Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Skum tomte.
Slut steg.
Svart dam cykel säljes.
Höns lever.
Fem års fest.
http://skrivihop.nu/

EDIT: Jag ser framför mig hur språktalibaner går bärsärkagång efter en tur på stan. Fiffis fin fika. Guld klockor. Godis landet. Buss kur. Droppen knäcker kamelens rygg när de lyckats kravla sig hem och utmattade ska ta hissen och börjar gråta hejdlöst när de ser den lilla skylten med "OBS! Hemlig knapp kombination endast för service tekniker."

Ibland blir det mer rätt än rätt! Min lokala ICA hade problem med sina kassa apparater. Inget att anmärka på där, apparaterna var verkligen kassa!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Sheeeyat! Som att åka tidsmaskin tillbaka till det sura 00-talet. Flummigt!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag upplever att min inteternetupplevelse har försämrats kraftigt sedan det blev mode i att kasta extra mycket skit på just särskrivningar. Nu mera kan jag inte låta bli att lägga märke till, och irritera mig på dessa.

Har inga problem att läsa texter skrivna med usel svenska, så för min egen personliga del så är det just att jag uppmärksammar felen som är problemet. Allt vad agenda heter, som innefattar att upplysa folk om hur dåligt de skriver har jag för länge sedan lagt åt sidan.

Permalänk
Medlem

Många tar kritik om särskrivning på helt fel sätt. Man uppfattar det som ett personligt påhopp och vänder taggarna utåt. Det är ett omoget sätt att reagera på. Jag är långt ifrån perfekt själv men försöker faktiskt ständigt att förbättra mig på så många punkter som möjligt.

- Lyssna på andra som kan bättre.
- Fundera på hur du kan "lyfta" dig till en högre nivå.
- Var ödmjuk.
- Fundera allvarligt på om det ligger något i andras kritik.

Sen finns det ju faktiskt folk som bara letar efter fel hos andra för att hävda sig själva. Det är också ett omoget beteende.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jag upplever att min inteternetupplevelse har försämrats kraftigt sedan det blev mode i att kasta extra mycket skit på just särskrivningar. Nu mera kan jag inte låta bli att lägga märke till, och irritera mig på dessa.

Har inga problem att läsa texter skrivna med usel svenska, så för min egen personliga del så är det just att jag uppmärksammar felen som är problemet. Allt vad agenda heter, som innefattar att upplysa folk om hur dåligt de skriver har jag för länge sedan lagt åt sidan.

Hehe, påminner om:

Jag var själv tvungen att kolla upp vad "kerning" var: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kerning

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

bryr mig aldrig om språkfel, viktiga är väl att man fattar vad man säger till varann.. undantaget är om det är typ ett företag som beskriver sin "corporate action plans strategy" och det är uppenbart att de inte har en jävla aning om vad de skriver

Permalänk
Medlem

Varför är det bara på internet som dyslexi uttrycker sig i särskrivningar?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Bacon:

Varför är det bara på internet som dyslexi uttrycker sig i särskrivningar?

Det tror jag inte det är men jag läser väldigt få uppsatser från högstadie eller gymnasienivå så jag kan inte uttala mig om det med någon säkerhet.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Varför är det bara på internet som dyslexi uttrycker sig i särskrivningar?

En avsaknad av Words stavningskontroll i kombination med brist på korrläsning skulle jag tro.

Det är kanske inte så smart av mig men jag antar alltid att folk som skriver dåligt är lite smådumma och lågpresterande i allmänhet. Så är ju inte fallet naturligtvis men det är en inbyggd fördom jag har som jag försöker jobba bort. I dagens yrkesliv där e-post i många fall är det främsta kontaktmedlet så får man kanske i viss utsträckning finna sig i att uppfattas i enlighet med hur man syns utåt i sitt sätt att skriva. I fallet med just särskrivningar så är det för mig som för många andra, har inget större problem med det så länge det inte gör att man läser meningen fel.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

finns tyvärr von oben inom allting. det är nån form av social bekräftelsemekanism, man mår bra av att se att andra är "sämre". big brother och idol är uppenbara exempel även om just de inte handlar om särskrivningar

ofta när man klagar på andra vill man ju skydda eller framhäva sig själv, eller ge uttryck för nån annan frustration. vad nu det kan vara (....)

jag tror också att det finns en viss LÄTTRETLIGHET hos vissa med just språk. alla har svårt med språk tror jag. de som har lite svårare bryr sig kanske också mindre. personligen har jag problem med nästan allt, framförallt matte.. därför tycker jag att folk som är duktiga på matte är rätt jobbiga, men det är ju egentligen bara för att jag inte har lätt för det

årets parentes, förlåt om det sidetrackade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

finns tyvärr von oben inom allting. det är nån form av social bekräftelsemekanism, man mår bra av att se att andra är "sämre". big brother och idol är uppenbara exempel även om just de inte handlar om särskrivningar

ofta när man klagar på andra vill man ju skydda eller framhäva sig själv, eller ge uttryck för nån annan frustration. vad nu det kan vara (....)

jag tror också att det finns en viss LÄTTRETLIGHET hos vissa med just språk. alla har svårt med språk tror jag. de som har lite svårare bryr sig kanske också mindre. personligen har jag problem med nästan allt, framförallt matte.. därför tycker jag att folk som är duktiga på matte är rätt jobbiga, men det är ju egentligen bara för att jag inte har lätt för det

årets parentes, förlåt om det sidetrackade tråden

Detta är ett exempel. Det är helt uppenbart så att du är en tänkande människa. Dina meningar ser bra ut språkligt och är liksom på det hela taget vettiga. Och så hoppar du över versaler i början av dom och struntar i punkter. Varför gör du så? Känns bara så onödigt på något vis. Lite som att med flit sminka sig ful om man är snygg. Eller trollar du mig bara?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Detta är ett exempel. Det är helt uppenbart så att du är en tänkande människa. Dina meningar ser bra ut språkligt och är liksom på det hela taget vettiga. Och så hoppar du över versaler i början av dom och struntar i punkter. Varför gör du så? Känns bara så onödigt på något vis. Lite som att med flit sminka sig ful om man är snygg. Eller trollar du mig bara?

skriver som en kratta på internet och i allmänhet tyvärr :S formen är inte så viktig för mig om budskapet kommer fram. jag är inte på swec för att läsa om språkvård

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

skriver som en kratta på internet och i allmänhet tyvärr :S formen är inte så viktig för mig om budskapet kommer fram. jag är inte på swec för att läsa om språkvård

Du skriver ju inte som en kratta. Det är därför jag undrade varför du gjorde så. Det var alltså en riktig fråga, inte en pekpinne. Ditt språk i övrigt tyder mer på att du bara struntar i versaler och punkt, så jag undrade om det var så och i så fall varför. Men strunt samma, its all good.

Ha en grym kväll swecare!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Ha en grym kväll swecare!

Du med!

Permalänk

Det blir ju lättare för andra att läsa och förstå vad man menar om man har lite koll på hur man skriver. Det är inte särskilt svårt att använda sig av punkt, stor bokstav i början av meningar osv. Ett inlägg som tex består av 20 - 30 rader av text i ett enda stycke och enbart gemener är ju inte direkt roligt att läsa. Lite särskrivningar inslängda här och där och det är bäddat för missförstånd, helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ibland blir det mer rätt än rätt! Min lokala ICA hade problem med sina kassa apparater. Inget att anmärka på där, apparaterna var verkligen kassa!

Absolut, som när jag var på sjukhuset en gång & hörde när dem sa att sköterskan var sjuk varpå läkaren utbrast jaha ännu en sjuk sköterska!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med, jag tror att rättstavningsprogram och dålig svenskaundervisning är nyckeln till detta problem. När jag skrev detta upptäckte jag att särskrivning blev rödmarkerat samtidigt som sär skrivning släpps igenom. Har upplevt samma problem med stavningshjälpen som finns i mobiltelefoner, kombinationsord saknas och jag tror detta ger upphov till att många tolkar det som att det skall vara två ord istället för ett sammansatt.

Upptäckte två rödmarkeringar till efter att skrivit denna korta text, min stavningskontroll reagerade på mobiltelefoner och svenskaundervisning, enligt stavningskontrollen borde stått mobil telefoner och svenska undervisning

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle skriva något smart här, men så kom jag på att jag är en ordbajsare av stora mått som ofta slänger in onödiga ord i långa meningar utan förmåga att skriva koncist. Kanske inte särskriver så ofta men min grammatik är rätt kass. Jag använder dessutom orden "dock" och "så" alldeles för mycket. Till råga på allt är jag off-topic också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Upptäckte två rödmarkeringar till efter att skrivit denna korta text, min stavningskontroll reagerade på mobiltelefoner och svenskaundervisning, enligt stavningskontrollen borde stått mobil telefoner och svenska undervisning

Det korrekta ordet vore väl "svenskundervisning", men jag antar att det ska särskrivas för att ta sig genom rättstavningsprogrammen det också.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MBY:

Jag tycker att felstavningar, "dom" eller konstiga skiljetecken är mindre problematiskt. "Dom" är väl mer eller mindre accepterat i text förutom i formell sådan och hellre "dom" än "dem" på fel ställe. Jag har själv väldigt svårt att med blott språkkänsla avgöra när "dem" passar och eftersom jag inte gärna vill ha ett osäkert "dem" så gör jag en massa krångliga omskrivningar, använder mig av "dessa" (när MBY skriver "dessa" är det inte sällan resultatet av någon form av transformation därför att det "nästan-kändes" som att det skulle vara ett "dem" någonstans).

Nu citerar jag bara lite av ditt inlägg, men det mesta håller jag med om till hundra procent! All is good!

När det gäller ju dom, de och dem så finns det rätt lätta "regler" för att komma ihåg vad som är vad. Kan du ersätta "dom" med "jag" i meningen så ska det vara "de" och kan du ersätta "dom" med "mig" så ska det vara "dem"!

Inte svårare än så egentligen, jag lärde mig aldrig grammatiska regler när jag läste svenska för att jag var i en rätt dålig period i mitt liv, ingen ursäkt, men det är därför jag inte kan definiera _varför_ man ska skriva som man gör! Jag har dock alltid jobbat på att minska mina språkliga fel så mycket som möjligt men har aldrig riktigt kommit på hur man ska skapa ett bra sammanhang och få läsaren att förstå en samtidigt som man gör läsaren engagerad. Oh well, vi har väl alla något att jobba på.

Edit: Visst ja, kanske ska skriva lite om särskrivningar också! Jag förstår helt ärligt inte hur man kan särksriva, det övergår mitt förstånd! Min hjärna fungerar väl konstigt eller något i den stilen men jag klarar inte av när folk särskriver heller. Det har gått så långt att jag måste fokusera överdrivet mycket på att inte anmärka på det för att inte sätta mig i skiten socialt (ex-flickvän som särskrev, skrev "presis" och liknande, mycket kontroverser angående hennes språkbruk), men när jag kan så hjälper jag gärna till, förutsatt att personen som gör fel kan ta det på ett konstruktivt sätt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Åh, ännu en särkskrivningstråd.

Dessa trådar har dykt upp många gånger nu men konstigt nog så tycker jag att de alltid är intressanta! Samma sak gäller "de och dem" trådar, han och honom o.s.v. Jag själv måste erkänna att jag har svårt att läsa dålig svenska, jag blir att irritera mig på texten och även om jag vet att det är riktigt dumt så har jag svårt att respektera en människa som gör extrema fel när det kommer till svenskan. Jag är själv ingen ängel när det kommer till svenskan; det var inte länge sedan jag blev utskälld för att jag råkade stava väl som väll (som i "vad gör 'väll' det"). Men framför allt så tycker jag att det är viktigt att man försöker så gott man kan och inte bara slarvar fram med språket.

Jag får för mig att en person som särskriver eller gör andra stora fel inte har försökt att uttrycka sig vettigt och i så fall, varför ska jag lägga någon vikt på det personen i fråga vill säga? Ifall avsändaren inte ens gör sig mödan att kontrollera vad den har skrivit, varför ska jag lägga ner min tid på att förstå dennes hieroglyfer?

Å andra sidan kanske det är så att många inte är medvetna om felen de gör? I så fall så ligger ju felet hos mig som sitter som en självgod djävul och ser ner på dem utan att faktiskt berätta för dem att de gör fel. Men här kommer då nästa problem; ska man hela tiden rätta alla som gör fel, och var går gränsen för vad man ska rätta. Det är ju knappast välkommet att leka språkpolis tyvärr.

En tanke: Vad händer ifall swec lägger in en "språkpolis"-knapp bredvid gilla-knappen där man kan få anonymt skriva en tillrättavisning när någon stavar fel. Skulle ni använda den? Och skulle den göra någon skillnad?

Förtydliganden och ehm, stavning. :P
Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mikael_Berglund:

Åh, ännu en särkskrivningstråd.

Dessa trådar har dykt upp många gånger nu men konstigt nog så tycker jag att de alltid är intressanta! Samma sak gäller "de och dem" trådar, han och honom o.s.v. Jag själv måste erkänna att jag har svårt att läsa dålig svenska, jag blir att irritera mig på texten och även om jag vet att det är riktigt dumt så har jag svårt att respektera en människa som gör extrema fel när det kommer till svenskan. Jag är själv ingen ängel när det kommer till svenskan; det var inte länge sedan jag blev utskälld för att jag råkade stava väl som väll (som i "vad gör 'väll' det"). Men framför allt så tycker jag att det är viktigt att man försöker så gott man kan och inte bara slarvar fram med språket.

Jag får för mig att en person som särskriver eller gör andra stora fel inte har försökt att uttrycka sig vettigt och i så fall, varför ska jag lägga någon vikt på det personen i fråga vill säga? Ifall avsändaren inte ens gör sig mödan att kontrollera vad den har skrivit, varför ska jag lägga ner min tid på att förstå dennes hieroglyfer?

Å andra sidan kanske det är så att många inte är medvetna om felen de gör? I så fall så ligger ju felet hos mig som sitter som en självgod djävul och ser ner på dem utan att faktiskt berätta för dem att de gör fel. Men här kommer då nästa problem; ska man hela tiden rätta alla som gör fel, och var går gränsen för vad man ska rätta. Det är ju knappast välkommet att leka språkpolis tyvärr.

En tanke: Vad händer ifall swec lägger in en "språkpolis"-knapp bredvid gilla-knappen där man kan få anonymt skriva en tillrättavisning när någon stavar fel. Skulle ni använda den? Och skulle den göra någon skillnad?

Personligen så har jag inga problem att bli rättad, det är bara bra att någon påpekar fel man gör, om det görs på ett bra sätt såklart! De flesta felen man gör är ju just för att man inte är medveten om dem!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Det korrekta ordet vore väl "svenskundervisning", men jag antar att det ska särskrivas för att ta sig genom rättstavningsprogrammen det också.

Enligt skolverket är det "svensk undervisning".
http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/utbildning-utomla...

Men enligt skolverket är det "svenskundervisning".
http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/vuxenutbildning/s...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Enligt skolverket är det "svensk undervisning".
http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/utbildning-utomla...

Men enligt skolverket är det "svenskundervisning".
http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/vuxenutbildning/s...

Ironiskt att särskriva just det där ordet.
Intressant nog så är ju det ordet rätt bra för att visa varför man inte får särskriva då svensk undervisning är i min mening skilt ifrån svenskundervisning. Den första är undervisning som har sina rötter i Sverige (jämför med svensk ingenjörskonst) den andra är undervisning om svenska.

stavning. :P
Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael_Berglund:

Åh, ännu en särkskrivningstråd.

Dessa trådar har dykt upp många gånger nu men konstigt nog så tycker jag att de alltid är intressanta! Samma sak gäller "de och dem" trådar, han och honom o.s.v. Jag själv måste erkänna att jag har svårt att läsa dålig svenska, jag blir att irritera mig på texten och även om jag vet att det är riktigt dumt så har jag svårt att respektera en människa som gör extrema fel när det kommer till svenskan. Jag är själv ingen ängel när det kommer till svenskan; det var inte länge sedan jag blev utskälld för att jag råkade stava väl som väll (som i "vad gör 'väll' det"). Men framför allt så tycker jag att det är viktigt att man försöker så gott man kan och inte bara slarvar fram med språket.

Jag får för mig att en person som särskriver eller gör andra stora fel inte har försökt att uttrycka sig vettigt och i så fall, varför ska jag lägga någon vikt på det personen i fråga vill säga? Ifall avsändaren inte ens gör sig mödan att kontrollera vad den har skrivit, varför ska jag lägga ner min tid på att förstå dennes hieroglyfer?

Å andra sidan kanske det är så att många inte är medvetna om felen de gör? I så fall så ligger ju felet hos mig som sitter som en självgod djävul och ser ner på dem utan att faktiskt berätta för dem att de gör fel. Men här kommer då nästa problem; ska man hela tiden rätta alla som gör fel, och var går gränsen för vad man ska rätta. Det är ju knappast välkommet att leka språkpolis tyvärr.

En tanke: Vad händer ifall swec lägger in en "språkpolis"-knapp bredvid gilla-knappen där man kan få anonymt skriva en tillrättavisning när någon stavar fel. Skulle ni använda den? Och skulle den göra någon skillnad?

Ja jag skulle använda den flitigt i alla trådar som rör överklockning och kylning. Det är många här som hade fått sig en föreläsning i skillnaden mellan storhet och enhet samt hur man skriver enheter på ett läsbart sätt. Man höjer inte volten utan man höjer spänningen. Enheten volt betecknas med V och inte v. Det ska vara mellanslag mellan siffror och enhet och håll för guds skull ordning på versaler och gemener i enheterna. Det gäller även prefix. Det är stor skillnad mellan M, mega och m, milli. Det är förvånansvärt ofta folk blandar ihop MB och mb. Det första är ju megabyte och det sista är millibit. Det spelar kanske inte så stor roll när man pratar hårddiskar men börjar man blanda in nätverk blir det helt plötsligt väldigt viktigt. Hur ska jag som läsare kunna veta om den som skriver menar byte när det står bit?

Skrivet av Flamso:

Personligen så har jag inga problem att bli rättad, det är bara bra att någon påpekar fel man gör, om det görs på ett bra sätt såklart! De flesta felen man gör är ju just för att man inte är medveten om dem!

Jag uppskattar också att bli rättad om det görs rätt. När någon börjar gnälla om ett uppenbart slarvfel som beror på att man sluntit lite på tangentbordet mitt i en diskussion bara för att försöka trycka ner den andres argument är tröttsamt. Om någon däremot i all välmening på pekar ett systematiskt stavfel blir jag glad för då kan jag lära mig av det. Fast jag är en såndär konstigt människa som faktiskt tycker om att lära mig nya saker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Jag uppskattar också att bli rättad om det görs rätt. När någon börjar gnälla om ett uppenbart slarvfel som beror på att man sluntit lite på tangentbordet mitt i en diskussion bara för att försöka trycka ner den andres argument är tröttsamt. Om någon däremot i all välmening på pekar ett systematiskt stavfel blir jag glad för då kan jag lära mig av det. Fast jag är en såndär konstigt människa som faktiskt tycker om att lära mig nya saker.

Haha, jag är precis likadan! Det är roligt att lära sig!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Det korrekta ordet vore väl "svenskundervisning", men jag antar att det ska särskrivas för att ta sig genom rättstavningsprogrammen det också.

Hehe har du helt rätt i, känns lite ironiskt att lyckas med stavfel i just denna tråd. Kan däremot bekräfta att rättstavningen i min webbläsare inte klarar svenskundervisning heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Ironiskt att särskriva just det där ordet.
Intressant nog så är ju det ordet rätt bra för att visa varför man inte får särskriva då svensk undervisning är i min mening skilt ifrån svenskundervisning. Den första är undervisning som har sina rötter i Sverige (jämför med svensk ingenjörskonst) den andra är undervisning om svenska.

Precis, så om jag enbart skriver att jag skall på svensk undervisning & ingen vet var jag kommer ifrån eller bor etc. etc. Kan man anklaga mig för sär-skrivning då?

Skulle jag däremot skriva svenskundervisning men jag skall egentligen på en svensk undervisning då skulle troligtvis ingen reagera på det, betyder det då att de kompetenta plötsligt bli inkompetenta då, eller? Hmm detta blev invecklat...

Kan man börja se ner på dessa förståsigpåare som inte förstår sig på att det skall vara särskrivet eller skall man se ner på dem som särskriver ett ord som skall vara särskrivet, vänta nu! Hur var det nu... hmm, jag ger upp!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst hela tråden, så måste jag flika in med ett klipp från ett program som hette 100%.
Särskrivningar kan tolkas såhär:

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Man ska såklart inte uppmana folk till att särskriva, men små saker på ett forum där det har noll betydelse är det bara onödigt. (notera exemplet)

Det känns som de flesta oftast försöker sätta dit folk för det, sällan man ser de som faktiskt försöker hjälpa personerna t.ex. skriver lite oskyldigt längst ned i sin post som inte bara säger att personen särskrev utan som svar på tråden.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag