Permalänk
Medlem

Rätt skoj

Är även jag en av de äldre i gemet, dock senast jag var aktiv var för tre år sen så det är klart att när man kommer in i arbetslivet blir forumaktiviteten mindre och di.se-aktiviteten större

Jag ramlade in på sidan idag just för att jag sökte på google hur man polerar upp en diskbänk för att upptäcka att jag själv redan svarat på den frågan till en medlem 2005.

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Medlem

Med sen den blå tiden, dock inte direkt aktiv på något sätt längre, ramlar in emellanåt för att se hur det ser ut.

Intresset för överklockning etc. har svalnat rejält, numera är det mest jobb (seniorkonsult, storagesolutions, virtualisering, linux, aix etc) och övriga intressen som skoteråkning, enduro etc.

Edit:
ID: 32

Visa signatur

Hej

Permalänk
Inaktiv

Borde definitionen av en veteran inte vara att man vet vem Bamse är?

EDIT; Yes! Tack vare denna tråden hittade jag

http://web.archive.org/web/20040619184144/http://www.sweclock...

Förmodligen SweClockers bästa artikel igenom tiderna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gribber:

Intresset för överklockning etc. har svalnat rejält, numera är det mest jobb (seniorkonsult, storagesolutions, virtualisering, linux, aix etc) och övriga intressen som skoteråkning, enduro etc.

Edit:
ID: 32

Man tenderar se på datorer på ett annat sätt när man jobbar med det dagligen har jag märkt, man har inte samma intresse privat längre.

Permalänk
Medlem

Varit medlem ett tag men inte alls lika aktiv som förr, om jag ens var något aktiv då, brukar komma i vågor men nu är det jobb 15h/dagen så

Permalänk

Är väl med relativt gammal i gemet..
Tycker förövrigt att swec borde göra en stilmall med tema på "blåa tiden" för att hedra alla gamlingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har man inte varit med på den blå tiden är man nykomling

På den gamla goda tiden ja.. det var då man stoppade grafikkortet i frysen för att bryta loss kylaren. Eller låste upp processorer med blyertspenna.

Det har man gjort, använt pennan & frysen.

Medlem #254, synd att man var tvungen att omregistrera sig i juli 2001.

Reggad 2001-07-02 23:13

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Proffsmoddare

Har nu suttit och läst igenom tråden och de är otroligt roligt att se alla oldies. Räknar mig verkligen inte som gammal här på SweC. Läst här sedan 02-03 men reggade mig inte förrän långt senare. Kom ihåg att jag kopierade en mapp från en äldre kompis och där hade han sparat ner sidor från SweC. Om hur man gjorde egna fläktkontroller och kopplade in LCD. Fractronics och Elfa.

Kommer också ihåg tiden med T-Bird. Blyertspenna och egna voltmodds med trimpottar. Var man inte över 2V så var man en noob. Tycker dock forumet blivit väldigt "ungt" som alla andra forum blir.

Men props till er gamla som fortfarande är kvar. Har fått mycket hjälp här!

Edit:
Förlåt om jag går offtopic, men är de någon som vet ungefär när dom tog bort filarkivet här på SweC?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Har nu suttit och läst igenom tråden och de är otroligt roligt att se alla oldies. Räknar mig verkligen inte som gammal här på SweC. Läst här sedan 02-03 men reggade mig inte förrän långt senare. Kom ihåg att jag kopierade en mapp från en äldre kompis och där hade han sparat ner sidor från SweC. Om hur man gjorde egna fläktkontroller och kopplade in LCD. Fractronics och Elfa.

Kommer också ihåg tiden med T-Bird. Blyertspenna och egna voltmodds med trimpottar. Var man inte över 2V så var man en noob. Tycker dock forumet blivit väldigt "ungt" som alla andra forum blir.

Men props till er gamla som fortfarande är kvar. Har fått mycket hjälp här!

Edit:
Förlåt om jag går offtopic, men är de någon som vet ungefär när dom tog bort filarkivet här på SweC?

Filarkivet försvann nog när Richs mamma inte ville stå för el och BBB linan längre.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av C4B12:

Förlåt om jag går offtopic, men är de någon som vet ungefär när dom tog bort filarkivet här på SweC?

Det togs bort år 2006 i samband med övergången från SweClockers 3 till SweClockers 4.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av GAPa:

Det togs bort år 2006 i samband med övergången från SweClockers 3 till SweClockers 4.

Saknar den.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Shit.. ~7 år har gått fort som registrerad, och då kommer jag ihåg att jag brukade vara inne på sidan och läsa recensioner innan dess utan att checka forum.

Tiden går fort.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Man tenderar se på datorer på ett annat sätt när man jobbar med det dagligen har jag märkt, man har inte samma intresse privat längre.

Precis.. man vill bara att det skall fungera så man slipper tänka på det

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Kul tråd!
#38 som rapporterar in.
Tiden går fort när man har roligt eller vad ska man säga?
Jag var med redan på den blå tiden, men sen när öä försvann så försvann jag ett tag också.

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Förlåt om jag går offtopic, men är de någon som vet ungefär när dom tog bort filarkivet här på SweC?

Det är precis som nidas säger, Rich's mamma tröttnade på elräkningarna..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ei:

Jag kommer ihåg den gamla goda tiden när vi va ute på Crazy Horze. Nidas+Ei+Fobi+Skillz = Win

edit: var det inte nån tjej typ Anna eller nått också

Det var tider det! Önskar att man kunde spola tillbaka tiden! Fast man kanske kan dra igång en ny för oss "veteraner"

Mycket har förändrats sen dess hehe..

Skrivet av nidas:

fy fan det var inte igår den vändan var.. måste ju typ vara 7-8 år sen.. mjo.. något kvinnodjur var allt med kommer jag ihåg.. Fulla som kreatur var vi iaf, fast det var vi på alla ölkvällar så det var väl inget nytt

Haha, kommer du ihåg första ölkvällen vi drog igång? När vi satt där på söder och drack ett par öl innan vi skulle möta upp resten av folket! Har för mig att det var runt 2004..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hängde här en del i gymnasiet, har ett konto reggat 2002.
Men det har jag inte kvar lösen eller nåt till så skitsamma kör på detta

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mechanix:

Hängde här en del i gymnasiet, har ett konto reggat 2002.
Men det har jag inte kvar lösen eller nåt till så skitsamma kör på detta

Det är ju förbjudet att ha mer än ett konto hos oss, men jag förstår att det här skett av misstag. Om du e-postar mig (albert@sweclockers.com) användarnamn och liknande till det gamla kontot ska vi nog kunna ordna så att du får tillgång till det igen. Sedan sammanfogar jag kontona åt dig. Sådant här brukar alltid lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Det är ju förbjudet att ha mer än ett konto hos oss, men jag förstår att det här skett av misstag. Om du e-postar mig (albert@sweclockers.com) användarnamn och liknande till det gamla kontot ska vi nog kunna ordna så att du får tillgång till det igen. Sedan sammanfogar jag kontona åt dig. Sådant här brukar alltid lösa sig.

Oj! Jag ber om ursäkt! Har mailat dig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mechanix:

Oj! Jag ber om ursäkt! Har mailat dig.

Så, då var det löst.

Permalänk
Medlem

KUNGLIGT

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Det var tider det! Önskar att man kunde spola tillbaka tiden! Fast man kanske kan dra igång en ny för oss "veteraner"

Mycket har förändrats sen dess hehe..

Haha, kommer du ihåg första ölkvällen vi drog igång? När vi satt där på söder och drack ett par öl innan vi skulle möta upp resten av folket! Har för mig att det var runt 2004..

Hmm har något svagt minne av det.. var fan lääääänge sen iaf.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Hmm har något svagt minne av det.. var fan lääääänge sen iaf.

Haha, i don't blame you, minnet blir svagt after många år, speciellt dom minnena när man druckit alkohol

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Har man inte varit med på den blå tiden är man nykomling

På den gamla goda tiden ja.. det var då man stoppade grafikkortet i frysen för att bryta loss kylaren. Eller låste upp processorer med blyertspenna.

Hehe, har gjort båda. Bytte till en Blue orb II på mitt Geforce 2 GTS 32MB

ÖÄ förut, innan alla bloggar fanns, innan facebook. Det var där man hängde och diskuterade allt. Det var många trådar som lades upp och många inlägg i trådarna. Folk skrev långa inlägg och det var en riktig mysig stämning.

Trivia: Mitt första chassie hade dubbla 40mm fläktar från claes ohlsson! (Med "första" menar jag den första datorn jag byggde runt 2000-2001)

Ang damerna så var det Kitty, som var rar. Sen hon "No...nånting" som hade en katt som visade finger samt en till ganska rar tjej. Brunett. Har nog bilder på en av mina gamla diskar kvar!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Jaha, då har man varit medlem i 10 år utan att skrivit ett vettigt inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har helt missat vad ni diskuterar här nu, så jag utgår från första inlägget i tråden där uppmaningen var att vi allmänt skulle diskutera gamla minnen. Och i brist på annat (och till stor del för min egen skull) tänker jag därför berätta lite om hur och vad sweclockers var när jag kom hit.

Jag vill minnas att jag registrerade mig ganska omgående efter att jag hittat sidan. Det rörde sig på sin höjd om någon vecka. I maj 2002 gick jag i 9an på högstadiet och hade redan ett stort intresse för datorer och elektronik. Min fascination för just den kombinationen var vad som fick mig att bli medlem, och avdelningen "Modifikationer och egna konstruktioner" var den som lockade mest. Att nörda in mig på vilken hårdvara som för tillfället var bäst, eller vilka spel som folk spelade var aldrig direkt intressant

Men rätt snart efter att jag blivit medlem insåg jag att man på Sweclockers inte kunde formulera sig likadant som man gjorde på icq eller irc med sina vänner. Folk som skrev grammatiskt korrekta meningar, med stor bokstav och punkt, blev helt enkelt tagna seriösare. Något som skolan helt missat att påpeka. Jag lärde mig också vad källkritik innebar, på en helt annan nivå. Något skolan inte heller riktigt fått igenom. Visst, man var tvungen att ha källor på de skolarbeten man gjorde, men att exempelvis Illustrerad Vetenskap eller andra populärvetenskapliga tidningar inte är en godtagbar källa hade aldrig någon sagt till mig. Eller ens vad populärvetenskap innebar, för den delen..

Mitt intresse för framför allt elektronik sköt i höjden, till den nivån att min lärare i elektronik inte hade en aning om vad jag pysslade med. Vid ett tillfälle byggde jag en lite "el-orgel", helt egenkonstruerad baserat på en NE555-krets.

Men sen hittade jag till filmvärlden och valde det spåret i gymnasiet, och har inte släppt det sedan dess. Det har väl gett en hel del nu när jag ser tillbaka, och jag ångrar inte beslutet. Men jag har idag inte något som helst minne av hur en NE555 fungerar längre. Och jag är idag sämre på samtliga naturvetenskapliga ämnen än jag var i 9an. Det är tråkigt.

Men vid det här laget hade jag hittat till Övriga Ämnen och insett allt den delen hade att ge. Jag lärde mig vilka personer som var intressanta att följa, kanske framför allt MBY, men också lunaspice, raol, mfl mfl, var. Och fick då en liten inblick i hur man formulerar sig och för sig i riktiga diskussioner. Jag minns många av trådarna som har satt djupa spår. Jag minns till exempel hur MBY (med fler) totalsågade hela konspirationsteorin om att månlandningen skulle vara fejkad så till en grad att det blev rent komiskt, med otvetydiga bevis och resonemang. Men också [Pale]s hela otroliga resa. Eller Bamses korta liv. Eller Da_bear's tjej. Och jag minns hur extremt fascinerad jag var av Raol's (och alla de andras) mattematiska färdigheter i mattematiktråden. (som ju än är aktiv).
Och jag lyssnade faktiskt rätt mycket på Iljas musik. Man kände sig nästan lite som i en familj. Man hade hyffsad koll på de användare man respekterade helt enkelt.

Sen kom den hemska tiden då ÖÄ var nedstängd. Jag tror jag var ganska inaktiv under den perioden. Sen var det nog några år där jag var mindre aktiv, men sen insåg jag att jag ju faktiskt också vara med och hjälpa med de saker jag kan och startade för inte allt för länge sedan tråden i sign, och har väl sedan dess huvudsakligen varit involverad i den typen av trådar.

Ja, där hade min tid på sweclockers i ett litet sammandrag. Puss på er.

Permalänk
Medlem

Snart firar även jag 10-års jubileum, tiden går fort så som många andra tidigare sagt.
Man får väl ta och sparka igång något gammalt spel och drömma sig bort ett tag till.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Det var bättre förr.

Jo på min tid serru,

Jag minns allt.

Whatever.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Jag postade en hel del här för 5-6 år sedan men det blev mer och mer sällan och nu tittar jag väl bara in någon gång i månaden på sin höjd. Fun fact är att jag har ett gäng bilder från en tidig SweC-träff på Nivå 22 vid Fridhemsplan i Stockholm. Jag är inte säker på alla som syns på bilderna men det är bland annat nidas och damme. Jag kan posta bilderna om det finns intresse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av illern:

Jag postade en hel del här för 5-6 år sedan men det blev mer och mer sällan och nu tittar jag väl bara in någon gång i månaden på sin höjd. Fun fact är att jag har ett gäng bilder från en tidig SweC-träff på Nivå 22 vid Fridhemsplan i Stockholm. Jag är inte säker på alla som syns på bilderna men det är bland annat nidas och damme. Jag kan posta bilderna om det finns intresse.

Do it! Haha Nivå22 av alla ställen dessutom