AMD Radeon HD 7970 i Crossfire

Permalänk
Medlem

Om man kan se lite vidare så förstår man det stora med 7-serien

Skrivet av DefconEagle:

Vet inte varför vissa är så hypade över hd7970 eller snarare över hela 7-serien. De jämförs med nvidias nuvarande generation, vilket ger ett ganska orättvist resultat. Om man däremot väntar tills nvidia släpper ut deras nästa generation grafikkort, kan man då börja snacka jämförelse. Klart att nästa generation grafikkort bör vara bättre än nuvarande. Det kallas tekniksk framgång

Jag håller med att man inte ska jämföra med Nvidia man ska naturligtvis jämföra med 6-serien och då är skillnaden i 2560*1600 (134,51/85,1=1.58 ) 58% snabbare än för 6-serien.

1920*1080 126,16/84,89=1,48 summa 48% snabbare än 6-serien. Så på endast ett år har man lyckats med att höja prestandarden med nästan 50% mycket imponerande.

källa
http://www.sweclockers.com/nyhet/14890-amd-radeon-hd-7970-i-c...

Om man kollar på CPUn så går utvecklingen mycket låååångsammare.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DefconEagle:

Vet inte varför vissa är så hypade över hd7970 eller snarare över hela 7-serien. De jämförs med nvidias nuvarande generation, vilket ger ett ganska orättvist resultat. Om man däremot väntar tills nvidia släpper ut deras nästa generation grafikkort, kan man då börja snacka jämförelse. Klart att nästa generation grafikkort bör vara bättre än nuvarande. Det kallas tekniksk framgång

Nvidia kommer skapa bättre kort tror jag. lixom 7970 har bara 20 fps mer i bf3 än 6970 :S det är förlite om du frågar mig. Nvidia kommer säkert punga ut ett singelkort som tar minst 60 fps i bf3. snackar nu om ultra inställningar och 1920*1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackout:

Nvidia kommer skapa bättre kort tror jag. lixom 7970 har bara 20 fps mer i bf3 än 6970 :S det är förlite om du frågar mig. Nvidia kommer säkert punga ut ett singelkort som tar minst 60 fps i bf3. snackar nu om ultra inställningar och 1920*1080p

Med skyhög strömförbrukning som kostnad, har det inte varit så de senaste serierna :P. Hade varit kul o se vad Nvidia kunde kommit ut med nu då AMD visat sitt... men man får väl vänta tålmodigt, blir väl bra som vanligt.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackout:

Nvidia kommer skapa bättre kort tror jag. lixom 7970 har bara 20 fps mer i bf3 än 6970 :S det är förlite om du frågar mig. Nvidia kommer säkert punga ut ett singelkort som tar minst 60 fps i bf3. snackar nu om ultra inställningar och 1920*1080p

Att dom klår 7970 ser jag också som troligt men att dom ökar 60 fps mot GTX580 i den benchmarken du nämner, inte en chans.

Permalänk
Skrivet av Montalva:

Varför är swec flera dagar efter med CF resultaten? Tycker denna sida och företag är ganska överlägset dom flesta andra sidor, synd att Sverige inte är så centralt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att SweC håller vad man lovar ! dvs följer NDA. Dessutom är SweC seriösa och testar rejält flera gånger. Allt för vi skall en riktig och rättvis recension !
Och jag läser hellre det 2 dagar senare än ett ihophafsat skräp som någon har slänger ut bara för att vara först!

Skrivet av Squall Leonhart:

Känns som att AMD:s utvecklingsavdelning för grafikkort skulle ha hyrts in på CPU-avdelningen en stund.

+1 Dagens bästa!

Skrivet av IceDread:

Det hela känns nästan riggat, AMD och Nvidia turas ständigt om att leda i prestandatoppen.

F.Ö. Är denna skalning rätt bra gjord av AMD, samt bara första versionen.

Och olika lag vinner Allsvenskan och Elitserien varje år. Tror du att det är riggat ?

Nä orsaken till att AMD "slänger" ut (papperslansering och bara referenskort) sin nya modell är de vet att Nvidia har något nytt på gång. Man får inte komma 2a när man lanserar en ny modell !

AMD är herrar på täppan just nu ! 7970 rockar fett !

Enda smolken i bägaren är priset. Bästa GPU + nyhetens behag + ont om kort = Överpris.

Men Keppler är på väg. Om inte Nvidia klantar till det så kommer vi att få en intressant GPU vår. Förhoppningsvis kommer allt att falla på plats i april/maj och då är det dags för uppgradering. Sen om det blir AMD eller Nvidia får vi se sedan. Eventuellt så blir en stor uppgradering med Ivy bridge.

The furture looks so bright that i need to where shades

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackout:

Nvidia kommer skapa bättre kort tror jag. lixom 7970 har bara 20 fps mer i bf3 än 6970 :S det är förlite om du frågar mig. Nvidia kommer säkert punga ut ett singelkort som tar minst 60 fps i bf3. snackar nu om ultra inställningar och 1920*1080p

Jaså? Finns absolut ingenting som pekar på att Nvidia kommer att kunna skapa ett kort som ger mer prestanda samtidigt som man håller sig inom hyfsade strömförbrukningar.. Likvärdigt kort? Garanterat men knappast något som skulle slå AMD på fingrarna rejält.. Man ska även vara medveten om att drivrutinerna är i beta stadiet just nu och dessa försämrar prestandan ganska rejält skulle jag tro. Förväntar mig en ungefärlig 15% prestandaboost med rätt drivrutiner. Sedan att Nvidia skulle höja sig med 60 FPS är bara önskedrömmar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackout:

Nvidia kommer skapa bättre kort tror jag. lixom 7970 har bara 20 fps mer i bf3 än 6970 :S det är förlite om du frågar mig. Nvidia kommer säkert punga ut ett singelkort som tar minst 60 fps i bf3. snackar nu om ultra inställningar och 1920*1080p

Fanboys är lustiga varelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Fanboys är lustiga varelser.

är förvisso bara 4-5 fps över 580 på ultra 1920x1080 men att fnysa åt en ökning på 20 fps i ett spel när kortet är helt nylanserat är liiiiiiite väl fanboyaktigt för min del :/ Som sagt tidigare finns väll fortfarande inte ens ett datum på kepler och ännu mindre några prestandasiffror som går att lite på?
Vi får se som sagt men 7970 kommer nog att vara klart snabbast i ett gäng månader till.... Nvidia snackar ju om Q1 men kan ju röra sig om pappers lansering även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Därför att SweC håller vad man lovar ! dvs följer NDA. Dessutom är SweC seriösa och testar rejält flera gånger. Allt för vi skall en riktig och rättvis recension !
Och jag läser hellre det 2 dagar senare än ett ihophafsat skräp som någon har slänger ut bara för att vara först!

Om jag förstått det rätt fick dom väll inte ens det andra kortet i tid för att hinna med att skriva in det samtidigt som den första recensionen...
Vad skulle AMD gjort med NDA menar du? sSäppt nda enbart på icke crossfire lösningar?

Permalänk
Medlem

Är det inte CPU flaskhals i dessa tester? Eftersom 2st gtx580 som är överclockade behöver en i7 2600k på 4.8ghz för att få så hög GPU användning som möjligt. http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1059553-vilk...

Då ni kör 4.0GHz på CPUn och 7970 är snabbare än 580 ser jag detta som ett eventuellt problem. Visserligen är det en 6-kärnig processor men i applikationer som inte stödjer 6 trådar bör risken ändå finnas att CPUn flaskar.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Ignorerar alla gnällspikar/ nvidia kids och säger bra gjort, definitivt köp om 20 år då de finns att få tag på i finland, är ju ca 20 år efter med produktlanseringar här så. gg/win

Jimms pc store har 7 iaf i lagret, men dom säljs tydligen inte än ;P

Permalänk

Finner det ytterligare märkligt att 6990 hamnar i skuggan av i pricip allt annat. Är det fortfarande inte fungerande CF med x2 6990?, eller varför väljer man inte att jämnföra det, när många andra kort i testet kör SLI eller CF?:

Visa signatur

NZXT H2 Vit, ASUS Sabertooth P67 B3, i7-2600K Processor @ 4.43Ghz, Corsair Vengeance DDR3 @ 1648MHz 16GB CL9, Corsair SSD Force Series GT 120GB , Seagate Barracuda® 7200 1TB, Corsair AX 850W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold Modular, PowerColor Radeon HD 6990 4GB GDDR5 @ 880/1500Mhz, CoolIT ECO C240 A.L.C. CPU Kylare

Permalänk

Inget nytt om "micro stuttering"?

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det kul med allas spekulationer. Personligen så tycker jag det ser lite mörkt ut för gröna laget en tid framöver.
Iallafall om bilden nedan är något att gå efter. Damn, va så jävla sugen på Nvidias flaggskepp. 2013? lol
Om detta som jag hittade på techpowerup stämmer så kan man lugnt säga att AMD gjort väldigt bra ifrån sig.
Nvidia skulle i sådana fall inte ha något som kan matcha 7970 förrän i slutet av detta året.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Som sagt de finns i en viss volym vilket Nvidia inte kan skryta med.

Ja för det är viktigt med den där skryt faktorn.

Papperslansering kan indikera att AMD är osäker/rädda på hur deras produkt står emot nVIDIA kommande Kepler. För en papperslansering är aldrig något bra. För det kan också peka på tillverknings brist av produkten. Dvs tillgången kans inte godo se efterfrågan. Precis som det var med 5xxx-serien dock utan den officiella papperslanseringen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Ja för det är viktigt med den där skryt faktorn.

Papperslansering kan indikera att AMD är osäker/rädda på hur deras produkt står emot nVIDIA kommande Kepler. För en papperslansering är aldrig något bra. För det kan också peka på tillverknings brist av produkten. Dvs tillgången kans inte godo se efterfrågan. Precis som det var med 5xxx-serien dock utan den officiella papperslanseringen.

Det är helt självklart att anledningen till en papperslansering är brist på tillgång. Det är naturligtvis även därför det kommer finnas en begränsad tillgång även den 9:e. 28nm noden är inte riktigt mogen ännu vilket sannolikt är största anledningen till det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Jaså? Finns absolut ingenting som pekar på att Nvidia kommer att kunna skapa ett kort som ger mer prestanda samtidigt som man håller sig inom hyfsade strömförbrukningar.. Likvärdigt kort? Garanterat men knappast något som skulle slå AMD på fingrarna rejält.. Man ska även vara medveten om att drivrutinerna är i beta stadiet just nu och dessa försämrar prestandan ganska rejält skulle jag tro. Förväntar mig en ungefärlig 15% prestandaboost med rätt drivrutiner. Sedan att Nvidia skulle höja sig med 60 FPS är bara önskedrömmar.

Döm inget i förväg. Tänk på att Nvidia övergår till 28nm, vilket även reducerar strömförbrukningen

Permalänk
Skrivet av bazookan:

Skalningen i CF känns ju lite meh Får se vad som händer med nya drivrutiner senare Ska bli spännande och se testerna med microstutter i framtiden.

I vilket spel klassar du CF-skalningen som meh? Tycker den ligger mellan 90-100% i de flesta testade spelen. Mer än det kan man väl knappast hoppas på. Eller du är optimistisk nog att tycka du ska få mer än 100% bättre prestanda med ett till kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Skrivet av DefconEagle:

Döm inget i förväg. Tänk på att Nvidia övergår till 28nm, vilket även reducerar strömförbrukningen

Fanboy fanboy, you can call me fanboy;)
När har det hänt att en ny generation grafikkortet har höjt fps med 60? Det är ju absurt ^^ visst nvidia har kunnat leverera det aktuella monstret men det har AMD också. Generationen innan 500serien och 6000serien var det AMD som hade värstingkortet med en kärna. Sen kom 580 och dominerade testerna. Ingenting pekar på varken nvidia eller AMD som ledande denna omgången;)
Nvidias saker kanske ser bra ut på papper men de kommer antagligen fortfarande ha lite för lite gpuminne, när det antagligen kommer behövas mer och mer på sikt;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk

Vad som blir intressant är hur korten presterar mot motsvarande generation från Nvidia

Permalänk
Medlem

Hur tängte du nu ?

Skrivet av köttfärsmakarn:

Vad som blir intressant är hur korten presterar mot motsvarande generation från Nvidia

Det som är intressant måste väll vara om du är nöjd med prestandarden och priset du får betala.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det som är intressant måste väll vara om du är nöjd med prestandarden och priset du får betala.

Precis så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

I vilket spel klassar du CF-skalningen som meh? Tycker den ligger mellan 90-100% i de flesta testade spelen. Mer än det kan man väl knappast hoppas på. Eller du är optimistisk nog att tycka du ska få mer än 100% bättre prestanda med ett till kort?

Hard Reset, Deus Ex: Human Revolution, Anno 2070, Civilization V, Total War: Shogun 2, 3DMark 11 samt Unigine Heaven i OpenGL. Sämre skalning än föregångaren 6970 i vissa test. Enligt min åsikt så är 80% och rejält sjunkande resultat inte stabilt.
Mina 5870 skalar inte jättebra, så jag hoppas ju att nya kort gör jobbet bättre

Jag skrev innan att förhoppningsvis löser nya drivrutiner problemen, då det är ett alldeles nytt kort

*Edit: OpenGL

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Fanboy fanboy, you can call me fanboy;)
När har det hänt att en ny generation grafikkortet har höjt fps med 60? Det är ju absurt ^^ visst nvidia har kunnat leverera det aktuella monstret men det har AMD också. Generationen innan 500serien och 6000serien var det AMD som hade värstingkortet med en kärna. Sen kom 580 och dominerade testerna. Ingenting pekar på varken nvidia eller AMD som ledande denna omgången;)

Skickades från m.sweclockers.com

GTX 480?

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Om jag förstått det rätt fick dom väll inte ens det andra kortet i tid för att hinna med att skriva in det samtidigt som den första recensionen...
Vad skulle AMD gjort med NDA menar du? sSäppt nda enbart på icke crossfire lösningar?

NDA för Crossfire varade faktiskt längre än icke-crossfire.

Permalänk
Medlem

dom e ju riktigt grymma,
nissarna som klockade 7970 till 1.7 ghz har testat o köra quad fire

Ser ut som det blev ett rekord!

http://www.guru3d.com/news/amd-hd7970-quadfire-scores-32728-p...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?278155-Qua...

Permalänk
Skrivet av bazookan:

Fördjupning?

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Fördjupning?

För att förtydliga ytterligare:

Skrivet av Threenipples:

Generationen innan 500serien och 6000serien var det AMD som hade värstingkortet med en kärna.
Skickades från m.sweclockers.com

GTX 480 var "värstingkortet" med en kärna. Från föregående generation.

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Med tanke på vad cdon tar för 7970 så är det ju ganska intressant att snegla på 3xGTX580... Det är ju nästan samma pengar men tyvärr inte energimässigt

Du får tänka på att 3st 580 drar ganska mycket mer ström än ett 7970 vilket resulterar i kraftigare nätagg, ett moderkort som stöder 3st grafikkort och en högre elräkning!

Edit: hmm antingen börjar jag bli väldigt trött såhär på eftermiddagen eller så får jag skaffa glasögon. Missade helt din sista rad.. sorry! Haha

Permalänk
Medlem

Grymt!
Men glädjer mig ändå åt att mitt kort jag köpte för 2 år sedan är med i listan och inte ens ligger sist
Hd5870 håller fortfarande men tror att detta kort kan va en värdig uppgradering om det kittlar i köptermen snart, men vill se vad Nvidia har att komma med förs deras kort ska va stabilare i 3d-proggram har jag hört.