Permalänk
Medlem

Kreativt tänkt, snyggt moddat, praktiskt användbart! Allt på samma gång! Snyggt jobbat!

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Avstängd

Överkänslig mot ljud?

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge, jag har själv gått i tankarna att bygga något liknande där en kylare sticker upp ur chassit så detta bygge är verkligen inspirerande.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk

Hihi, nice projekt, fick en 4+ Bra bilder med!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Jag köpte själv en helt passiv server, dock så använde jag mig av en Intel atom då jag inte har så stora krav på min server. Men detta projekt verkar väldigt intressant för att använda som vanlig desktop. Dock så fattas det ett grafikkort, tror du man kan ha ett relativt modernt grafikkort för att spela och multimedia och ändå få den helt passiv?

Permalänk
Medlem

hahaha, skrattade högt när jag fick syn på detta :
ska man köra på överkill då ska det bli överkill som här
5p älskar det

Permalänk
Medlem

Härligt, man är inte ensam om att ha tröttnat på fläktar & oljud även om det här bygget inte är riktigt i min smak (jag gillar lite mer diskret framtoning) så är det är kul att smaken är olika ! Jag har inte hunnit med att göra en bygglogg på mitt senaste projekt men jag ska se om jag kan få ihop lite tid till det.

Jag får tills vidare hänvisa till den här tråden, lite information finns men bilder saknas:
Undervolta/underklocka en Intel Core i3 2100T

Här finns en bra bild på min låda: Lian-Li PC-50B

Jag har tidigare byggt 2 datorer i ek (galleriet / extern länk) men eftersom jag i somras byggde en TV-möbel istället (i ek förstås) så ville jag ha en dator i stil med surroundförstärkaren: Dator - centerhögtalare - surroundförstärkare ... allt på en hylla för att få en trevlig symmetri.

Så länge SSD kostar en smärre förmögenhet för 2TB så fick det bli en kompromiss med 3 stycken 2.5" 5400rpm i RAID 0, mycket tystare än 3.5" och för att ytterligare dämpa dem så stoppade jag in dem i Scythe SQD2.5-1000

Och för att understryka det där med diskret, varken LED:en till strömknappen eller hårddisken är inkopplad

Permalänk
Medlem

Intressant bygge, en fråga bara varierar kyl effekten om den står upp eller ligger ned med tanke på flödet i heatpipen och luften

Permalänk
Medlem

Nice! Gillar det minimala chassit i kombination med kylflänsarna! Blir nog något liknande för mitt mini-itx moderkort och i3 processor.

En fråga, vad är det för tangentbord du har? Ser riktigt trevligt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z68:

Härligt, man är inte ensam om att ha tröttnat på fläktar & oljud även om det här bygget inte är riktigt i min smak (jag gillar lite mer diskret framtoning) så är det är kul att smaken är olika ! Jag har inte hunnit med att göra en bygglogg på mitt senaste projekt men jag ska se om jag kan få ihop lite tid till det.

Jag får tills vidare hänvisa till den här tråden, lite information finns men bilder saknas:
Undervolta/underklocka en Intel Core i3 2100T

Här finns en bra bild på min låda: Lian-Li PC-50B

Jag har tidigare byggt 2 datorer i ek (galleriet / extern länk) men eftersom jag i somras byggde en TV-möbel istället (i ek förstås) så ville jag ha en dator i stil med surroundförstärkaren: Dator - centerhögtalare - surroundförstärkare ... allt på en hylla för att få en trevlig symmetri.

Så länge SSD kostar en smärre förmögenhet för 2TB så fick det bli en kompromiss med 3 stycken 2.5" 5400rpm i RAID 0, mycket tystare än 3.5" och för att ytterligare dämpa dem så stoppade jag in dem i Scythe SQD2.5-1000

Och för att understryka det där med diskret, varken LED:en till strömknappen eller hårddisken är inkopplad

Ah gött! Ek datorn var ju riktigt fet Smart det med 2.5" diskarna, Behöver nog i framtiden utöka min lagrning men det får ju inte väsnas så det var ett bra tips. Lycka till med ditt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilse.se:

Intressant bygge, en fråga bara varierar kyl effekten om den står upp eller ligger ned med tanke på flödet i heatpipen och luften

Ah jag testade lite i början, dock inget över-fet-benchande, men jag upplevde det som att den kylde av sig snabbare stående på högkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JWLinux:

Nice! Gillar det minimala chassit i kombination med kylflänsarna! Blir nog något liknande för mitt mini-itx moderkort och i3 processor.

En fråga, vad är det för tangentbord du har? Ser riktigt trevligt ut

Tackar Skrev det tidigare i tråden men det är ett gammalt ICL terminal tangentbord, Fick tag i det när jag praktisera på Ellos för typ 9 årsedan. Det är någon ibm 122-key kopia. Tangentbordet hade komponenter som var daterade 1977, vilket var lite ball

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordmetroid:

Jag köpte själv en helt passiv server, dock så använde jag mig av en Intel atom då jag inte har så stora krav på min server. Men detta projekt verkar väldigt intressant för att använda som vanlig desktop. Dock så fattas det ett grafikkort, tror du man kan ha ett relativt modernt grafikkort för att spela och multimedia och ändå få den helt passiv?

Har ingen jätte-erfarenhet där, Dock kylde jag något Nvidia GF2 passivt för 100 årsedan. Dagens gaffekort kräver dock ganska krämig kylning. Hittade en nice tdp lista över gaffen här:
http://www.geeks3d.com/20090618/graphics-cards-thermal-design...
GF 560 eldar 150w så jag tror den nöten blir svår.
i3:an ligger ju på 65W och den kräver ju en ganska stor kylflänsen för att gå passivt.

Om man vill ha en passiv burk med hyfsad grafik är det väl Amd Liano A8-3800 man ska snegla på

Permalänk

Skrupelfri moddning!

Permalänk

Riktigt najs!

Visa signatur

Citerar du så citerar jag! :D

ASUS G74SX

Permalänk
Medlem

ghetto in my **:P thats nice work
hehe ända jag kan sä

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Avstängd

var har du fått detta manifika stiliga underbara vackra porriga tangentbord ifrån
är dett ett model M terminal tangentbord?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

var har du fått detta manifika stiliga underbara vackra porriga tangentbord ifrån
är dett ett model M terminal tangentbord?

Skrivet av mindbeat:

Tackar Skrev det tidigare i tråden men det är ett gammalt ICL terminal tangentbord, Fick tag i det när jag praktisera på Ellos för typ 9 årsedan. Det är någon ibm 122-key kopia. Tangentbordet hade komponenter som var daterade 1977, vilket var lite ball

k

Permalänk

Vad är det för prestanda på systemet? Vad är det senaste Quake den interna GPU klarar att rendera i acceptabel FPS?

Permalänk
Medlem

Ser att denna mod har fått uppmärksamhet utanför Sweclockers (passiva) skara:
http://www.fanlesstech.com/2012/04/mod-from-sweden.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Ser att denna mod har fått uppmärksamhet utanför Sweclockers (passiva) skara:
http://www.fanlesstech.com/2012/04/mod-from-sweden.html

Tackar! Så det går alltså. Dock är det där inget jag vill göra, då jag kommer lyckas med att ha sönder chassit helt. Får i så fall bli en CPU-kylare med fläktar på låg RPM.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Behövs verkligen PCH kylaren eller duger inte orginal när det inte kommer något luftflöde över den?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_SLain_Man:

Behövs verkligen PCH kylaren eller duger inte orginal när det inte kommer något luftflöde över den?

Ja precis. Jag testade med orginalkylarn först, men den blev riktigt varm ca 60-65 grader och även om PCH skulle klara detta så värms ju hela mobo:t upp, så den kylaren var välbehövlig. Nu ligger PCH runt 40-45.