Framtida USB kan leverera 100 watt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Jo, jag har sett en industrikund till oss som bygger så gulliga system där nästan allt matas över PoE via en smart managed PoE switch - dyrt, men sweet! Bakåtkompatibelt kan det mycket väl vara - det är bara att lägga till något nyckel vid enumereringen och är det en gammal enhet som inte vet vad 48V är så får den aldrig några 48 V - det går att göra och USB är ju redan ett märkligt protokoll där man hållit allt bakåtkompatibelt tämligen framgångsrikt. Det kommer att fungera bra och jag tror att det är en välkommen uppdatering för att slippa ac-kabel till alla prylar. Dock hade jag hellre sett att PoE blivit standard då det ger möjlighet att skilja på kraft och data på ett smidigare sätt och dessutom den stora fördelen att den tillåter långa kablar - tänk bara att koppla in en skärm i valfritt nätverksuttag i huset eller på jobbet - visst, det är mer komplext eftersom man måste konfa och ge devicen lite mer intelligens, men ändå...

Alltså, omöjligt är det förstås inte men det är ju en sällsamt dålig lösning ur ingenjörssynpunkt. Det är inte alls så "bara" att koppla om mellan 5 och 48 V. Det ger helt olika elektriska krav. Få komponenter så som DCDC-omvandlare, laddregulatorer, high-side strömmätare o.dyl klarar 48 volt. Det mesta i små kapslar matas typiskt från 2,7 till 5,5 volt och exempelvis laddregulatorer brukar klara 12 eller 16 volt in (typisk 1-cells li-jon-laddare). Det kanske ankommer på devicen att skydda sig från fel spänning? Hur lång är stig- och falltiderna när spänningen ändras? Ska även dumma enheter klara transienter på 48 volt? Om det är dubbelriktat (ladda laptopen i stället för att ladda med laptopen), vad händer vid två drivande enheter samtidigt? Hur gör man immunitet mot EMI och spikar på andra linor i hubben? Hur ser drivaren ut? Ska den ta 12 volt från ATX-agget (en till "P4"-kontakt eller liknande vid USBn), det blir över 8 ampere).

Återigen, 48 volt är enbart en gissning för att få "befintliga kablar" att fungera (som iofs inte sällan är specade till max 30 eller 50 volt, dvs väldigt dåliga marginaler). En annan gissning är att någon av uppgifterna är fel, skriven av någon PR-typ. Möjligen är det en ny kontaktstandard som fortfarande tar gamla pluggar, men har extra stift för högre ström vid en annan spänning. Men återigen, det är bara gissningar. Rent systemtekniskt verkar det vara en "lösning" som lämnar en hel del övrigt att önska.

...och fortfarande är det inga försök att lösa USBs alla elektriska tillkortakommanden. Galvanisk isolering är fortfarande väldigt dyrt på grund av DC-signalering och kabellängden är inte så mycket att komma med. Jag har alltid hävdat och kommer att fortsätta hävda att "U" i USB inte är sant. Men visst, mer ström är ju inte fel. Fast kunde man inte ha valt 12 volt från början och kanske sikta på 25-50 watt? Det finns en port som kan signalera med 12 volt som kan kunde ha byggt ut för länge sedan, men där har inget hänt, ackack...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

50 VAC alt. 120 VDC...

Numera använder man inte begreppet officiellt länge mig veterligen. Antagligen för att det ledde till missförstånd då varken 50 VAC eller 120 VDC är ofarliga spänningar. Kravet brukar väl ändå vara CAT II för klenspänning har jag för mig (inte i en dator kanske). 48 VDC lågimpedivt (2A) kan orsaka bekymmer. Må vara att USB-kontakter är hyggligt petsäkra på grund av sin ringa storlek, men inte alla pluggar har skärm och kan exponera ledarna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Numera använder man inte begreppet officiellt länge mig veterligen. Antagligen för att det ledde till missförstånd då varken 50 VAC eller 120 VDC är ofarliga spänningar. Kravet brukar väl ändå vara CAT II för klenspänning har jag för mig (inte i en dator kanske). 48 VDC lågimpedivt (2A) kan orsaka bekymmer. Må vara att USB-kontakter är hyggligt petsäkra på grund av sin ringa storlek, men inte alla pluggar har skärm och kan exponera ledarna.

Världsrekordet är drygt 30VDC i en högströmsanläggning (God bless the Darwin Awards!) Tänk på det, nästa gång ni mekar med seriekopplade lastbilbatterier till offgrid-sommarstugan!

On Topic: Vafasen ska man ha 100W USB till? Räcker väl med 10W, eller i extrema fall 20-30W ? En USB-driven bordsfläkt på 35W känns lite onödigt, likaså ett högtalarsystem på 2x40W.... räcker gott och väl med 2x5W : )

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har skrivits om det, men aj aj om någon hittar en stor läcka i någon Windows version som infekterar "alla" datorer och kör på fullt på alla portar man har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walp:

Världsrekordet är drygt 30VDC i en högströmsanläggning (God bless the Darwin Awards!) Tänk på det, nästa gång ni mekar med seriekopplade lastbilbatterier till offgrid-sommarstugan!

On Topic: Vafasen ska man ha 100W USB till? Räcker väl med 10W, eller i extrema fall 20-30W ? En USB-driven bordsfläkt på 35W känns lite onödigt, likaså ett högtalarsystem på 2x40W.... räcker gott och väl med 2x5W : )

Haha! Har du en länk? Darwin Awards-sidan är så jäkla svårnavigerad...

Ja, det känns som man förlorar en del systemintegritet på att ha valbar spänning och att själva kontakterna ens klarar 20 A (vilket är förutsättningen för 100 W @ 5 V) tror jag inte ett smack på. Jag har hållit på rätt mycket med USB och jag är inte direkt imponerad av standarden. Även "dyra" kablar kan ha stora spänningsfall. Redan att ta ut 2,1 A tycker jag är lite smått stolligt, även om det naturligtvis går.

Edit: Stavning...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaio:

Vet inte om det har skrivits om det, men aj aj om någon hittar en stor läcka i någon Windows version som infekterar "alla" datorer och kör på fullt på alla portar man har.

Yep! Idag är det en allmän sjuka att mekaniska system ska bli mjukvarustyrda så man får väl räkna kallt med att mjukvara kommer kunna ändra spänningen! Ta bara en sådan sak som att hörlursjacket på vissa datorer inte bryter högtalarna. Det sköts med mjukvara, så OSet måste _känna till_ det och _reagera_. Hur man byggde en hörlurskontakt har man vetat gissningsvis i 60-70 år, men nu har dagens ingenjörer tydligen glömt bort det...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hittade denna kommentar på feber. det har tagits upp i tråden tidigare också.

"100 Watt, ja om vi räknar lite såhär P=UI = 100= 5*I
I= 20 Ampere

Det skulle behövas en kabel på minst 4mm^2,

Den har väl redan varit första april?"

http://feber.se/pc/art/240604/usb_30_fr_nya_specifikationer/

Permalänk
Medlem

Intressant men 100W känns som de flesta säger lite *väl* intressant att leka med... Har haft en jäkla tur med diverse vanliga kontakter för att jag varit ung och trott att familj fattar "rör för i HELV*TE inte lampknappen" men har blivit motbevisad, lita aldrig på någon inte dig själv heller och du lever längre... Eller slipper halv dommnade fingrar i alla fall..
Jag skulle tro mer på kanske 50W som ide speciellt om mer än en port i taget ska kunna leverera, för att inte tala om nätaggregaten som behöver ev. biffas upp lite...

Men att kunna mata lite mer ström genom USB är mycket bra eftersom USB är standard för laddning av många prylar och att då snabbare kunna ladda dem är rätt bra (även om jag är för trådlös laddning)

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Öhm...

"Framtida USB"
"Tillägget medge ett uttag på uppemot 100 W via befintliga kablar och kontaktdon"

Någon av påståendena måste vara fel. Antingen fungerar det med dagens USB 3.0 kablar, eller så gör det inte det.

Har så kallade charge USB på mitt UD3R fast de är nog inte 100W men de laddar fort som satan ändå.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Numera använder man inte begreppet officiellt länge mig veterligen. Antagligen för att det ledde till missförstånd då varken 50 VAC eller 120 VDC är ofarliga spänningar. Kravet brukar väl ändå vara CAT II för klenspänning har jag för mig (inte i en dator kanske). 48 VDC lågimpedivt (2A) kan orsaka bekymmer. Må vara att USB-kontakter är hyggligt petsäkra på grund av sin ringa storlek, men inte alla pluggar har skärm och kan exponera ledarna.

Det är riktigt, är bara låg och högspänning som gäller.
Sedan att jag fortfarande kallar det klenspänning är en annan sak.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Underbart. Trådlöst nätverkskort på 100 watt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pantern1337:

Underbart. Trådlöst nätverkskort på 100 watt?

Vore awesome. Bara en stadig antenn och en bra sändare så har man täckning i hela kvarteret plus att man kan värma kaffekoppen samtidigt om man ställer den bredvid antennen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

är det per usb port eller alla portar

så om det är 4 portar så blir det 25w per port
25W 5V 5A
25W 12v 2A
detta låter lite mer rimligare

om det skulle vara 100W per port blir ju då 400w om man har 4 portar
400W 5V 80A
400W 12V 33A
(tror man skulle behövt en extra lina från nätagget)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Tjitt, låter farligt! Man ska väl inte gärna gå över 1A på ett interface som är lätt petbart med lillfingret.. Pang! Aj! Flatline.........

Det är spänningen som avgör om det är farligt. 1A är mer än tillräckligt för att ta död på vad som helst.
30mA är gränsen för jordfelsbrytare.

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Ja, USB3 har en annan kontakt, fler ledare och så vidare...

Nej kontakterna ändrades inte, man lade bara till fler ledare i kablarna men USB2 kablar funkar fortfarande bra.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag var på väg att skriva hela raddan med batterier själv men orkade inte eftersom jag inte hittade hur mycket ström ett vanligt alkaliskt batteri kan ge. Mitt google fu var för svag och jag orkade inte räkna på det

Jo, jag tänkte väl att du kände till det och jag blev lite förvånad eftersom jag tolkade det som att du tänkte dig att ström är farligt oavsett spänning. Zotamendu borde säkert veta bättre, tänkte jag! Jag minns en längre tråd om detta som slutade med att jag tog bilder av mig själv när jag gjorde en krets av mig själv och ett bilbatteri med multimetrar för att visa spänning och ström genom kroppen. Kände gjorde jag ingenting och överlevde gjorde jag också! Nu tar jag direkt ur minnet, så det kan vara en storleksordning fel, men jag har för mig att en tumregel är att det krävs kring 700 µA för att man ska börja känna av strömmen, 4 mA för att det ska bli obehagligt, 7 mA kan vara farligt på fel ställe, 10-15 mA är i regel farligt och 70 mA är i regel direkt dödande. Om alla sjuor faktiskt är riktiga, eller om det är människans tendens att "mentalt avrunda" vet jag inte (eller så minns jag fel).
Tur att strömmen allena inte dödar för då skulle USB-portens 100-500 mA vara tokfarligt! Jag är som sagt osäker på de lägre siffrorna (känna vid 0,7 mA, osv), men de högre 10-70 mA är i huvudsak riktiga.

Edit: Därmed inte sagt att man inte kan, under vissa omständigheter, överleva bra mycket mer. Det finns folk som överlevt 1A under kortare tid och då talar vi ändå om en ström som sprida sig och leda strömmar på många mA genom alla kroppens organ oavsett var strömmen appliceras. Rätt läkarvård är alltid av vikt. Om man får en stöt ska man i princip alltid uppsöka läkarvård även om man mår bra efteråt. Det finns nämligen flera sätt att dö av ström på. Även om inte hjärtflimmer, hjärtstopp eller påverkan på hjärnan skadar/dödar en direkt, kan man drabbas av urinförgiftning inom några dygn. Det kan vara viktigt att tömma blåsan helt. Tydligen sker någon form av elektrolys eller något med cellmembranen i urinblåsan så att något giftigt ämne från denna kan läcka ut i kroppen och förgifta en! Så el kan vara en "silent killer" och döda i efterhand! Sneaky!

Angående batterier och ström så är det ju inte trivialt att hitta sådana siffror. Men en tumregel är att de allra, allra flesta batterier kan lämna åtminstone 1C, dvs sin kapacitet i Ah i A. Ett batteri på 2000 mAh kan alltså leverera minst 2000 mA. För alkaliska är det ett bra riktmärke, 1-2C. Många batterier kan leverera mycket mycket mer, 20C eller 100C, t.ex. blybatterier. Litiumbatterier kan leverera säg kring 2-10C. Det finns givetvis undantag. Special-alkaliska batterier för t.ex. elstängsel är specade för betydligt mindre t.ex. 0,01-0,1C och vissa primärlitium, t.ex. tionylklorid kan inte heller leverera så mycket, kanske 0,1C. NiCd och NiMH kan också leverera mycket, säg runt 10C. LiFePO4 kan leverera 40-150C och silveroxid kan också leverera en hel del, säg 1-100C beroende på konstruktion.

Men om man inte vet, är 1C ett gott riktmärke. Varför det, när många batterier uppenbart lämnar så mycket mer? Det beror på att kapaciteten är omvänt proportionell mot strömuttaget, så man får mycket sämre batteriekonomi vid högre strömuttag. Halveras uttaget, mer än fördubblas livslängden. Många batterier, speciellt alkaliska, presterar väldigt dåligt vid höga strömuttag. Över 1C*s kanske ett 2000 mAh-batteri bara levererar 1/2 C, eller 1000 mAh. Förhållandet kallas för Peukerts lag och är krångligare än vad man tror (speciellt eftersom batteritillverkare i princip _aldrig_ specar den så kallade peukertkonstanten som behövs i den exponentialfunktion för att räkna ut kapacitet vid en viss last). Det som är roligt med denna är att batterikapaciteten faktiskt går snabbt mot oändligheten när strömuttaget går mot noll, men tyvärr har ju riktiga batterier en självurladdning också.

Ok, detta kanske var lite av ett overkill-inlägg...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Jo, jag tänkte väl att du kände till det och jag blev lite förvånad eftersom jag tolkade det som att du tänkte dig att ström är farligt oavsett spänning. Zotamendu borde säkert veta bättre, tänkte jag! Jag minns en längre tråd om detta som slutade med att jag tog bilder av mig själv när jag gjorde en krets av mig själv och ett bilbatteri med multimetrar för att visa spänning och ström genom kroppen. Kände gjorde jag ingenting och överlevde gjorde jag också! Nu tar jag direkt ur minnet, så det kan vara en storleksordning fel, men jag har för mig att en tumregel är att det krävs kring 700 µA för att man ska börja känna av strömmen, 4 mA för att det ska bli obehagligt, 7 mA kan vara farligt på fel ställe, 10-15 mA är i regel farligt och 70 mA är i regel direkt dödande. Om alla sjuor faktiskt är riktiga, eller om det är människans tendens att "mentalt avrunda" vet jag inte (eller så minns jag fel).
Tur att strömmen allena inte dödar för då skulle USB-portens 100-500 mA vara tokfarligt! Jag är som sagt osäker på de lägre siffrorna (känna vid 0,7 mA, osv), men de högre 10-70 mA är i huvudsak riktiga.

Angående batterier och ström så är det ju inte trivialt att hitta sådana siffror. Men en tumregel är att de allra, allra flesta batterier kan lämna åtminstone 1C, dvs sin kapacitet i Ah i A. Ett batteri på 2000 mAh kan alltså leverera minst 2000 mA. För alkaliska är det ett bra riktmärke, 1-2C. Många batterier kan leverera mycket mycket mer, 20C eller 100C, t.ex. blybatterier. Litiumbatterier kan leverera säg kring 2-10C. Det finns givetvis undantag. Special-alkaliska batterier för t.ex. elstängsel är specade för betydligt mindre t.ex. 0,01-0,1C och vissa primärlitium, t.ex. tionylklorid kan inte heller leverera så mycket, kanske 0,1C. NiCd och NiMH kan också leverera mycket, säg runt 10C. LiFePO4 kan leverera 40-150C och silveroxid kan också leverera en hel del, säg 1-100C beroende på konstruktion.

Men om man inte vet, är 1C ett gott riktmärke. Varför det, när många batterier uppenbart lämnar så mycket mer? Det beror på att kapaciteten är omvänt proportionell mot strömuttaget, så man får mycket sämre batteriekonomi vid högre strömuttag. Halveras uttaget, mer än fördubblas livslängden. Många batterier, speciellt alkaliska, presterar väldigt dåligt vid höga strömuttag. Över 1C*s kanske ett 2000 mAh-batteri bara levererar 1/2 C, eller 1000 mAh. Förhållandet kallas för Peukerts lag och är krångligare än vad man tror (speciellt eftersom batteritillverkare i princip _aldrig_ specar den så kallade peukertkonstanten som behövs i den exponentialfunktion för att räkna ut kapacitet vid en viss last). Det som är roligt med denna är att batterikapaciteten faktiskt går snabbt mot oändligheten när strömuttaget går mot noll, men tyvärr har ju riktiga batterier en självurladdning också.

Ok, detta kanske var lite av ett overkill-inlägg...

Det förklarar varför det var svårt att hitta då. Tack för riktmärket, det ska jag lägga på minnet. Det enda jag hade koll på var att du kan dra ett par hundra ampere ur ett bilbatteri men tänkte att det var dumt att ta som exempel eftersom alla antagligen inte pillat på polerna på ett sådant men alla har väl hållit över polerna på ett vanligt AA och konstaterat att inte ett piss händer.

Det är aldrig overkill när det är intressant fakta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Det är spänningen som avgör om det är farligt. 1A är mer än tillräckligt för att ta död på vad som helst.
30mA är gränsen för jordfelsbrytare.

Strömmen*

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Lägre pris?
Nja, nu har dom argument att höja priset då man slipper extra strömtillförsel tillbehör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Edit: Därmed inte sagt att man inte kan, under vissa omständigheter, överleva bra mycket mer. Det finns folk som överlevt 1A under kortare tid och då talar vi ändå om en ström som sprida sig och leda strömmar på många mA genom alla kroppens organ oavsett var strömmen appliceras. Rätt läkarvård är alltid av vikt. Om man får en stöt ska man i princip alltid uppsöka läkarvård även om man mår bra efteråt. Det finns nämligen flera sätt att dö av ström på. Även om inte hjärtflimmer, hjärtstopp eller påverkan på hjärnan skadar/dödar en direkt, kan man drabbas av urinförgiftning inom några dygn. Det kan vara viktigt att tömma blåsan helt. Tydligen sker någon form av elektrolys eller något med cellmembranen i urinblåsan så att något giftigt ämne från denna kan läcka ut i kroppen och förgifta en! Så el kan vara en "silent killer" och döda i efterhand! Sneaky!

Får man en riktig karamell så kan även blod i ådrorna tydligen koagulera, klumpar som kan vandra med blodet en stund innan de/den om man har otur stannar o täpper till något viktigt.

Skrivet av P-NILZ:

Strömmen*

Är ampere.. spänning är volt.
Yes?

Med en låg spänning så "orkar" inte strömmen igenom kroppen p.g.a att vi har en ganska hög resistans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Får man en riktig karamell så kan även blod i ådrorna tydligen koagulera, klumpar som kan vandra med blodet en stund innan de/den om man har otur stannar o täpper till något viktigt.

Blä! Låter inget vidare! Ja, som sagt, man bör uppsöka sjukvården efter en ordentlig stöt även om man tycker sig må bra. Jag vet inte riktigt vad som krävs för koagel i blodet eller urinförgiftning men jag tror att det är aktuellt för de som jobbar med riktig högspänning på ställverk och liknande. Jag har många gånger fått kyssar av 230 volt, varit matt efteråt (mest av rädsla), utan att "besvära" sjukvården och jag har överlevt hittills. Därmed inte sagt att jag kan gå i god för att 230 VAC är "ofarligt" bara för att man överlevt själva elchocken, naturligtvis.

Skrivet av Boss302:

Är ampere.. spänning är volt.
Yes?

Med en låg spänning så "orkar" inte strömmen igenom kroppen p.g.a att vi har en ganska hög resistans.

Precis, helt riktigt. Men jag tror att du blev missförstådd. Du talade om spänning, men bara "1 A" nämndes i inlägget så P-NILZ trodde möjligtvis att du blandade ihop de båda. Tilläggas kan också att huden är ett spänningsberoende motstånd så högre spänning ger exponentiellt högre ström, det är därför som det snabbt blir farligt vid runt 60-70 volt. Ju högre spänning, desto lägre motstånd har huden och väl inne i kroppen är motståndet rätt lågt. Torr hud kan ha flera hundra kOhm till flera Mohm i resistans. Inne i kroppen talar vi bara om hundratals ohm, kanske rentav bara tiotals. Mycket "salt och vatten".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

När vi ändå är skapligt off topic.

De visade detta klipp på en ställverksutbildning på jobbet.
Tyckte den var rätt härlig på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

När vi ändå är skapligt off topic.

De visade detta klipp på en ställverksutbildning på jobbet.
Tyckte den var rätt härlig på något vis.
http://www.youtube.com/watch?v=fA9aeAouuzA

En av mina favoritvideos!

Det roliga med AMS (arbete med spänning) är att det är den arbetsmetod som leder till minst olyckor. Roligt på det sätt att jag vet att det i videon inte är farligt, men det känns fortfarande alldeles vansinnigt att det klättrar runt folk med potentialer på flera hundra kilovolt på ledningar runt om i världen.

Intressant diskussion i tråden förresten. Jag kan ju passa på att skriva av gränsvärden för ström genom kroppen från Elkraftshandboken när vi ändå är igång.

0-1 mA - Sträcker sig till känslighetströskeln. Inverkan ej märkbar.
1-15 mA - Området sträcker sig äver kramptröskeln. Eget löstagande av händerna från omfattande elektroder över kramptröskeln ej möjligt. Kraftig smärta i muskler.
15-30 mA - Kraftigt sammandragande på armmusklerna. Andningsbesvär. Blodtrycket stegrat. Gräns för uthärdande. Varaktighet av verkan på människokroppen är i minuter.
30-50 mA - Oregelbunden hjärtverksamhet. Stegrat blodtryck. Stark kramp. Medvetslöshet. Vid längre varaktighet i den övre delen av strömområdet inträder hjärtkammarflimmer.
50 till några hundra mA:
Kortare än en hjärtperiod - Inget hjärtkammarflimmer. Stark chockverkan.
Längre än en hjärtperiod - Hjärtkammarflimmer. Medvetslöshet. Strömmärken.
Mer än några hundra - orkar ej skriva alla hemsk inverkan på människokroppen. Farligt är det iallafall.

Intressant att nämna för diskussionen är också att kroppens resistans sjunker med ökad spänning. Vid 500 V så närmar sig resistansen 500 Ohm enligt grafen framför mig. Läskiga grejer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

När vi ändå är skapligt off topic.

De visade detta klipp på en ställverksutbildning på jobbet.
Tyckte den var rätt härlig på något vis.
http://www.youtube.com/watch?v=fA9aeAouuzA

Gud så vackert! Jag förväntade mig något störande Discovery-skit med jobbig musik och fånig "ballhet", men det där var sakligt, vackert och finstämt. Faktiskt riktigt avkopplande.

"...only afraid of three things: electricity, heights and women, and I married too."

Helikoptern kan tjäna som pedagogiskt exempel på skillnaden mellan en "elektrikerkondensator" och en "fysikerkondensator".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Boss302:

När vi ändå är skapligt off topic.

De visade detta klipp på en ställverksutbildning på jobbet.
Tyckte den var rätt härlig på något vis.
http://www.youtube.com/watch?v=fA9aeAouuzA

Såg den på Discovery eller nåt för ett tag sedan. Helt fantastiskt klipp. Känns så surrealistiskt på något vis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dator som drivs av usb som i sin tur driver en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Dator som drivs av usb som i sin tur driver en annan dator.

http://i414.photobucket.com/albums/pp227/subaru421/Inception-...

ja en raspberry pi skulle man kunna driva tror ja. Om inte annat så skulle man kunna driva sin datorskärm och samtidigt ha usb-hubb i skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

ja en raspberry pi skulle man kunna driva tror ja. Om inte annat så skulle man kunna driva sin datorskärm och samtidigt ha usb-hubb i skärmen.

Är inte direkt den enda datorn, men ja, visst..

Permalänk
Skrivet av chila:

ja en raspberry pi skulle man kunna driva tror ja. Om inte annat så skulle man kunna driva sin datorskärm och samtidigt ha usb-hubb i skärmen.

... och med tanke på att en raspberry har en usb-port så skulle den kunna driva en annan raspberry, som i sin tur skulle kunna driva den första raspberryn och ehh, weit..... OMG USB gave us the perpetuum mobile! ...

Sorry, dålig humor när jag är trött.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.