Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jop_the_jopsan:

Dom reglerna du behöver använda är
Produktregeln (f*g)' = a'*b + a*b',
Derivatan av e^x är e^x,
Derivatan av ln(x) är 1/x.

Om du använder detta kommer du fram till att svaret är e^x*ln x + e^x / x.

Tackar så båda löses såhär?
e^3 * ln x
0 * ln x - e^3 + (1/x) = e^3/x

e^x * ln x
1 * e^x * ln x + e^x * (1/x) = e^x (ln x (1/x))

Svaret ska enligt facit bli e^x (ln x (1/x)) men är det samma som e^x * ln x + (e^x / x)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Ledning : Räkna ut sannolikheten att ingen student väljer "public accounting". Svaret är sedan 1 minus detta.

Tack för hjälpen men förstår fortf inte hur man gör. Har bara använt mig av kombinationer och permutationer innan så förstår inte hur man ska få in dom 25% som väljer "public accounting" med det andra.

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Tackar så båda löses såhär?
e^3 * ln x
0 * ln x - e^3 + (1/x) = e^3/x

e^x * ln x
1 * e^x * ln x + e^x * (1/x) = e^x (ln x (1/x))

Svaret ska enligt facit bli e^x (ln x (1/x)) men är det samma som e^x * ln x + (e^x / x)?

Om du menade e^x (ln x + (1/x)) så är det samma sak ( a(b+c) = ab+ac ) annars så har antingen du skivit fel på uppgiften eller så har facit fel.

Härledningen för att e^3 * ln x som du gav ser riktigt konstig ut. Det du ska använda är att derivata som operator är linjär. Detta ger att (k f)' = k f'.

Du skulle också kunna använda att dertivatan av en konstant är noll, detta är mer krångligt men ger samma result alltså att (e^3 ln x)' = e^3 / x

Permalänk
Avstängd

Visa att differentialekvationen y´ - y = e^x * cos x har lösningen y = e^x * sin x.
Jag använder produktregeln och får e^x * cos x + e^x * (-sin x) - e^x * cos x = e^x * (-sin x)
Vad gör jag för fel? Ska bli e^x * (sin x) enligt facit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Visa att differentialekvationen y´ - y = e^x * cos x har lösningen y = e^x * sin x.
Jag använder produktregeln och får e^x * cos x + e^x * (-sin x) - e^x * cos x = e^x * (-sin x)
Vad gör jag för fel? Ska bli e^x * (sin x) enligt facit.

Mja, vad får du minustecknet framför sinus ifrån till att börja med ?
Du ska derivera e^x*sin x som en produkt. Först har du beräknat e^x*(derivatan av sin x) som mycket riktigt är e^x*cos x
Sedan ska du beräkna (derivatan av e^x)*sin x som är e^x*sin x, men du har här råkat skriva ett minustecken framför sinus som inte ska vara där.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Tjena,

Sitter och övar inför en tenta i statistik och skulle behöva hjälp med att lösa denna uppgift:
A recent survey by the American Accounting Association reveals that one of four students graduating with a major in accounting select public accounting. Suppose we select a sample of 6 recent graduates. What is the probability that at least one student have chosen public accounting?

Svaret ska bli 0.82 = 82% men kommer inte fram till hur man gör. Ska man använda sig av permutations- eller kombinationsformeln?

tack på förhand

Ok, tar det hela i sin helhet istället då.

1/4 av alla studenter väljer public accounting, dvs 1- 1/4 = 3/4 av alla studenter väljer inte public accounting.
Sannolikheten att ingen av dina 6 studenter väljer public accounting är därför (3/4)^6 (Lagen om multiplicerade sannolikheter eller vad ni kallar den, kanske det ni kallar kombinationsformeln ?)
Sannolikheten att minst en student väljer public accounting är därför 1 - (3/4)^6 = ungefär 0.82 dvs 82%.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Ok, tar det hela i sin helhet istället då.

1/4 av alla studenter väljer public accounting, dvs 1- 1/4 = 3/4 av alla studenter väljer inte public accounting.
Sannolikheten att ingen av dina 6 studenter väljer public accounting är därför (3/4)^6 (Lagen om multiplicerade sannolikheter eller vad ni kallar den, kanske det ni kallar kombinationsformeln ?)
Sannolikheten att minst en student väljer public accounting är därför 1 - (3/4)^6 = ungefär 0.82 dvs 82%.

Ok tack för hjälpen. Går det även att lösa med hjälp av binomial sannolikhetsfördelning? Gjorde en liknande uppgift och använde mig av det och fick rätt där i alla fall. Borde väl fungera eftersom det bara finns två möjliga utfall? Antingen har dom valt det eller inte.

Hur blir det om man ska ha att minst 2 studenter har valt "public accounting" ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Mja, vad får du minustecknet framför sinus ifrån till att börja med ?
Du ska derivera e^x*sin x som en produkt. Först har du beräknat e^x*(derivatan av sin x) som mycket riktigt är e^x*cos x
Sedan ska du beräkna (derivatan av e^x)*sin x som är e^x*sin x, men du har här råkat skriva ett minustecken framför sinus som inte ska vara där.

Okej, Tack
Någon som vet hur man gör för att räkna en integral i miniräknaren när något går mot oändligheten? Har en Casio men hittar ingen liggande 8.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Okej, Tack
Någon som vet hur man gör för att räkna en integral i miniräknaren när något går mot oändligheten? Har en Casio men hittar ingen liggande 8.

Oändligheten brukar förkortas Inf från engelskans infinity

Permalänk
Medlem

Kan någon lösa denna uppgiften? alltså lösa ut n. 2000=1000*(1.45^n)-400*n
jag har försökt att få fram det rätta svaret men endast lyckats genom att sätta in värden i formeln och då fått ungefär värdet 3 på n.
Frågan lyder från början en fiskodling har från början 1000 fiskar, odlingen ökar med 45% i varje år, vid slutet av året fångas 400 fiskar, hur många år tar det för fiskodlingen att öka till 2000 fiskar?
Tacksam för hjälpen:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasbl:

Kan någon lösa denna uppgiften? alltså lösa ut n. 2000=1000*(1.45^n)-400*n
jag har försökt att få fram det rätta svaret men endast lyckats genom att sätta in värden i formeln och då fått ungefär värdet 3 på n.
Frågan lyder från början en fiskodling har från början 1000 fiskar, odlingen ökar med 45% i varje år, vid slutet av året fångas 400 fiskar, hur många år tar det för fiskodlingen att öka till 2000 fiskar?
Tacksam för hjälpen:P

Tyvärr kan du inte få ut n exakt här, utan man får antingen prova sig fram eller beräkna n numeriskt.
Du har dock ställt upp formeln fel.. Återkommer strax.

Efter ett år har du 1000*1.45-400 fiskar.
Efter två år : (1000*1.45-400)*1.45-400 = 1000*1.45^2-400*1.45-400
Efter tre år : (1000*1.45^2-400*1.45-400)*1.45-400 = 1000*1.45^3-400*1.45^2-400*1.45-400

Ser du mönstret ?
Efter n år har du
1000*1.45^n-400*(1+1.45+1.45^2+...+1.45^(n-1)) fiskar

Serien innanför parenteserna är en geometrisk serie med summan (1.45^n-1)/(1.45-1).
Sätt sedan 1000*1.45^n-400*(1.45^n-1)/(1.45-1) = 2000.
Detta är en ekvation du kan lösa exakt.
Sätt gärna 1.45^n = y i ekvationen ovan och lös ut y först. Sedan kan du lösa ekvationen 1.45^n = y och få fram n.

Sedan beror lite frågan på när man räknar antalet fiskar, räknar man dem i slutet av året innan fångsten av de årliga 400, eller innan fångsten ?
Ovan har jag räknat med antalet efter fångsten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Tyvärr kan du inte få ut n exakt här, utan man får antingen prova sig fram eller beräkna n numeriskt.
Du har dock ställt upp formeln fel.. Återkommer strax.

Efter ett år har du 1000*1.45-400 fiskar.
Efter två år : (1000*1.45-400)*1.45-400 = 1000*1.45^2-400*1.45-400
Efter tre år : (1000*1.45^2-400*1.45-400)*1.45-400 = 1000*1.45^3-400*1.45^2-400*1.45-400

Ser du mönstret ?
Efter n år har du
1000*1.45^n-400*(1+1.45+1.45^2+...+1.45^(n-1)) fiskar

Serien innanför parenteserna är en geometrisk serie med summan (1.45^n-1)/(1.45-1).
Sätt sedan 1000*1.45^n-400*(1.45^n-1)/(1.45-1) = 2000.
Detta är en ekvation du kan lösa exakt.
Sätt gärna 1.45^n = y i ekvationen ovan och lös ut y först. Sedan kan du lösa ekvationen 1.45^n = y och få fram n.

Sedan beror lite frågan på när man räknar antalet fiskar, räknar man dem i slutet av året innan fångsten av de årliga 400, eller innan fångsten ?
Ovan har jag räknat med antalet efter fångsten.

Tack så mycket jag ska kolla igenom detta svaret så jag förstår allt korrekt är lite för trött idag för det, men jag uppskattar svaret väldigt mycket tack åter igen.

Permalänk
Medlem

Back to basics för mig efter ett antal år, började kolla lite idag. Klurar lite på hur parenteser ska hanteras i en ekvation. Kan någon hjälpa/förklara följande t.ex:

Förenkla:
x - (3 + x) + 8

Blir för mig (kan ha fel):
x - (3 + x) + 8

x - 3 - x + 8 (för jag byter från + till - när jag tar bort parentesen)

2x + 5 (för jag flyttar -3 till höger om +8, så jag får 8 - 3 = 5)

Har jag gjort rätt? Finns det någon bättre förklaring för att förenkla? Förklara gärna detaljerat! Försöker nöta mig in i detta igen!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av fRg!!!:

Back to basics för mig efter ett antal år, började kolla lite idag. Klurar lite på hur parenteser ska hanteras i en ekvation. Kan någon hjälpa/förklara följande t.ex:

Förenkla:
x - (3 + x) + 8

Blir för mig (kan ha fel):
x - (3 + x) + 8

x - 3 - x + 8 (för jag byter från + till - när jag tar bort parentesen)

2x + 5 (för jag flyttar -3 till höger om +8, så jag får 8 - 3 = 5)

Har jag gjort rätt? Finns det någon bättre förklaring för att förenkla? Förklara gärna detaljerat! Försöker nöta mig in i detta igen!

En liten miss bara. Annars gjorde du allt rätt.

första steget är helt rätt, dvs:
x - (3 + x ) + 8 = x - 3 - x + 8

Om du vill få lite mer förståelse så kan man göra ett extra steg där i mitten, -(3+x) = -1 * (3+x) och sedan multiplicera in -1 in i parentesen. Det kan vara bra att veta att det inte är magi att saker i parentesen byter tecken när det är ett minus utanför och parentesen försvinner. Utan att det har att göra med att minustecknet faktiskt arbetar på alla saker i parentesen.

Nu har du

x - 3 - x + 8
flyttar man runt lite så ser man att du har x-x +8 -3 (jag har bara ändrat ordningen lite). x - x är noll (övertyga dig om detta! Detta stämmer till och med för negativa tal på x som typ -3!) och 8-3 är 5 så tillsammans så får du

0+5 = 5

Hoppas att det blev lite tydligare för dig. Khanacademy går annars igenom algebrans grunder ganska bra här http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YZBStg...! tyvärr finns det inte någon svensk motsvarighet men det är alltid trevligt att lära sig lite språk på vägen eller hur?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

En liten miss bara. Annars gjorde du allt rätt.

första steget är helt rätt, dvs:
x - (3 + x ) + 8 = x - 3 - x + 8

Om du vill få lite mer förståelse så kan man göra ett extra steg där i mitten, -(3+x) = -1 * (3+x) och sedan multiplicera in -1 in i parentesen. Det kan vara bra att veta att det inte är magi att saker i parentesen byter tecken när det är ett minus utanför och parentesen försvinner. Utan att det har att göra med att minustecknet faktiskt arbetar på alla saker i parentesen.

Nu har du

x - 3 - x + 8
flyttar man runt lite så ser man att du har x-x +8 -3 (jag har bara ändrat ordningen lite). x - x är noll (övertyga dig om detta! Detta stämmer till och med för negativa tal på x som typ -3!) och 8-3 är 5 så tillsammans så får du

0+5 = 5

Hoppas att det blev lite tydligare för dig. Khanacademy går annars igenom algebrans grunder ganska bra här http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YZBStg...! tyvärr finns det inte någon svensk motsvarighet men det är alltid trevligt att lära sig lite språk på vägen eller hur?

Tack för svar! Jag är lite förvirrad över hur + och - ändras när siffror flyttas om i ekvationen. Finns det någon enkel regel för detta så att man inte gör någon onödig tabbe på detta?

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fRg!!!:

Tack för svar! Jag är lite förvirrad över hur + och - ändras när siffror flyttas om i ekvationen. Finns det någon enkel regel för detta så att man inte gör någon onödig tabbe på detta?

Det är tecknet framför termen som gäller. Du fick -3 + 8 till 5 så jag tycker att du borde fått x - x till 0 istället för 2x.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fRg!!!:

Tack för svar! Jag är lite förvirrad över hur + och - ändras när siffror flyttas om i ekvationen. Finns det någon enkel regel för detta så att man inte gör någon onödig tabbe på detta?

Ett enkelt sätt att se det är att siffran och tecknet framför sitter ihop i ett paket. Du har alltså följande små paket som går att flytta runt lite hur du vill, +x, -x, -3 och +8. Så länge du befinner dig på samma sida av likhetstecknet och så länge det inte finns parenteser och annat i vägen kan du skriva de där fyra i vilken ordning som helst. +x-x-3+8 = -x+x+8-3 = +8-x-3+x och så vidare.

Ska du däremot flytta över siffror till en annan sida om ett likhetstecken så byter de tecken.

10-x = x

Här är det bara att flytta över -x till andra sidan så är ekvationen i princip löst. Det man gör då är att man adderar båda sidorna med x så det blir:

10-x+x = x+x

Som i sin tur blir:

10-0 = 2x

Det är ju fritt fram att addera eller subtrahera båda sidor med samma tal eftersom de tar ut varandra. Dock brukar man inte orka med att skriva hela den långa vägen utan man kastar bara över x:et och byter tecken på det. Kvar har vi alltså 10 = 2x. Då kan vi göra samma manöver igen fast med multiplikation och division. Om vi delar båda sidorna med 2 så får vi:

10/2 = 2x/2 =>

5 = 1x =>

x = 5

Hoppas det hjälpa något. Jag är nämligen teknolog och inte pedagog.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska du däremot flytta över siffror till en annan sida om ett likhetstecken så byter de tecken.

Frågan är om sådana "trick" verkligen är lämpliga när man försöker lära sig (hur pedagoiskt är det egentligen med tvärtom-tumregler?). Nog för att man med erfarenhet kan inse att det fungerar sådär, men ovan nämnda "gruppera tecken och siffra" + "behandla båda sidor av ekvationen likadant" räcker väl långt (och är svåra att misslyckas med/triviala att komma ihåg)?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Frågan är om sådana "trick" verkligen är lämpliga när man försöker lära sig (hur pedagoiskt är det egentligen med tvärtom-tumregler?). Nog för att man med erfarenhet kan inse att det fungerar sådär, men ovan nämnda "gruppera tecken och siffra" + "behandla båda sidor av ekvationen likadant" räcker väl långt (och är svåra att misslyckas med/triviala att komma ihåg)?

Se sista raden i mitt inlägg

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Frågan är om sådana "trick" verkligen är lämpliga när man försöker lära sig (hur pedagoiskt är det egentligen med tvärtom-tumregler?). Nog för att man med erfarenhet kan inse att det fungerar sådär, men ovan nämnda "gruppera tecken och siffra" + "behandla båda sidor av ekvationen likadant" räcker väl långt (och är svåra att misslyckas med/triviala att komma ihåg)?

Skrivet av Zotamedu:

Se sista raden i mitt inlägg

Det hjälper faktiskt. Det var några år sedan jag ens ögnade över sånt här, men det kommer tillbaka till mig bara jag får det förklarat för mig. Det är Matte B jag fixar nu, sen får jag se om jag kanske tar C också. Mer tror jag inte ska behövas. Hur som helst, det har bara gått två dagar av kursen som jag läser på distans för att jobba parallellt med detta. Kursen kör jag på 50% för att det inte ska ta upp för mycket tid. Kursen är på totalt 5 veckor på 50%, och det kommer säkert fler frågor på vägen. Detta är ju bara mjukstarten av kursen.

Men än så länge är jag positivt inställd och känner att det inte bör vara några problem att få denna kursen avklarad relativt smidigt, så all hjälp på vägen är enormt uppskattat! Läroboken man skulle införskaffa sig inför den här kursen fixade jag inte, utan har en gammal bok från 2001 eller så. Så det är aningen osmidigt att börja bläddra i boken när man har problem. Sanningen är att jag fått all hjälp jag hittills behövt genom Google och från er.

Nu flyter tankarna ifrån mig, men jag säger det igen; all hjälp är uppskattad!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Här kommer en ny fråga!

En cirkus tar 175 kr i inträde för vuxna, och 90 kr för barn. En kväll besöks cirkusen av 330 personer, och får då in 39 560 kr i inträdesavgifter. Hur många av besökarna var barn?

Och som vanligt så är tanken att jag ska lära mig, så förklara gärna så pedagogiskt som möjligt All hjälp väldigt uppskattad!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Okej så det du ska se här är att du får tillräckligt med information för att ställa upp två ekvationer och om du löser dom som ett system av ekvationer kan du få ut svaret

Permalänk
Skrivet av fRg!!!:

Här kommer en ny fråga!

En cirkus tar 175 kr i inträde för vuxna, och 90 kr för barn. En kväll besöks cirkusen av 330 personer, och får då in 39 560 kr i inträdesavgifter. Hur många av besökarna var barn?

Och som vanligt så är tanken att jag ska lära mig, så förklara gärna så pedagogiskt som möjligt All hjälp väldigt uppskattad!

Om antalet vuxna är x och antalet barn är y så fick vi veta följande ur din text:

x*175 + y*90 = 39560 ("En cirkus tar 175 kr i inträde för vuxna, och 90 kr för barn", "får då in 39 560 kr i inträdesavgifter" )
x + y = 330 ( "En kväll besöks cirkusen av 330 personer")

Det kan vara lite klurigt i början att lära sig översätta problem till matte. Tror egentligen enda sättet är att lära sig är att se många exempel och att öva mycket.

Hur som helst, nu är detta bara ett vanligt linjärt ekvationssystem. Det finns många sätt att lösa sådana det bästa är nog gauss elimination.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jop_the_jopsan:

Om antalet vuxna är x och antalet barn är y så fick vi veta följande ur din text:

x*175 + y*90 = 39560 ("En cirkus tar 175 kr i inträde för vuxna, och 90 kr för barn", "får då in 39 560 kr i inträdesavgifter" )
x + y = 330 ( "En kväll besöks cirkusen av 330 personer")

Det kan vara lite klurigt i början att lära sig översätta problem till matte. Tror egentligen enda sättet är att lära sig är att se många exempel och att öva mycket.

Hur som helst, nu är detta bara ett vanligt linjärt ekvationssystem. Det finns många sätt att lösa sådana det bästa är nog gauss elimination.

Gauss är överkurs för 2x2 system. Det brukar vara enklare och mer pedagogiskt att lösa ut en variabel i ena ekvationen, sätta in den i den andra och på så sätt få ett värde på den andra variabeln som man sedan stoppar in i den första igen. På så sätt slipper man lära sig hur matriser fungerar för det är överkurs för gymnasiematte, speciellt om man bara ska läsa B och C.

Alltså i det här fallet löser man ut till exempel x ur den andra ekvationen så man får x = 330 - y
Sedan kan man ersätta x i den första med 330 - y så kan man få ett värde på y som man sedan kan använda för att räkna ut x.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Edit: löste sig

Permalänk
Medlem

löste sig.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Ni får gärna lämna problemet och skriva lösningen istället för att ta bort allt och skriva att det löste sig. Det blir lite roligare att läsa då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej swec.

Jag håller på med slutuppgiften i matte D och jag har inte lyckats något vidare med den, så jag googlade lite och då hittade jag en lösning till den.
Nu har jag suttit och försökt att tolka denna lösningen och det är en sak jag fastnar på, så nu undrar jag om ni kanske skulle kunna hjälpa mig att tolka den delen?

Jag ska då undersöka approximationen utav en formel på ett cirkelsegment.

Efter ett tag så kom jag in på sidan Frågan lund om matematik som nog en del känner igen.

Med hjälp utav pyth sats får jag ut: a = (1 - x2)1/2

och detta: 1 = (a+h)2 + h2/4 = 1-x2 + 2h(1-x2)1/2 + h2 + h2/4

Det hänger jag med helt på.

Sedan kommer denna biten som jag inte förstår.

Citat:

Detta är ekvivalent med h2 + (8/5)h(1 - x2)1/2 = (4/5)x2

Skulle vara ytterst tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig att förstå den biten.

Permalänk
Medlem

Förenkla uttrycket 3(3 - x) - (3 - x)^2.

Någon som skulle kunna hjälpa mig med detta?

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Förenkla uttrycket 3(3 - x) - (3 - x)^2.

Någon som skulle kunna hjälpa mig med detta?

3(3-x) - (3-x)^2 = 9 -3x - (9 -6x + x^2) = 3x - x^2 = x (3 - x)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"