de inte lägger ner hela WP - det är ju bara för dåligt för att vara något seriöst alternativ, men kanske därför de satsar på sniknallarna då det inte duger till kunder som vill ha någon som fungerar och har appar till sig. WP måtte vara Nokias sämsta drag genom tiderna...

Kan vi anta att du verkligen provat Windows Phone och inte Windows mobile? Och isåfall vad var det som är så dåligt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide