AMD demonstrerar strömsnåla Trinity

Permalänk
Melding Plague

AMD demonstrerar strömsnåla Trinity

Kursändringen mot kostnadseffektiva processorer med kompetenta grafikdelar gör sig påmind på Cebit, där AMD demonstrerar kommande Trinity i flera olika utföranden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt det kan gå riktigt bra för AMD ifall de lyckas slå sig in ordentligt på den bärbara marknaden. Dels så passar dessa integrerade lösningar bättre där samt att det idag känns som att dessa starka Intel-processorer tillsammans med deras betydligt svagare grafikkretsar bara är obalanserat och onödigt.

Det är ju trots allt, även fast det kanske är svårt att få den bilden på Sweclockers, i den bärbara marknaden de stora pengarna finns.

Permalänk
Medlem

Jag tror AMD har en ljus framtid, när man ser vad de gör.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Börjar bli tröttsamt hur Sweclockers/Emil alltid ska såga ner på AMD. Jag är ingen fanboy, men ett videoinlägg som detta som inte är vinklat hade varit trevligt för alla.

Du säger ordagrant:
"Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..."

Låter precis som att Trinity är något som är kanske "helt ok."

Istället för att säga som det verkligen är, t.ex:
"En CPU med inbygd grafikkrets klarar faktiskt av att spela Dirt 3 i eyefinity (3st skärmar) på spelbar FPS"

Bara jag som reagerar på detta? Fan en CPU med inbygd grafikkrets som kan spela spel med acceptabel FPS i eyefinity är väl mer än "hyfsat"?!
Det är ju här AMD skiner för tillfället (och Intel har inte en chans på denna fronten) men även där ska de bli sågade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Börjar bli tröttsamt hur Sweclockers/Emil alltid ska såga ner på AMD. Jag är ingen fanboy, men ett videoinlägg som detta som inte är vinklat hade varit trevligt för alla.

Du säger ordagrant:
"Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..."

Låter precis som att Trinity är något som är kanske "helt ok."

Istället för att säga som det verkligen är, t.ex:
"En CPU med inbygd grafikkrets klarar faktiskt av att spela Dirt 3 i eyefinity (3st skärmar) på spelbar FPS"

Bara jag som reagerar på detta? Fan en CPU med inbygd grafikkrets som kan spela spel med acceptabel FPS i eyefinity är väl mer än "hyfsat"?!
Det är ju här AMD skiner för tillfället (och Intel har inte en chans på denna fronten) men även där ska de bli sågade...

Jag håller med dig!
Ska inte de hålla sig neutrala, precis som andra journalister?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Börjar bli tröttsamt hur Sweclockers/Emil alltid ska såga ner på AMD. Jag är ingen fanboy, men ett videoinlägg som detta som inte är vinklat hade varit trevligt för alla.

Du säger ordagrant:
"Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..."

Låter precis som att Trinity är något som är kanske "helt ok."

Istället för att säga som det verkligen är, t.ex:
"En CPU med inbygd grafikkrets klarar faktiskt av att spela Dirt 3 i eyefinity (3st skärmar) på spelbar FPS"

Bara jag som reagerar på detta? Fan en CPU med inbygd grafikkrets som kan spela spel med acceptabel FPS i eyefinity är väl mer än "hyfsat"?!
Det är ju här AMD skiner för tillfället (och Intel har inte en chans på denna fronten) men även där ska de bli sågade...

Om man ser på videon, vilket såklart är väldigt svårt att egentligen se pga att videon är max 24-30 fps i sig, men så såg det ut att vara långt under 30 fps. Tror många här på forumet hade dissat det totalt, där allt annat än 60 fps i high är skit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Börjar bli tröttsamt hur Sweclockers/Emil alltid ska såga ner på AMD. Jag är ingen fanboy, men ett videoinlägg som detta som inte är vinklat hade varit trevligt för alla.

Du säger ordagrant:
"Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..."

Låter precis som att Trinity är något som är kanske "helt ok."

Istället för att säga som det verkligen är, t.ex:
"En CPU med inbygd grafikkrets klarar faktiskt av att spela Dirt 3 i eyefinity (3st skärmar) på spelbar FPS"

Bara jag som reagerar på detta? Fan en CPU med inbygd grafikkrets som kan spela spel med acceptabel FPS i eyefinity är väl mer än "hyfsat"?!
Det är ju här AMD skiner för tillfället (och Intel har inte en chans på denna fronten) men även där ska de bli sågade...

Tycker du?

Jag är trött på att 90% av alla Swecs medlemmar klankar ner på Nvidia och favoriserar AMD....Alla 7970 rykte stämde bla bla bla bla....sen så kommer lite rykte om Nvidia...Äh dom hypar bara det är inte sant....etc etc...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Börjar bli tröttsamt hur Sweclockers/Emil alltid ska såga ner på AMD. Jag är ingen fanboy, men ett videoinlägg som detta som inte är vinklat hade varit trevligt för alla.

Du säger ordagrant:
"Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..."

Låter precis som att Trinity är något som är kanske "helt ok."

Istället för att säga som det verkligen är, t.ex:
"En CPU med inbygd grafikkrets klarar faktiskt av att spela Dirt 3 i eyefinity (3st skärmar) på spelbar FPS"

Bara jag som reagerar på detta? Fan en CPU med inbygd grafikkrets som kan spela spel med acceptabel FPS i eyefinity är väl mer än "hyfsat"?!
Det är ju här AMD skiner för tillfället (och Intel har inte en chans på denna fronten) men även där ska de bli sågade...

Nja, jag håller inte med, jag tycker de alltid uttrycket sig på liknande sätt, det är nog inget de tänker på. AMD har lyckats bra med sina APU:er, det är vi nog alla överens om.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Here we go again

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Att kunna köra eyefinity på tre skärmar med en innbyggd GPU är vildigt impomerande!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Att dom inte ens körde Dirt 3 på lägsta inställningarna tycker jag iaf är imponerande.
Såg ju att ligga runt 30fps men i eyefinity på inbyggda GPUn BRA JOBBAT AMD! (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Om man ser på videon, vilket såklart är väldigt svårt att egentligen se pga att videon är max 24-30 fps i sig, men så såg det ut att vara långt under 30 fps. Tror många här på forumet hade dissat det totalt, där allt annat än 60 fps i high är skit.

Det må vara sant, men är väl fortfarande jävligt imponerande att köra eyefinity på en inbygd grafikkrets? Det jag syftade på, även jag förstår att det inte är ett prestandamonster som kommer eliminera externa grafikkort.

Skrivet av SideWinder86:

Tycker du?

Jag är trött på att 90% av alla Swecs medlemmar klankar ner på Nvidia och favoriserar AMD....Alla 7970 rykte stämde bla bla bla bla....sen så kommer lite rykte om Nvidia...Äh dom hypar bara det är inte sant....etc etc...

Det jag skrev har inget med medlemmarna att göra, utan om själva journalisterna för Sweclockers så vi är nog inne på lite olika spår.

Skrivet av sj6:

Nja, jag håller inte med, jag tycker de alltid uttrycket sig på liknande sätt, det är nog inget de tänker på. AMD har lyckats bra med sina APU:er, det är vi nog alla överens om.

Klart att de har lyckats bra med APU:erna, de är ju långt före Intel på den fronten (försöker Intel ens konkurrera på den marknaden?)
Men om man inte är elitist på dessa områden och man ser detta klipp så får man intrycket "Kanske fungerar sådär, äe det blir nog inget bra".

Skrivet av xfmimd:

Att kunna köra eyefinity på tre skärmar med en innbyggd GPU är vildigt impomerande!

Precis det jag menar! Men Emil i detta videoklipp får det att låta som "Ja det fungerar väl, helt ok, min brödrost kan göra det bättre."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag håller med dig!
Ska inte de hålla sig neutrala, precis som andra journalister?

Journalister i allmänhet är sällan så neutrala (antingen medvetet eller omedvetet), och redaktionen på Sweclockers är väl i många fall mer att betrakta som "krönikörer", vilkas uppgift det snarast är att ha "åsikter" och tycka saker?

Annars så ser det lovande ut Hade hellre sett renodlade och högpresterande CPUer från AMDs sida men de dagarna verkar ju tyvärr vara förbi. Allt som inte leder till en total monopolsituation på marknaden bör ju vi som konsumenter glädja oss åt oavsett om vi föredrar Intel, AMD eller Nvidia.

Permalänk
Medlem

10% ökning på CPU, knappast värt pengarna. 2012 blev ett tråkigt år på CPU fronten

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Börjar bli tröttsamt hur Sweclockers/Emil alltid ska såga ner på AMD. Jag är ingen fanboy, men ett videoinlägg som detta som inte är vinklat hade varit trevligt för alla.

Du säger ordagrant:
"Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..."

Låter precis som att Trinity är något som är kanske "helt ok."

Istället för att säga som det verkligen är, t.ex:
"En CPU med inbygd grafikkrets klarar faktiskt av att spela Dirt 3 i eyefinity (3st skärmar) på spelbar FPS"

Bara jag som reagerar på detta? Fan en CPU med inbygd grafikkrets som kan spela spel med acceptabel FPS i eyefinity är väl mer än "hyfsat"?!
Det är ju här AMD skiner för tillfället (och Intel har inte en chans på denna fronten) men även där ska de bli sågade...

Jag tror de flesta har vant sig vid det redan och vad som är populärt på denna siten.

Ser fram emot Trinity! Hoppas den stationära varianten kan prestera bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det må vara sant, men är väl fortfarande jävligt imponerande att köra eyefinity på en inbygd grafikkrets? Det jag syftade på, även jag förstår att det inte är ett prestandamonster som kommer eliminera externa grafikkort.

Ja visst är det imponerande. Men samtidigt ska man ju inte sitta och säga "klarar bf3 i trinity på högsta och god FPS", så de oinsatta springer och köper detta. Om du förstår vad jag menar?

Tycker inte alls han verkar överdriva eller underdriva, men å andra sidan har jag inte provat det själv (obviously).

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt planeringen ska AMD lansera Trinity någon gång i årets andra kvartal, kanske redan i juni.

Juni är ju andra kvartalets sista månad, så redan och redan?;)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Nikkop:

Börjar bli tröttsamt hur Sweclockers/Emil alltid ska såga ner på AMD. Jag är ingen fanboy, men ett videoinlägg som detta som inte är vinklat hade varit trevligt för alla.

Du säger ordagrant:
"Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..."

Skrivet av Thomaseron:

Jag håller med dig!
Ska inte de hålla sig neutrala, precis som andra journalister?

Well, vad vill ni att vi ska säga? Vi belyser att integrerad grafik klarar Eyefinity vilket är trevligt, men samtidigt måste vi ju säga som det är - att man inte ska förvänta sig någon perfekt spelprestanda i det fallet utan att skruva ned detaljnivån. Om du tittar på äldre artiklar finns det gott om referenser till att grafikdelen redan i "Llano" är imponerande mot Intels motsvarigheter. I det här fallet flöt spelet på märkbart hackigt med bedömt 20-30 fps, vilket givetvis bör nämnas. Ni verkar dock tolka in alldeles för mycket i vad som sägs.

Folk föredrar olika saker, vi försöker framhäva fördelarna med båda läger. Att AMD satsar stenhårt på APU/HSA med starka grafikdelar är ingen hemlighet, och något vi tagit upp gång på gång på gång. Det innebär dock inte att det handlar om värstingenheter, vilket många tyvärr fortfarande tror. AMD själva likställde Llanos grafikdel med Radeon HD 6450 under mötet.

Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tror de flesta har vant sig vid det redan och vad som är populärt på denna siten.

Ser fram emot Trinity! Hoppas den stationära varianten kan prestera bra.

Fin och diskret känga där! Som en parentes har jag nog köpt och haft fler AMD-system än de flesta här, så var försiktiga med pekpinnarna..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Vilken är uppföljaren till zacate? Men trinity 17W på mini-itx kanske ska ersätta min nuvarande E-350.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

...AMD själva likställde Llanos grafikdel med Radeon HD 6450 under mötet.

Va vänta lite, så datorn jag byggde nu för en familjemedlem med Radeon HD 6550D, är lika dåligt som ett uselt HD6450 alltså ?!?!?!?! Nu är jag helt shockad.

OBS: !! AMD K6-3 L1/L2 och sedan EPOX EP-MVP3G5 2MB L3 cache RAM på moderkortet det var tider det EPOX:en Den gillade inte RealMagic Hollywood kort då den förstörde två sådana hahaha

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Fin och diskret känga där! Som en parentes har jag nog köpt och haft fler AMD-system än de flesta här, så var försiktiga med pekpinnarna..

Inte riktat mot dig personligen. Mitt inlägg var riktat mot helheten här. Jag är nog inte ensam om att tycka så däremot faktiskt.

Kul att du ägt flera AMD system!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Börjar bli tröttsamt hur Sweclockers/Emil alltid ska såga ner på AMD. Jag är ingen fanboy, men ett videoinlägg som detta som inte är vinklat hade varit trevligt för alla.

Du säger ordagrant:
"Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..."

Låter precis som att Trinity är något som är kanske "helt ok."

Istället för att säga som det verkligen är, t.ex:
"En CPU med inbygd grafikkrets klarar faktiskt av att spela Dirt 3 i eyefinity (3st skärmar) på spelbar FPS"

Bara jag som reagerar på detta? Fan en CPU med inbygd grafikkrets som kan spela spel med acceptabel FPS i eyefinity är väl mer än "hyfsat"?!
Det är ju här AMD skiner för tillfället (och Intel har inte en chans på denna fronten) men även där ska de bli sågade...

Fattar inte riktigt vad du menar! Emil säger ju bara sin personliga uppfattning på det han ser! ""Frameraten kanske inte var 100%, men det flöt ändå på hyfsat..." jag kan inte se något fel med det uttalandet! Då det är så han uppfattar det!

Edit/ Bara jag som tyckte att Emil viskade o verkade "lite hemlig"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av AMD:

Optimized for Windows™ 8

Man vet att något inte riktigt ligger rätt till när hårdvara optimeras till mjukvara och inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Tycker Emil skötte det skitsnyggt. klart att det är imponerande att köra spelet på 3 skärmar med integrerad grafik även om inte frameraten var perfekt. Finns ingen anledning att hajpa det ännu mer och definitivt inte något en oberoende journalist ska göra.

AMD-fanboysen tycker att emil och jonas är nvidia-fanboys och nvidia-fanboysen tycker tvärtom. Det tycker jag tyder på att dom har hittat en bra balans

Permalänk
Skrivet av Vexo:

10% ökning på CPU, knappast värt pengarna. 2012 blev ett tråkigt år på CPU fronten

Det är ju ändå en strömsnål bulldozer....

Skrivet av defaultusername:

Man vet att något inte riktigt ligger rätt till när hårdvara optimeras till mjukvara och inte tvärtom.

Hårdvaran är inte optimerad för windows 8, det är bara en sak i mängden som de skriver för att sälja dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Well, vad vill ni att vi ska säga? Vi belyser att integrerad grafik klarar Eyefinity vilket är trevligt, men samtidigt måste vi ju säga som det är - att man inte ska förvänta sig någon perfekt spelprestanda i det fallet utan att skruva ned detaljnivån. Om du tittar på äldre artiklar finns det gott om referenser till att grafikdelen redan i "Llano" är imponerande mot Intels motsvarigheter. I det här fallet flöt spelet på märkbart hackigt med bedömt 20-30 fps, vilket givetvis bör nämnas. Ni verkar dock tolka in alldeles för mycket i vad som sägs.

Folk föredrar olika saker, vi försöker framhäva fördelarna med båda läger. Att AMD satsar stenhårt på APU/HSA med starka grafikdelar är ingen hemlighet, och något vi tagit upp gång på gång på gång. Det innebär dock inte att det handlar om värstingenheter, vilket många tyvärr fortfarande tror. AMD själva likställde Llanos grafikdel med Radeon HD 6450 under mötet.

Fin och diskret känga där! Som en parentes har jag nog köpt och haft fler AMD-system än de flesta här, så var försiktiga med pekpinnarna..

Måste erkänna att jag inte såg videon först, då jag jobbade vid tillfället. Kanske inte så populärt att surfa nöje då.
Nu har jag däremot sett inslaget du gjorde, och lyssnade på betoningen, och fick ett annat intryck än när
jag bara läste det jag citerade av den andre killen.

Som du säger, det ska bli spännande.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tror en laptop med trinity är den bästa lösningen för mig, kuna spela spel som HoN, sc2, minecraft mm, men ändå slippa köpa en "släpbar" gaminglaptop. Här presterar ju redan intel hd4000 sämre än llano.

Trevligt videoklipp som alltid
Väntar på ännu mer datorsnusk från mässan

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Edit/ Bara jag som tyckte att Emil viskade o verkade "lite hemlig"

Tänkte också på det Han kanske smugit in någonstans där man absolut inte får vara. Eller så gömmer han sig för Jonas "helt enkelt"!

Visa signatur

Did you grab my ass?