Phanteks släpper PH-TC14CS med dubbla 140 mm-fläktar

Permalänk
Melding Plague

Phanteks släpper PH-TC14CS med dubbla 140 mm-fläktar

Kylare i jätteformat är Phanteks signum men denna gång släpper företaget en något mindre modell, dock fortfarande med plats för dubbla 140 mm-fläktar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Ska nog testa och köpa till min i5 2550k dator

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Prisvärt..

Permalänk

För 645kr så uppdaterar jag hellre en gammal uppsättning vattenkylning, men den är nog bättre än den slutna skiten som finns, fin var den också!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Tror det kommer bli bra detta ja, verkar som den inte tar lika stor plats som hedliga towerkylare heller

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ska nog testa och köpa till min i5 2550k dator

Glöm ej skriva review då!

Permalänk
Medlem

Trevligt! Om specarna för fläktarna stämmer överens med verkligheten är det ju även en väldigt tyst kylare. Ska bli intressant att se hur mycket värme den lyckas flytta.

Permalänk

Undra om man kan ha den här och vengeance-minnen?

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Med båda fläktarna monterade så blir den ungefär lika hög som en vanlig tornkylare med 120mm-fläktar? I så fall har jag svårt att se poängen, då tornkylare alltid (?) är effektivare.

Med bara den undre fläkten monterad så går den förstås in bättre i lågprofilschassin, men då blir det givetvis betydligt sämre kyleffekt...

Men den är snygg!

Tillägg: Å andra sidan ska jag hålla käft tills tester publicerats.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Med båda fläktarna monterade så blir den ungefär lika hög som en vanlig tornkylare med 120mm-fläktar? I så fall har jag svårt att se poängen, då tornkylare alltid (?) är effektivare.

Med bara den undre fläkten monterad så går den förstås in bättre i lågprofilschassin, men då blir det givetvis betydligt sämre kyleffekt...

Men den är snygg!

Tillägg: Å andra sidan ska jag hålla käft tills tester publicerats.

Skulle gissa på att dom vill ha bättre kylning av moderkortet, vilket inte riktigt går ihop för det blir väll som att sitta med fönen mot moderkortet under hög belastning. Dessutom borde det väll bli lite av en ond cirkel när man blåser varm luft på cpu blocket som sen transporterar upp värmen i flänsen igen

Permalänk

Den lär ju förstöra flödet i datorn om den blåser rakt nedåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Skulle gissa på att dom vill ha bättre kylning av moderkortet, vilket inte riktigt går ihop för det blir väll som att sitta med fönen mot moderkortet under hög belastning. Dessutom borde det väll bli lite av en ond cirkel när man blåser varm luft på cpu blocket som sen transporterar upp värmen i flänsen igen

Om man kör från andra hållet då, suger från moderkortssidan och blåser uppåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vitt = snyggt. Men hur ser en vit fläkt ut efter ett par månaders drift utan rengöring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segimer:

Om man kör från andra hållet då, suger från moderkortssidan och blåser uppåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Borde den inte suga upp varm luft runt CPU:n och blåsa genom flänsen då? Måste också påverka kylförmågan negativt?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Härligt att se fler och fler börja med denna konstruktion.
På en AMD maskin eller Sandy Bridge (1155) så skulle självfallet en kylare som blåser luft uppåt eller bakåt självfallet vara bättre.
Men till 2011 så är detta helt underbart. Just eftersom MOSFET tempsen brukar sticka iväg vid överklockning.

Har provat lite löst själv i ett HAF X att sätta toppfläktarna så att dom blåser nedåt. Samt sidofläkten blåser ut luften. Fick bättre resultat än mot original lösningen. Dock något varmare GPU temp. Satt helt perfekt är det ju inte.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Har noctua tappat sina patent eller vad är det frågan om?

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av asphyxie:

Borde den inte suga upp varm luft runt CPU:n och blåsa genom flänsen då? Måste också påverka kylförmågan negativt?

Jag kör på det sättet på min Prolimatech Genesis. Jag har dock ett luftflöde som orsakat en del kommentarer i mitt galleri.
http://www.sweclockers.com/galleri/8900-ventilerad-arc

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Så denna passar alltså FM1?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

För 645kr så uppdaterar jag hellre en gammal uppsättning vattenkylning, men den är nog bättre än den slutna skiten som finns, fin var den också!

Corsair H80 är sluten skit som du så fint kallar det och enligt sweclockers bland de bästa kyllösningar som någonsin passerat deras testlabb. Duger gott åt mig!

http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Corsair H80 är sluten skit som du så fint kallar det och enligt sweclockers bland de bästa kyllösningar som någonsin passerat deras testlabb. Duger gott åt mig!

http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-...

Men det finns bättre luftkylare än Noctuan som Sweclockers använde i testet du länkade till ovan. Om man jämför med en Thermalright Archon som Xbitlabs gjort så presterar de likvärdigt, med skillnaden att Archon har två 140mm fläktar @ 1270 rpm, medan H80 behöver två 120mm fläktar @ 2620 rpm för att uppnå samma resultat. Det är h******* stor skillnad i ljudnivå där.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/corsair-h80....

Om vi då kollar på deras H100 recension så ser vi att med stock fläktarna så ger H100 en temp på 76 grader load med två 120mm fläktar @ 2600 rpm medan Archon ger en temp på 79 grader load, men den har endast en 140mm fläkt @ 1270 rpm.

Så där presterar H100 faktiskt bättre med 3 grader så prestandan är det inget fel på, men den har 2 fläktar som blåser genom en tätt packad radiator och som det inte vore nog så snurrar dom i lite drygt dubbla hastigheten. Vad tror du händer med ljudnivån då? Titta bara:

Dom tre lodräta strecken representerar ljudnivån vid low, medium och high. Inte vad man kan kalla tyst i jämförelse med Archon. Så jag håller med Itchy Trojan om att de nuvarande slutna vattenkylarna är sluten skit jag också. Men det är klart, om man inte stör sig på ljudnivån, flyttar runt datorn mycket och är rädd om moderkortet så varför inte? Dessutom är varje chassi olika så resultaten kommer att variera. Själv skulle jag skippa de slutna lösningarna som finns pga ljudnivån och hålla mig till vanlig luftkylning eller köpa nånting i stil med detta om jag behöver mera prestanda:

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/swiftech-h2o...

OnT: Undrar om det är samma fläktar som det sitter i deras tornkylare, de är ganska högljudda jämfört med andra fläktar som finns på marknaden. Kommer dock inte att köpa en kylare på ett tag tror jag, möjligtvis byter jag endast ut fläktarna på Noctuan om de börjar bli gamla.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Så denna passar alltså FM1?

Samma montering som Am2/3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Enligt deras hemsida så är kylaren utan fläktar 112 mm hög, vilket borde göra den perfekt att köra i Silverstones SG07/08 SFF lådor, då de har en 180 mm fläkt i toppen ovanför moderkortet och tillåter kylare upp till 117 mm, så man får ju en mindre fläkt i chassit med denna...