Geforce GTX 680 stöder inte PCI Express 3.0 med Intel X79

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, 3-wayprestandan har att göra med 32 lanes, inte PCIe 2 vs 3.

...eller inte alls, rättare sagt.

Klart det gör. PCIe 3.0 har dubbla hastigheten/lane, dvs där det behövs 16 lanes i PCIe 2.0 för att maximera data-transfer, krävs endast 8 med PCIe 3.0. Kort och gott är 32*PCIe 3.0 jämförbart med 64*PCIe 2.0.

edit: *piskar på den döda hesten*

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Snälla, dela med er i min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1099249-utrednin...

Jag ber er!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostleader:

Snabbare minne, hur menar du, 680 kör ju i 6000MHz och 7970 kör i 5500MHz, 7970 har bredare bus med en teoretisk högre bandvidd och större minnes mängd men långsammare minnes hastighet.

Man kan jämföra såhär med en vattenslang.

Minnesbussen är grovleken/diametern på slangen.
minnesklocken är hastigheten på vattnet.

Med en grövre slang behöver du inte ha samma hastighet på vattnet som med en klenare, för att få fram samma mängd under en viss tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostleader:

Ja, det gäller att inte blanda ihop frukten, hmmm, SB 32 lanes, hmmm, vet inte vad du har fått det ifrån men socket 1155 cpuer stödjer max 16 lanes på totalt 16GB/s.

Det är så vitt jag vet updelat enligt följande:

16x är kopplat direkt till portar avsedda för GPUs. Detta gör att de kan köra 16x, 8x/8x, eller 8x/4x/4x.

8x är kopplat direkt till chipset. Dessa används därefter för att koppla nätverkskort, ljudkort, SATA och USB controllers, samt allting annat. De resterande PCI-E portarna du ser på moderkortet är kopplade till chipset. (Alltså är det total 8x tillgänglit för alla 'sekundära' komponenter)

Total kapacitet är altså 24x, men på grund av åvan komponenter är normalt färre lediga.

Det bör observeras att Ivy Bridge ochså använder splittarde versioner med sin PCI-E implementation. Den koppling till grafik korten kommer att upgraderas från PCI-E 2 till PCi-E 3, men Ivy Bridge chipset kopplingen kommer att kvarstå som en PCI-E 2.0 koppling.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så är det inga problem med moderkorten med X79, men intel har aldrig officiellt gått ut med att SB-E CPU har PCI 3.0 stöd, inofficiellt har den det till skillnad mot SB för 1155 saknar det helt, men intel själva var inte säkra på om det skulle fungera eller inte som tänkt med SBE, därav inget officiellt stöd.
Det stödet kommer i nästa version fullt ut.

Kanske därför Nvidia valt att inaktivera 3.0 för det hela för tillfället, kanske finns buggar med det hela med SBE

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kör du två kort får du 2 stycken grafikort från du 2x 16 lanes. När du stoppar i ett tredje får du dock bara 8 lanes på två av korten vilket påverkar prestandan med PCIe 2.0.

http://www.anandtech.com/show/5458/the-radeon-hd-7970-reprise...

Där har du ett test av 7970 på olika linor med PCIe 3.0. Notera hoppet i vissa spel mellan 4x och 8x. Det är det som kommer hända för GTX 680 om man kör fler än två kort på X79. Lite surt med tanke på att folk köpte det för att köra många grafikkort.

Fast är det bara mjukvaruproblem så löser det sig nog om ett tag.

Du tappar 1-2% prestanda med PCI-e 2.0 om du kör i x8 istället för x16, så det är är inom en sådan liten marginal att man inte märker det. Allt annat är placebo

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
ASUS Nordic

Precis som misstänkt har Nvidia inaktiverat stödet för PCIe3.0 för att kunna verifiera stödet då SB-E släpptes under en period då det inte fanns en riktig testmod för "certificering" av gen3. Nvidia planerar att aktivera gen3 i drivrutinen när man gått igenom och verifierat moderkorten på marknaden. De säger detta i en officiell kommentar till flera av nyheterna ang. inaktiveringen av gen3.

Så länge ni använder senaste UEFI till erat ASUS X79 kan jag garantera att GEN3 fungerar felfritt med vilken som av de tre tillgängliga 2011-propparna. Efter omfattande och rigorösa tester har vi egna omskrivningar i referenskoden som löser vissa måndagsproblem med gen 3. Som Intel inte kunde kontrollera innan release helt enkelt pga att det inte fanns några tillgängliga enheter eller testkit som fullt ut kunde utnyttja och stresstesta gen3. Men det kräver att man uppdaterar UEFI om man köpt moderkortet innan årskiftet.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-680-review-be...

Som jag förstår det så är det inte så att det inte funkar, Nvidia har fixat så att det går men det är något med validerings processen som måste fixas först. Om det är Intel som släpar armarna eller om det är någon fråga om idiotiskt pappers arbete har jag inte en aning. Men Funka skall det i alla fall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aMp:

Du tappar 1-2% prestanda med PCI-e 2.0 om du kör i x8 istället för x16, så det är är inom en sådan liten marginal att man inte märker det. Allt annat är placebo

Trevligt att du brydde dig om att läsa texten jag länkade till som visade på en prestandaförlust upp till 15 %. Det varierar dock kraftigt mellan olika spel men att säga att det inte spelar någon roll är direkt felaktigt. Det stämde nog för ett par år sedan men i takt med att grafikkorten blir snabbare kräver de också högre bandbredd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack Kinc!
Microsoft Flightsimulator X är ett spel som faktiskt flaskas av PCIe 2.0. Vet mycket väl att I de flesta andra fallen är det irrelevant men funderar starkt på en X79+GTX680 pga PCIe3.0. Då slipper jag utesluta X79 iaf.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Trevligt att du brydde dig om att läsa texten jag länkade till som visade på en prestandaförlust upp till 15 %. Det varierar dock kraftigt mellan olika spel men att säga att det inte spelar någon roll är direkt felaktigt. Det stämde nog för ett par år sedan men i takt med att grafikkorten blir snabbare kräver de också högre bandbredd.

Jag gick helt på detta test. Sedan kan det såklart bli skillnad med andra grafikkort, men det har jag svårt att tro att det skulle röra sig om 15%. Jag kollade inte din länk då jag hade mitt egna test i bakhuvudet och visste vad för resultat det gav. Hade dock för mig att det mättes i SLI, men så är inte fallet.

Jag har nog bara en x16 och en x8 om jag kör SLI med GTX 680, då blir det alltså maximalt 7,5% prestandaförlust (hälften mot 15%) och i många fall mindre? Då är det ändå knappt märkbart skulle jag tro.

Jag märker väl när jag köpt SLI GTX 680, men vad vet du om det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aMp:

Jag gick helt på detta test. Sedan kan det såklart bli skillnad med andra grafikkort, men det har jag svårt att tro att det skulle röra sig om 15%. Jag kollade inte din länk då jag hade mitt egna test i bakhuvudet och visste vad för resultat det gav. Hade dock för mig att det mättes i SLI, men så är inte fallet.

Jag har nog bara en x16 och en x8 om jag kör SLI med GTX 680, då blir det alltså maximalt 7,5% prestandaförlust (hälften mot 15%) och i många fall mindre? Då är det ändå knappt märkbart skulle jag tro.

Jag märker väl när jag köpt SLI GTX 680, men vad vet du om det?

Fast det där är två generationer gammal hårdvara så det är helt meningslöst idag. Du måste ju titta på det närmsta du kan hitta i prestanda för att få ett hum om hur mycket bandbredd det handlar om. Alltså är din länk på tok för gammal för att ha någon som helst relevans. Här är ett annat test som visar att man egentligen inte behöver mer än AGP 2x: http://www.sudhian.com/content/?p=1424

"For the gamer, however, PCI-Express is going to be a non-issue. Given that most games today barely stress the AGP 2x bus, moving to double AGP 8x isn?t going to do anything. It?s the equivalent of widening a highway no one drives on. Had AGP developed in the direction it was intended to things might be different, but it didn?t. Now, to some extent, it?s a solution to a problem no one has.

If you?re still running on an original Athlon, P3, or Socket 423 P4, than a PCI-Express system might not be a bad idea, but if you?ve got something newer and aren?t using a specialized application demonstrated to gain from PCI-E, we wouldn?t bother planning to upgrade. You?ll just be throwing money away after hype. The reality is, in many cases we’re barely pushing AGP 2x, sometimes 4x. 8x, despite now being two years old, is mostly hot air."

Fortfarade, LÄS TESTET och sen kan du börja vara kritisk. Det står ju i klartext där att de på ett spel tappade 15 % prestanda. Det är inte uppe för diskussion och tyckande då. Det är inte en åsikt du kan ha eftersom Anandtech har visat att så är fallet med ett test. Vissa spel påverkades inte alls och andra tappade tydligt prestanda på ett 7970.

Ja kör gärna lite tester i olika spel och återkom. Det är intressant att veta hur krävande GTX 680 är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vad bra, mer Cash till AMD..
Gynnar kunderna så priser inte går upp för mycket, fast dom tar väl fullt pris som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det där är två generationer gammal hårdvara så det är helt meningslöst idag. Du måste ju titta på det närmsta du kan hitta i prestanda för att få ett hum om hur mycket bandbredd det handlar om. Alltså är din länk på tok för gammal för att ha någon som helst relevans. Här är ett annat test som visar att man egentligen inte behöver mer än AGP 2x: http://www.sudhian.com/content/?p=1424

"For the gamer, however, PCI-Express is going to be a non-issue. Given that most games today barely stress the AGP 2x bus, moving to double AGP 8x isn?t going to do anything. It?s the equivalent of widening a highway no one drives on. Had AGP developed in the direction it was intended to things might be different, but it didn?t. Now, to some extent, it?s a solution to a problem no one has.

If you?re still running on an original Athlon, P3, or Socket 423 P4, than a PCI-Express system might not be a bad idea, but if you?ve got something newer and aren?t using a specialized application demonstrated to gain from PCI-E, we wouldn?t bother planning to upgrade. You?ll just be throwing money away after hype. The reality is, in many cases we’re barely pushing AGP 2x, sometimes 4x. 8x, despite now being two years old, is mostly hot air."

Fortfarade, LÄS TESTET och sen kan du börja vara kritisk. Det står ju i klartext där att de på ett spel tappade 15 % prestanda. Det är inte uppe för diskussion och tyckande då. Det är inte en åsikt du kan ha eftersom Anandtech har visat att så är fallet med ett test. Vissa spel påverkades inte alls och andra tappade tydligt prestanda på ett 7970.

Ja kör gärna lite tester i olika spel och återkom. Det är intressant att veta hur krävande GTX 680 är.

Jag sa ju att jag hade det i huvudet och räknade sedan med siffrorna du gav, du behöver inte citera två stycken värdelös text. Jag är ingen idiot, så fort jag såg att det var så stor skillnad i hårdvara så förstod jag att det inte gick att jämföra.

Men nu när du tagit på dig rollen att kunna så mycket kan du väl svara på detta: om jag kör SLI med ett kort i PCI-e x16 och ett i x8 borde väl prestandaförlusten bli 7,5% på sin höjd, och lägre i många fall då det som du skriver varierar i spel till spel? Detta blir bara tillfälligt tills Ivy Bridge kommer då ska jag se till så det finns 2st x16 lanes samt PCI-e 3.0 då jag "bara" har PCI-e 2.0 nu men det ska inte göra så mkt för prestandan, och isf löses det i slutet av april/början av maj.

Tack på förhand!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aMp:

Jag sa ju att jag hade det i huvudet och räknade sedan med siffrorna du gav, du behöver inte citera två stycken värdelös text. Jag är ingen idiot, så fort jag såg att det var så stor skillnad i hårdvara så förstod jag att det inte gick att jämföra.

Men nu när du tagit på dig rollen att kunna så mycket kan du väl svara på detta: om jag kör SLI med ett kort i PCI-e x16 och ett i x8 borde väl prestandaförlusten bli 7,5% på sin höjd, och lägre i många fall då det som du skriver varierar i spel till spel? Detta blir bara tillfälligt tills Ivy Bridge kommer då ska jag se till så det finns 2st x16 lanes samt PCI-e 3.0 då jag "bara" har PCI-e 2.0 nu men det ska inte göra så mkt för prestandan, och isf löses det i slutet av april/början av maj.

Tack på förhand!

Det beror ju helt på skalningen av SLI och hur varje spel presterar. Blir rätt meningslöst att sitta och gissa fram siffror utan underlag. Den enda slutsatsen vi kan dra är att nya generationen grafikkort kan kräva mer än 16x PCIe 2.0 (8x PCIe 3.0). Alltså kan det komma att påverka prestandan hos 3-way SLI på ett X79 fram tills dess att Nvidia löser stödet för PCIe 3.0.
Jag påstod aldrig att det skulle vara några stora skillnader, jag har bara sagt att det faktiskt påverkar med nya grafikkort, något som många verkar missat eftersom de utgår från flera år gammal data.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lite intressant läsning om PCIe 3.0 i en review på Sabertooth X79 hos Hardwarecanucks.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Permalänk
Avstängd

Fråga 2012-03-23 15:17
Idag kommer jag skicka moderkortet till er.. jag undrar dock en sak.. Är det möjligt att byta upp sig till en annan variant och betala mellanskillnaden?

Svar 2012-03-25 15:09
Hej Stefanos,

Dessvärre har vi inte möjlighet att göra utbyten till en annan variant/modell och betala eventuellt mellanskillnad, utan bytet sker mot ett exemplar av samma modell. Ni har dock möjligheten att häva köpet, varpå ni får beloppet återbetalat och kan då lägga en beställning på önskad produkt.

Vänligen återkom.

Något PCIe x3.0 moderkort ni rekommenderar ifall att jag köper 680?.. eller ska jag behålla asus sabertooth p67 och köra 680 iallafall?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Fråga 2012-03-23 15:17
Idag kommer jag skicka moderkortet till er.. jag undrar dock en sak.. Är det möjligt att byta upp sig till en annan variant och betala mellanskillnaden?

Svar 2012-03-25 15:09
Hej Stefanos,

Dessvärre har vi inte möjlighet att göra utbyten till en annan variant/modell och betala eventuellt mellanskillnad, utan bytet sker mot ett exemplar av samma modell. Ni har dock möjligheten att häva köpet, varpå ni får beloppet återbetalat och kan då lägga en beställning på önskad produkt.

Vänligen återkom.

Något PCIe x3.0 moderkort ni rekommenderar ifall att jag köper 680?.. eller ska jag behålla asus sabertooth p67 och köra 680 iallafall?

Behåll sabertooth kortet
With that being said, some motherboard partners feel strongly enough about the upcoming certification for the SB-E chips that they will be including PCI-E 3.0 stickers on their X79 boards’ packaging and marketing materials. We will even see a few instances of PCI-E 2.0 / 3.0 switching options included within the BIOS. Intel themselves are quite confident as well as they say: “The processor features up to 40 lanes of PCI Express 3.0 links capable of 8.0 GT/s…”
According to NVIDIA they have seen a substantial increase in overall 3-Way SLI performance when using the native solution on X79 instead of the usual 16x / 16x + NF200 setup some X58 boards used.
Saxat från hardwarecanucks.

Jag tror dom aktiverar PCIe 3.0 relativt snart på 680 och gör dom inte det så lär dom inte aktivera det på Ivy-bridge heller för då är det något fel på 680 designen. Det hela är säkert fråga om certifiering hos PCI- SIG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Behåll sabertooth kortet
With that being said, some motherboard partners feel strongly enough about the upcoming certification for the SB-E chips that they will be including PCI-E 3.0 stickers on their X79 boards’ packaging and marketing materials. We will even see a few instances of PCI-E 2.0 / 3.0 switching options included within the BIOS. Intel themselves are quite confident as well as they say: “The processor features up to 40 lanes of PCI Express 3.0 links capable of 8.0 GT/s…”
According to NVIDIA they have seen a substantial increase in overall 3-Way SLI performance when using the native solution on X79 instead of the usual 16x / 16x + NF200 setup some X58 boards used.
Saxat från hardwarecanucks.

Jag tror dom aktiverar PCIe 3.0 relativt snart på 680 och gör dom inte det så lär dom inte aktivera det på Ivy-bridge heller för då är det något fel på 680 designen. Det hela är säkert fråga om certifiering hos PCI- SIG

snabbt som jag läste.. kommer det komma någon uppdatering till kortet så att PCIe 3 funkar eller hur funkar det egentligen?.. inge bra på sånt här :/
Står på förpackningen "REV 3.0 - New P67 B3 Revision"

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

snabbt som jag läste.. kommer det komma någon uppdatering till kortet så att PCIe 3 funkar eller hur funkar det egentligen?.. inge bra på sånt här :/
Står på förpackningen "REV 3.0 - New P67 B3 Revision"

Det där har att göra med SATA-portarna om jag inte misstar mig. Det var ju en del problem med dem då Sandy Bridge släpptes. B3 revisionen har det felet åtgärdat.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Majoriteten kör ju med singelkort och dessutom medelklass.

Men jovisst borde de väl kanske satsa lite mer på "high-end" också.

Fast vad majoriteten gör är helt irrelevant här eftersom det handlar om en entusiastplattform. En av få anledningar att köpa X79 är just möjligheten att köra fler än två grafikkort. De andra två är möjligheten till mycket RAM och den högre minnesbandbredden. Där har du de tre anledningarna till att köra X79 från första början. Eller ja, plus e-penis då. Av Swecklockers medlemmar vågar jag påstå att det framförallt är möjligheten till flera grafikkort som lockar då de som behöver minnesbandbredd och/eller mycket minne antagligen ändå sneglar på Xeon. Då måste väl ändå erkänna att det är lite surt att Nvidia stympar sitt värstinggrafikkort för entusiaster.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Vänta nu lite... i7 3800 serien? Betyder det att i7 3930 kommer att faila också?

Enligt Intels specifikationer så har SB-E inte stöd för PCIe 3.0
http://ark.intel.com/products/63696/Intel-Core-i7-3960X-Proce...)

Så Nvidia gör väl drivrutinerna enligt spec.

Permalänk

jag vill ha 3.0, kräver 1000 kr rabatt .

Permalänk
Medlem

För att få full PCI-E 3.0 support måste du ha en 22nm prolle. iaf på mitt moderkort
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV_...

Antar att det är nog samma sak på andra moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

För att få full PCI-E 3.0 support måste du ha en 22nm prolle. iaf på mitt moderkort
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV_...

Antar att det är nog samma sak på andra moderkort.

Ivy-Bridge (22nm) specifikationer säger PCie 3.0 vilket inte specifikationerna för SB-E gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ivy-Bridge (22nm) specifikationer säger PCie 3.0 vilket inte specifikationerna för SB-E gör

http://www.pcper.com/reviews/Processors/Intel-Core-i7-3930K-S...

Citat:

While PCI Express 3.0 support is not yet official on the SNB-E CPUs, all of the motherboard vendors we have talked to are comfortable with saying the combination of the new CPUs and X79 motherboards will run that communication protocol properly when supported cards are released in 2012. For whatever reason, Intel has decided to not validate the PCIe 3.0 capability of the processor directly and instead claims that it "believes that some PCIe devices may be able to achieve the 8GT/s PCIe transfer rate on X79

Detta kanske kan sprida lite ljus över saken.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

jaha Nvidia gubben ur lådan talar konstigheter inte så bra amd jävla bra lol

seriöst väx upp Nvidia gör om gör rätt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

jaha Nvidia gubben ur lådan talar konstigheter inte så bra amd jävla bra lol

seriöst väx upp Nvidia gör om gör rätt

Ett rätt fjantigt inlägg om jag får säga. Frågan är om man som tillverkare skall följa specifikationerna eller om man skall chansa på att det funkar