Intel visar formfaktorn Next Unit of Computing på 10x10 cm

Permalänk
Rekordmedlem

Atom börjar ju bli gammalt och det är omkört av amd och man kanske även kan räkna in tegraplattformen ? Så det är väl dags att uppdatera Atom, det här är nog mest tänk som "Atom2" lite snabbare och lite mindre och med funktionaliteten som konkurensen haft ett tag, man kan ju undra om de fixat problemen med videouppspelning nu då, annars går intel bort för htpc bruk ännu en gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Atom börjar ju bli gammalt och det är omkört av amd och man kanske även kan räkna in tegraplattformen ? Så det är väl dags att uppdatera Atom, det här är nog mest tänk som "Atom2" lite snabbare och lite mindre och med funktionaliteten som konkurensen haft ett tag, man kan ju undra om de fixat problemen med videouppspelning nu då, annars går intel bort för htpc bruk ännu en gång.

Denna bygger ju dock på i3?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det har ju visat sig att det inte skiljer mycket i effektförbrukning mellan i3 och Atom så det är väl logiskt, bara de fixar till grafiken så det funkar utan problem med film kan det bli nått användbart av det här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Grymt koncept!

Snart har vi en i7 inbyggt i mobilen t.om ...

Skrivet av mrqaffe:

Ja det har ju visat sig att det inte skiljer mycket i effektförbrukning mellan i3 och Atom så det är väl logiskt, bara de fixar till grafiken så det funkar utan problem med film kan det bli nått användbart av det här.

Fast i3 lär vara bra mycket mer kraftfullare va...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Ja just ja, glömde att man måste vara ÖVERTYDLIG på detta forum.

Jag menar att man kan installera windows/Linux/macOS, eller vilket man nu vill.
En sådan enkel sak som att surfa på nätet "smärtfritt". Eller menar du att man kan det med en smartphone eller platta.
Jag gör det då inte. Jag har en Philips Smart TV, åh nej den är INTE så värst smart. Försök att gå in
på en site som streamar (flash). Har även en SG2, och android är inte bra det heller. Även apparna till android är inte
fullvärdiga ersättare då appar oftast inte erbjuder samma utbud som playtjänsten gör via en fultl fungerande x86 webläsare.

Konkret exempel, TV4 play appen (android) har INTE samma utbud som finns via webben via min PC

Så för MIG skulle jag älska att dra igång windows direkt på TVn med mus/tangentbord
UTAN att koppla in en laptop/stationär

Fast har du en S2 så kan du installera flash och exempelvis gå direkt till svtplay i browsern så slipper du installera appar. Du kan också koppla den till teven om du vill via MHL.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skillz:

Grymt koncept!

Snart har vi en i7 inbyggt i mobilen t.om ...

Fast i3 lär vara bra mycket mer kraftfullare va...

Jo men den har ju sin bugg i grafikdelen som tex en atom/ion eller amd kombination inte drabbas av, intel vet om att de inte kan spela film fullt ut, men de är sega på att fixa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Påminnee mig om min apple tv 2, fast prestandan är nog bättre på denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Visst är det fint att tekniken går framåt, men människor som tror att de behöver en så liten dator borde kanske börja fundera lite. Tangentbord, mus. skärm, högtalare, etc. tar stor plats - dvs man har ändå ett visst minimalt utrymme som krävs för att nyttja en dator. Bygger man in den här datorn i ett tangentbord, en skärm, eller så vidare - så visst. Men annars, utöver coolhetsfaktorn, så är den ganska värdelös. Nu tänker jag givetvis endast på stationära datorer, för andra ändamål är det bara thumbs up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nulldoze:

Visst är det fint att tekniken går framåt, men människor som tror att de behöver en så liten dator borde kanske börja fundera lite. Tangentbord, mus. skärm, högtalare, etc. tar stor plats - dvs man har ändå ett visst minimalt utrymme som krävs för att nyttja en dator. Bygger man in den här datorn i ett tangentbord, en skärm, eller så vidare - så visst. Men annars, utöver coolhetsfaktorn, så är den ganska värdelös. Nu tänker jag givetvis endast på stationära datorer, för andra ändamål är det bara thumbs up.

Varför det? Anar jag en viss trångsynthet här? Självfallet vill inte alla ha ATX- eller mATX-chassin på golvet/bordet. Detta borgar ju för extremt små system som kan gömmas undan i exempelvis en bokhylla eller liknande.

EDIT: Jag tycker exempelvis att chassin överlag är jävligt fula. Således har jag funderingar på att införskaffa det minsta mATX-chassit jag kan hitta (vill ändå ha möjlighet att slänga på lite godsaker et cetera) för att sedan gömma undan det någonstans och koppla det till en iMac som kommer fungera som skärm till PCn (samt fungera som "vardagsdator" när jag inte vill spela). Där har du ett exempel på användningsområde för denna typ av datorer.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nulldoze:

Visst är det fint att tekniken går framåt, men människor som tror att de behöver en så liten dator borde kanske börja fundera lite. Tangentbord, mus. skärm, högtalare, etc. tar stor plats - dvs man har ändå ett visst minimalt utrymme som krävs för att nyttja en dator. Bygger man in den här datorn i ett tangentbord, en skärm, eller så vidare - så visst. Men annars, utöver coolhetsfaktorn, så är den ganska värdelös. Nu tänker jag givetvis endast på stationära datorer, för andra ändamål är det bara thumbs up.

Det är ett format som man kan sätta fast på eller i skärmen, intel har känt av konkurensen av apple och alla små linuxdatorer som finns, att ha en "smarttv" är ungefär lika dumt som teliasmart, att få in en dator istället gör att man får möjlighet att verkligen använda tvn till srömning på att vettigt sätt, en 10 cm dator med passiv kylning är helt rätt, men de måste åtgärda sin grafikdel innan de duger för hembiobruk, men som kontorsdator är den bra nog och har prestanda så det blir över, många har redan datorer man fäster på baksidan monitorn och en del kör imac,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra grej detta! Gillar små system. Hoppas detta kommer i många olika formfaktorer.

Har funderat på varför tillverkarna inte tar komponenter från tex UltraBooks och slänger in i en skärm. Då kan man ju få en grymt tunn, tyst och smidig dator. Istället för dom klumparnar som finns nu.

Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ja just ja, glömde att man måste vara ÖVERTYDLIG på detta forum.

Jag menar att man kan installera windows/Linux/macOS, eller vilket man nu vill.
En sådan enkel sak som att surfa på nätet "smärtfritt". Eller menar du att man kan det med en smartphone eller platta.
Jag gör det då inte. Jag har en Philips Smart TV, åh nej den är INTE så värst smart. Försök att gå in
på en site som streamar (flash). Har även en SG2, och android är inte bra det heller. Även apparna till android är inte
fullvärdiga ersättare då appar oftast inte erbjuder samma utbud som playtjänsten gör via en fultl fungerande x86 webläsare.

Konkret exempel, TV4 play appen (android) har INTE samma utbud som finns via webben via min PC

Så för MIG skulle jag älska att dra igång windows direkt på TVn med mus/tangentbord
UTAN att koppla in en laptop/stationär

Så en skärmdator alltså, eller en iMac. Finns säkert modeller som kan ta in en signal från en digitalbox också.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Det finns ju redan andra formfaktorer som Pico-ITX. Så varför har de skapat en ny?

Pico-ITX 100 × 72
ESMini 95 × 55
Qseven 70 × 70
mobile-ITX 60 × 60
CoreExpress 58 × 65

Skrivet av durutti:

varför ingen msata-plats? Edit: fast nu tror jag att jag ser en på bilden? borde stå med i artikeln?

Funderade också på lagring. Det står ju inget i artikeln och jag ser inga portar på moderkortet. Har den en mSATA gömd eller sitter det flashkretsar lödda direkt på moderkortet? Någonstans måste man ju lägga OS.

Edit: Såg den här artikeln på Anandtech (som för övrigt referar hit till Swecklockers) och det verkar som om det inte finns någon information om lagring.

Edit 2: Kanske ska lägga med länken till artikeln jag refererar till också: http://www.anandtech.com/show/5800/slimming-desktops-down-int...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hmh, undrar när man kan börja ha med sig sina speldatorer i fickan.

Visa signatur

Asus Maximus VI Formula | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Intel i7 4770k | Cooler Master Silent Pro Gold 1000W | Corsair Vengeance C70 | GTX Titan |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosEBos:

Hmh, undrar när man kan börja ha med sig sina speldatorer i fickan.

Aldrig, om hårdvaran blir så mycket snabbare och kompaktare så utnyttjar utvecklarna det till att göra spel som tillåts kräva mer prestanda så att du ändå behöver en större maskin.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SteveK:

Aldrig, om hårdvaran blir så mycket snabbare och kompaktare så utnyttjar utvecklarna det till att göra spel som tillåts kräva mer prestanda så att du ändå behöver en större maskin.

Så småningom går du runt med ett Holodeck i fickan http://en.wikipedia.org/wiki/Holodeck och då duger det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hoppas AMD kan komma ut med liknande grejer sen som är tillräckligt kraftfull för low/medium på bf3 i 720p ^^ hade varit trevligt och ha med sig och vara en bra landator som man alltid kan ha med sig tillsammans med skärm, tangentbord o mus i en enda väska :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb