Permalänk
Medlem

Mitt internet fungerar knappt nu, kan varken se på svt play eller youtube. Flyter på bra i en minut men sedan slutar youtube helt plötsligt att buffra och svt play buffrar konstant. Det spelar ingen roll vilken uppslösning jag väljer, det fungerar inte. Funderar starkt på att byta till Bahnhof i april då abonnemanget går ut, har tröttnat på comhem och deras dåliga tjänster.

Jag betalar för 10/10, jag får just nu ut 7,73/1,14 enligt bredbandskollen. Hur kommer det sig då att det är så problematiskt? Jag har rensat webhistoriken, flash-historiken och startat om datorn ett flertal gånger men inget hjälper.

Någon annan som har extremt dåligt internet?

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av play05:

Mitt internet fungerar knappt nu, kan varken se på svt play eller youtube. Flyter på bra i en minut men sedan slutar youtube helt plötsligt att buffra och svt play buffrar konstant. Det spelar ingen roll vilken uppslösning jag väljer, det fungerar inte. Funderar starkt på att byta till Bahnhof i april då abonnemanget går ut, har tröttnat på comhem och deras dåliga tjänster.

Jag betalar för 10/10, jag får just nu ut 7,73/1,14 enligt bredbandskollen. Hur kommer det sig då att det är så problematiskt? Jag har rensat webhistoriken, flash-historiken och startat om datorn ett flertal gånger men inget hjälper.

Någon annan som har extremt dåligt internet?

Samma här ;/ Hisingen gbg.

Permalänk
Medlem

Samma här, Hisingen GBG. Förlorar Internetanslutning lite hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Samma här, Hisingen GBG. Förlorar Internetanslutning lite hela tiden.

Dom jobbade i några områden i Göteborg inatt såg jag på deras driftinfo. Alltid något att kolla efter...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Stängde av NAT för att testa lite då jag haft problem med youtube och svt som många andra här. Det gjorde ingen skillnad förutom att detta jävla trådlösa nätverk slutar fungera x flera, per dag... Är så trött på skiten. Betala 399 för 100mbit men kan ibland knappt se på youtube. . .

Funderar på att köpa en av ASUS värstingrouters och stänga av modemets trådlösa skit.

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerousdave:

Stängde av NAT för att testa lite då jag haft problem med youtube och svt som många andra här. Det gjorde ingen skillnad förutom att detta jävla trådlösa nätverk slutar fungera x flera, per dag... Är så trött på skiten. Betala 399 för 100mbit men kan ibland knappt se på youtube. . .

Funderar på att köpa en av ASUS värstingrouters och stänga av modemets trådlösa skit.

Ett relativt billigt alternativ är att köpa en Netgear WNR3500 och stänga av NAT på modemhelvetet från Comhem. Jag kör med den lösningen och har inga problem med hastigheten. Däremot så har jag små mängder packet loss men det är Comhem själva som står för den presenten.
Jag har även lagt in Tomato på min router men det är inget måste.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Ska tipsa er att den kabeln som comhem skickar ut koax är bara skit spelar ingen roll hur många nya kablar du får hem det är bara skräp så jag rekomenderar er att köpa denna kabel från kjell o company.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne...

Har en sån själv nu och har inga problem längre, får full hastighet utan loss.
Sen är NAT avstängt och fungerar enbart som modem vidare till router.

Permalänk
Medlem

Dangerousdave: vadå för youtubeproblem? Kan knappt minnas när det nämndes senast. Var massa gnäll för några år sedan då i princip alla svenska isp's fick problem pga överlast hos just youtube. Det som i princip är konstaterat är däremot att wifi och routerfunktionen inte är bra på cg3100. Om du har problem med just youtube via wifi så är det nog inget specifikt fel mer än att wifi fungerar dåligt vilket man bör märka på allt annat nätrellaterat oxo.

Nasra: dendär kabeln gör faktiskt ingen jätteskillnad. Dämpningen lär vara densamma som orginalkabeln så signalen blir inte "bättre". Även om dämpningen skulle vara lägre säger det inte att det blir "bättre" signal. För hög signal är inte bra heller. Ligger signalen högt och man teoretiskt sätter in en kabel utan dämp mellan modem och uttag blir det alltså inte heller optimalt. Ligger signalen på gränsen till låg i uttaget kanske det gör marginell skillnad om dämpen på kabeln är lägre men då är endå signalen fram till uttaget inte korrekt av andra anledningar. Dåliga kablar i väggen, felkontraktering av uttag, felinställd förstärkare osv. Har man inte några störningsbenägna enheter nära modemet ska det inte behövas extraskärmning heller. Lägger man dock koaxen tillsammans med elkablar osv kan det vara en idee. comhem har försökt aktat sig för att lägga modemfrekvenserna så de inte ska störas av yttre sändare så mycket som möjligt men det går inte fullt att skydda ett helt koaxnät. Dock kan en extraskärmad tv-antennkabel vara en bra idee om man får störningar på vissa analoga kanaler då teracom drar igång sina terresta hdsändningar i luften som kan krocka frekvensmässigt med kanaler i kabeltvnätet. Oftast är koaxnätet bättre skärmat än just kundens antennkabel. Vet att tex kunder i Uppsala historiskt haft störningar på analoga 5an pga instrålning från minicallsändare i sina antennkablar. Liknande sker nu på fler orter där teracom lanserar hd. Det är oftast olika kanaler på olika orter det gäller. Tror Helsingborg med omnejd fick problem med analoga Tv3 och Malmö Tv4 när teracoms hdsändningar startade.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det kan nog stämma med störningarna då jag har nästan inget runt om modemet förutom routern brevid och allt som heter trådlöst är avstängt.

Permalänk

Behöver akuthjälp, fabriksåterställde modemet inatt pga strul och nu kan ingen logga in på min ftp-server :/ har gjort en portfoward för den porten jag ställt in att ftp-servern ska använda men vill sig inte, mer kan behöva ändras i modemet för ftp'n ska fungera?

connection timed out
could not connect to server

------------------------
Det hjälper om den som ska logga in har rätt adress till att börja med...

Permalänk
Medlem

Ja visst är det underbart? Comhem hävdar ju fortfarande att deras nät fungerar som det bör... Märks att det är sportlov, har ovanligt stabil ping för att vara kvällstid!

Skrivet av Eskilajnen:

Har ComHem 100/10 genom bredbandsuttaget och bor i Stockholm.

Härliga pingtider atm.

Pinging ftp.sunet.se [194.71.11.69] with 32 bytes of data:
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=55ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=35ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=31ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=79ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=21ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=99ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=146ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=20ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=89ms TTL=57
Reply from 194.71.11.69: bytes=32 time=196ms TTL=57

Ping statistics for 194.71.11.69:
Packets: Sent = 10, Received = 10, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 20ms, Maximum = 196ms, Average = 77ms

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av spuzz:

Ja visst är det underbart? Comhem hävdar ju fortfarande att deras nät fungerar som det bör... Märks att det är sportlov, har ovanligt stabil ping för att vara kvällstid!

Säger detdär egentligen så mycket? Detdär kan man lätt framhävda själv genom att nyttja endel av uploaden samtidigt som man gör en ping... men det antar jag ju att du har kollat såklart. Det är dock inte ovanligt att folk klagar på pingen eller också speeden och sedan sitter någon annan i familjen via wifi eller kabel och seedar torrent utan de andras vetskap.

Det enda jag egentligen vill ha sagt är att en pinglogg enbart kan peka på ett problem, inte konstatera något eller ens vart problemet befinner sig.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Dangerousdave: vadå för youtubeproblem? Kan knappt minnas när det nämndes senast. Var massa gnäll för några år sedan då i princip alla svenska isp's fick problem pga överlast hos just youtube. Det som i princip är konstaterat är däremot att wifi och routerfunktionen inte är bra på cg3100. Om du har problem med just youtube via wifi så är det nog inget specifikt fel mer än att wifi fungerar dåligt vilket man bör märka på allt annat nätrellaterat oxo.

Får ladda om sidor x flera för att få buffringen att funka, går snabbare över 3g ibland. Sen gäller det via LAN. Samma med SVT, ibland funkar det ok, ibland får jag ladda om eller vänta på att det ska buffra klart. Surf går ibland segt, den står och laddar och har sig. Jag har raketsnabb dator så det är inte problemet. Känns inte som 100mbit direkt. Får Nollställa modemet två tre gånger i veckan, då brukar det funka bra någon dag/dagar.

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk

Har precis flyttat och i den nya lägenheten finns inte bredbandsuttag.
ComHem finns dock.
Hur är det, dom har erbjudanden just nu om 199 kr/månad i 3 månader, sen lite olika priser, 3 månaders uppsägning men ingen bindningstid.
Får man i ComHem byta kostnadsfritt mellan olika hastigheter?
Så ifall kan man ju börja med största paketet och sen när priset skall ändras byter man ner sig.

Permalänk
Skrivet av Mårten C:

Har precis flyttat och i den nya lägenheten finns inte bredbandsuttag.
ComHem finns dock.
Hur är det, dom har erbjudanden just nu om 199 kr/månad i 3 månader, sen lite olika priser, 3 månaders uppsägning men ingen bindningstid.
Får man i ComHem byta kostnadsfritt mellan olika hastigheter?
Så ifall kan man ju börja med största paketet och sen när priset skall ändras byter man ner sig.

Vill bara tipsa om deras studenterbjudande om du nu skulle råka vara sådan och missat det. 100kr/månad i minst ett år.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Vill bara tipsa om deras studenterbjudande om du nu skulle råka vara sådan och missat det. 100kr/månad i minst ett år.

Låter sjukt bra.
Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Låter sjukt bra.
Länk?

http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/br...

Visa signatur

Har en dator....

Permalänk
Skrivet av dangerousdave:

Stängde av NAT för att testa lite då jag haft problem med youtube och svt som många andra här. Det gjorde ingen skillnad förutom att detta jävla trådlösa nätverk slutar fungera x flera, per dag... Är så trött på skiten. Betala 399 för 100mbit men kan ibland knappt se på youtube. . .

Funderar på att köpa en av ASUS värstingrouters och stänga av modemets trådlösa skit.

Dig träffar man då på överallt

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Nu har jag ju inte Mecenat utan Studentkortet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Nu har jag ju inte Mecenat utan Studentkortet :/

Om du är berättigad att få studentkoret borde du kunna få Mecenat också. Jag har båda, men var tvungen att fixa Studentkortet själv. Maila Mecenats kundtjänst och kolla. Lätt värt ett försök om inte annat.

Visa signatur

Har en dator....

Permalänk

Skaffade Comhem för några dagar sedan och har nu hunnit sitta lite vid datorn.

3:e dagen så fick jag snabba disconnects då och då, internet kopplade upp och ner på ett halvöre.

Jag har även märkt ganska svajig ping i HoN senaste dagen.

Är mitt val att köpa en annan router och koppla förbi den man fick med som så många skriver om?

Nu vet jag inte hur precist instrument bredbandskollen är, men beroende på när jag mäter får jag allt mellan 80 - 200 mbit/s.

Jag har 200/10 från Comhem.

Permalänk
Tele2

Nytt utseende och funktioner på Facebook

Hej,

Vi lanserade idag Tidslinje på vår Facebooksida, med det får vi också möjlighet att hantera enskilda kundärenden där. Läs mer om detta på vår blogg: http://www.comhembloggen.se/2012/03/01/nytt-utseende-och-funk....

Med vänlig hälsning
Johan Wester
Kundservice

Permalänk
Skrivet av Juiceen:

Om du är berättigad att få studentkoret borde du kunna få Mecenat också. Jag har båda, men var tvungen att fixa Studentkortet själv. Maila Mecenats kundtjänst och kolla. Lätt värt ett försök om inte annat.

Allt redan fixat. Tänkte att jag kunde ringa, så gjorde det. VIPS så var det klart, sen bara ringa till ComHem igen.
Men tack som fan för tipset med 100 kr/månad

Permalänk
Medlem

Överkill: Slå av NAT i modemet och testa först så det ens är routerfunktionen som strular. Onödigt att köpa en router och sedan låg felet i comhem's nät.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Så det du säger är att jag manipulerat mina loggar som jag tidigare postat? Ursäkta men problemet hos Comhem ligger redan mot gatewayen oavsett utrustning i mitt fall

Skrivet av Phunky:

Säger detdär egentligen så mycket? Detdär kan man lätt framhävda själv genom att nyttja endel av uploaden samtidigt som man gör en ping... men det antar jag ju att du har kollat såklart. Det är dock inte ovanligt att folk klagar på pingen eller också speeden och sedan sitter någon annan i familjen via wifi eller kabel och seedar torrent utan de andras vetskap.

Det enda jag egentligen vill ha sagt är att en pinglogg enbart kan peka på ett problem, inte konstatera något eller ens vart problemet befinner sig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av spuzz:

Så det du säger är att jag manipulerat mina loggar som jag tidigare postat? Ursäkta men problemet hos Comhem ligger redan mot gatewayen oavsett utrustning i mitt fall

Nä, skrev jag det någonstans? Jag skrev bara att posta en pinglogg säger i princip 0 och ingenting eftersom man själv kan orsaka fluktuationer i ping beroende på hur man nyttjar uppkopplingen paralellt. I ditt fall kanske det är något annat. Det som främst orskar pingproblem hos comhem verkar vara belastningar i sändningsriktningen. Har du alltid stabil upload? Mot comhem's gateway har alla i princip hög ping och loss kvällstid eftersom deras backboneroutrar nedpriorirterar ping direkt emot sig när det blir lite last på dem. Det ska dock inte märkas i spel eller på efterföljande steg i en tracert om det är det symptomet man ser. All ping/trafik direkt emot backboneroutrar nedprioriteras men trafik som ska vidare skickas vidare som vanligt. Enligt din pinglogg varierar pingen mot sunet så då är det åtminstonde inte deras backboneroutrar du ser som problemet. Tar man detta i beaktande är pingplotter eller liknande program betydligt bättre att åskådliggöra ett eventuellt problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Såhär ser ett resultat i Pingplotter ut med min Comhem 100/10 lina i Sundbyberg. Mätning sker mot google.com

http://oi43.tinypic.com/10rqx7d.jpg

Fullscreen: http://oi43.tinypic.com/10rqx7d.jpg

Ovan är perfekt exempel på det jag beskrev innan. Det är inget fel på dendär pingplottergrafen. Det är OMÖJLIGT att få 30-40ms och 0packetsloss mot slutdestinationen www.google.com om det som syns tidigare i listan är riktiga fel. De tidigare utrustningarna i kedjan, både comhem's (från steg 1-4) och andras (steg 4-7) kastar paket och nedprioriterar direktping emot sig men skickar vidare trafiken normalt. Annars skulle som sagt det påverka pingen mot slutdestinationen. Just dendär screenshoten visar inte på några fel. Ni kan mycket väl ha några problem med era tjänster men i just detta fall syns inget fel och det är bättre att läsa på lite om routing och ping allmännt för att få en bredare förståelse. Kontrollera om man har problem med andra delar av bredbandstjänsten som hastigheten eller testa mot andra destinationer inom rimligt avstånd från comhem's egna nät så det inte är slutdestinationen som har problem. Pingloggen från Eskilajnen som pekar på nästan 200ms mot sunet är ju dock inte normalt även om det ligger utanför i detta fall comhem's nät. Sedan vad det beror på är en annan 5a. Det är svårt att peka på för en slutanvändare. Oavsett vilken ISP man mailar ovan pingplotter till kommer dom inte kunna se eller peka på något fel. Oavsett ISP så ser det liknande ut om de konfigurerat sina routrar vettigt. Som vi även ser så kör google samma grej på tex 216.239.43.246. Skulle varje backbonerouter svara på all ping så skulle det vara skitenkelt att sänka flera knutpunkter i deras nät.

Körde nyss en pingplotter hemma med telia och får 100% loss på steg 3-10 där det 3e är telias backbonerouter och steg 4-10 är någonannanstans i världen men fick endå en ping mot google.com på 40ms med 0% loss. Skulle steg 3-10 hos mig vara äkta problem skulle jag inte kunna surfa till google.com och jag har varken problem med det eller pingen i spel när andan faller på. Förutom att telias thompsonroutermodem är keff.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Kan säkert stämma en del av vad du säger, men med min ping i spel som ligger runt 300% över alla andras, och jag får så mkt packetloss att jag ofta timar out pga av det. Nerladdning går fine alltid, men ping är konstant kass och blir värre på kvällstid oftast.

Server/ip och spel? Och se till att ingen annan fildelar samtidigt som du spelar Har man cg3100 kan man alltid testa med NAT on/off för att se om routerfunktionen buggar.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Mitt pingplotter är precis likadan, spelar man online spel så antingen timear man ut eller så hoppar pingen så pass att rekylen i bf3 påverkas trots att den är clientside!

Skrivet av Inanimate:

Såhär ser ett resultat i Pingplotter ut med min Comhem 100/10 lina i Sundbyberg. Mätning sker mot google.com

http://oi43.tinypic.com/10rqx7d.jpg

Fullscreen: http://oi43.tinypic.com/10rqx7d.jpg

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Att de nedprioriterar ping ska väl inte påverka spelupplevelsen? Jag tappar paket på vägen till spelservern och när pingen varierar från 10 - 150 ms så kommer ju paketen i sanslös ordning.

Jag har kört pingplotter och den ser ut som skit kvällstid och dagstid är den hyfsad

http://oi43.tinypic.com/10rqx7d.jpg - fullskärm

Skrivet av Phunky:

Nä, skrev jag det någonstans? Jag skrev bara att posta en pinglogg säger i princip 0 och ingenting eftersom man själv kan orsaka fluktuationer i ping beroende på hur man nyttjar uppkopplingen paralellt. I ditt fall kanske det är något annat. Det som främst orskar pingproblem hos comhem verkar vara belastningar i sändningsriktningen. Har du alltid stabil upload? Mot comhem's gateway har alla i princip hög ping och loss kvällstid eftersom deras backboneroutrar nedpriorirterar ping direkt emot sig när det blir lite last på dem. Det ska dock inte märkas i spel eller på efterföljande steg i en tracert om det är det symptomet man ser. All ping/trafik direkt emot backboneroutrar nedprioriteras men trafik som ska vidare skickas vidare som vanligt. Enligt din pinglogg varierar pingen mot sunet så då är det åtminstonde inte deras backboneroutrar du ser som problemet. Tar man detta i beaktande är pingplotter eller liknande program betydligt bättre att åskådliggöra ett eventuellt problem.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15