Intel Next Unit of Computing kostar 400 USD

Permalänk
Skrivet av backsla5h:

Borde inte Displayport och USB 3.0 vara standard?

Varför skulle någon av dem vara standard? ingen direkt tillämpling men nice med USB 3 iaf.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

"Det är inte bara VIA och Raspberry som pysslar med mångsidiga och pyttesmå datorer."

Detta går ju absolut inte att jämföra med VIA eller RBPi, priset är för högt.

Visa signatur

AMD 955@4.2GHz | Corsair H60 (2x FD@1000rpm) | 460gtx 768mb@864mhz | Corsair 2x2gb 1600mhz | MSI 870A-G54 | Antec Three Hundred | OCZ 600w

Permalänk
Medlem

Kommer den med någon av de i3-modeller som är bestyckade med HD4000-IGPU (om nu inte alla mobila IB-i3 är det, minns inte hur det var med den saken) så kan den faktiskt bli riktigt intressant som HTPC, även om den förstås inte kommer bli superbillig ställt i relation till vilken hårdvara man får.

Att översätta 400 USD till 3600 kronor ink. moms är väl dock liiite väl optimistiskt tycker jag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

"Det är inte bara VIA och Raspberry som pysslar med mångsidiga och pyttesmå datorer."

Detta går ju absolut inte att jämföra med VIA eller RBPi, priset är för högt.

Som du själv skriver så är dom alla mångsidiga och pyttesmå. Det var hela jämförelsen.

Permalänk
Medlem

Vart har nätverksuttaget tagit vägen? Alla föredrar inte att köra trådlöst.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Vart har nätverksuttaget tagit vägen? Alla föredrar inte att köra trådlöst.

Är det där den slutliga designen då? Med tanke på att de främst verkar vända sig mot företagsmarknaden med den där burken, så vore det ju rent befängt att designa den utan möjlighet att koppla upp den via ethernet. Det skulle göra den helt oanvändbar/få den att falla utanför IT-säkerhetspolicyn för mer än ett par presumtiva köpare om man säger så.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ta bort en nolla på priset så hade de varit intressant

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk

Hoppas de lyckas göra den snygg, så man faktiskt kan ha den framme på tvbänken, som med äpple tv, och inte så man måste trycka upp den bakom bakom tvn för att slippa skämmas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Känns som att lägga 3000kr på en riktig mITX HTPC idag är bortkastade pengar när man ser sånt här, VIA nyheten häromdan och RaspberryPi för en bråkdel av en "riktig" htpc

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Tror jag behåller mitt Fusion-system ett tag till. Also, hur kyler man en i3a i ett sånt system?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är det där den slutliga designen då? Med tanke på att de främst verkar vända sig mot företagsmarknaden med den där burken, så vore det ju rent befängt att designa den utan möjlighet att koppla upp den via ethernet. Det skulle göra den helt oanvändbar/få den att falla utanför IT-säkerhetspolicyn för mer än ett par presumtiva köpare om man säger så.

Precis.. Stämmer bra. Som HTPC skulle detta kunna vara intressant med RJ45 men tror jag fortsätter ett tag till med min mATX-setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Tror jag behåller mitt Fusion-system ett tag till. Also, hur kyler man en i3a i ett sånt system?

Citat:

The platform is designed for 17W CPUs, and Intel is planning variants with Core i5 and i7 processors. A cheaper, Celeron-based version may be offered, as well.

Klarar man av att kyla upp till 45W TDP CPUs i laptops ska väl detta knappast vara nåt större problem. Also:

Citat:

At the moment, Intel is finalizing the case and cooling solution. Those areas aren't its strengths, the company conceded, and it's working closely with chassis makers to iron out the details.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Häftig, ganska prisvärd också. Tyvärr måste man ha en skärm till den så egentligen ser jag inte skäl att köpa den över en laptop, även om jag förstår att en del vill ha den till TV:n eller bilen liksom.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd

Är det någon som vet vilken grafikkrets denna har?
Intel HD Graphics 2000 klarar ju i alla fall inte av att fungera som en HTPC och vad jag har läst så gör ingen av Intels integrerade grafikkretsar speciellt bra.

Permalänk

Jag kör HD3000 och det är inga som helst problem att köra det i en htpc oavsett vad alla förståsigpåare säger. Filmer och annat flyter fin-fint. Och då är jag ändå kräsen..

För att hålla mig on-topic. Detta är kul att intel ger sig in i detta, men sjukt för dyrt. Raspberry Pie kostar ju 35 dollar.. Under en tiondel utav priset..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twebbas:

Jag kör HD3000 och det är inga som helst problem att köra det i en htpc oavsett vad alla förståsigpåare säger. Filmer och annat flyter fin-fint. Och då är jag ändå kräsen..

För att hålla mig on-topic. Detta är kul att intel ger sig in i detta, men sjukt för dyrt. Raspberry Pie kostar ju 35 dollar.. Under en tiondel utav priset..

Som redan påpekats, du betalar under en tiondel för priset med en Rasberry Pi men får också under en tiondel av prestandan och det är ingen överdrift. Att den kör x86 istället för ARM är också en enorm fördel för vissa tillämpningar.
Rasberry Pi och NUC har helt enkelt olika målgrupper och de ska göra olika saker. Rasberry är primärt en leksak för att folk ska lära sig programmera men den går att använda till enklare uppgifter. NUC är primärt ett väldigt litet komplett x86-system för ställen där man behöver en väldigt liten dator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Jag kör HD3000 och det är inga som helst problem att köra det i en htpc oavsett vad alla förståsigpåare säger. Filmer och annat flyter fin-fint. Och då är jag ändå kräsen..

För att hålla mig on-topic. Detta är kul att intel ger sig in i detta, men sjukt för dyrt. Raspberry Pie kostar ju 35 dollar.. Under en tiondel utav priset..

Men klarar den DTS-HD och 1080P24??

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled