Core i7 2600K 4.0GHz Guide (Asrock P67 Extreme 4/6) - Req av användare

Permalänk

Bestämde mig för att överklocka för första gången någonsin igår, fick upp processorn i följande värden:
Multiplier: 45
CPU Clock: Från 3500 MHz > 4790 MHz
Core Voltage: 1.216 V
Snitt-Temp: 54 grader celsius (i full load)

Körde AIDA64 System Stability Test i 4 timmar helt utan problem.
Screenshot: http://i.imgur.com/c1I6g.jpg

Setup:
PSU: Corsair HX 750W
CPU Cooler: Antec Kuhler H2O 620
MOBO: ASUS P8Z77-V PRO
PROC: Intel® Core i7-3770K 3.5 GHz (QuadCore)

OBS! Följde dock DENNA YOUTUBE-GUIDE för Asus Z77-kort - GRYM! Det var busenkelt, den klockade även upp mina minnen automatiskt till 1416 MHz!

Permalänk
Medlem

Du har ökat BCLKen 106.44MHz? Det är verkligen inte att rekommendera.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Du har ökat BCLKen 106.44MHz? Det är verkligen inte att rekommendera.

Näh, men AI Tuner (se YT-videon ovan) gjorde det Vad bör den ligga på då (Hittade ingen som faktiskt skrivit om BCLK i denna tråd)?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZidaneVictor:

Näh, men AI Tuner (se YT-videon ovan) gjorde det Vad bör den ligga på då (Hittade ingen som faktiskt skrivit om BCLK i denna tråd)?

Tack på förhand

BCLK bör stå på 100.00MHz för att slippa problem med annan hårdvara.
Detta behöver inte visa sig nu, men problem kommer att dyka upp.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

BCLK bör stå på 100.00MHz för att slippa problem med annan hårdvara.
Detta behöver inte visa sig nu, men problem kommer att dyka upp.

Okej, jag förstår! Schysst att du delade med dig av den informationen

NY Screenshot: http://i.imgur.com/bdJsx.jpg

1) Ser detta bättre ut?
2) Bör jag simultant köra samtliga test, inklusive de övriga stress-testen (markerade i rött)?
3) Finns det någon fördel i att även klocka minnena (jag streamar i 720p när jag spelar)?

Stort tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZidaneVictor:

Okej, jag förstår! Schysst att du delade med dig av den informationen

NY Screenshot: http://i.imgur.com/bdJsx.jpg

1) Ser detta bättre ut?
2) Bör jag simultant köra samtliga test, inklusive de övriga stress-testen (markerade i rött)?
3) Finns det någon fördel i att även klocka minnena (jag streamar i 720p när jag spelar)?

Stort tack för all hjälp!

Istället för AIDA. Googla fram "Prime95".
När du väl startar prime95 så kan du välja 3 olika alternativ samt custom, bocka i custom och under mängden RAM som skall användas skriver du in ungefär 90% av det du har i datorn.
T.ex har du 16GB (~16000MB) så skriver du in 14000.

Ett ännu lättare alternativ med allt-i-allo, är OCCT. Där kan du även få fina diagram på ALLT

Your choice!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Istället för AIDA. Googla fram "Prime95".
När du väl startar prime95 så kan du välja 3 olika alternativ samt custom, bocka i custom och under mängden RAM som skall användas skriver du in ungefär 90% av det du har i datorn.
T.ex har du 16GB (~16000MB) så skriver du in 14000.

Ett ännu lättare alternativ med allt-i-allo, är OCCT. Där kan du även få fina diagram på ALLT

Your choice!

Kanon!

Testade att köra enligt dina rekommenderade preferenser i Prime95, och enligt ASUS Suite II gick jag då över temperatur-gränsen vilken verkar vara 70 grader (Se bild: http://i.imgur.com/TA8Eo.jpg).

1) Är det "lugnt"?
2) Om nej, vad är en rimlig temperatur?
3) Vad rekommenderar du att jag korrigerar för att få ner temperaturen (testar, i skrivande stund, att sänka CPU Voltage)?

Sorry för alla rookie-frågor och än en gång, stort tack för hjälpen!

EDIT: Sänkte CPU Voltage till 1.270, eftersom att min Core Voltage aldrig gått över 1.221. Det gjorde att temperaturen gick ner till ~66 grader i snitt (varierade mellan 54-69, enligt AI Suite II). Däremot så gick den plötsligt upp till 71 grader efter typ 20-30 minuters testande, efter att ha legat på 65-68 grader 95% av tiden - Vad beror det på?!

EDIT 2: Kikade precis in på skärmen för att kolla att allt gick enligt plan. Han se en glimps av ett varningsmeddelande som sa "Warning: Vcore 2.004 V+". Men när jag kollade så låg Vcore på 1.318 V..?! Samtidigt som jag skriver detta peakade även CPU temp över 70 grader igen, trots att jag sänkt CPU Voltage till 1.245 (Core Voltage 1.231 är det högsta jag nått hittills enligt AIDA64 CPUID).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZidaneVictor:

Kanon!

Testade att köra enligt dina rekommenderade preferenser i Prime95, och enligt ASUS Suite II gick jag då över temperatur-gränsen vilken verkar vara 70 grader (Se bild: http://i.imgur.com/TA8Eo.jpg).

1) Är det "lugnt"?
2) Om nej, vad är en rimlig temperatur?
3) Vad rekommenderar du att jag korrigerar för att få ner temperaturen (testar, i skrivande stund, att sänka CPU Voltage)?

Sorry för alla rookie-frågor och än en gång, stort tack för hjälpen!

EDIT: Sänkte CPU Voltage till 1.270, eftersom att min Core Voltage aldrig gått över 1.221. Det gjorde att temperaturen gick ner till ~66 grader i snitt (varierade mellan 54-69, enligt AI Suite II). Däremot så gick den plötsligt upp till 71 grader efter typ 20-30 minuters testande, efter att ha legat på 65-68 grader 95% av tiden - Vad beror det på?!

EDIT 2: Kikade precis in på skärmen för att kolla att allt gick enligt plan. Han se en glimps av ett varningsmeddelande som sa "Warning: Vcore 2.004 V+". Men när jag kollade så låg Vcore på 1.318 V..?! Samtidigt som jag skriver detta peakade även CPU temp över 70 grader igen, trots att jag sänkt CPU Voltage till 1.245 (Core Voltage 1.231 är det högsta jag nått hittills enligt AIDA64 CPUID).

Du bör använda något annat än ASUS egna mjukvara för att titta spänningar samt temps.
HWMonitor har typ allt som behövs. Det är gratis också!

ps. Hade CPUns spänning dragit upp i 2v så hade du inte haft en fungerande dator ;D Det är nå fel med ASUS mjukvara som spottar ut fel värden lite då och då. Därför är det inte riktigt pålitligt heller.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Du bör använda något annat än ASUS egna mjukvara för att titta spänningar samt temps.
HWMonitor har typ allt som behövs. Det är gratis också!

ps. Hade CPUns spänning dragit upp i 2v så hade du inte haft en fungerande dator ;D Det är nå fel med ASUS mjukvara som spottar ut fel värden lite då och då. Därför är det inte riktigt pålitligt heller.

Okej, I'm on it!

Men vad är en rimlig nivå på följande parametrar:
- CPU Voltage (Har 1.345 nu, och den hoppar automatiskt dit vid reboot)?
- CPU Temp (HWMonitor visar att 'Package', vilket jag antar är samtliga kärnor, är 83 grader under Torture Test)?

Permalänk
Medlem

CPU Voltage/Spänning bör inte överstiga 1.400. Det finns ingen "säker" siffra riktigt men runt 1.350 har fungerat för många under väldigt lång period.
CPU Temp bör du vara lite försiktig med. Speciellt om du ökar spänningen! Om du toppar 70-80C under prime så är det okej. Du kommer kanske nå 60-65C som högst i spel osv.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

CPU Voltage/Spänning bör inte överstiga 1.400. Det finns ingen "säker" siffra riktigt men runt 1.350 har fungerat för många under väldigt lång period.
CPU Temp bör du vara lite försiktig med. Speciellt om du ökar spänningen! Om du toppar 70-80C under prime så är det okej. Du kommer kanske nå 60-65C som högst i spel osv.

Okej, jag förstår. Testade nu att köra Prime95 i en timme, med HWMonitor för övervakning. Hade även AI Suite II uppe för skojs skull för att kontrollera eventuella skillnader!

Screenshot (Prime95, HWMonitor, AI Suite II): http://i.imgur.com/B6jDZ.jpg

- CPU-temp: Verkar vara ca 20 grader över vad AI Suite II visar (haha). Låg, mer eller mindre, stadigt mellan 76-80 grader. Peakade dock, som du kan se, på 87 grader.
- Topp-värdet på CPU VCore: Ser ut att vara 1.33, bör jag således höja CPU Voltage från 1.300 till 1.330?
- SYSTIN och CPUTIN: Peakade på 99, resp. 90 grader - Bör jag vara orolig (vet inte ens vad dessa parametrar är för något)?

Permalänk
Medlem

Är man tvungen att ha ett Asrock P67 Extreme 4/6?
Jag har ett ASUS P8P67 B3 Revision.

Permalänk
Skrivet av Butch3r:

Är man tvungen att ha ett Asrock P67 Extreme 4/6?
Jag har ett ASUS P8P67 B3 Revision.

Nej det funkar bra med ditt moderkort
enda skillnaden är att Bios/UEFI kommer se annorlunda ut

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87 Deluxe | CPU: i7 4770K | GFX: Gigabyte 1070 G1 | Nätagg: NZXT HALE 90 750W | Ram minnen: Corsair Vengeance 16GB | CPU kylare: Thermalright Silver Arrow SB-E | Chassi: Corsair 650D
Skärm: AOC AGON AG271QG | Tangentbord: Corsair Strafe RGB | Mus: Logitech G pro | Hörlurar: Audio-Technica M50X

Permalänk

Tror ni man kan köra med samma settings fast med ett asrock Z68 Extreme4 Gen3?

Permalänk
Medlem

Har gjort ett försök att klocka enligt guiden istället för att använda ASUS egna program.
Offset: -0.05
VCORE: Min 0.82V, Max 1.31V (enligt HWMonitor)
Multiplier: 42
Temp: 57 grader

Innan jag installerade HWMonitor så använde jag Core Temp och jag tittade på VID för att på något sätt komma fram till just -0.05 i Offset.
Men stopp o belägg....För det första verkar Core Temp inte så pålitligt? För det andra, VID är inte samma som VCORE?

Har ett svagt minne av att man ska försöka hålla sig på 1.30V i VCORE, stämmer det?
Eller om det nu krävs (spekulerar) 1.36V för att kunna köra 4.6GHz, är det lugnt så länge det är stabilt med bra temps?

Jag har också sett när jag kör Prime95 att tempen maxar efter ca 2-3 minuter, för att sedan sjunka 3-5 grader och sen ligga där. Normalt?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
RAM: 16GB DDR3 1600MHz Nätaggregat: Corsair AX850 Grafikkort: Asus GTX580 DCII
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)
Kylning: Corsair H80 Övrigt: Scythe Kaze Master Pro, BenQ XL2410T, BenQ GL2440H

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Mycket trevlig och bra guide, dock såg jag den lite sent hehe, jag använde mig utav en annan guide nu när ja kört igång men gick igenom denna också så har lite frågor.
Jag ändrade endast min multiplier till 45 (turbo), samt min Vcore, då jag fortfarande inte förstår vad pll voltage etc gör (den är enabled/auto just nu för mig) Nu har jag kört prime 95 i ca 20 min 2600k@ 4,5ghz med vcore på 1.320. temperaturerna är 60 på core 1 och 70?! på kärna 4, de andra ligger i glider mellan 65-70 celcius.
så det jag undrar är behöver jag ändra något mer? vcoren går aldrig över 1.320 och ibland hoppar ner till 1.307och vad är det egentligen offset voltage gör? då jag inte rört den heller.
Min volt verkar vara låst på 1.320 volt, även i idle läge.
Trevlig läsning !

Permalänk
Medlem

Hej, har lite problem med att få min cpu stabil. 4.8 gör det stabilt med fixed Vcore 1.300 (1.34 i CPU-z), LLC lvl 1. Men när jag drar upp den till 5.0 så failar Core #4 på prime95-testet, vad skall jag öka för att göra den stabil? Något tips utom vCore?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2540186

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Hur många av er har uppdaterat bios till nyare än 1.80 och märkt ifall överklockningen blir bättre? min 2600K blir tjurig över 4.6ghz med högre än 46 i multipel sen märker ja även att cpun gärna går ner till 4.2-4.5ghz när ja konventerar videos till x264 trots närmare 100% cpu load har en H80 kylare på lägsta hastighet inställd och cpun går inte över 68 grader med full load så ja kan inte tänka mig att cpun throttlar ner vid en så låg temp.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Man får tacka så mycket för hjälpen iallafall