OCZ släpper ny firmware för SSD-enheter med Indilinx Barefoot

Permalänk
Melding Plague

OCZ släpper ny firmware för SSD-enheter med Indilinx Barefoot

Tre år gamla SSD-enheter med kontrollerkretsen Indilinx Barefoot får en ny uppdatering av firmware som levererar en liten men gratis prestandaskjuts.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6 Gb Patriot Viper DDR3 12800/1600 Mhz, BFG GTX 295 1792 Mb, Western Digital Velociraptor 150 Gb, Western Digital Velociraptor 300 Gb, 5 * Seagate Barracuda 7200.11 1,5 Tb (RAID 5), Noctua NH-U12P, Zalman ZM-MFC2

Permalänk
Medlem

Wow, ordet gratis förekommer 3ggr i denna lilla nyhetspost

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

This update runs within Windows and you MUST have the SATA controller set to IDE, AHCI will cause it to fail. You will need another HDD connected to be running Windows from, you cannot update the drive Windows is running from.

Hmm...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Funkar det med SSD 60GB OCZ Vertex 2?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SideWinder86:

Funkar det med SSD 60GB OCZ Vertex 2?

Verkar gå med alla SSD:er från serierna Vertex och Agility som är producerade efter 2009.

If you cannot run the above identifier, then look at the serial number on the bar code sticker, it starts with "SN" and is then followed by 15 digits. Count in to the 7th digit, this is the last number of the year it was made. 7 for 2007, 8, for 2008, 9 for 2009, 0 for 2010, and 1 for 2011.
The next 2 digits after the year are the month it was made, numbers higher than 12 just indicate it was labeled in the US, so start over with the months - 13 = January, 14 = Feb, etc.
If your drive was made prior to December 2009 (so you see 912 for the 7th, 8th, and 9th digits in the serial number), you will not be able to update to this FTL.
Anything made after December 2009 has a chance, but not a 100% chance. We did not make huge numbers of 34nm Nand Vertex/Agility/Solid2 drives so even though you may have a August 2010 drive doesn't mean it will be eligible. The best way is the above identifier, it tells you with 100% certainty.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

This update runs within Windows and you MUST have the SATA controller set to IDE, AHCI will cause it to fail. You will need another HDD connected to be running Windows from, you cannot update the drive Windows is running from.

Hmm...

Wut. Vem kör INTE AHCI...?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Wut. Vem kör INTE AHCI...?

Tror de menar att man vid uppdateringstillfället måste ha köra IDE-mode men sedan kan man ändra tillbaka. Denna update är inte direkt aktuell just nu från min sida, eftersom jag har min SSD som OS disk och planerar inte att installera om den på ett tag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Wut. Vem kör INTE AHCI...?

Jag kör i RAID mode, annars funkar inte min mirror. Var lagom kul att installera om allt bara för ett byte från AHCI till RAID.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Funkar det med SSD 60GB OCZ Vertex 2?

Förmodligen inte då Vertex 2 väl använder sandforce 1xxx och inte indilinx barefoot.

Måste annars säga att det var väldigt bra gjort av OCZ att släppa en uppdatering till en så pass gammal serie, särskilt då den förbättrade 4K så pass mycket!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Inaktiv

Är det verkligen värt det när man har windows på agility 2 :/?
Känns ju jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tror de menar att man vid uppdateringstillfället måste ha köra IDE-mode men sedan kan man ändra tillbaka. Denna update är inte direkt aktuell just nu från min sida, eftersom jag har min SSD som OS disk och planerar inte att installera om den på ett tag.

Om du har en annan burk som rullar med Windows kan du ju bara koppla in den till den datorn och köra uppgraderingen därifrån. (En polares Windows-burk funkar ju med om man nu inte har en extra hemma )

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Om du har en annan burk som rullar med Windows kan du ju bara koppla in den till den datorn och köra uppgraderingen därifrån. (En polares Windows-burk funkar ju med om man nu inte har en extra hemma )

Dock raderas fortfarande partitionen på SSD:n och eftersom jag har den som OS disk så är det inte något för mig för tillfället.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dock raderas fortfarande partitionen på SSD:n och eftersom jag har den som OS disk så är det inte något för mig för tillfället.

Ah, det framgick inte av nyheten att det är en "destructive" flash.

Går ju dock rätt lätt att fixa genom att bara göra en image av filerna på disken, flasha, och sedan restora imagen.
Finns lättillgängliga program för det

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Är väl bara stoppa in disken i en kompis dator, göra en image-backup och flasha disken för att sen restora imagen? Borde ju inte vara jättesvårt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

Tror de menar att man vid uppdateringstillfället måste ha köra IDE-mode men sedan kan man ändra tillbaka. Denna update är inte direkt aktuell just nu från min sida, eftersom jag har min SSD som OS disk och planerar inte att installera om den på ett tag.

Ah, precis. Det är lite segt!

Skrivet av winne:

Jag kör i RAID mode, annars funkar inte min mirror. Var lagom kul att installera om allt bara för ett byte från AHCI till RAID.

Jo, men det funkar väl inte att uppdatera firmwaren på då heller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Verkar gå med alla SSD:er från serierna Vertex och Agility som är producerade efter 2009.

If you cannot run the above identifier, then look at the serial number on the bar code sticker, it starts with "SN" and is then followed by 15 digits. Count in to the 7th digit, this is the last number of the year it was made. 7 for 2007, 8, for 2008, 9 for 2009, 0 for 2010, and 1 for 2011.
The next 2 digits after the year are the month it was made, numbers higher than 12 just indicate it was labeled in the US, so start over with the months - 13 = January, 14 = Feb, etc.
If your drive was made prior to December 2009 (so you see 912 for the 7th, 8th, and 9th digits in the serial number), you will not be able to update to this FTL.
Anything made after December 2009 has a chance, but not a 100% chance. We did not make huge numbers of 34nm Nand Vertex/Agility/Solid2 drives so even though you may have a August 2010 drive doesn't mean it will be eligible. The best way is the above identifier, it tells you with 100% certainty.

Skrivet av mitrix:

Förmodligen inte då Vertex 2 väl använder sandforce 1xxx och inte indilinx barefoot.

Måste annars säga att det var väldigt bra gjort av OCZ att släppa en uppdatering till en så pass gammal serie, särskilt då den förbättrade 4K så pass mycket!

Är kluven

Tror nog att jag kommer att Raid0 med min SSD efter jag har köpt en likadan, kanske vinner mer prestanda då, måste man formatera vid Raid?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

funkar detta med Agility 3?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

funkar detta med Agility 3?

Om du har problem med din Agility 3 så är det hit du skall:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?99275-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Ah, det framgick inte av nyheten att det är en "destructive" flash.

Går ju dock rätt lätt att fixa genom att bara göra en image av filerna på disken, flasha, och sedan restora imagen.
Finns lättillgängliga program för det

Står tyvärr inte i nyheten men dock står det i forumstråden som artikeln hänvisar till.

This is a fully destructive update, your drive will be erased and then the new FTL will be flashed to the drive. Make a backup of anything on the drive that you need, there will be NO way back from this flash.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig rört mjukvaran i min Vertex 2 i laptopen, kanske dags man ser över den nu :S Det har tydligen hänt en hel del ser jag på andra changelogs...

Lite segt att behöva installera om OS bara, finns det något bra verktyg för att spegla över till någon image fil över nätverk och sen tillbaka igen?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.