JME Data lägger ned verksamheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

...därav svårt att konkurrera, större lager = större inköp = lägre pris = fler som handlar

Lagret ska finnas hos distrubutörena, om man bedriver handel över nätet.

//GPV_65

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Vadå tråkigt... Köpte ni saker där ens då? Själv köpte jag EN sak där för att jag hittade till superpris.. Men så visade det sig att dom hade skrivit fel på sin hemsida och att jag som kund borde insett att det var för bra pris för att vara sant.. Efter det så ignorerade jag allt från dom. Är det fel från deras sida kan dom släppa EN vara för priset dom skrivit anser jag och inte beskylla kunden...

Jag och sambon har handlat för ca: 10000 där senaste året.. Bland annat min dator, 2 SSd, ett headset, hårddiskar och lite sådant...

Skrivet av X00L:

Det var på tiden. Kan man inte ge vettig kundservice så ...

De reklamationer jag gjort där har varit de snabbaste och smidigaste jag gjort, men jag kanske är ett undantagsfall?

Skrivet av Dimman:

Man kan aldrig garantera det. Om du vill ha den garantin så kan du inte handla presentkort någonstans alls.

Företaget är försatt i konkurs, det är förklaringen och den gäller för _alla_ företag som sätts i konkurs.

Det handlar inte om att företaget ska tjäna "sista lilla pengen". Nu vet jag inte vad reglerna säger kring presentkort, men man skulle vilja se det som att företaget har en skuld till dig. Även om det hade varit så så är du dock bottenprioriterad som slutkund när det gäller vilka som har rätt till tillgångarna i företaget när det försätts i konkurs. (Jag är rätt övertygad om att presentkort inte klassificeras som skuld utan som en såld vara som sedan kan återbytas mot produkter/tjänster och just därför inte blir en skuld rent juridiskt. Vilket med andra ord renderar presentkortet värdelöst vid ex.vis konkurs då de inte längre bedriver försäljningsverksamhet.)

Presentkort räknas som en fordring på företaget som alla andra, dock så kommer de aldrig ner till de fordringar som är så små... Man börjar betala i storleksordning på fordringarna och då är man körd direkt som presentkortsinnehavare.

Skrivet av HazZarD:

Tyckte alltid dom var skit faktiskt.. inga bra priser osv... fattar ej hur dom höll ut så länge ändå.

När jag skulle köpa datordelar i höstas och jämförde före köp var de billigast på det paket jag vile ha, till och med Inet och liknande var minst 500 kr dyrare på ett paket för 5000.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GPV_65:

Lagret ska finnas hos distrubutörena, om man bedriver handel över nätet.

//GPV_65

JME Data, både näthandel och fysisk butik med litet lager

Komplett, både näthandel och fysisk butik med enormt lager

Dustin, näthandel med enormt lager

Webhallen, näthandel och fysiska butiker och förbannat stort lager

Ingen av dem har lagret hos distrubutören, för det upp till butiken att se till att varorna finns, ju fler du kan fylla på i lagret desto billigare blir utpriset till kund

Inet, näthandel och fysisk butik vet inget om hur deras lager ser ut, men de har förbannat bra avtal med distrubutörer

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Absurd:

Tvivlar på att du INTE skulle göra samma sak ifall någon slängde upp ett fint erbjudande för dig, att skeppet kommer gå till botten fanns det säkert siffror på i Januari, sen var det bara en tidsfråga, självklart gjorde han rätt som antog det erbjudandet...var man ser om sitt eget hus, inte slickar sin arbetsgivare i röven

Läste du alls vad jag skrev?
Har varit med om två företag som kursat. Använd ögonen nisse

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon131444:

Läste du alls vad jag skrev?
Har varit med om två företag som kursat. Använd ögonen nisse

Jag syftade mest på att du kallade honom "jävla arsle och vilken sopa", du skulle absolut ha gjort samma sak själv om du fick ett bättre jobb och då lir du det du kallar han, vi skulle alla göra det

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Absurd:

Jag syftade mest på att du kallade honom "jävla arsle och vilken sopa", du skulle absolut ha gjort samma sak själv om du fick ett bättre jobb och då lir du det du kallar han, vi skulle alla göra det

Nej, du talar för dig själv. Båda de ställen jag talar om hade jag en ledande position och det var inga problem med erbjudanden till mig. Men erbjudanden står alltid kvar om man är eftertraktad (därav erbjudande). Hade jobb direkt efter portarna stängdes. Så, vad försöker du egentligen säga?

Jo, som jag sa ovan. Du talar för dig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon131444:

Nej, du talar för dig själv. Båda de ställen jag talar om hade jag en ledande position och det var inga problem med erbjudanden till mig. Men erbjudanden står alltid kvar om man är eftertraktad (därav erbjudande). Hade jobb direkt efter portarna stängdes. Så, vad försöker du egentligen säga?

Jo, som jag sa ovan. Du talar för dig själv.

Och du stammar när nu skriver...är ett företag på väg utför och ett annat erbjudande dyker upp så tar man det, du är ju bara dum som stannar kvar, du är t.o.m den enda jag vet som skulle stanna kvar på ett sjunkande skepp när bättre alternativ finns, att erbjudande man får står kvar är ingen garanti, det kan lika väl vara "nu eller aldrig", att du anser att du är eftertraktad är bara ditt eget ego som talar om för dig

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag och sambon har handlat för ca: 10000 där senaste året.. Bland annat min dator, 2 SSd, ett headset, hårddiskar och lite sådant...

De reklamationer jag gjort där har varit de snabbaste och smidigaste jag gjort, men jag kanske är ett undantagsfall?

Presentkort räknas som en fordring på företaget som alla andra, dock så kommer de aldrig ner till de fordringar som är så små... Man börjar betala i storleksordning på fordringarna och då är man körd direkt som presentkortsinnehavare.

När jag skulle köpa datordelar i höstas och jämförde före köp var de billigast på det paket jag vile ha, till och med Inet och liknande var minst 500 kr dyrare på ett paket för 5000.

Fanboy?
Ja det är ju bra att reklamationer går fort, men poängen är väl att man ska slippa göra dom? Jag har själv handlat på Inet för totalt 19'356:- utdelat på 11 ordrar gissa hur många reklamationer eller problem jag haft? Inga. Däremot har ett av grafikkorten jag köpte där gått sönder efter att jag sålt det vidare. Tog kontakt med Inet och frågade om det var ok om "min kund" kunde skicka direkt och jajemen. Kunden fick nytt kort och jag behövde inte göra mer än att skriva ett mail så fixade dom resten.
Vet man att man får bra service hos en butik väljer många den butiken för man vet att det är värt om problem uppstår.

Även webhallen (834:- / 4 ordrar) har riktigt bra kundservice och Alina (handlat för 7474:- /4 ordrar). Just JME testade jag EN gång och fick på skallen av dom. Visst personalen jag pratade med kanske hade en dålig dag, vad vet jag. Det har vi alla ibland. Men syssla inte med kundservice om dåliga dagen går ut över kunden..

Jag försöker att inte vara fanboy, men det går inte att kringgå att jag föredrar Inet framför det mesta, just för deras bra service och kvalité på packningar osv.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krutovs:

Jag har själv handlat på Inet för totalt 19'356:- utdelat på 11 ordrar gissa hur många reklamationer eller problem jag haft? Inga.

Att man behöver reklamera eller inte beror knappast på butiken, förstår inte vart du ville komma med den meningen

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Synd. Handlade första gången från dem 1995 (Steel panthers) när de låg i en liten butik på ett indrustriområde i staffanstorp. Handlade senast från dem när jag köpte mitt GTX460 (2010) kort.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Fanboy?
Ja det är ju bra att reklamationer går fort, men poängen är väl att man ska slippa göra dom? Jag har själv handlat på Inet för totalt 19'356:- utdelat på 11 ordrar gissa hur många reklamationer eller problem jag haft? Inga. Däremot har ett av grafikkorten jag köpte där gått sönder efter att jag sålt det vidare. Tog kontakt med Inet och frågade om det var ok om "min kund" kunde skicka direkt och jajemen. Kunden fick nytt kort och jag behövde inte göra mer än att skriva ett mail så fixade dom resten.
Vet man att man får bra service hos en butik väljer många den butiken för man vet att det är värt om problem uppstår.

Även webhallen (834:- / 4 ordrar) har riktigt bra kundservice och Alina (handlat för 7474:- /4 ordrar). Just JME testade jag EN gång och fick på skallen av dom. Visst personalen jag pratade med kanske hade en dålig dag, vad vet jag. Det har vi alla ibland. Men syssla inte med kundservice om dåliga dagen går ut över kunden..

Jag försöker att inte vara fanboy, men det går inte att kringgå att jag föredrar Inet framför det mesta, just för deras bra service och kvalité på packningar osv.

Att den personen som köpte ditt grafikkort i andra hand fick bra service får vi väl hoppas?
Antar att garantin fanns kvar och då fyllde bara Inet sin skyldighet till kunden inget mer, och definitivt inget att slå sig för bröstet över.
Det är ett förfarande som det är lag på i sverige att fylla sina plikter gentemot garantier, så länge kvitto och eller bevis på inköp finns.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Fanboy?
Ja det är ju bra att reklamationer går fort, men poängen är väl att man ska slippa göra dom? Jag har själv handlat på Inet för totalt 19'356:- utdelat på 11 ordrar gissa hur många reklamationer eller problem jag haft? Inga. Däremot har ett av grafikkorten jag köpte där gått sönder efter att jag sålt det vidare. Tog kontakt med Inet och frågade om det var ok om "min kund" kunde skicka direkt och jajemen. Kunden fick nytt kort och jag behövde inte göra mer än att skriva ett mail så fixade dom resten.
Vet man att man får bra service hos en butik väljer många den butiken för man vet att det är värt om problem uppstår.

Även webhallen (834:- / 4 ordrar) har riktigt bra kundservice och Alina (handlat för 7474:- /4 ordrar). Just JME testade jag EN gång och fick på skallen av dom. Visst personalen jag pratade med kanske hade en dålig dag, vad vet jag. Det har vi alla ibland. Men syssla inte med kundservice om dåliga dagen går ut över kunden..

Jag försöker att inte vara fanboy, men det går inte att kringgå att jag föredrar Inet framför det mesta, just för deras bra service och kvalité på packningar osv.

Om fanboy betyder nöjd med service, pris, utbud, kvalité osv... så ja. Men jag klankar inte ner på andra butiker utan säger bara att jag tycker det är synd det blev konkurs för jag har alltid varit nöjd. Jag har haft 2 reklamationer tror jag det var på 8-10 ordrar, en hårddisk som dog efter ganska precis ett år och ett headset som inte fungerade som det skulle, var bara att stoppa det i ett kuvert, klistra på fraktsedel och få ett nytt. Tog ungefär 2-3 dagar från jag skickat hårddisken till JME data mailade och sa att den disken tyvärr utgått så jag fick välja en annan, valde en som var dyrare än den jag haft innan och de bestämde att de stod för mellanskillnaden i pris. Tror det skilde ungefär 100 kr mellan diskarna. Hur ska säljaren kunna garantera att jag inte får ett måndagsexemplar från tillverkaren? Är inte precis som att säljaren beställer att vi vill ha alla era måndagsexemplar...

Skrivet av Rogga67:

Att den personen som köpte ditt grafikkort i andra hand fick bra service får vi väl hoppas?
Antar att garantin fanns kvar och då fyllde bara Inet sin skyldighet till kunden inget mer, och definitivt inget att slå sig för bröstet över.
Det är ett förfarande som det är lag på i sverige att fylla sina plikter gentemot garantier, så länge kvitto och eller bevis på inköp finns.

De kunde vägrat utifrån att de inte har någon skyldighet att lämna garanti mot en andrahandsköpare. Garantin gäller mot den som först köpt kortet. Att man i begagnatannonser skryter med si och så mycket garanti kvar är tomma säljargument, butikerna har inget krav på sig att ta emot garantiärenden på föremål som sålts vidare.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Synd. Handlade första gången från dem 1995 (Steel panthers) när de låg i en liten butik på ett indrustriområde i staffanstorp. Handlade senast från dem när jag köpte mitt GTX460 (2010) kort.

Heh jag köpte en COM-port joystick av dem kring -95 också
Den använde jag sen som "andra-mus" i alla tvåspelarspel som den inte egentligen borde ha använts i, typ Settlers i vs-mode (split screen på bredden och istället för mus i Magic Carpet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Absurd:

Och du stammar när nu skriver...är ett företag på väg utför och ett annat erbjudande dyker upp så tar man det, du är ju bara dum som stannar kvar, du är t.o.m den enda jag vet som skulle stanna kvar på ett sjunkande skepp när bättre alternativ finns, att erbjudande man får står kvar är ingen garanti, det kan lika väl vara "nu eller aldrig", att du anser att du är eftertraktad är bara ditt eget ego som talar om för dig

Allt det där är ett maktspel - "nu eller aldrig" erbjudanden. Om man tar kontakt med någon som är i ett sjunkande företag och erbjuder dem ett jobb. Så har företaget som erbjuder en fördel, antingen tar man jobbet eller är arbetlös. Men behovet av att anställa har ju redan påvisats, så sannolikheten att erbjudandet står kvar är ju ganska stor. Om inte, så finns det andra företag som anställer en meriterad person.

Det handlar om lojalitet och uppfostran. Sticker du så fort det blir varmt om öronen, ja då har du problem. Smarta arbetsgivare anställer folk som kan sin sak, samt lägger de flesta stor tyngd på lojalitet. Det gjorde jag när jag anställde folk, samt de andra bolag jag hade kontakt med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon131444:

Allt det där är ett maktspel - "nu eller aldrig" erbjudanden. Om man tar kontakt med någon som är i ett sjunkande företag och erbjuder dem ett jobb. Så har företaget som erbjuder en fördel, antingen tar man jobbet eller är arbetlös. Men behovet av att anställa har ju redan påvisats, så sannolikheten att erbjudandet står kvar är ju ganska stor. Om inte, så finns det andra företag som anställer en meriterad person.

Det handlar om lojalitet och uppfostran. Sticker du så fort det blir varmt om öronen, ja då har du problem. Smarta arbetsgivare anställer folk som kan sin sak, samt lägger de flesta stor tyngd på lojalitet. Det gjorde jag när jag anställde folk, samt de andra bolag jag hade kontakt med.

Lojal är man mot vänner och familj, inte mot sitt jobb, där är man bara och gör sitt jobb för att man vill ha sin lön, men likväl kan jag prata skit om min arbetsplats (och det gör alla någon gång då å då), enda gången man är 100% lojal mot sin arbetsplats är om du är egen företagare, för då handlar det om dig själv och dina pengar

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt! Dom har alltid varit duktiga och trevliga.

Funderar på om jag ska gå ner i morrn (om det fortfarande är öppet) och se om jag inte kan köpa lite datordelar till ett nybygge till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Jag handla för inte så länge sen ett par 3D glasögon och några SSD diskar som det var mycket lågt pris på. När man dessutom fick fri frakt anade jag redan då att dom var desperata efter kunder och säkert var nära att kånka. Kändes lite som att jag rånade dom när jag checka ut men jag gjorde vad jag kunde och gav bästa betyg på allt på prisjakt m.m.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

På tiden att JME DATA fattat att dom inte kan konkurrera med WEBHALLEN (alias Pixmania)

Visa signatur

Intel Core i7 3820 4,2GHz - 23° Med Corsair H100, GTX1090i, SSD 1.5TB, 4x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450rpm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klabbsock:

På tiden att JME DATA fattat att dom inte kan konkurrera med WEBHALLEN (alias Pixmania)

Webhallen har knappast varit vårt största hot. De är dock mycket duktiga och det är en bra kedja, absolut.

Permalänk
Medlem

Det är mycket tragiskt att JME Data lägger ner. Förutom en sak, så har jag bara gott att säga om JME Data, efter att ha handlat där i många år och alltid fått jättebra service och support.

Saken ifråga är dock en mindre trevlig historia. Jag köpte en laptop på JME Data för ett år sedan. Jag råkade sedan spilla kaffe över tangentbordet, men räddade datorn genom att koppla ur batteriet, ta isär och torka rent med tops. Efter att allt var torrt och ihopsatt igen så fungerade datorn som den skulle, men några av tangenterna fungerade inte. Så för någon månad sedan tänkte jag fixa tangentbordet genom att beställa ett nytt som reservdel hos JME Data. Anledningen var att jag hade bestämt mig för att skänka bort laptopen till en god vän, en fattig student i Indien. Så jag gick till JME Data vid Mobilia i Malmö och beställde det som reservdel. Jag har beställt andra saker där förut och det har inte varit några konstigheter, men den här gången ville säljaren att jag betalade hela beloppet i förskott innan han beställde. Leveransen skulle ta upp till 3 veckor. Jag tyckte det var lite märkligt men betalade.

När jag sedan kom dit efter 3 veckor för att kolla om tangentbordet kommit så var det stängt med en skylt att JME Data har gått i konkurs och någon notis om att garantiärenden sköttes på baksidan, grå port. Där har jag varit ett par gånger och ringt på. Ingen som svarar, inget telefonnummer, nada.
Efter det här så känner jag mig bokstavligt talat blåst av säljaren på JME Data. Visst, det är bara en femhundring, men det sitter en fattig snubbe i Indien och väntar på den här datorn och jag har inte råd att köpa ett till (är inte särskilt rik själv på min sjukpenning). Verkligen trist att ett företag som haft all min respekt i många år ska sluta som nån halvskum bilhandlare...