Permalänk
Medlem

tangentbord & mus slutar fungera ibland.

Har problem med att mus & tangentbord bara slocknar ibland.
Har ingen konflikt i enhetshanteraren, bios är uppdaterat, alla drivrutiner är de senaste.
Vad tror ni problemet kan vara? Måste stänga av datorn på knappen när det händer.
Har ett asus m-itx moderkort som heter p67 blabla nånting för tusen spänn på inet. Sockel 1155.
Behöver ni mer info så kan det grejas, skriver från luren nu.
Mvh.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk

Är tangentbordet och musen trådade eller trådlösa? Crashar båda samtidigt eller vid olika tillfällen?

Permalänk
Medlem

Trådade & kraschar samtidigt.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Trådade & kraschar samtidigt.

Jag hade liknande problem med mitt moderkort Asrock extreme 4 gen 3 z68, fortfarande 1155 dock.
Testa att dra hem Intels senaste Chipset Software Installation Utility så du får dina chipset drivers uppdaterade.
Jag är inte helt säker på vad som orsakade mina krasher eftersom min mus (7 år gammal trogen mx510 ) dog i samma veva och bytte ut den.
Det som löste mina problem var alltså antingen att jag uppdaterade intels drivers, eller att jag bytte till en ny mus.

Lycka till!

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem

Ok får prova. Tackar för svar.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på hur lång tid det brukar ta att installera ovanstående uppdatering?

klickade på detta på intel´s hemsida
"Automatically identify and find drivers"
& den sökte & nu har det stått installing i kanske 15min.
Har 100/10 lina just nu så borde väl inte ta allt för lång tid.
Eller är sidan efterbliven?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Löste sig! får se om det gör nån skillnad! Drygt fel är det iaf..

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Hade också problem med detta länge!
Först dog båda samtidigt, men mina extra trådlösa fungerade och jag hade dem som reserv om skiten dog mitt under lirandet.
Det är precis som att datorn slutar bidra med ström till tangentbordet och musen, men så fortsätter musen blinka även fast den inte går att använda.
En temporär lösning var att sätta datorn i strömsparläge och starta upp den igen.

Men i alla fall, det var någon programvara från Logitech som strulade till det för mig.
Det som gjorde att man kunde ändra inställningarna på musen och tangentbordet.
Det fixade problemen att avinstallera det.
Senare var det bara musen som krånglade, så den bytte jag ut och nu är allt kalas.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

glappkontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

glappkontakt.

Glappkontakt vart? Lär ju vara fel på moderkortet isåfall? När både tangentbordet & musen slocknar helt. Dom sitter ju i olika usbuttag. Lasern på musen slocknar helt alltså, även tangentbordet.
Har ett halvkass nytt deltaco tangentbord & en trust gxt14 mus (tror den hette så)
Borde dock inte ha nån betydelse...

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Grejerna slocknade nyss igen! Gnisslade som fan i högtalarna samtidigt! Jävligt mysko! Nån som har förslag?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Okej, ska berätta lite om de fel som stänger av möss och tangentbord.
Med lite äldre drivers, kan usb portarna sättas i sleep mode= mus+tagentbord slutar fungera. Detta kan stängas av i enhetshanteraren (device manager) manuellt genom att högerklicka på usb porten och välja "always on".

Det är antingen detta som spökar eller så är det glappkontakt i usb hubb/paj controller eller sladdbrott.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Får kika det.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Okej, ska berätta lite om de fel som stänger av möss och tangentbord.
Med lite äldre drivers, kan usb portarna sättas i sleep mode= mus+tagentbord slutar fungera. Detta kan stängas av i enhetshanteraren (device manager) manuellt genom att högerklicka på usb porten och välja "always on".

Det är antingen detta som spökar eller så är det glappkontakt i usb hubb/paj controller eller sladdbrott.

Alla usbkontakter var inställda på att kunna stänga av för att spara ström.
Ändrat nu. Hoppas det funkar. Moderkortet är typ nytt & orkar inte riva datorn igen.
Ibland kan det vara simpla grejer som vissa inte tänker på. Själv visste jag inte ens om att funktionen fanns.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Har fortfarande detta problem. Nån som har fler förslag på nån eventuell lösning.
Mvh.

Edit: har hänt 2 gånger idag nu.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Ingen som är lite proffs på datorer som kan ha fler förslag?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

detta hände för mig också imed jag inte har hittat någon bra lösning så har jag satt dom i frontpanelen och det har inte hänt något på snart 3 veckor testa å se om det löser sig för dig med

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

Hittade två trojaner med adaware på datorn! Skulle det kunna ha nåt med problemet & göra?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk

Jag har haft samma problem, jag har även bytt moderkort men problemet kvarstår, känns skumt??

Permalänk

Jag har också ett problem med mitt tangentbord och min mus. Efter att datorn varit på ett tag, allt från 2-30 minuter, så slutar tangentbordet och musen att fungera. Jag har provat med andra USB portar men det ända som händer är att det kommer upp ett meddelande som säger att musen är redo att användas men den fungerar inte. Det blinkar till slumpmässigt under musen(KinzuV2ProEdition) när den är ikopplad men den går inte att använda. Samma sak med tangentbordet. Det blinkar lite slumpmässigt på NUM-LOCK ljuset. Vad kan problemet vara?

Permalänk

Jag tar och använder mig av en gammal tråd

Jag har exakt samma problem som beskrivs här, dock så händer det efter att datorn har varit i viloläge och ibland så startar datorn och jag får fram bios information, fast jag får ingen bild på primärskråmen utan bilden kommer på den sekundära.

Är det hårdvarurelatetat eller är det operativsystemet?

Permalänk

Jag har exakt samma problem som beskrivs i denna tråd.
Det händer till 90% av gångerna när jag spelar att min mus och tangentbord bara helt lägger av. Spelar ingen roll om jag har de ikopplad i fronten eller där bak på datorns USB portar. Dock när jag har de ikopplad där bak eller fram och när de dör, så hjälper det för stunden att jag byter plats på portarna. Men sen går de i bästa världar några minuter så dör dem igen. Då är det enda som hjälper att starta om datorn manuellt.
Jag har testat alla tips som finns i denna tråd ( kollat i enhetshanteraren bl.a osv ) Men mitt problem kvarstår.

När jag laddat hem Intels senaste Chipset Software Installation Utility och valde att auto söka efter drivrutins uppdateringar så hittar den en, Intel Chipset Device Software INF heter det som programmet hittar. Dock efter jag laddat hem det och försöker installera så blir det failed i status fältet :S

någon som har några andra lösningar som man kanske kan testa?

Permalänk
Medlem

Har också haft liknande problem. Mus, tangentbord, headsett, usbhubb, trådlös mus, trådlöst tangentbord slutade att fungera.

Som att datorn slutade ge ut ström via usb. Hänt några gånger innan med stora tidsintervall mellan. Har bara kopplat ut musen och satt in den igen så kommer det typ upp "installerar drivrutiner" nere till höger vid alla ikoner, sedan funkar den som vanligt igen.

Nu senaste gången så fick jag koppla ur en extern hdd och koppla in min usbhubb där istället, så har usbhubben i datorns usb bak nu sedan 3 logitech sändare på den samt mus samt headsett inkopplade i usb hubben. Sedan tangentbordet bak på datorn.

Logitech G510 tangentbord körs ensamt bak på datorn och headsett är Logitech G35, mus Mionix Naos 5000. 3 Logitech sändare till Logitech M705 (mus), K350 (tangentbord), H600 (headsett).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Fortfarande ingen som har något tips?

Permalänk
Inaktiv

Du har inte nämnt vad du har för tangentbord och mus?