Nästa Playstation kallas Orbis – innehåller AMD64 och Southern Islands

Permalänk
Medlem

Cell blir utklassad av X86 i generella beräkningar och utklassad av GPGPUer i den typen av beräkningar.
När Cell kom så fanns inte GPGPU som den gör idag därför var det en intressant lansering.

Men i dagsläget är den bara krånglig.

Uncharted 3 visar att PS3 har en teoretisk kapacitet som är klart bättre än Xbox360.
De flesta andra spel visar att PS3 i praktiken är väldigt ineffektiv och krånglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Vidare kan du läsa på om Power8, så ser du snart varför PS4 inte har någon anledning att använda förlegad x86 när det finns mycket bättre alternativ...

Varför skulle en konsol med AMD CPU använda sig av förlegad kod när den inte behöver bry sig om bakåtkompabilitet? Konstigt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Wow. Där gjorde du bort dig.

Läs på. Fysiken på den banan saknar motstycke. Alla SPU:er används hela tiden, med mycket effektivt skriven kod. Varför uttalar du dig om något du inte har en aning om?
Ni som sett techvideorna vet vad jag snackar om. Det var vansinnigt med fysik och Cell blev verkligen maxad. På den nivån finns inget motsvarande spel. Teknik kanske, men inget spel. Det är väl lite det som är problemet med. Jag njuter av bra spel, du snackar teori som inte blir av...

Blir lite wikipedia, men föreslår att du kollar techvideorna själv, så du fattar hur sjukt fel du har. Du skulle skratta åt dina påståenden. Tills dess gör jag det. Estetiskt ja, betyder inte att Cell underpresterar. Vidare kan du läsa på om Power8, så ser du snart varför PS4 inte har någon anledning att använda förlegad x86 när det finns mycket bättre alternativ...
Om du inte tänker ta reda på fakta, så finns inget diskussionsunderlag längre. Otroligt att jag ens svarade efter detta, "Att fartyget rör sig är inte mer krävande än att kameran rör sig gentemot fartyget" med tanke på hur många som sett techvideon och vet hur fel du har.

Dold text

Dina länkar säger i princip att Uncharted 3 pressar Cell ungefär så långt som det går att göra i ett spel. Verkligen inte imponerande om det är den fulla kapaciteten. Läs vad Kilroy skriver ovan, det är verkligheten och anledningen till att Cell inte har en framtid. Du verkar verkligen behöva en referens för att se hur oimponerande fysik det är i U3. Det är inte så mycket som händer samtidigt.

Och vad är förlegat med x86? Du verkar verkligen samla på ogrundade allmänt kända "sanningar". x86 är inte särskilt. förlegat, tycker du Unix är förlegat också? Det extra utrymme som tas upp för stöd av gammal legacy x86 är minimalt, det påverkar inte prestandan. Det är en ogrundad myt att det skulle finnas prestanda att hämta om man skrotade x86 och började om från början.

Permalänk

Mao så kanske det är någon som är sugen på att sälja lite sport spel till en PS3?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Dina länkar säger i princip att Uncharted 3 pressar Cell ungefär så långt som det går att göra i ett spel. Verkligen inte imponerande om det är den fulla kapaciteten. Läs vad Kilroy skriver ovan, det är verkligheten och anledningen till att Cell inte har en framtid. Du verkar verkligen behöva en referens för att se hur oimponerande fysik det är i U3. Det är inte så mycket som händer samtidigt.

Och vad är förlegat med x86? Du verkar verkligen samla på ogrundade allmänt kända "sanningar". x86 är inte särskilt. förlegat, tycker du Unix är förlegat också? Det extra utrymme som tas upp för stöd av gammal legacy x86 är minimalt, det påverkar inte prestandan. Det är en ogrundad myt att det skulle finnas prestanda att hämta om man skrotade x86 och började om från början.

Den stora risken med att köra x86 på en konsol är väl att vi då får en väldigt enkel processor och GPU för att hålla nere pris och temperatur men att spelen blir lika dåligt optimerade som till PC. Eller ja, det räcker ju med att spelen är optimerade för PC och sen bara slött portade till konsol för att resultatet ska vara katastrofalt. Det är ju en fördel med att ha en obskyr arkitektur, det tvingar utvecklarna att anstränga sig lite.

Men men, jag tror att konsollerna är döende med tanke på hur snabbt det går med utvecklingen av andra plattformar. De är ju hotade både uppifrån via x86 och underifrån via ARM. Framtiden ligger nog mer i HTPC med tillräcklig kraft för spel. Sen får Xbox och Playstation satsa på att köra distribution istället för hårdvara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den stora risken med att köra x86 på en konsol är väl att vi då får en väldigt enkel processor och GPU för att hålla nere pris och temperatur men att spelen blir lika dåligt optimerade som till PC. Eller ja, det räcker ju med att spelen är optimerade för PC och sen bara slött portade till konsol för att resultatet ska vara katastrofalt. Det är ju en fördel med att ha en obskyr arkitektur, det tvingar utvecklarna att anstränga sig lite.

Men men, jag tror att konsollerna är döende med tanke på hur snabbt det går med utvecklingen av andra plattformar. De är ju hotade både uppifrån via x86 och underifrån via ARM. Framtiden ligger nog mer i HTPC med tillräcklig kraft för spel. Sen får Xbox och Playstation satsa på att köra distribution istället för hårdvara.

Tror den låsta hårdvaran och den stora marknaden per konsol gör att det även i fortsättningen läggs mycket energi på att göra spel som utnyttjar hårdvaran bra. Som i fallet med Naughty Dog som diskuterats i denna tråden. Men framförallt tror jag att man gör det mesta från telefon snart. Nu när telefonerna börjar komma igång på allvar så är de aldrig igen tillräckligt många år efter konsolerna i prestanda för att berättiga priset på konsol. Det enda de kan göra för att skjuta upp den utvecklingen är att fokusera mer på billiga konsoler, och det är det jag tror de gör med tanke på de rykten man hör.
Jag bara väntar på att Google släpper en standardiserad handkontroll för Android nu. Jag tror inte man kommer utveckla de arkadigaste spelen till PC ens om HTPC blir nya speldatorn tyvärr. Bilspel, fighting och RPG kommer nog vara för konsol och telefon. Men men, mest spekulationer från min sida nu, nyfiken på hur det blir är jag iaf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Tror den låsta hårdvaran och den stora marknaden per konsol gör att det även i fortsättningen läggs mycket energi på att göra spel som utnyttjar hårdvaran bra. Som i fallet med Naughty Dog som diskuterats i denna tråden. Men framförallt tror jag att man gör det mesta från telefon snart. Nu när telefonerna börjar komma igång på allvar så är de aldrig igen tillräckligt många år efter konsolerna i prestanda för att berättiga priset på konsol. Det enda de kan göra för att skjuta upp den utvecklingen är att fokusera mer på billiga konsoler, och det är det jag tror de gör med tanke på de rykten man hör.
Jag bara väntar på att Google släpper en standardiserad handkontroll för Android nu. Jag tror inte man kommer utveckla de arkadigaste spelen till PC ens om HTPC blir nya speldatorn tyvärr. Bilspel, fighting och RPG kommer nog vara för konsol och telefon. Men men, mest spekulationer från min sida nu, nyfiken på hur det blir är jag iaf.

Jo ARM är också en stark konkurrent. Det lär dröja innan de är i kapp på riktigt med prestanda men det är så mycket enklare att utveckla och distribuera till ARM så kreativiteten flödar istället. Redan med nuvarande generation hårdvara går det ju att koppla till TV och köra. Tänk en omgång mobil grafik till och den där standardiserade handkontrollen. Då blir det åka av. I alla fall jag prioriterar bra spel långt före bra grafik. Jag hade blivit överlycklig om jag bara kunde slänga ner telefonen i en docka och köra emulator på mina gamla SNES-spel till exempel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo ARM är också en stark konkurrent. Det lär dröja innan de är i kapp på riktigt med prestanda men det är så mycket enklare att utveckla och distribuera till ARM så kreativiteten flödar istället. Redan med nuvarande generation hårdvara går det ju att koppla till TV och köra. Tänk en omgång mobil grafik till och den där standardiserade handkontrollen. Då blir det åka av. I alla fall jag prioriterar bra spel långt före bra grafik. Jag hade blivit överlycklig om jag bara kunde slänga ner telefonen i en docka och köra emulator på mina gamla SNES-spel till exempel.

Har du HDMI ut och Android kan du redan det idag. Ska roota min SGS 2 för att få in PS3 handkontroll till den. Saknar native stöd för det i Android bara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Har du HDMI ut och Android kan du redan det idag. Ska roota min SGS 2 för att få in PS3 handkontroll till den. Saknar native stöd för det i Android bara.

Jag har en Hero så ingen HDMI och inget annat kul. Det går att lira lite gameboy men det är väldigt tråkigt att köra med touchscreen. Fast det blir ny telefon till sommaren när nya generationen har kommit ut ordentligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den stora risken med att köra x86 på en konsol är väl att vi då får en väldigt enkel processor och GPU för att hålla nere pris och temperatur men att spelen blir lika dåligt optimerade som till PC. Eller ja, det räcker ju med att spelen är optimerade för PC och sen bara slött portade till konsol för att resultatet ska vara katastrofalt. Det är ju en fördel med att ha en obskyr arkitektur, det tvingar utvecklarna att anstränga sig lite.

Anledningen till att spel till PC kan kännas dåligt optimerade jämfört med konsol är ju att PC-spelen måste fungera på alla miljoner olika upplösningar och varianter av hårdvara som finns. Det har väl inget med arkitekturen att göra i sig? Om vi tar ett extremt exempel, tänk att "Xbox 720" visar sig vara en vanlig PC med standardiserad ouppgraderingsbar hårdvara och Windows 8, fast med ett specialgjort Xboxgränssnitt, så spelarna känner igen sig. Utvecklarna skulle ju lägga ner enorma resurser på att få spelen att se bra ut till exakt den upplösningen och den hårdvaran som Xbox använder eftersom de visste att det satt miljoner spelare med just den utrustningen. Resten skulle komma i andra hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Anledningen till att spel till PC kan kännas dåligt optimerade jämfört med konsol är ju att PC-spelen måste fungera på alla miljoner olika upplösningar och varianter av hårdvara som finns. Det har väl inget med arkitekturen att göra i sig? Om vi tar ett extremt exempel, tänk att "Xbox 720" visar sig vara en vanlig PC med standardiserad ouppgraderingsbar hårdvara och Windows 8, fast med ett specialgjort Xboxgränssnitt, så spelarna känner igen sig. Utvecklarna skulle ju lägga ner enorma resurser på att få spelen att se bra ut till exakt den upplösningen och den hårdvaran som Xbox använder eftersom de visste att det satt miljoner spelare med just den utrustningen. Resten skulle komma i andra hand.

Spelen kommer alltså bli optimerade för 1080p upplösning eftersom det är det som de flesta tv apparaterna stödjer. Men högre upplösningar än så blir nog lidande men det känns ändå ganska lovande för PC marknaden om man även använder x86 i konsolerna.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB