Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk
Inaktiv

Man blir så himla ledsen.

Permalänk
Skrivet av suck:

För er som är intresserade av vad det innebär kan läsa det här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/15/21/2f8c7424.pdf

1 Vilka uppgifter ska lagras vid Internetåtkomst? .................. 155
6.11.1 Användarens IP-adresser............................................ 155
6.11.2 Uppgifter om abonnent och registrerad
användare..................................................................... 155
6.11.3 Datum och spårbar tid för på- och avloggning i
Internettjänsten .......................................................... 156
6.11.4 Typen av Internetanslutning som använts ................ 156

Kortfattat så lagras er IP-adress och vilken kund som nyttjat en specifik IP. Det krävs fortfarande att brottet medför fängelse i två år för att uppgifterna skall nyttjas.

Ni andra kan fortsätta skrika och planera hur ni undviker ett icke-problem.

Enbart att du kallar detta ett "icke-problem" är avslöjande/ångestframkallande/oroande/patetiskt/ignorant/idiotiskt/PK. Välj själv. Finns fler kategoriseringar att göra men jag är rasande och gravt handikappad vad gäller att formulera min åsikt och mina känslor.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Ja detta va ju bara steg 1. Nu har vi Acta och resten på trappan.

Permalänk
Medlem

Så som jag uppfattat det Ulrika Karlsson förklarat om den nya lagen så är det BARA Operatören som har FULL kontroll ÖVER vårt data trafik, det säger ju sig självt. Det vill säga att dom BARA kommer att skicka in data som tros sig vara något som har med brottsling eller liknande o göra, ingen data som fildelning o skit kommer skickas vidare till polisen, det tror jag aldrig att dem kommer göra för då skulle alla lika gärna lägga ner både bredbanden och ip telefonin liksom. Eftersom det är så som jag själv förklarat(så som jag ser det) så kan nog vilken person som helst leva med eftersom sedan första dagen telefonerna gjordes så har ju allt sparats hos operatörerna enligt vad dom debatterat i riksdagen innan valet. Jag tror själv att miljöpartiet och vänsterpartiet överreagerar när dom säger att det är övervakning men det blir det ju inte med tanke på att det är fortfarande operatören som har full makt över det du gör och det är dom som bestämmer vad som ska skickas vidare till polisen. Det är allt jag själv har att säga efter att kollat debatten tillräckligt länge för att förstå vad det är för data dom vill ha in. Om ni vill kolla på debatten så har ni den här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Permalänk
Medlem

hopp, Någon skrev tidigare i tråden att det måste vara två år i straffskalan för att åka dit. Hur mycket är det om man skulle få få sig att leka pirat? (inget jag gör, mest nyfiken..)

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suck:

För er som är intresserade av vad det innebär kan läsa det här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/15/21/2f8c7424.pdf

1 Vilka uppgifter ska lagras vid Internetåtkomst? .................. 155
6.11.1 Användarens IP-adresser............................................ 155
6.11.2 Uppgifter om abonnent och registrerad
användare..................................................................... 155
6.11.3 Datum och spårbar tid för på- och avloggning i
Internettjänsten .......................................................... 156
6.11.4 Typen av Internetanslutning som använts ................ 156

Kortfattat så lagras er IP-adress och vilken kund som nyttjat en specifik IP. Det krävs fortfarande att brottet medför fängelse i två år för att uppgifterna skall nyttjas.

Ni andra kan fortsätta skrika och planera hur ni undviker ett icke-problem.

När de brottsbekämpande myndigheterna behöver uppgifter om abonnemang, t.ex. namn, adress, telefonnummer och IP-nummer, krävs inte samma svårhetsgrad rörande brottet. I sådana fall är det enligt lagen om elektronisk kommunikation tillräckligt att det för brottet är föreskrivet fängelse och att det i det enskilda fallet kan bli fråga om annan påföljd än böter.

Från texten du länkade..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Jaha. Väntar på att min vpn ska klara sitt driftstop här då så ordningen är återställd..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Vi borde gå ur EU, låta folket bestämma med direktdemokrati. Finns bättre alternativ men inget som reinfeldt med gänget är sugna på antar jag.

Tja.........skyll inte på mig......jag röstade nej

Permalänk
Medlem

Jaha nu undrar jag hur mycket större min räkning på internet bli varje månad:/

Permalänk
Avstängd

Man blir ju förbannad på riktigt, ni som röstade på ett av 7-klöverns partier 2010, jag hoppas att ni verkligen tänker om nu tills 2014.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cider123:

Trodde detta land var en demokrati.

Vi har ingen demokrati. Demokrati betyder folkvälde, dvs att folket styr.

Vi har en demokratur.
Vi väljer våra härskare.

När det är dax för val så är det en klappjakt på väljare mellan alla aspirerande Diktatorer.
Den härskarskara (parti) som vinner får regera. Blir det ingen överväldigande vinst. Så får dem bilda pakter kors och tvärs för att få genom sin (eller en del av SIN) vilja.

Kan dem inte det så får alla diktatorer samlas i Diktatorhuset (riksdagen) och rösta om allt och nå beslut genom att använda ett demokratiskt verktyg (röstningen alltså).

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga det att ni som gnäller på att högern är i regeringen så kan jag säga att det (med största sannolikhet) hade röstas igenom ändå!
Det är ju bara att "förslaget" kommer till riksdagen, och där kan ju alla rösta igenom förslag!

Men sen så säger jag att detta var så jävla onödigt av dom, och att jag absolut inte tänker rösta på någon av dom som var med och röstade igenom detta riktigt kassa förslag!!
Piratpartiet får det nog bli för mig!

EDIT: har inte läst hela tråden..

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Tribler kommer bli poppis lika så sftp och andra vpn / krypterade lösningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

https://www.torproject.org/

Det, och att se till att du inte röstar på ett riksdagsparti i nästa val. Samtliga partier som sitter i riksdagen är nämligen ute efter medbograrna och springer lobbyorganisationernas ärenden. Detta har de visat jättetydligt sedan 2002 eller så, men tyvärr har Piratpartiet inte funnits så länge.

Tack! Det var precis något i den stilen jag leta efter

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Sen när tänker politiker.

Skrivet av flaxehytt:

Det sög ju?

Haha eller hur... man undrar ju hur dom tänkte här.

Sen när tänker en politiker, det finns ju lobbyorganisationer för sånt?!
Kostnaden borde tas från alla inblandade politikernas löner. Om dom blev personligt ansvariga för saker dom instiftar så skulle dom nog tänka sig för..

Permalänk
Medlem

Sverigedemokraterna har lämnat en reservation om att trafikuppgifter inte ska få lagras utanför Sverige, men står annars bakom förslaget.

Permalänk
Medlem

Om nu inte innehållet i kommunikationen får lagras så finns det inget dom igentligen kan nyttja som bevis i en rättegång om det nu är fildelning dom är ute efter...eller finns det nån smygklausul som gör så att innehållet i våra kommunikationer är öppet för granskning?

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Skrivet av Wully:

min nuvarande skola har inte böker till alla. och bökerna är ifrån 94-97

Precis så hade vi också i våran gamla skola. Sketna gamla böcker som inte alltid räckte till alla så jag fick dela med någon annan flera gången...

Permalänk
Medlem

Nu lär alla som engång i tiden varit pirater klara sig bra på 10mbit om det blir slutet för torenter...

Permalänk
Medlem

Nu kommer Sverige plöja ned massa pengar till att lagra IP-adresser och dyl och i när svensken blir less kommer vi att köra den kinesiska modellen: VPN tunnel. Hur mycket nytta har vi då av all information som lagras?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

En sak ni måste tänka på, vpn operatörer åker även på att logga trafik så det är ganska kört.

Det här var väll kanske den sämsta lagen någonsin som Sverige slagit igenom.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Jaha då sitter lilla olle inom kort och glor på ens ip uppgifter och hur många gånger man besöker e-banken...
Ajja... Förr eller senare är vi så utstängda från detta "cyberspace" att det helt enkelt kommer bli att gå ut och ströva i skogen igen..
Men vänta vad tror ni de gör då?
Satelliter kanske?

På med folien grabbar!

Permalänk
Medlem

"Syftet med lagändringen är att göra det enklare för polisen att komma åt grövre brottslighet"

ah, eller?

kommer användas för att ta fast cannabis brukare, och annan harmless shit. sånt fucking waste av pengar för både företagen och staten...

Visa signatur

Hell is frozen, Heavens on fire
Whatever is left is for The Unguided

Permalänk
Medlem

Totalitär stat - enabled

Permalänk
Medlem

Sanningen, och den är inte snäll.

Sanningen är att amerikanska kommersiella intressen har arbetat hårt i flera länder att genomföra denna typ av förändring. De arbetar i små små steg hela tiden men i slutändan KOMMER ALL DATA VARA DEM TILLHANDA. När det väl skett så är vi så vana med det att vi inte tänker på att vår frihet och vårt privatliv sedan länge är borta. Välkommen till fjärde riket.

Frihet försvinner sällan abrupt som i krig, utan långsamt, likt girighet sakta samlar alla pengar på hög.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;12087814']Särskilt svårt att ordna folkomröstningar borde det inte vara idag.

När det är dags att deklarera får man en unik kod att använda på nätet. Man kunde använt ett liknande system för folkomröstningar. Men att använda "modern" teknologi vore nog att gräva sin egen grav för politikerna. Då kan dom ju inte göra tvärt emot vad alla "vanliga" människor och sunt förnuft säger längre.

Ordnas bara folkomröstningar när det förväntas att folket tycker precis som politikerna, dock är de nog rädda för folkomröstningar sen det blev nej till euron.

Permalänk
Medlem

Hur stor kan risken vara att åka fast för fildelning efter denna lagen trätt i kraft? Minst 1 miljon svenskar fildelar väl idag och polisen kan väl knappast sätta fast 1/10 av Sveriges befolkning?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eydam:

Hur stor kan risken vara att åka fast för fildelning efter denna lagen trätt i kraft? Minst 1 miljon svenskar fildelar väl idag och polisen kan väl knappast sätta fast 1/10 av Sveriges befolkning?

Mvh

Risken är inte större än tidigare.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Jesper943:

Rofl så bra

Satte upp openVPN efter denna nyhet, lika bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

I don't wanna live on this planet anymore.