Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970

Permalänk

Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970

Nu har den kommit, skickad igår från Webhallen. Sen ska det mätas temperaturer!. Ska monteras på en GIGABYTE GV-R797D5-3GD-B.

Permalänk
99:e percentilen

Härligt! Har själv beställt Gigabytes referensmodell. Skulle vara väldigt bra om du kunde göra en mätning och/eller en personlig utvärdering av ljudnivån före och efter installation av Acceleron.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En sådan här beställer jag så fort jag fått se vad det sägs om den i recensioner. Kunde ju tycka att den borde recenserats någonstans redan.

Permalänk
Medlem

Hur gick det? Temps osv?

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk

Nu installerat. Kylflänsarna har torkat under natten och verkar sitta bra. Temepraturer hitills är:
Idle: från 40c , sjunkit till 29c
BF3: från 82c till 51c (load)

Obs temeperaturerna är med fläkt på auto. Ökar man fläkten till max så är det svårt att höra skillnaden i fläktljudet om man inte har örat precis vid chassit.
Man kan ha max fläkt och den är knäpptyst helt enkelt.

Edit: Faktisk idle temp över natten och med auto-fläkt 29c.

Coreclock: 1125
Mem clock: 1575
Core volt: 1175

Permalänk
Skrivet av ThePreToriaN:

Man kan ha max fläkt och den är knäpptyst helt enkelt.

Fy fan. Riktigt sugen på en ny rigg med ett 7970 kort. Tack tack

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThePreToriaN:

Nu installerat. Kylflänsarna har torkat under natten och verkar sitta bra. Temepraturer hitills är:
Idle: från 40c , sjunkit till 30c
BF3: från 82c till 51c (load)

Obs temeperaturerna är med fläkt på auto. Ökar man fläkten till max så är det svårt att höra skillnaden i fläktljudet om man inte har örat precis vid chassit.
Man kan ha max fläkt och den är knäpptyst helt enkelt.

Coreclock: 1125
Mem clock: 1575
Core volt: 1175

http://i39.tinypic.com/a0hshd.jpg

Hur gjorde du med flänsarna längst åt höger? Satte du limmet direkt på kortet eller hade du någonting emellan(tejp eller något)? Använde du limmet som följde med? Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av LethalBanana:

Hur gjorde du med flänsarna längst åt höger? Satte du limmet direkt på kortet eller hade du någonting emellan(tejp eller något)? Använde du limmet som följde med? Tacksam för svar!

På alla kretsar förutom de stora runt GPU´n satte jag generöst med lim på flänsen enbart. Det hade aldrig gått att börja sätta lim på de små kretsarna utan en massa kladd.
Jag använde ingen tejp eller den tejp som följde med. Den var helt enkelt för bred för att komma emellan kretsarna och den hade varken gjort till eller från. Jag lät alltihop torka över natten och hela dagen innan jag monterade hela kylaren.

Jag fick en .pdf manual från Arctic när jag begärde en, annars hade det aldrig gått. Till att börja med ska man blanda limmet i 5 minuter minst innan den får limeffekten.

Värt att tänka på är att original referenskylare kyler bara GPU'n och kretsarna runt. Det är egentligen en bonus från Arctic att de har kylflänsar till övriga kretsar.

Permalänk

Kul att se! Det är ju utan tvekan den kylaren man ska ha om man kör 7970!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThePreToriaN:

På alla kretsar förutom de stora runt GPU´n satte jag generöst med lim på flänsen enbart. Det hade aldrig gått att börja sätta lim på de små kretsarna utan en massa kladd.
Jag använde ingen tejp eller den tejp som följde med. Den var helt enkelt för bred för att komma emellan kretsarna och den hade varken gjort till eller från. Jag lät alltihop torka över natten och hela dagen innan jag monterade hela kylaren.

Jag fick en .pdf manual från Arctic när jag begärde en, annars hade det aldrig gått. Till att börja med ska man blanda limmet i 5 minuter minst innan den får limeffekten.

Värt att tänka på är att original referenskylare kyler bara GPU'n och kretsarna runt. Det är egentligen en bonus från Arctic att de har kylflänsar till övriga kretsar.

Låter väldigt lovande. Men blir det inte kladdigt ändå när du sätter fast flänsarna på de minde kretsarna? Och vart kan jag hitta denna .pdf manual? Måste mail skickas? Tack på förhand!

Permalänk
99:e percentilen

Det känns som att det är stor risk att man pajar sitt dyra kort om man försöker montera en Accelero. Jag har ingen erfarenhet av GPU-kylning, utan jag har endast monterat CPU-kylare (samt förstås byggt datorer etc). Är det dumt att göra det på ett så dyrt kort när man gör det första gången? Är det stor risk att man misslyckas?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av LethalBanana:

Låter väldigt lovande. Men blir det inte kladdigt ändå när du sätter fast flänsarna på de minde kretsarna? Och vart kan jag hitta denna .pdf manual? Måste mail skickas? Tack på förhand!

Tror bara de kan maila denna än så länge då den inte finns att ladda ner.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det känns som att det är stor risk att man pajar sitt dyra kort om man försöker montera en Accelero. Jag har ingen erfarenhet av GPU-kylning, utan jag har endast monterat CPU-kylare (samt förstås byggt datorer etc). Är det dumt att göra det på ett så dyrt kort när man gör det första gången? Är det stor risk att man misslyckas?

Jag tror inte risken är stor men det här tar gott om tid och och bra belysning.
Rengöra är lätt då resterna följer med lätt, radergummi och sen helst bensin efteråt så allt försvinner. Limningen är det som tar tid och att det måste torka, tvivlar på att 5 timmar räcker.
Generöst med lim så det täcker hela ytan och det blir "kladdigt" men det gör inget då limmet i sig inte är farligt för kretsarna. Det kommer bara sitta bättre och kyla riktigt då limmet rinner runt kretsen och fixerar sig.
Jag lät flänsarna och limmet torka i ca 20 timmar över natten och sen en ny dag för att montera själva kylaren vilket då gick smärtfritt utan flänsar som lossnar osv.
Man ska inte glömma att resultatet är riktigt grymt när man mäter temperaturerna, så det är lätt värt det!

Permalänk

Jag var rädd när jag installerade Accelero Twin Turbo på mitt 5870 men håll i åtanke att kortet är betydligt tåligare än du tror, det pajjar inte bara för att man pillar på det lite.
Jag var väl mest motiverad för att jag var tvungn då lagret pajjat i min originalkylare å kortet lät som en traktor. Fan va nöjd jag var när jag fått igång med accelero senare på kvällen och undrade först om fläktarn var trasiga för jag hörde inget, sen kollade tempen och kortet låg på 40 grader(brukade vara 70)

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Kul att se! Det är ju utan tvekan den kylaren man ska ha om man kör 7970!

Kyler denna bättre än Asus 7970 Direct CU II kylare menar du?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fy fan. Riktigt sugen på en ny rigg med ett 7970 kort. Tack tack

Det kan man allt säga. Kyler mitt Radeon 5970, som är bra mycket varmare än 7970, helt ljudlöst.

Synd bara att kylaren såg så skum ut på 7970 kortet, den sitter mera centrerad på mitt kort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Kyler denna bättre än Asus 7970 Direct CU II kylare menar du?

Definitivt! Som han beskriver så har han ju 51C i load. DCII har nog mellan 65-70 i load och låter lite mer :=)

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

Skriver i tråden så jag hittar tillbaks. Hade tänkt skaffa en sådan kylare själv nästa månad då mina finanser inte tillåter för stunden.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Kyler denna bättre än Asus 7970 Direct CU II kylare menar du?

Det går läsa om Direct CU II som : Cooling effectiveness increases by up to 20% compared to reference.
http://www.hardwarecanucks.com/news/asus-launches-the-radeon-...

Accelero ska ju klara uppåt 30% lägre temps.

På Legitreviews som inte är en komplett review kommer de dock ner till 29-30c i idle med Direct CU II men det står inte med vilken fläkthastighet. När min står på "Auto" i AB så går fläkten i absolut lägsta, lägsta lägsta och höjer jag fläkten till 25-50% så sjunker temperaturerna direkt till 26-27c.
Har inte testat grundligt än hur lågt den går med tex 100%.

http://www.legitreviews.com/article/1839/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Det går läsa om Direct CU II som : Cooling effectiveness increases by up to 20% compared to reference.
http://www.hardwarecanucks.com/news/asus-launches-the-radeon-...

Accelero ska ju klara uppåt 30% lägre temps.

På Legitreviews som inte är en komplett review kommer de dock ner till 29-30c i idle med Direct CU II men det står inte med vilken fläkthastighet. När min står på "Auto" i AB så går fläkten i absolut lägsta, lägsta lägsta och höjer jag fläkten till 25-50% så sjunker temperaturerna direkt till 26-27c.
Har inte testat grundligt än hur lågt den går med tex 100%.

http://www.legitreviews.com/article/1839/

Sweet!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av ThePreToriaN:

Det går läsa om Direct CU II som : Cooling effectiveness increases by up to 20% compared to reference.
http://www.hardwarecanucks.com/news/asus-launches-the-radeon-...

Accelero ska ju klara uppåt 30% lägre temps.

På Legitreviews som inte är en komplett review kommer de dock ner till 29-30c i idle med Direct CU II men det står inte med vilken fläkthastighet. När min står på "Auto" i AB så går fläkten i absolut lägsta, lägsta lägsta och höjer jag fläkten till 25-50% så sjunker temperaturerna direkt till 26-27c.
Har inte testat grundligt än hur lågt den går med tex 100%.

http://www.legitreviews.com/article/1839/

Det lär inte bli så mycket kallare då det inte kan bli kallare än rumstemperatur, inte heller samma som rumstemperatur. Fast det beror ju också på hur kallt du bor.

Permalänk
99:e percentilen

Ett 7970 med Accelero tar upp tre expansionsplatser, right? Eller täcker åtminstone över en PCI/e slot mer än referens?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ett 7970 med Accelero tar upp tre expansionsplatser, right? Eller täcker åtminstone över en PCI/e slot mer än referens?

Kanske den här länken kan vara till någon hjälp när det gäller måtten på kylaren.
Den är från deras egna hemsida.

http://www.arctic.ac/fileadmin/ax7970/height_restriction_draw...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Släpps Arctic Cooling Accelero Xtreme till 7950 tro?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av Alling:

Ett 7970 med Accelero tar upp tre expansionsplatser, right? Eller täcker åtminstone över en PCI/e slot mer än referens?

2

Permalänk
Skrivet av blagi:

Lånar tråden lite.

Släpps Arctic Cooling Accelero Xtreme till 7950 tro?

Läs den röda texten på sidan!
http://www.arctic.ac/en/p/detail/index/sArticle/502/sCategory...

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

"Älskar" Arctic, har fått beställa nytt kylpastalim för att sätta fast några kylflänsar till vilket kommer att kosta 130 spänn med frakt. Varför, jo för att de inte hade någon monteringsanvisning (de har inte skickat någon heller trots att det var en vecka sedan som jag efterfrågade en). Länken på paketet fungerade inte och på produktsidan så hade de ej heller någon monteringsanvisning upplagd.

Så jag fick själv sätta upp kylflänsarna efter en bild från en review på nätet och det visar sig ju nu att den inte stämmer. Första och sista gången jag använder mig av deras produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kiton:

"Älskar" Arctic, har fått beställa nytt kylpastalim för att sätta fast några kylflänsar till vilket kommer att kosta 130 spänn med frakt. Varför, jo för att de inte hade någon monteringsanvisning (de har inte skickat någon heller trots att det var en vecka sedan som jag efterfrågade en). Länken på paketet fungerade inte och på produktsidan så hade de ej heller någon monteringsanvisning upplagd.

Så jag fick själv sätta upp kylflänsarna efter en bild från en review på nätet och det visar sig ju nu att den inte stämmer. Första och sista gången jag använder mig av deras produkter.

Jag håller med om att det var lite väl snålt att dom inte har någon manual som man kan ladda ner från deras hemsida i och med att det är ett så pass stort företag. Angående kylpastalimmet så tog det inte många minuter för mig att hitta en butik med liknande limm i den lilla stad där jag bor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Drog en googling på det och fick inte en enda vettig träff därför gissade jag att det inte fanns ute just nu men så verkar ju inte vara fallet.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Drog en googling på det och fick inte en enda vettig träff därför gissade jag att det inte fanns ute just nu men så verkar ju inte vara fallet.

Nu vet du

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>