Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Joho då! Alla switchade nätaggregat har nätfilter mot nolla och jord, och om då inte skyddsjorden är kopplad så får du halva nätspänningen, 115V, i allt som står i kontakt med nätaggshöljet.

läckströmmen ut till skyddsjord är på max 3,5 mA och de flesta jordfelsbrytare löser ut vid jordfel om 20-30 mA - You do the math

Jag kör också utan jordat eluttag, mitt chassi är inte laddat med 100 V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mlao:

Jag kör också utan jordat eluttag, mitt chassi är inte laddat med 100 V.

Om du smeker plåtytorna långsamt med en fingertopp, känns det då som att det "brummar" lite mot fingret?

Mät isf mot jord med multimeter så lär den visa 115V. Det är dock en väldigt kapacitiv spänning så det är bara fullkomligt obelastat som höljet håller 115V - Med lite motstånd(t.ex en människa) så droppar spänningen ner och är i absolut värsta fall lite obehaglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steelseries1337:

Tja, jo det är så att när jag rör mitt chassi oftast på sidoplåtsskruven så får jag en ganska stark pulserande ström genom mig om jag samtidigt håller i ett element eller annat metallobjekt. Är detta normalt och är det farligt för mina komponenter? är det fel på nätagget kanske? behöver hjälp!

Kolla i datorn om det är någon sladd som ligger emot plåten som det går ström i. Fick samma problem när jag hade tagit ur en av mina fläktar ur chassits fläktkontroll och kopplat den till MB ist, men då låg den kontakten till fläktkontrollen fritt och gjorde så det gick ström genom chassit, men då tog jag bara eltejp och lindade den lite lätt runt kontakten och för kontaktfästet och då försvann "krypströmen"

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man bör inte ansluta nån skyddsjord till elementen, den gång skyddsjorden verkligen skulle behöva användas blir alla element och troligen även alla andra vattendelar strömförande en stund innan förhoppningsvis säkringarna löser ut, det är alltså en direkt livsfarlig sak att gör om det händer nått, strömförande dusch och diskbänk är inte bra.
Alla enheter med switchade nätdelar bör anslutas till jordade uttag, anlednnigen till att det blir ström i lådan är nätfiltrets (som brukar sitta i nätbrunnen) konstruktion. De ser ofta ut så här och då blir det en spänningsdelning mot jorden via kondingarna, har man då inte jord så blir det halva nätspänningen i höljet.
http://forumbilder.se/images/596201282328P710e.jpg

Hjälper det att byta nätdel? Vet inte hur allvarligt problemet är för TS..

Att byta till jordat kostar stora pengar och är krångligt. Dessutom hopplöst svårt att få tillstånd att göra om man bor i hyreshus.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Rekordmedlem

Det påverkas om man byter nätdel till nån som inte har ett filter av den typen som har kondingar kopplat till jord, men det är nått som inte brukar gå att få reda på innan köp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Om du smeker plåtytorna långsamt med en fingertopp, känns det då som att det "brummar" lite mot fingret?

Mät isf mot jord med multimeter så lär den visa 115V. Det är dock en väldigt kapacitiv spänning så det är bara fullkomligt obelastat som höljet håller 115V - Med lite motstånd(t.ex en människa) så droppar spänningen ner och är i absolut värsta fall lite obehaglig.

Det stämmer inte. Chassit är inte laddat med 115 V.

Permalänk
Medlem

Hej

Säker på att datorn har jord? kan vara dubbelisolerad.

/Aragon

Skrivet av Mlao:

Det stämmer inte. Chassit är inte laddat med 115 V.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Säker på att datorn har jord? kan vara dubbelisolerad.

/Aragon

nja, finns det verkligen dubbelisolerade nätdelar? kan tänka mig att det kanske finns till laptops men stationära känns inte troligt..

däremot kan det ju ha ett annat sorts nätfilter som inte har y-kondingar mot skyddsjord.

Eller ett Hantol :> de har nog inga filter alls

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dagbro:

nja, finns det verkligen dubbelisolerade nätdelar? kan tänka mig att det kanske finns till laptops men stationära känns inte troligt..

däremot kan det ju ha ett annat sorts nätfilter som inte har y-kondingar mot skyddsjord.

Eller ett Hantol :> de har nog inga filter alls

Skickades från m.sweclockers.com

Hade jag haft ett Hantol agg och känt att det var späning i lådan så hade jag blivit mycket orolig, brutit strömmen och plockat fram brandsläckare och första förband

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hej

jajemän vi hade det på training system men vanligt är det inte;-) så nä det är inte troligt att han har det

/Aragon

Skrivet av dagbro:

nja, finns det verkligen dubbelisolerade nätdelar? kan tänka mig att det kanske finns till laptops men stationära känns inte troligt..

däremot kan det ju ha ett annat sorts nätfilter som inte har y-kondingar mot skyddsjord.

Eller ett Hantol :> de har nog inga filter alls

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Har kontrollerat så att nätaggregatet INTE är isolerat ifrån chassit, men chassit är iallafall spänningslöst.

Låter onekligen som något inte riktigt stämmer ifall chassit är spänningssatt?

ja, det som inte stämmer är att man saknar skyddsjord.

min nätdel har ett sådant filter med Y-kondingar, man kan känna att det "brummar" i det men jag har inget element eller jord i närheten så det blir aldrig mer än en svag känsla...

TS har nog också ett likadant filter, men eftersom han har jord i närheten så kan strömmen gå genom honom om han jordar sig, och då känns det lite obehagligt. Det är dock aldrig farligt(strömmen är max 3-4 mA).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad har du tittat i för konstigt skåp där skulle inte jag vilja vara

Det är inte ovanligt.. om du vill tro det.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Känns som en riktig bump här men.. Jag har samma problem med läckande ström men i vissa fall när jag har benet mot så kan jag få en stöt. Har även ett par steelseries siberia v2 lurar och till dem ingår en förlängningskabel, den blir även den strömförande i skarven och jag kan få stötar utav lurarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Randomsson:

Känns som en riktig bump här men.. Jag har samma problem med läckande ström men i vissa fall när jag har benet mot så kan jag få en stöt. Har även ett par steelseries siberia v2 lurar och till dem ingår en förlängningskabel, den blir även den strömförande i skarven och jag kan få stötar utav lurarna.

Har du skyddsjordade uttag ? Det krävs för att nätfiltren ska arbeta korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra med en http://www.inet.se/produkt/6301275/apc-back-ups-pro-550va?utm...

Så är datorn lite skyddad mot strömspikar och jordfel...

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

En sak hände mig som jag misstänker starkt har med ojordade uttag att göra.

Jag kopplade datorn till min förstärkare med en digital överföring genom en koaxialkabel. Pga av jordskillnaderna i dessa två mera effektkrävande apparater så började det gå ström genom denna kabel. Inte många sekunder senare hade resistanserna i förstärkarens digitalingång brunnit. Fick reda på det av serviceverkstaden några veckor senare.

Man kan alltså döda känsliga komponenter oavsiktligt.

Så var försiktig när du elektriskt kopplar ihop jorden på två mera effekthungriga apparater, när du inte har jordade uttag.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Lustigt att alla utgår från att det finns jordfelsbrytare?
Själv ska jag byta ut allt i min lägenhet för att få jordat överallt. Eller inte jag själv, en elektriker ska göra jobbet.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Antielefant
Skrivet av warh0g:

Lustigt att alla utgår från att det finns jordfelsbrytare?
Själv ska jag byta ut allt i min lägenhet för att få jordat överallt. Eller inte jag själv, en elektriker ska göra jobbet.

Nej, det lustiga är att folk verkar tro att elinstallationer från långt innan 80-talet är anpassade för modern elektronik i de mängder vi använder dem 2013!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Rekordmedlem

För de som läser denna tråd men inte sett denna http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater... som visar vad som kan hända vid potenetialskillnader så kan jag länka in bilden på resultatet:

Det kan alltså bli en del problem när man har olika jordpotentiler och speciellt om man kopplar med apparaterna nätanslutna och får ljusbågar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För de som läser denna tråd men inte sett denna http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater... som visar vad som kan hända vid potenetialskillnader så kan jag länka in bilden på resultatet:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/28202679/IMAG0225.jpg

Det kan alltså bli en del problem när man har olika jordpotentiler och speciellt om man kopplar med apparaterna nätanslutna och får ljusbågar.

Det var en liten pärla, själv körtslöt jag en gång en 300.000VA spartrafo som var avsäkrad med 630A säkringar på primärsidan.. vilken djävla smäll, ratten på multimetern hittades typ 3m upp på en balk.

Men det är viktigt att utjämna potentiall skillnader har man flera anläggningar så använder man minst en 35kvadrats gröngul ledare vilket kallas systemjord så gör man iaf. inom processindustrin.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Fast då kopplar man förbi jordfelsbrytaren om man har en sådan...

Nej men du löser ut den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |