Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk

Samma

Har alla konstigheterna som beskrivs ovan.

Även en ny efter att jag var tvungen att installer om den.

Kan inte längre lägga upp WIdgets på någon hemskärm.

Det tråkiga är att sisa uppdateringen av HC fungerade riktigt bra.

Nu me ICS....usch

Ska vi köpa den nya Ipaden istället?

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Börjar bli rätt irriterande.. kan de inte bara släppa en fix >.<
Så svårt kan det inte vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Har alla konstigheterna som beskrivs ovan.

Även en ny efter att jag var tvungen att installer om den.

Kan inte längre lägga upp WIdgets på någon hemskärm.

Det tråkiga är att sisa uppdateringen av HC fungerade riktigt bra.

Nu me ICS....usch

Ska vi köpa den nya Ipaden istället?

Haha, ta mitt råd, sälj den till någon annan, och köp er en ipad istället.. Har inte stött på några problem, allt fungerar som det ska, och fungerar som butterysmooth som man brukar säga..
Visst erkänner jag att man kommer sakna widgets och androids gränsnitt, men hellre ett fungerande bra stabilt system än ett knappt godkänt där man aldrig vet om man hänger sig eller om den krashar, samt att mycket av apparna stinker rejält i android, dels för de är gratis. Inte alla , men många.

Gjorde jag och har absolut inte ångrat mig, det ända som jag väntar på innan jag kommer fullt nöjd är jailbreak till ios 5.1, sen kan jag fixa alla appar gratis:D
Haha, eller så stannar ni kvar och hoppas på mera uppdateringar, kanske sämre eller bättre.

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är ensam om detta problem egentligen
Min platta fungerar utmärkt utan omstarter, drar inte ovanligt mycket batteri, kort och gott verkar hårdvaran fungera utmärkt!
MEN, prestandan är så sjukt dålig numera, webbläsaren ska man inte tala om, att bläddra bland appar i store, surfa och scrolla laggar något vansinnigt
Är det någon här som har några tips, har kollat swedroid osv men är mest gnäll där på dessa omstarter osv, har gjort factory reset tiotals ggr utan att få ändring och börjar bli så trött på den här att jag funderar på att göra mig av med den trots att jag gillar konceptet sjut mycket

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Vet inte om jag är ensam om detta problem egentligen
Min platta fungerar utmärkt utan omstarter, drar inte ovanligt mycket batteri, kort och gott verkar hårdvaran fungera utmärkt!
MEN, prestandan är så sjukt dålig numera, webbläsaren ska man inte tala om, att bläddra bland appar i store, surfa och scrolla laggar något vansinnigt
Är det någon här som har några tips, har kollat swedroid osv men är mest gnäll där på dessa omstarter osv, har gjort factory reset tiotals ggr utan att få ändring och börjar bli så trött på den här att jag funderar på att göra mig av med den trots att jag gillar konceptet sjut mycket

Hmm, min har bara blivit snabbare hela tiden (förutom uppstarten som är rätt trög).
Har du provat att slå på hårdvaruacceleration med GPU:n i plattans "utvecklaralternativ" ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, min har bara blivit snabbare hela tiden (förutom uppstarten som är rätt trög).
Har du provat att slå på hårdvaruacceleration med GPU:n i plattans "utvecklaralternativ" ?

-------------
Jag ska testa det här
Det jag nu har gjort på uppmaning av transformerforumets ena hjälpnisse är att göra en reset av allt tre gånger på följd på vissa sätt, detta fixade iallafall en stor del av laggigheten, det gjorde underverk med youtubeappen åtminstone som nu flyter bättre än någonsin, det verkar även ha hjälpt till stor del för originalets webbläsare, har nu fått för mig att svårigheten att scrolla beror på att den förut laddade in en bit av sidan i taget, nu laddar den texten först och sen flashklippen...verkar vara mycket beroende på flash på sidorna iallafall.. hmpf, idiotiska adobe flash som vanligt!:(

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har inte använt mig irssi connectbot på ett tag för att det krånglade med tangenbordet innan men nu fungerar det helt perfekt! Styr min linux server och chattar och kan hantera torrenter med ontiga kommandon och det känns som man sitter på en riktig laptop

Älskar min transa och avänder den nog i snitt 1-2 timmar per dag när jag är hemma.

Long live Asus!

Edit: Fyller 1 år tillsammans om bara några dagar woho

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Jag håller med ceogar, Android ger mig alla möjligheter jag kan tänkas behöva!
Det är däremot tråkigt att en på många sätt perfekt uppdatering kommer med så pass många småsjukdomar som går ut över alla möjligheter operativet i sig för med sig!

Med det sagt flashade jag 3.2 stock som alltid fungerat lysande, rootade sedan och satte dit min lilla överklock till 1544 Mhz. Mycke fint!

Har ett år ihop den 27e Juli i år!!!

Skicka ett PM om ni vill ha hjälp samt tillgång till de fungerande Nvflash filerna.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk

Hård eller mjuk reset?

Skrivet av godspeed:

-- klipp --
Det jag nu har gjort på uppmaning av transformerforumets ena hjälpnisse är att göra en reset av allt tre gånger på följd på vissa sätt -- klipp --

Hård eller mjuk reset?
Har du tid och ork att berätta hur, eller länka till en instruktion, vore det superschysst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_swede:

Hård eller mjuk reset?
Har du tid och ork att berätta hur, eller länka till en instruktion, vore det superschysst!

-------------
Här
Denna borde göras en sticky på här, faktiskt, detta hjälpte mig nåt enormt, jag trodde inte på det först, trodde inte mina egna ögon ens för det verkar som rena hokus pokuset

http://www.transformerforums.com/forum/asus-transformer-faq/1...

Följ instruktionerna till pricka!
Sen, fick jag också tipset om att trycka i det där om gpu-accelerationen ovan, gör det med
Batteritiden blev mycket bättre, plus att jag har ställt in så att plattans wifi stänger av sig när skärmen stängs av, allt som allt gjorde det här underverk med batteritid och jag tycker prestandan blev mycket bättre dessutom
Jag har kört in ett program i taget efteråt, alltså ominstallerat dem "clean" och det verkar fungera än så länge

Edit:
Fick just en uppdatering till den, ska bli intressant att se vad som sker nu...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Nya firmwareupdate ute precis Någon som vet vad som är ändrat/fixat?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-------------
Här
Denna borde göras en sticky på här, faktiskt, detta hjälpte mig nåt enormt, jag trodde inte på det först, trodde inte mina egna ögon ens för det verkar som rena hokus pokuset

http://www.transformerforums.com/forum/asus-transformer-faq/1...

Följ instruktionerna till pricka!

Jag tackar! Hittade just denna när jag letade lite på egen hand, innan jag frågade här, men den verkade lite för spooky för mig att våga... så jag tackar för att få dela dina erfarenheter! Mycket vänligt, detta blir kvällens pyssel.

Jag fick min firmware-uppdatering imorse, jag märker dock ingen jätteskillnad, varken i gränssnitt eller prestanda. Men jag använder dock paddan bara till surf och mail. Möjligen att den laggar mindre när jag skriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_swede:

Jag tackar! Hittade just denna när jag letade lite på egen hand, innan jag frågade här, men den verkade lite för spooky för mig att våga... så jag tackar för att få dela dina erfarenheter! Mycket vänligt, detta blir kvällens pyssel.

Jag fick min firmware-uppdatering imorse, jag märker dock ingen jätteskillnad, varken i gränssnitt eller prestanda. Men jag använder dock paddan bara till surf och mail. Möjligen att den laggar mindre när jag skriver?

-------------------------
hehe, okej, men prova får du se, det här gjorde som sagt väldigt mycket för mig
Vet inte exakt vad senaste uppdateringen gör, men är säkert bara buggfixar av mindre sort

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Tuggat igenom hela metoden nu, tipstack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Nya firmwareupdate ute precis Någon som vet vad som är ändrat/fixat?

Efter uppdateringen har min platta inte rebootat på 6timmar(2normalt innan) och android flyter på mycket bättre enligt mig.

Tack Asus för uppdateringen, bättre sent än aldrig!

Permalänk
Medlem

Min startar om fortfarande eller så fryser den så man inte har något batteri kvar.

Jag som hade hoppas på en bra firmware :(.

EDIT:
Har testat den nya firmwaren lite bättre nu, den är bättre men inte bra… Den startar om ibland om man jobbat med plattan ett tag. Ett par till så kanske den blir bra

Vad tycker ni? Är den bättre för er också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Min startar om fortfarande eller så fryser den så man inte har något batteri kvar.

Jag som hade hoppas på en bra firmware :(.

EDIT:
Har testat den nya firmwaren lite bättre nu, den är bättre men inte bra… Den startar om ibland om man jobbat med plattan ett tag. Ett par till så kanske den blir bra

Vad tycker ni? Är den bättre för er också?

Hmm har inte märkt några större skillnader ännu.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Hotel_Golf:

Jag håller med ceogar, Android ger mig alla möjligheter jag kan tänkas behöva!
Det är däremot tråkigt att en på många sätt perfekt uppdatering kommer med så pass många småsjukdomar som går ut över alla möjligheter operativet i sig för med sig!

Med det sagt flashade jag 3.2 stock som alltid fungerat lysande, rootade sedan och satte dit min lilla överklock till 1544 Mhz. Mycke fint!

Har ett år ihop den 27e Juli i år!!!

Skicka ett PM om ni vill ha hjälp samt tillgång till de fungerande Nvflash filerna.

Trevlig klock på plattan, kan du ge lite benchmarks med den klockningen?!?!
Antutu / quadrant / Linpack vore trevligt !

Visa signatur
Permalänk

Den senaste fw (.21) har inte fôrândrat ngt men..
Citat frân swedroid:
Kolla den här tråden på xda. Sign Jtrosky verkar betatesta nästa firmware och han är väldigt positiv. Har inte fått några
reboots el frysningar än. Lovande!

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1556914&page...

Permalänk

Äntligen, laddar ned denna atm på min USA platta
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?p=1008995#post100...

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är sjukt nöjd med att Asus fortsättare att uppdatera och oftast förbättra plattan trots att den är över ett år nu. Brukar ju mest vara Apple som tar hand om sina saker så väl.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Skrewdriver:

Trevlig klock på plattan, kan du ge lite benchmarks med den klockningen?!?!
Antutu / quadrant / Linpack vore trevligt !

Hej, det skall jag absolut bjuda på. Körde de alldeles nyss ute i solsken, detta med klockhastigheten 1544 mhz, och med inställningen "performance" i SetCPU för att hålla klockfrekvensen på max hela tiden.

Resultat:

Vellamo: 1859

Linpack, Multi-thread: 120,77
Linpack, Single-thread: 89,097

Quadrant Standard: 3755, strax under Asus Transformer Prime i jämförelselistan.

Jag kan personligen rekommendera en klock som denna då samtliga applikationer samt hela OS:et spinner på helt problemfritt. Ännu bättre än vad jag redan innan tyckte att det gick. Detta gäller även för en stor mängd applikationer, så som krävande spel och liknande.

Kom ihåg att välja antingen "Interaktiv eller "Efter behov/on-demand i SetCPU om det är applikationen du använder för att ändra klockhastighet. Med dessa inställningar märker jag personligen inga större batteriförbrukningsskillnader vid vanligt användare. Vid spelande
går förbrukningen upp lite mot för en vanlig klock. Inget som nämvärt påverkar "timmarna" av spelande.

/Hampus

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem

Tjenare allesammans! Jag har lite problem att spela upp film via MyNet(DLNA) till min Samsung TV. Jag går in på DLNA på TV:n men den känner/upptäcker bara min bärbara dator och TV-minne, alltså inte min Transformer Prime TF201. Hur ska man lösa detta? Tar jag "Spela till" TV på en film i MyNet så händer ingenting, utan den stannar kvar i menyn och spelar ej upp något heller.

Aktiverade något i inställningarna på plattan och nu upptäcker TV:n den, men går fortfarande inte att spela upp filmer.

EDIT: Nu har jag fått plattan att kunna spela filmer, men bara en av mina 4 filmer. Måste det vara något speciellt format, begränsad storlek osv?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in att när skärmen på min Transformer gick sönder för ett par veckor sedan så fick jag skicka in den till Asus (en vecka innan garantin gick ut!) och att allting löpt smärtfritt med supporten. UPS kom och hämtade och dagen efter var den i Tjeckien, där stannade den 3-4 dagar och sedan kom UPS tillbaka med den snyggt förpackat.

Nu är problemet snarare att den känns slö jämfört med min Galaxy S3... Får väl överklocka...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Tänkte bara flika in att när skärmen på min Transformer gick sönder för ett par veckor sedan så fick jag skicka in den till Asus (en vecka innan garantin gick ut!) och att allting löpt smärtfritt med supporten. UPS kom och hämtade och dagen efter var den i Tjeckien, där stannade den 3-4 dagar och sedan kom UPS tillbaka med den snyggt förpackat.

Nu är problemet snarare att den känns slö jämfört med min Galaxy S3... Får väl överklocka...

/hulle.

Hej!

Vad var det som slutade fungera med skärmen? Rent nyfiken då min för någon dag sedan inte ville ta emot touch-input i det nedre vänstra hörnet. Detta gick dock över vid omstart...

Att överklocka din Transformer är lite av ett hett tips från min sida, den spinner på helt smärtfritt efter en överklock. Om du inte läst i tidigare inlägg kör jag min på 1544 mhz, helt stabilt. Men dessa resultat kan såklart skilja från enhet till enhet, men många som runt om på nätet kört 1544 med en bra Kernel har lyckats hålla enheten stabil.

Sen... Galaxy S3.. Vill ha... Men har iPhone Abb kvar till och med Oktober. Måste hålla mig.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotel_Golf:

Hej!

Vad var det som slutade fungera med skärmen? Rent nyfiken då min för någon dag sedan inte ville ta emot touch-input i det nedre vänstra hörnet. Detta gick dock över vid omstart...

Att överklocka din Transformer är lite av ett hett tips från min sida, den spinner på helt smärtfritt efter en överklock. Om du inte läst i tidigare inlägg kör jag min på 1544 mhz, helt stabilt. Men dessa resultat kan såklart skilja från enhet till enhet, men många som runt om på nätet kört 1544 med en bra Kernel har lyckats hålla enheten stabil.

Sen... Galaxy S3.. Vill ha... Men har iPhone Abb kvar till och med Oktober. Måste hålla mig.

Hela skärmen blev vit med några blekröda lodräta streck mitt på som flimrade bara... Även under uppstarten. ASUS kände igen problemet.

Ja jag tänkte överklocka den nu. Man måste byta kernel alltså? Det räcker inte med att roota? Hur går kernelbytet till och är det några andra skillnader än att man kan överklocka?

Köp inte en S3 om du inte vill pensionera din Transformer...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Hela skärmen blev vit med några blekröda lodräta streck mitt på som flimrade bara... Även under uppstarten. ASUS kände igen problemet.

Ja jag tänkte överklocka den nu. Man måste byta kernel alltså? Det räcker inte med att roota? Hur går kernelbytet till och är det några andra skillnader än att man kan överklocka?

Köp inte en S3 om du inte vill pensionera din Transformer...

/hulle.

Ojdå, vilken tur att de i alla fall var medvetna om problemet.

Härligt. Ja, du börjar med att Roota din enhet. Finns mycket praktiska verktyg för detta, det här till exempel

För att lägga till en kernel behöver du ett Micro Sd-kort samt Clockworkmod recovery! Processen är sanslöst enkel.
Du laddar ned lämplig kernel för den överklock du vill uppnå. (Finns inga officiella än, men om du söker på "Asus Transformer 4.0 overclock" så hittar du Kernel filer på XDA för överklock upp till 1.6 Ghz. Jag rekommenderar dock att du toppar vid 1.5 om du är ute efter en stabil överklock. Sedan ska du självklart testa dig fram innan du stannar.

När du laddat ned kernel-filen du anser lämplig, (detta är en .zip. packa ej upp den då Clockworkmod installerar .zip filer!) flyttar du nu .zip filen till ditt mico sd-kort.
Starta sedan om plattan i Recovery så du kommer till Clockwork.
Välj: Install .zip from SD card
Sedan: Choose file, välj då kernel filen i listan och tryck på Sleep/wake knappen, därefter får du bekräfta i listan med "Yes".
Filen installeras, då detta är klart startar du om plattan. KLART! Nu får du börja leka med SetCpu! Hurra.

Kernel-filen gör så att du kan använda SetCpu som finns i Play-butiken. Om du använder SetCpu nu eller med enbart root så kan du inte komma över standard som är 1Ghz.

Finns till via PM o du undrar över något.

/Hampus
Skrivet på en rykande snabb Transformer!

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotel_Golf:

Ojdå, vilken tur att de i alla fall var medvetna om problemet.

Härligt. Ja, du börjar med att Roota din enhet. Finns mycket praktiska verktyg för detta, det här till exempel

För att lägga till en kernel behöver du ett Micro Sd-kort samt Clockworkmod recovery! Processen är sanslöst enkel.
Du laddar ned lämplig kernel för den överklock du vill uppnå. (Finns inga officiella än, men om du söker på "Asus Transformer 4.0 overclock" så hittar du Kernel filer på XDA för överklock upp till 1.6 Ghz. Jag rekommenderar dock att du toppar vid 1.5 om du är ute efter en stabil överklock. Sedan ska du självklart testa dig fram innan du stannar.

När du laddat ned kernel-filen du anser lämplig, (detta är en .zip. packa ej upp den då Clockworkmod installerar .zip filer!) flyttar du nu .zip filen till ditt mico sd-kort.
Starta sedan om plattan i Recovery så du kommer till Clockwork.
Välj: Install .zip from SD card
Sedan: Choose file, välj då kernel filen i listan och tryck på Sleep/wake knappen, därefter får du bekräfta i listan med "Yes".
Filen installeras, då detta är klart startar du om plattan. KLART! Nu får du börja leka med SetCpu! Hurra.

Kernel-filen gör så att du kan använda SetCpu som finns i Play-butiken. Om du använder SetCpu nu eller med enbart root så kan du inte komma över standard som är 1Ghz.

Finns till via PM o du undrar över något.

/Hampus
Skrivet på en rykande snabb Transformer!

Låter som något man kanske borde testa.. hmm! Får nog bli på fältet i helgen om det blir dåligt väder.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Sen jag installerade ICS så har plattan blivit jätte seg.
Den klarar inte ens av att spela upp HD från youtube appen vilket den inte hade några problem alls med förut.
Den spontan dör titt som tätt, buggar och lever sitt egna liv.

Hur kan man fixa detta eller är det bara att vänta hur länge som helst på en uppdatering från Asus?

Permalänk

Jag vet inte om det är någon fakta bakom, eller hur det isåfall skulle fungera.
Men för mig är både SVTPlay- och Youtube-apparna hackigare och med sämre bildkvalitet, än när man "surfar in" på motsvarande sidor.