Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej alla... drog hem 11.0 Eden Beta 3, och nu verkar synkproblemen med 24hz filmerna som bortblåst, eller är det bara jag som totalt inbillar mig??

(alltså ljudsynket)

Nja... får nog ta tillbaks det där, märkt ett par osync nu... :/
Är det -200ms man ställer om då? får för mig att det blir bra?

Permalänk
Medlem

Bara jag som missat hur man kan få XBMC på svenska? Såg en bild på föregående sidan.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Bara jag som missat hur man kan få XBMC på svenska? Såg en bild på föregående sidan.

Ja det är nog bara du... Alla andra lyckas!!

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Settings/Appearance

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Man tackar man tackar Detta ska undersökas!

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Man tackar man tackar Detta ska undersökas!

När man installerar XBMC får man ju välja vilka språk som ska ingå i installationen, default så tar den med alla språk...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Gillar XBMC men får inte riktigt till det som jag vill, finns det att se någonstans på folks olika inställningar på hur bl.a filmer och musik visas

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Har sökt och lurat lite men förstår inte varför jag inte får in alla serier i xbmc, jag har ändrat namn och lagt dem i andra mappar men trots det visas dem inte. Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Har sökt och lurat lite men förstår inte varför jag inte får in alla serier i xbmc, jag har ändrat namn och lagt dem i andra mappar men trots det visas dem inte. Vad gör jag för fel?

Jag gör såhär för att lägga till.
Börjar med att Filer och mappar ser ut såhär.
Huvudmapp: Family Guy
I den mappen har jag skapat en mapp för varje säsong som heter S01, S02 osv.
Om dina avsnitt har konstiga namn så döp dem till S01E01.avi.
När detta är klart går du in i xbmc klickar på Videos, går till Add Videos, väljer Scraper TheTVDB.
Klicka i Run Automated Scan och Select Folder Contains A single TV Show. Klicka Sedan OK.

Då skall det stå Scanning library and downloading tv show information.
Sen skall den rabbla upp den serien du har lagt till samt avsnitten och deras namn.

Detta funkar perfekt för mig så det bör det även göra för dig.
Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Funkar ju inte, har provat att döpa om och allt men det vill sig inte. Någon som har en grundlig faq som funkar?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Har sökt och lurat lite men förstår inte varför jag inte får in alla serier i xbmc, jag har ändrat namn och lagt dem i andra mappar men trots det visas dem inte. Vad gör jag för fel?

Installerade precis XBMC Eden rc2. Hade också problem med att alla avsnitt inte syntes i XBMC även fast dom låg i mappen. Visserligen delar jag ut mappen från en annan pc men ändå. Jag var tvungen att flytta dom saknade till ett annat ställe på en annan disk (när xbmc var nere), sen flyttade jag tillbaka dom till samma ställe. När jag startade XBMC så hittades filerna.

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som förstår hur ett UI ska se ut. Boxee-klass på detta addon, vilket man inte kan säga om t.ex. Xot-uzg.

Permalänk

Jag har problem med att detär max 96 filmersom kommer in. ingen annan som har samma problem?

går jag inoch kollar i tex d: så ligger det ca 600 filmer... fattar inte vad jag gör för fel..

Visa signatur

amd x4 965 + Antec Kühler H2O 620 + 7970 @ 1125 + adata 1666mhz + xfx 650w

Permalänk
Medlem

Ljud-lagg i XBMC och användande av MPC-HC.

Guten aben!

Vet inte om jag postar i rätt tråd, men jag hoppas det.

Har nyligen byggt mig en HTPC med hjälp av mycket kunniga och trevliga människor här på SC's forum.
HTPC'n ser ut så här.
Jag har nu kopplat in den med HDMI via en Marantz SR6005 till en Samsung UE55D8005.

Förutom att jag inte fått till alla visuella inställningar i menyerna i XBMC, vilket jag jobbar på, så har jag som så många andra bekymmer med att ljudet inte är synkat med filmen när jag spelar upp i XBMC. Jag har lagt en delay i inställningarna för alla filmer så det funkar hjälpligt nu. Tilläggas bör att filmer jag testat med är ~ 10-14GB's 1080p mkv-filer. Jag har DXVA aktiverad i XBMC, de senaste drivrutinerna installerade samt den senaste versionen av DirectX.
Det som inte fungerar är att spela upp DTS-HD ljud som jag har på en del konserter, utan det blir 'bara' DTS-ljud.
Jag har läst runt och sett att många låter MPC-HC spela upp filmer.
Således har jag tankat ner den spelaren och skulle försöka ställa in den efter denna guiden. Men det faller redan på den första punkten, då jag inte kan välja MadVr eftersom den är 'nedtonad' och inte valbar.

Är det någon som har några bra tips för att hjälpa mig på vägen eller någon grym guide för nybörjare så vore jag grymt tacksam. Har en längre sjukskrivning framför mig p.g.a en trasig axel så det kommer bli en hel del filmtittande och då vore det gött att ha fått hyfsad ordning på HTPC'n..

Tack på förhand!

// J.

Permalänk
Medlem

Kidstone, har du XBMC + HD-ljud eller bara vanliga XBMC?
Med den första borde du ju kunna få till det med DTS-HD.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Nafs, jag kör bara med XBMC 'Dharma' och kunde inte hitta några HD-stöd till den releasen om jag inte är helt ute och cyklar..

Ska testa och ladda ner 'HD-Audio + Eden RC2' från länken du skrev.

Och återigen, tack!
Du är grym Nafs!

Permalänk
Medlem

Åh herregud, tack för det tipset

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nja... får nog ta tillbaks det där, märkt ett par osync nu... :/
Är det -200ms man ställer om då? får för mig att det blir bra?

Bump. Hur gör ni när ni märker att ljudet blir osynkat? Måste vara mer än jag som drabbas?
Kommer detta att fixas i nånuppdatering tror ni?

Permalänk
Medlem

Biblioteksproblem.

Hej alles!

Nu har jag, med Nafs grymma hjälp, fått igång DTS-HD ljud. Dock tycker jag att bilden på den live-BD med Adele som jag testat med inte blir helt hundra. Något ljus och lite grynig nästan. Kör jag dock en 'vanlig' ~10-13GB 1080p mkv-fil så känns bilden mycket skarpare.
Någon som med den korta beskrivningen har någon bra ide' vad det kan vara?

Nu till mina bekymmer med biblioteket i XBMC.

Dels så får jag lite pyssel med att en del filmer i biblioteket dyker upp som dubbletter, även att det i mappen enbart ligger en fil eller en ouppackad film. Även om det ligger en torrent-fil eller vissa undertext-filer i mappen så visas det som dubbletter under 'Movies'.
Min mappstruktur är som följer:
\Filmer\12 Monkeys (1995)\exempelnamn.mkv

Sedan framför allt så får jag inte biblioteket med serier att funka som jag vill.
Om jag tittar under 'Files'->'Serier' så ser jag alla mappar som jag har under den Source'n.

Men om jag tittar under 'TV Shows' så finns inte allt där. Vissa serier kan jag dock inte hitta på thetvdb.com, så de förstår jag att de inte syns.
Men går det att lösa på något sett?
Däremot så ser jag vissa av Serierna's 'mappar' men det finns ingenting i dem oavsett om det på HDD'n ligger filer direkt i den mappen eller om det ligger undermappar med säsonger i.
Jag har för närvarande följande upplägg på mappstrukturen:
\Serier\South Park\Season 1\exempelnamn.avi/mkv

I Southpark-mappen, t.ex, har jag samtliga 16 säsonger, döpta Season 1-16, men jag ser ända bara 4st i biblioteket och i vissa mapparna bara några enstaka avsnitt.

Filerna i serie-mapparna är av en blandad kompott för olika serier.. (avi, mkv, iso, img, bup(videoTS), mpeg-4)
Spelar detta också någon roll?

Tacksam för svar..

Ha det!

// J.

Permalänk

Har nog använt XBMC i ett halv år nu o funkar bra.

Det där med att ljudet är osynkat har att göra med inställningen: "Justerar uppdateringsfrekvens till att matcha video" har jag en gång fått förklarat för mig, men är inga problem för mig då alla mina HD filmer kräver samma omsynkning, lite värre med serier dock dom kan ligga mellan +0,200 till -0,200.

Nu har jag en fråga som jag själv inte hittat svar på.

Detta med att ta bort filmer, finns det någon inställning så att filerna försvinner när jag raderar dom i XBMC eller finns det en inställning som gör att den plockar bort filmen från XBMC om jag tagit bort filen?

Bara undrar för det blir ju ett dubbel arbete.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

Ja du kan ställa in att XBMC skall radera filerna fysiskt när du raderar dem ur biblioteket. Ligger under System tror jag. Går även att få den att söka igenom biblioteket efter förändringar och ta bort filer som eventuellt tagits bort.

Permalänk

Ok, kollade runt lite, har hittat hur man plockar bort filer genom XBMC men inte hittat något om att han plockar bort saker som är bort vid uppdatering.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att vissa MKV-filer stoppas efter ca 40-50 minuter. Dvs att jag kommer tillbaks till startskärmen. I övrigt inga problem.

Någon som vet vad det kan bero på?

Filerna ligger på en SMB-disk.

Visa signatur

---

Permalänk

Hmm...
Efter jag installerat XBMC 11 Eden, så är det 2-3 grejjer jag "stör" mig på...
Årtalen har försvunnit? Förut stog det tex. "Poppers Pingviner 2011", nu står det bara "Poppers Pingviner"?
Sedan kan jag inte längre välja "filer" som "startfönster"?

Sen den tredje grejjen är Aeon Nox... Skulle vilja ha "Wall" som viewtype, men nu är det en slags ruta/box som alla filmer är i? Tycker inte det va speciellt snyggt. Skulle vilja ha så att filmerna täcks på hela skärmen och INTE i den där "rutan".
Svårt att förklara...

EDIT:
Hmm... En till grej:
Jag har en mapp som heter "Batman 1-6", och i den mappen har jag ytterligare mappar som är:
Batman.1.1989.1080p
Batman.2.Returns.1992.1080p
Batman.3.Forever.1995.1080p
Batman.4.and.Robin.1997.1080p
Batman.5.Begins.2005.1080p
Batman.6.The.Dark.Knight.2008.1080p

För att i XBMC ska vara i "ordning". Tex. så inte "Batman.6.The.Dark.Knight.2008.1080p" är på plats "1" och nästa film är "Batman.4.and.Robin.1997.1080p" "2".

Men detta har också ändrats i nya XBMC?
Har alltid kört "Video - Filer - *HD"

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Jag har tv-serier som ser ut enligt:

Tv Show Season 1 Episode 01 - Episode Name

Jag försöker ändra i advancedsettings.xml men jag får inte till det.

Har försöker använda:

<tvshowmatching>
<regexp>Season ([0-9]+) Episode ([0-9]+)[^\\/]*</regexp>
</tvshowmatching>

Någon som vet hur man gör?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag är rätt ny på detta men tänkte ge det ett försök. Och jag har scannat in filmer, men dessa filmer som har en punkt istället för mellanslag på namnet scannas inte in med imdb. Hur löser man det? Måste man skriva om alla för hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Jag är rätt ny på detta men tänkte ge det ett försök. Och jag har scannat in filmer, men dessa filmer som har en punkt istället för mellanslag på namnet scannas inte in med imdb. Hur löser man det? Måste man skriva om alla för hand?

Det ska inte vara några problem med punkt istället för mellanslag. Kolla så du har slagit på så att den kollar på mapp-namnet när du väljer scraper.

Permalänk
Medlem

htpc, xbmc och iphone - hur? Jag har tankat en app men den säger "unable to connect". Hur hittar jag rätt IP adress i xbmc eden?

Permalänk
Skrivet av TheBeerHunter:

Hmm...
Efter jag installerat XBMC 11 Eden, så är det 2-3 grejjer jag "stör" mig på...
Årtalen har försvunnit? Förut stog det tex. "Poppers Pingviner 2011", nu står det bara "Poppers Pingviner"?
Sedan kan jag inte längre välja "filer" som "startfönster"?

Sen den tredje grejjen är Aeon Nox... Skulle vilja ha "Wall" som viewtype, men nu är det en slags ruta/box som alla filmer är i? Tycker inte det va speciellt snyggt. Skulle vilja ha så att filmerna täcks på hela skärmen och INTE i den där "rutan".
Svårt att förklara...

EDIT:
Hmm... En till grej:
Jag har en mapp som heter "Batman 1-6", och i den mappen har jag ytterligare mappar som är:
Batman.1.1989.1080p
Batman.2.Returns.1992.1080p
Batman.3.Forever.1995.1080p
Batman.4.and.Robin.1997.1080p
Batman.5.Begins.2005.1080p
Batman.6.The.Dark.Knight.2008.1080p

För att i XBMC ska vara i "ordning". Tex. så inte "Batman.6.The.Dark.Knight.2008.1080p" är på plats "1" och nästa film är "Batman.4.and.Robin.1997.1080p" "2".

Men detta har också ändrats i nya XBMC?
Har alltid kört "Video - Filer - *HD"

Hmm... Löste sig (nästan) genom att bocka av "Replace filenames with libary titles". Nu är mina Batman filmer i den ordning som jag vill ha det.
Men nu är står det istället typ "Batman.5.Begins.2005.1080p" (alltså inte "cleant")?
Det gjorde det ju med XBMC 10 Dharma?

Då va filmerna i ordning + att namnet på filmen va "cleant" (inga punkter, 720p/1080p, onödiga tecken osv.).
Från Batman.5.Begins.2005.1080p > Batman Begins 2005

Har sedan försökt grejja lite med "Movies", inte Video - Filer - *HD (Biblioteksläge?).
Och nu grupperar den Batman i ett "Movie Set" med clean text och i sin ordning.
Men hur ändrar jag/ta bort ett Movie Set? Den har tex. gjort en mapp som heter "The Avengers Collection" med The Incredible Hulk, Captain America och Thor. Även lagt till Catwoman i Batman Collection.

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Airplay.
Har aktiverat det och iPad hittar XBMC på min PC, klickar jag på viaplay tex och skickar över det så kommer det upp "arbetar" på tvn och sedan händer inget mer.
Är det mer man måste aktivera för att få Airplay att funka?
W7, iTunes och Eden på PC´n