[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

konstig ingen svar från Webhallen i dag (måndag den 23 jan) om felanmälan..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hej!

Precis fått en SSD (Crucial M4 128gb) nu och installerat in Windows. Har hört att man ska få lite prestandaförbättringar med AHCI istället för Native IDE som det står på nu. Men ändrar jag till AHCI så verkar den ju ändra för alla SATA-hårddiskar, men det ska väl inte påverka mina gamla mekaniska lagringsdiskar på något sätt? Utan är väl bara ändra och köra vidare som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Hej!

Precis fått en SSD (Crucial M4 128gb) nu och installerat in Windows. Har hört att man ska få lite prestandaförbättringar med AHCI istället för Native IDE som det står på nu. Men ändrar jag till AHCI så verkar den ju ändra för alla SATA-hårddiskar, men det ska väl inte påverka mina gamla mekaniska lagringsdiskar på något sätt? Utan är väl bara ändra och köra vidare som vanligt.

Helt rätt, din data på lagringsdiskarna ska inte beröras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Helt rätt, din data på lagringsdiskarna ska inte beröras.

Blev inget bra med AHCI, blåskärm när Windows höll på att ladda upp. Får klura på det någon annan gång.

Permalänk
Skrivet av Pantern1337:

Blev inget bra med AHCI, blåskärm när Windows höll på att ladda upp. Får klura på det någon annan gång.

Du måste göra en registerändring i Win7 INNAN du ändrar till AHCI i BIOS. Står på 100 ställen i tråden, men även här:
Slå till AHCI mode för er SATA-disk efter Windows 7 installerats

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Du måste göra en registerändring i Win7 INNAN du ändrar till AHCI i BIOS. Står på 100 ställen i tråden, men även här:
Slå till AHCI mode för er SATA-disk efter Windows 7 installerats

Tack. Då förstår jag.

Har jag något att göra imorgon.

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Har idag en X-25M G2 80GB, är det lönt att uppgradera till en nyare SSD typ Force GT eller Intel 320 ? Jag gör det delvis för att jag vill ha mer utrymme (kommer köpa 120GB minst) men kommer jag att märka någon skillnad prestandamässigt? Jag har inte SATA 6 gb/s på mitt moderkort (ASUS P6T Deluxe).

HILF MIR PLOX

Jag har nyligen gjort den uppgraderingen och det är inte värt besväret.
Jag gick från samma Intel 80gb G2 till SATA 3.0 6gb Corsair Force GT 120gb.

Prestanda skillnaden trots det stora steget infinner sig inte. Jag hade samma siffror (seq.200/70) med gamla som med nya (seq.200/200) SSD'n. Sata 3.0 Enabe/Disable i BIOS gör ingen skillnad för mig oavsett drivrutiner (MB i sign.).

Jag har nu två GT kopplade som RAID0 och maxar dem (seq.500/490) men ändå inte som alla tester visar med 800-900mb/s. Att få ut dessa prestanda skillnader är tydligen något lättare med Intels SATA styrkretsar på Moderkortet.

EDIT: Ett tips för alla er som byter från IDE till AHCI eller RAID, så i BIOS finns ofta möjligheten att behålla ett par SATA portar som IDE när man förändrar de andra portarna.

Koppla då tillfälligt in systemdisken i ett sådant IDE uttag så påverkas inte uppstarten men Windows upptäcker ändå AHCI / RAID omställningen du gjort i BIOS så att Registret uppdateras och drivrutinerna laddas. Efter nästa omstart är Windows förberett och ni kan koppla tillbaka systemdisken till önskat uttag.

Glöm inte att ändra valet av startdisk när ni kopplar flyttar om så starten inte försöker med en icke bootbar disk... (med otäcka meddelanden om korrupt disk). F12 eller F8 brukar ge en tillfällig diskvalsmeny i starten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp här, har precis köpt mig en ny SSD (Force GT) och jag har lite problem med att aktivera AHCI i BIOS. Här en lista på hur jag gjorde allt när jag skulle installera den.

  • Kopplar ur min gamla HDD.

  • Koppla in min nya SSD, på en av P67 6gbit portarna.

  • Går in i BIOS och ändrar sata kontrollen till AHCI

  • Startar Windows setupen och det är här det tar stopp, den fastnar när jag ska ladda drivrutiner för AHCI till mitt moderkort, jag använder skivan som följde med, jag har även provat ladda ner nyaste från ASUS hemsida, ingen skillnad.

  • Ändrade till IDE istället, installerade windows helt och hållet, går in i registret, ändrar det som ska ändras, sen in i BIOS och switchar om till AHCI läget igen och då kan windows inte boota.

Då var klockan runt 3 och jag tröttnade, nu sitter jag på gameldatorn. Vad gör jag för fel egentligen, är det något jag missar? Behöver BIOS uppdateras eller något sånt? All hjälp och tips uppskattas.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Du kan säkert ställa om SATA portarna olika i BIOS (SATA 2 eller SATA 3 spelar ingen roll nu).
Låt SSD systemdisken sitta på en IDE port och ställ in AHCI på andra portar så Windows ser att de finns.
Du kan koppla in din gamla systemdisk på en AHCI port.
Starta upp Windows och se i Enhetshanteraren att under "Lagringsenheter" nu finns en enhet med AHCI
i namnet och din gamla HDD bör också finnas med under "Diskenheter".
Därefter bör du kunna flytta systemdiskens inkoppling till en AHCI port.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du kan säkert ställa om SATA portarna olika i BIOS (SATA 2 eller SATA 3 spelar ingen roll nu).
Låt SSD systemdisken sitta på en IDE port och ställ in AHCI på andra portar så Windows ser att de finns.
Du kan koppla in din gamla systemdisk på en AHCI port.
Starta upp Windows och se i Enhetshanteraren att under "Lagringsenheter" nu finns en enhet med AHCI
i namnet och din gamla HDD bör också finnas med under "Diskenheter".
Därefter bör du kunna flytta systemdiskens inkoppling till en AHCI port.

Jag gjorde precis som du sa utan att inse det själv, hade marvell kretsen i IDE och SSD'n på den och kom in i windows, windows installerade då en del drivrutiner eftersom jag hade P67 kretsen i AHCI läget, därefter var det bara att byta port och det var löst. Tack för lösning!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare.. men jag har fått hem min nya ssd precis och tänkt installera win 7 på den nya disken.. behöver jag installera drivrutiner mm på ssd även om de ligger på min andra disk som jag använt som boot disk innan? O hur får jag bort min gamla win 7 installation utan formatering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk
Skrivet av Schdefan:

Ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare.. men jag har fått hem min nya ssd precis och tänkt installera win 7 på den nya disken.. behöver jag installera drivrutiner mm på ssd även om de ligger på min andra disk som jag använt som boot disk innan? O hur får jag bort min gamla win 7 installation utan formatering?

Skickades från m.sweclockers.com

När du installerar win 7 på den nya disken kommer du att behöva en massa drivrutiner: moderkort, grafikkort, ljudkort mm. Det är ju en helt ny installation. Om du har den gamla disken inkopplad samtidigt kan du nog söka upp de flesta drivrutinerna på den.

Efter att du installerat win 7 på ssd:n är det bara att radera alla filer på den gamla disken som du inte behöver där längre (om du vill slippa formatera den). Radera bara windowskatalogen, users-katalogen ("användare") om du inte vill spara filerna i Mina dokument och på skrivbordet, Program Files om du inte vill spara något där.

Om du vill vara säker på att få bort allt onödigt så är en formatering trots allt bäst.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

När du installerar win 7 på den nya disken kommer du att behöva en massa drivrutiner: moderkort, grafikkort, ljudkort mm. Det är ju en helt ny installation. Om du har den gamla disken inkopplad samtidigt kan du nog söka upp de flesta drivrutinerna på den.

Efter att du installerat win 7 på ssd:n är det bara att radera alla filer på den gamla disken som du inte behöver där längre (om du vill slippa formatera den). Radera bara windowskatalogen, users-katalogen ("användare") om du inte vill spara filerna i Mina dokument och på skrivbordet, Program Files om du inte vill spara något där.

Om du vill vara säker på att få bort allt onödigt så är en formatering trots allt bäst.

Tackar för svaret.. de va så jag trodde det va..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk

Vilket program är bäst för att kolla hur mycket hastighet min SSD levererar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knubbsalen:

Vilket program är bäst för att kolla hur mycket hastighet min SSD levererar ?

Generellt för diskar kör jag "crystal diskmark" men "as ssd" är mer inriktat på ssd-diskar så det brukar köras på sådana.

Permalänk

Hej!

Ska man lägga temporära internet filer för IE9 på SSD:n eller HDD:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Hej!

Ska man lägga temporära internet filer för IE9 på SSD:n eller HDD:n?

På ssd'n så du får ut den extra prestandan.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

På ssd'n så du får ut den extra prestandan.

Tack för svaret!

Blir det någon märkbar skillnad om de temporära internet filerna ligger på ssdn? (jag har 2Mbps så kanske bredbandet flaskar ändå)

Permalänk

De temporära Internet filerna måste ju alltid laddas ned en gång först innan web-läsaren har någon nytta av kopiorna i cachen. Det är först när du återanvänder förut nedladdad web-information som du får nytta av att i stället läsa kopiorna från den snabbare disken. Rekommenderat utrymme på disk är bara mellan 50 - 250MB i Internet Explorers Inställningar.
(IE - Inställningar - Allmänt - Webbhistorik - Inställningar)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

De temporära Internet filerna måste ju alltid laddas ned en gång först innan web-läsaren har någon nytta av kopiorna i cachen. Det är först när du återanvänder förut nedladdad web-information som du får nytta av att i stället läsa kopiorna från den snabbare disken. Rekommenderat utrymme på disk är bara mellan 50 - 250MB i Internet Explorers Inställningar.

Tack för svaret

IE9 skriver ganska mycket till disken när jag kollar på youtube och när jag läser en sida med mycket bilder (aftonbladet, expressen mm).

Om jag lägger de temporära internet filerna på HDDn, kommer tidigare besökta sidor ta en märkbart längre tid att komma upp på skärmen?

Permalänk

När du öppnar en web-sida så kollas om delar av sidan redan finns i disk-cachen och i så fall läses de därifrån i stället för att hämtas ner igen. Låt Windows arbetsfiler ligga på SSDn och placera bara ut stora filer till HDD'n som ofta skrivs om eller sällan används (systemkopior, filmer... t.ex.).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Hej jag tänkte köpa 2 nya 120GB SSD-er som jag tänkte raid-a.
Undrar om detta är ett bra val?
http://www.inet.se/produkt/5315150/corsair-ssd-force-3-series...

Läs: 550
Skriv: 510

Finns det någon bättre med ungefär samma hastigheter och pris? Är det någonting speciellt man måste tänkte på när man köper en SSD och vill raida? (Förutom att det behöver vara 2 exakt likadana)

Permalänk

Jag skaffade GT versionen för att få fler Transaktioner per sekund. Med de tre AMD moderkorten jag provat så kom jag aldrig över 460MB/s vid läsning. Kopplade som RAID0 så maxade de på 650MB/s vid läsning (CrystalDiskMark). Så bered dig på att bli något missnöjd med siffrorna men helnöjd med prestandan.

Se sedan till att alltid ha gott om disk kopior av en RAID0 systemdisk för de ger dig fler problem än singel diskar (har jag märkt).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hej! Nu är det dags för ny SSD då min börjar bli för liten och för gammal!

Har kikat runt lite och länge sneglat på Corsair Force GT 120GB! Även hört lite om Intel 520 serien!? Men är den för ny för att veta om den är bra & stabil??
Vet inte vad som är bäst, men jag vill ha den bästa och snabbaste disken, samt att den ska fungera utan problem! Ja vill inte ha massa krångel. Sen är kravet att den är på 120GB.
Så vilken rekommenderar ni?

Pris? Spelar ingen roll!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Hej!

Då var det äntligen dags för mig att skaffa mig en SSD men kände att det skulle vara bra att rådfråga proffsen innan köp!
Har kollat runt lite smått och hittat 3 stycken som jag tycker verkar bra:

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_830_series_mz-7pc128_128...
http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
http://www.inet.se/produkt/5315150/corsair-ssd-force-3-series...

Har mest siktat in mig på den siste, men har ingen aning vad detta Sandforce igentligen är, har bara hört av en klasskamrat att det kan orsaka fel med vissa filer. Stämmer detta, och vad gör Sandforce igentligen?
Vilken skulle ni valt om ni kunde välja mellan dessa tre?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X ■ RTX 3090 ■ 32gb RAM ■ ROG STRIX X570-e ■ NZXT H710i ■ 2TB AORUS NVMe Gen4

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Hej! Nu är det dags för ny SSD då min börjar bli för liten och för gammal!

Har kikat runt lite och länge sneglat på Corsair Force GT 120GB! Även hört lite om Intel 520 serien!? Men är den för ny för att veta om den är bra & stabil??
Vet inte vad som är bäst, men jag vill ha den bästa och snabbaste disken, samt att den ska fungera utan problem! Ja vill inte ha massa krångel. Sen är kravet att den är på 120GB.
Så vilken rekommenderar ni?

Pris? Spelar ingen roll!

Om jag skulle köpa ny SSD just nu skulle jag nog välja mellan Corsair Force GT och Samsungs SSD. Båda är riktigt snabba och vad jag har hört problemfria. Intel är ju stabila men kanske inte det snabbaste som finns där ute.

OCZ Vertex 3 Max IOPS Edition är iof också ruskigt snabb. Den bör vara med i beräkningen om snabbhet är viktigt. Har inte hört om några problem med den heller men det är inte så många som har en sån heller, den är lite dyrare än de andra.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av mattisen:

Hej!

Då var det äntligen dags för mig att skaffa mig en SSD men kände att det skulle vara bra att rådfråga proffsen innan köp!
Har kollat runt lite smått och hittat 3 stycken som jag tycker verkar bra:

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_830_series_mz-7pc128_128...
http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
http://www.inet.se/produkt/5315150/corsair-ssd-force-3-series...

Har mest siktat in mig på den siste, men har ingen aning vad detta Sandforce igentligen är, har bara hört av en klasskamrat att det kan orsaka fel med vissa filer. Stämmer detta, och vad gör Sandforce igentligen?
Vilken skulle ni valt om ni kunde välja mellan dessa tre?

Sandforce är chippet som styr SSD:n. Det fanns en allvarlig bugg i mjukvaran till chippet men den buggen är rättad sedan flera månader tillbaka så det ska inte vara någon fara att köpa Sandforce SSD numera. De säljer som smör så om det fortfarande fanns en allvarlig bugg skulle vi veta om det.
Av de SSD:er som du väljer mellan är ju Samsungen lite dyrare, den skulle jag välja. Eller Corsair Force GT som är snabbare och dyrare än Corsair Force 3. Men alla tre är bra diskar.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Tjo!
Kastade in en ACZ agility 3 i min HTPC idag.
Slog på AHCI i bios på min Asus P5Q - Deluxe (tror det är P45 chipset) och endast sata 2.
Installerade windows efter lite krångel. Tog väldigt lång tid att boota datorn innan windowsinstallationen eftersom den inte ville hitta IDE disken jag kör med.
Problemet är nu att jag hittar inte IDE disken i diskhanteraren där jag har backupen för XBMC med mera.

Hur gör jag för att hitta ide disken (IBM deathstar GXP75 30Gb)?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Har funderat på denna ssd http://www.proshop.se/Haarddisk/OCZ-Vertex-Plus-SATA-II-120-G... . Undrar dock om det är värt att ha en ssd i en speldator? Påverkar det när du spelar ngt ? Den blir endast snabbare när du öppnar program, startar datorn osv eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Tjo!
Kastade in en ACZ agility 3 i min HTPC idag.
Slog på AHCI i bios på min Asus P5Q - Deluxe (tror det är P45 chipset) och endast sata 2.
Installerade windows efter lite krångel. Tog väldigt lång tid att boota datorn innan windowsinstallationen eftersom den inte ville hitta IDE disken jag kör med.
Problemet är nu att jag hittar inte IDE disken i diskhanteraren där jag har backupen för XBMC med mera.

Hur gör jag för att hitta ide disken (IBM deathstar GXP75 30Gb)?

IDE-diskar ska inte påverkas av ahci iaf? Antar att du har drivrutiner till moderkortet?

Skrivet av fredikjacobsson:

Har funderat på denna ssd http://www.proshop.se/Haarddisk/OCZ-Vertex-Plus-SATA-II-120-G... . Undrar dock om det är värt att ha en ssd i en speldator? Påverkar det när du spelar ngt ? Den blir endast snabbare när du öppnar program, startar datorn osv eller?

Den påverkar inte spelet, men såväl uppstarter av spel, program och operativsystem.