Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970

Permalänk

Precis monterat en Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970 till ett av min Gigabyte 7970 oc/Windforce kort och jäääääkla va mycket bättre denna kylare är än originalet! Testade först bara detta kort i burken och trodde fläktarna var sönder... körde 3d tester med gpun på 100% load och ändå hörde jag inget från kortet. Nu har jag smäckt i mitt andra kort som fortfarande har original kylaren på sig under det modifierade kortet och det är precis att det får plats. Jag har ett Asus Sabertooth X79 moderkort om någon undrar (tror det är 2 pci platser mellan nästa pci så kortet tar alltså 3 platser och ändå är det extremt tight med det andra kortet på plats.

Med bägge korten monterade så gick självklart temps upp högre.. kanske mest pga att det finns 0 plats mellan korten så fläktarna står och pumpar rakt in i det andra kortet men ändå så har jag lägre temps och MYCKET lägre ljud från fläktarna. Om man skall köra ett 7970 så är nästan det ett måste att skaffa en Arctic kylare.. den kostar ju knappt nått heller. Kör man Xfire så vete tusan.. kanske blir bättre om jag monterar ytterligare en på det andra kortet men tror nog att jag siktar in mig på att vattenkyla dem senare istället.

Permalänk
Medlem

En relevant fråga som ingen verkar tagit upp här, är tempen på vrm-kretsarna? Att tempen på gpu:n blir mycket bättre än referens är givet, men alla erfarenheter av Accelero-kylare jag har hittills är att vrm-kretsarna brukar bli varmare än referens.

Vrm-kylaren ser ju ut att vara lika puny som den som följde med gamla Accelero S1, och när jag körde med den på mitt 4870 för några år sedan kunde vrm-tempen gå upp en bra bit över 100 grader (tror jag maxade på 120-125 vid ett tillfälle). Bytte ut den värdelösa värmeledande dyngan mot vanlig kylpasta senare, och tempen sjönk väl ~20 grader, men kylflänsen var fortfarande underdimensionerad...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

En relevant fråga som ingen verkar tagit upp här, är tempen på vrm-kretsarna? Att tempen på gpu:n blir mycket bättre än referens är givet, men alla erfarenheter av Accelero-kylare jag har hittills är att vrm-kretsarna brukar bli varmare än referens.

Vrm-kylaren ser ju ut att vara lika puny som den som följde med gamla Accelero S1, och när jag körde med den på mitt 4870 för några år sedan kunde vrm-tempen gå upp en bra bit över 100 grader (tror jag maxade på 120-125 vid ett tillfälle). Bytte ut den värdelösa värmeledande dyngan mot vanlig kylpasta senare, och tempen sjönk väl ~20 grader, men kylflänsen var fortfarande underdimensionerad...

Hur mäter du tempen där? Sticka eller prg? Jag märker att temps har sakta gått upp nu varje dag sen jag slängde dit den.. får nog bli vattenkylning för min del.

Permalänk
Medlem

Då har man börjat byta ut kylaren på ena kortet

Gick oväntat smidigt och nu väntar 5 timmar fingerrullande, tur man kör CF så man kan ta ett kort i taget

Är det värt köra med kladdet som sitter på kylaren när man får den eller ska man slänga på lite AS5 el MX-2?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Då har man börjat byta ut kylaren på ena kortet

Gick oväntat smidigt och nu väntar 5 timmar fingerrullande, tur man kör CF så man kan ta ett kort i taget

Är det värt köra med kladdet som sitter på kylaren när man får den eller ska man slänga på lite AS% el MX-2?

Jag körde kladdet vilket funkade bra. Berätta gärna om du kör mx2 då jag har detta liggande samt hur dina temps blev. Tyvärr så ligger kortet så galet tight med det andra så i CF så drar temps iväg nu efter några timmars körande men ändå klart lägre temps än innan och mycket tystare så klart (dock hörs ju andra kortets fläktar).

Permalänk
Medlem

Ska stoppa allt i ett Switch 810 chassi sen när jag sleevat kablar så då kommer varje kort få en fläkt riktad mot sig för att motverka det trånga utrymmet och dess värme.

just nu har jag dock problem med att VR-flänsarna inte riktigt fäster, känns som att tejpen flexar upp dem på någon vänster.
Får se hur det slutar efter 5 timmar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Ska stoppa allt i ett Switch 810 chassi sen när jag sleevat kablar så då kommer varje kort få en fläkt riktad mot sig för att motverka det trånga utrymmet och dess värme.

just nu har jag dock problem med att VR-flänsarna inte riktigt fäster, känns som att tejpen flexar upp dem på någon vänster.
Får se hur det slutar efter 5 timmar

Jo tejpen pajjar en del.. fick ta bort rätt mycket tejp för att lyckas limma dit dem. Ang fläkt så har jag en riktad rakt emot utrymmet mellan korten men det gör ingen skillnad i mitt chassi (Antec p280). Skall jobba lite mer med fläktarna och byta ut några så kanske får ner temps en del iaf. Berätta gärna om du får ner dem och hur du gjorde!

Permalänk
Medlem

Har funderat på denna kylare i några månader nu, men jag känner mig tveksam. Har ett XFX7970DD och jag vet inte om jag vågar mixtra med det - det är ju inte ett billigt kort direkt! Å andra sidan vore det sjukt värt i och med att datorn blir näst intill knäpptyst. Samtidigt så stängs fläktarna på min GPU av när skärmarna stängs av pga inaktivitet och det är väl då ljudnivån spelar roll egentligen, så jag vet inte...

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag lyckades, körde lite tryck på flänsarna medans det torkade och alla verkar sitta just nu.

Lite tight med 2x 7970 och denna kylaren men det gör ändå skillnad, blir nog bättre med luftflödet sen.

Tystnaden är i allafall helt underbar på 100%

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Är så jäkla sugen på dennna nu när jag lyckats få systemet i övrigt nästan totalt tyst. Men det passar alltså inte i ett Define r3? Hur långt blir korten med kylaren monterad? Står ju på Fractals hemsida "Supports graphic card lengths up to circa 290mm" och på artics hemsida att kylaren är 288mm, men jag antar att det blir längre än så monterat.

Permalänk
Skrivet av Nike54:

Är så jäkla sugen på dennna nu när jag lyckats få systemet i övrigt nästan totalt tyst. Men det passar alltså inte i ett Define r3? Hur långt blir korten med kylaren monterad? Står ju på Fractals hemsida "Supports graphic card lengths up to circa 290mm" och på artics hemsida att kylaren är 288mm, men jag antar att det blir längre än så monterat.

Kylaren sticker ut utanför kortet vilket medför att kortet blir "långt som fan". Mitt kort når in i min HDD bay så att jag blev tvungen att flytta en av hårddiskarna. För de flesta så är det nog rekommenderat att ha ett big-tower chassi med mycket utrymme. Inte skulle jag heller rekommendera att skaffa den här kylning endast för att kortet ska vara tyst för det är det redan med refenreskylning och standardklock. Vill man därimot överklocka rejält och ändå ha helt tyst så är kylningen kalas-bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Kylaren sticker ut utanför kortet vilket medför att kortet blir "långt som fan". Mitt kort når in i min HDD bay så att jag blev tvungen att flytta en av hårddiskarna. För de flesta så är det nog rekommenderat att ha ett big-tower chassi med mycket utrymme. Inte skulle jag heller rekommendera att skaffa den här kylning endast för att kortet ska vara tyst för det är det redan med refenreskylning och standardklock. Vill man därimot överklocka rejält och ändå ha helt tyst så är kylningen kalas-bra.

Problemet är ju att om jag klockar kortet och spelar bf3 så är det inte tyst, det låter ju som en smärre tornado när fläkten kör >50% och kortet ligger på typ 86 grader. Det blir även varmt i orginalklock i just bf3. >80 grader

Permalänk
Skrivet av Nike54:

Problemet är ju att om jag klockar kortet och spelar bf3 så är det inte tyst, det låter ju som en smärre tornado när fläkten kör >50% och korten ligger på typ 86 grader. Det blir även varmt i orginalklock i just bf3. >80 grader

Som sagt, överklockar man och vill ha ett extremt tyst kort så är kylningen den bästa du kan hitta (förutom vattenkylning). Då återstår bara problemet med hur mycket utrymme det tar.

Permalänk

Hur passar den på ett 7850? Jag vill ha ett ljudlöst kort som ni kanske förstår

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått tummen ur och kapat i hdd-buren samt limmat dit alla flänsar på kortet. En fråga dock angående isoleringstejpen, exakt var är det tänkt att man ska sätta denna? Jag fattar inte riktigt, manualen är ju inte direkt glasklar.

Sen en annan dum fråga, ska man använda de svarta distanserna mellan backplate och pcb? Jag antar det, men kitguru-sidan jag kollade på nämde att man endast ska använda de vita distanserna på kylarens platta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nike54:

Nu har jag fått tummen ur och kapat i hdd-buren samt limmat dit alla flänsar på kortet. En fråga dock angående isoleringstejpen, exakt var är det tänkt att man ska sätta denna? Jag fattar inte riktigt, manualen är ju inte direkt glasklar.

Sen en annan dum fråga, ska man använda de svarta distanserna mellan backplate och pcb? Jag antar det, men kitguru-sidan jag kollade på nämde att man endast ska använda de vita distanserna på kylarens platta.

Använd även de svarta, ingen aning om vad recensenten på Kitguru svamlar om. Kylaren sitter inte stabilt utan dessa nämligen.

Permalänk
Medlem

Jo jag körde med de svarta distanserna också sen, det märktes ju ganska tydligt när man kollade lite på det sen när man skruvade på kylaren. Är supernöjd med kylaren, knäpptyst och runt 56-58 grader med fläkten på auto i stock (dvs ljudlöst).
Testade även att köra lite Bf3 med 1.2 volt 1200Mhz på gpu 1700Mhz på minne, då körde jag fläkten manuellt på fullt ös 56 grader.

Överlag nästan 30 grader svalare en stock-kylaren för mig, jäkligt tyst men dock varmare i lådan så min cpu är uppe på 70-75 grader ibland när man hårdbelastar grejerna. Har dock fortfarande stängt tak på mitt r3 chassi, kanske borde sätta en utblås-fläkt i ett av hålen i taket kanske.

Permalänk
Medlem

Nu när jag väl är klar med allt och sitter och väntar på att limmet skall torka så jag kan montera själva kylaren ser det ut som om den inte kommer få plats i ett Fractal Design Arc.

Håller fan tummarna att den går in. Irriterande att undre hårddiskburen inte går plocka ut.

Permalänk

Intressant kylning, Accelero har ju förut haft problem med för höga VRM temperaturer, är detta forftarande ett problem?

Någon som har lust att kolla vad VRM temperaturen ligger på kortet under spel?

Man kan se VRM temperaturen med hwinfo: http://www.hwinfo.com/

Permalänk
Avstängd

jag har denna kylaren på mitt AMD radeon HD 6970 men tyckte det var krångligt med den pastan med limmet i så det blev att jag fick använda kyl massa istället på kylflänsarna. Kylaren är kanon bra för övrigt, klockat mitt kort och har temp i idle på 30 grader och load i BF3 på 54-55 och aldrig över det
Lite varningar!! om ni kopplar in fläktarna med adapter som man får med och kopplar in det fel så brinner skiten upp min adapter brann upp och kortslöt uttaget på mitt grafikkort för fläkt uttaget men kortet funkar helt smärtfritt och jag kan nu bara köra på en rpm nivå, jag kan inte ändra hastigheten på fläktarna nu.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Intressant kylning, Accelero har ju förut haft problem med för höga VRM temperaturer, är detta forftarande ett problem?

Någon som har lust att kolla vad VRM temperaturen ligger på kortet under spel?

Man kan se VRM temperaturen med hwinfo: http://www.hwinfo.com/

Jag kollade de lite snabbt när jag körde bf 3 nu och jag låg som max på 75 grader och i genomsnitt på 68-70. vet inte mycket om just VRM temp så kan inte säga om det är bra eller dåligt. nån som vet mer får gärna kommentera.

Visa signatur

Silverstone Kublai KL07 |Asus Prime x370-Pro |R5 1600x @ 4.05Ghz |Noctua NH-D15 |MSI 1080 Ti | G.skill DDR4 3200MHz 2x8GB |Corsair AX 650W |W10 Pro|

Permalänk
Skrivet av aztezs:

Jag kollade de lite snabbt när jag körde bf 3 nu och jag låg som max på 75 grader och i genomsnitt på 68-70. vet inte mycket om just VRM temp så kan inte säga om det är bra eller dåligt. nån som vet mer får gärna kommentera.

Detta är med stock volt samt 1125/1575?
Det är faktist bra tycker jag, förut har ju accelero haf 100c på VRM.

Förmodligen kommer 7950 ligga 10c högre på VRM jämfört med 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Detta är med stock volt samt 1125/1575?
Det är faktist bra tycker jag, förut har ju accelero haf 100c på VRM.

Förmodligen kommer 7950 ligga 10c högre på VRM jämfört med 7970.

Det var med 1125/1550

Visa signatur

Silverstone Kublai KL07 |Asus Prime x370-Pro |R5 1600x @ 4.05Ghz |Noctua NH-D15 |MSI 1080 Ti | G.skill DDR4 3200MHz 2x8GB |Corsair AX 650W |W10 Pro|

Permalänk
Medlem

Funkar det bara på ref kort eller kan man slänga på det på ett asusCUII?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dedu87:

Funkar det bara på ref kort eller kan man slänga på det på ett asusCUII?

japp det kan man men bror på vad för kort det är. Om du har 7950 eller 7970 så ja det går gallant. Själv så ligger jag bara på 45 grader load på BF3 med arctic cooling extreme 7970 kylaren

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

japp det kan man men bror på vad för kort det är. Om du har 7950 eller 7970 så ja det går gallant. Själv så ligger jag bara på 45 grader load på BF3 med arctic cooling extreme 7970 kylaren

Tack för snabbt svar.
Härligt är så trött på den kylaren nu, kyler kast och är inte speciellt tyst heller.
Ska föröka reklamera mitt 7950 först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dedu87:

Tack för snabbt svar.
Härligt är så trött på den kylaren nu, kyler kast och är inte speciellt tyst heller.
Ska föröka reklamera mitt 7950 först.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen fara varför reklamera det? vad är det för fel på det? annars om inget fel byt bara till denna kylaren som jag har

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Ingen fara varför reklamera det? vad är det för fel på det? annars om inget fel byt bara till denna kylaren som jag har

Tycker det blir för varmt. Som i bf3 ligger väl ja runt 80c på ultra trycker jag på den innersta kyl plåten så sänks det nästan med 10c. I idle så låter det lite som att det vobblar/obalans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dedu87:

Tycker det blir för varmt. Som i bf3 ligger väl ja runt 80c på ultra trycker jag på den innersta kyl plåten så sänks det nästan med 10c. I idle så låter det lite som att det vobblar/obalans.

Skickades från m.sweclockers.com

Pröva att dra åt skruvarna som håller kylaren. Hade problem med att mitt kort blev så varmt att datorn kraschade efter någon minuts spelande men efter att jag dragit åt skruvarna så ordnade det sig. Det är många som haft detta problem men Asus vill fortfarande inte erkänna att det kan vara fel på det.

Om du inte vill dra åt skruvarna (och på det sättet kanske häva garantin) så är det nog bäst att lämna in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Pröva att dra åt skruvarna som håller kylaren. Hade problem med att mitt kort blev så varmt att datorn kraschade efter någon minuts spelande men efter att jag dragit åt skruvarna så ordnade det sig. Det är många som haft detta problem men Asus vill fortfarande inte erkänna att det kan vara fel på det.

Om du inte vill dra åt skruvarna (och på det sättet kanske häva garantin) så är det nog bäst att lämna in det.

Har läst det också. Tycker inte man ska behöva meka på nya saker. Ska föröka få ett nytt går inte det eller att det nya skulle vara likadant så köper jag denna kylare istället.

Skickades från m.sweclockers.com