Android-konsolen Ouya drar in storkovan på Kickstarter

Permalänk
Skrivet av sj6:

Kan detta betyda ett lyft för linux som spelplattform? Android är väl baserat på det?

Oavsett, så har jag drömt om ett sådant här projekt sedan säkert 10 år tillbaka

Jag hoppas det. De lär väll använda ett öppet grafiskt gränssnitt som OpenGL vilket borde göra det bra mycket enklare att åtminstone porta över till andra plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Jag hoppas det. De lär väll använda ett öppet grafiskt gränssnitt som OpenGL vilket borde göra det bra mycket enklare att åtminstone porta över till andra plattformar.

Ja, precis det jag menar. Hade varit skönt att slippa betala dyra pengar för windows bara för att kunna använda sin dator fullt ut.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av rmd:

Med den bitska komentaren ser jag gärna dig förklara vad som gjorde Double-Fine bättre. Känner mig lite lurad av att jag köpte allt med hull och hår när jag äntligen såg hur Sony och Microsoft potentiellt får svettas lite över sina trångsynta moves dom gjort hittils.

Double-Fine förklarde bara varför de ville ha Crowd-founding till sitt projekt, och presenterade sitt mål så här:

"Over a six-to-eight month period, a small team under Tim Schafer's supervision will develop Double Fine's next game, a classic point-and-click adventure. Where it goes from there will unfold in real time for all the backers to see ...

"For fans of adventure games, this is a chance to prove that there is still a large demand out there for a unique medium that inspired so many of us."

http://www.kickstarter.com/projects/doublefine/double-fine-ad...

De utlovade inga mirakler, eller ett äventyr som kommer att revolutionera genren eller ens återföra dig till "the good old time" i pojkrummet när du var tonåring. De utlovade inte ens ett bra spel!

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

argh, folk fattar inte open source. Ni tror inte det kommer spel etc. Förfan kolla halvdöda alldrig klara OpenPandora som tog bara 3 år för lång tid att skapa och har producerat vadå 1K av närmare 8 tusen förbokade? Varav 4k av dem bliv förbokade med pengar i förskott för 3 årsen av bla mig.
En uppsjö med egenutvecklade spel av communitiet och extremt mycket portat, allt från emulatorer till spel till program. Med en pytteliten användarbas.

Det är en non proffit community driven produkt som har tatt på tok för lång tid att utveckla.
Vi snackar en minilaptop i storlek av Nintendo DS med spelknappar och fullt qwerty för FYRA TUSEN KRONOR.
Kan den säljas kan den här konsollen sälja som smör med tanke på priset.

Vad gör att vi som har Open Pandora utvecklar för den?

DEN ÄR OPEN SOURCE. Handhållen dator. Nu kommer en konsoll, det blir inte som en telefon utan mer lockar för talangfulla kodare att porta till den då det blir för en TV med riktig handkontroll.

Underskatta inte kodknackare där ute. det första jag skall göra när den här dyker upp är att porta Ångström linux till den och ha dualboot så har jag en HTPC som är rolig att leka med.

Sluta vara så instängda och se utanför eran bubbla, att ni inte förstår hur starkt saker med open source kan slå.

Dem har snart fått ihop 4 miljoner dollar och det ser ni inte som stort intresse för den? Jag menar närmare 60K konsoller skall ut på marknaden efter kickstarter.
Underskatta inte community runt open source, detta kommer inte bli en killer av moderna konsoller, men fan vad det kommer slå på rätt ställe istället

You go gurl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Ja, men man måste ju göra exakt samma sak här, eftersom den hårdvarubaserade uppackaren i tegra3 klarar ännu färre format.

CPU:erna är inte kraftfulla nog i sig, utan den använder en hårdvarucodec. Men den klarar inte de flestsa filer, så man måste konvertera dem.

Därför är den här konsollen inte nödvändigtvis optimal som mediacenter-dator.

Mjo, jag vet inte hur specifik hårdvaru uppackaren är, men även i mjukvara klarar den de flesta 1080p filmer.
Jag har testat ett antal på en släktings Transformer Prime. Filerna låg på ~2GB per film.
I hårdvaru-läge så klarar den 1080p high profile upp till 40MB/s. Jag kan inte sätta ett nummer på mjukvaru-läget, men den ska väl i alla fall klara nästan 5MB/s, vilket borde räcka till de flesta filmer.

Skrivet av Pimpim666:

Jag ser inte charmen med att köpa en konsol vars prestanda ligger under en PS2 och vars toptiteln består av ett mini-game vid namn Angry Birds.

Den kommer säkert vara riktigt bra på spela upp 1080p filmer och köra emulatorer. Men som spelmaskin får nya spel kommer den blekna rätt snabbt med sitt dåliga utbud och enormt dåliga prestanda.

Grejen är ju den att detta har stor chans att lyckas. Om du faktiskt skulle läst på kickstarter så skulle du kanske se att de kan mycket väl locka in ett antal bra utvecklare och genom det få ut ett antal bra spel.

Skrivet av kabex:

Och vips kan utvecklarna fokusera på att skapa nytt gameplay istället för att maxa på grafiken.

Tanken med OUYA är ju att alla spel till den ska vara gratis, inte att det är en smartphone ombyggd till konsol.

Nej... Tänk efter innan du kommenterar, snälla..
OUYA har ett krav på att alla spel till konsollen måste kunna spelas gratis, I NÅGON GRAD. Vilket kan betyda olika typer av DEMOs och F2P modeller, inte bara gratis spel.

Skrivet av Pimpim666:

Ett beg ps2 med en uppsjö av spel är inte speciellt dyr. Kommer nog bli MYCKET snyggare än majoriteten av alla spel till Ouya.

Tegra klarar kanske inte Xbox360 grafik, men den klarar ändå rätt hyfsad grafisk kvalitet. Jag tycker personligen att det ser bättre ut än PS2. Ta en titt på denna exempel bild:

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Dom vill göra en konsol som har samma frihet som en PC. Skillnaden är att hårdvaran kommer vara förutbestämd vilket gör att utvecklare kan optimera mjukvaran för just den specifika hårdvaran som finns på konsolen vilket leder till en mycket bättre optimering (som alla andra konsoler idag). Men till skillnad från Sony och Microsoft vill de hålla plattformen öppen så att alla har möjlighet att utveckla till den (likt PC plattformen).

Nej, att det är open source gör att det skiljer sig ordentligt från Windows.

Skrivet av jsf:

hade föredragit linux med tanke på att steam är på g till linux, men grym produkt om den inte kostar för mycket dvs.

Mjo, samma här. Men tyvärr så är det lite tunnare med Linux support på ARM fronten. Dock ska det la gå att köra in Linux på "burken".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Kan detta betyda ett lyft för linux som spelplattform? Android är väl baserat på det?

Ja Android, bygger på Linux.
Men Android har inte stöd för X Windows System, med andra ord vanliga linux-program kan inte fungera på android. Android kör inte heller den "riktiga" Linux-kerneln, utan Google har delats sig ur officiella kerneln med egna uppdateringar. Eventuellt kommer de emerga ihop men det lär dröja ett bra tag enligt uttalande från Linus Torvalds.

Skrivet av Sears:

Tegra klarar kanske inte Xbox360 grafik, men den klarar ändå rätt hyfsad grafisk kvalitet. Jag tycker personligen att det ser bättre ut än PS2. Ta en titt på denna exempel bild:
http://phandroid.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2011/11/...

Ser imponerande ut. Jag läser dock 11 FPS längst upp i hörnet. Men har förståelse då det också står "Development Build".

Permalänk
Avstängd

Vi får se hur det går:
http://www.itproportal.com/2012/07/13/despite-successful-crow...

Har det inte funnits liknande försök förut?
http://www.linux-magazine.com/Online/News/EVO-Smart-Console-P...

Varför skulle det lyckas bättre denna gång?
Att den skulle komma in och slåss med de tre stora blir inte lätt:
http://itcandor.net/2012/05/14/gaming-console-q112/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Vi får se hur det går:
http://www.itproportal.com/2012/07/13/despite-successful-crow...

Har det inte funnits liknande försök förut?
http://www.linux-magazine.com/Online/News/EVO-Smart-Console-P...

Varför skulle det lyckas bättre denna gång?
Att den skulle komma in och slåss med de tre stora blir inte lätt:
http://itcandor.net/2012/05/14/gaming-console-q112/

Det var inte lätt för Sony innan release av PSX heller, den blev en liten succé men visst bara liten, de tog ju inte över hela skiten ett par år? Microsoft slog sig in trots en svindyr konsol och inte bättre grafik vilket var mycket på tapeten under 128-bitarskriget. Så även om föregående försök misslyckats så kan vi titta på förutsättnigarna:

En stabil plattform i form av Android som bygger på Linux(kärna)
Öppen för alla att utveckla till, går i led med den nya flugan Indie-utveklade spel. Och jag har då hittat mycket intressant som är gratis från både små företag och privatpersoner som är väldigt kreativa.
Priset, idag kan du redan köra hyfsade spel på dualcore-lurar, tekniken har ju gått fram väldigt fort på denna front.
De har redan fått in tillräckligt med pengar för att sjösätta projektet och de kommer antagligen få in en hel del mer.

Nej, jag tror och hoppas att du har fel. Satsar de rätt och framför en vettig marknadsföring så kan detta bli en succé.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag anser att mobila plattformar som iOS, Android och WP har väldigt stor potential som spelplattformar (är redan stort). Själv spelar jag mycket på min iPad/iPhone.

Dock ser jag inte poängen med en ny konsol med samma hårdvara som mobilerna för det. Många har sannolikt redan en smartphone eller tablet som klarar av denna uppgift fint.

Tegra 3 är dessutom redan nu långsammare än flera andra SoC på marknaden och snart kommer nästa generation GPU:er för mobila kretsar som PowerVR Series6 (Rouge). Tekniken här går extremt snabbt framåt.

Permalänk
Avstängd

N-gage var ju också ett seriöst försök:
http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20091105190901_No...

Jag säger inte att det här försöket kommer att misslyckas. Men det är nog inte lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Double-Fine förklarde bara varför de ville ha Crowd-founding till sitt projekt, och presenterade sitt mål så här:

"Over a six-to-eight month period, a small team under Tim Schafer's supervision will develop Double Fine's next game, a classic point-and-click adventure. Where it goes from there will unfold in real time for all the backers to see ...

"For fans of adventure games, this is a chance to prove that there is still a large demand out there for a unique medium that inspired so many of us."

http://www.kickstarter.com/projects/doublefine/double-fine-ad...

De utlovade inga mirakler, eller ett äventyr som kommer att revolutionera genren eller ens återföra dig till "the good old time" i pojkrummet när du var tonåring. De utlovade inte ens ett bra spel!

Mycket bra förklarat och beskrivet. Jag håller med helt och tycker att det är helt rätt väg att gå. Man ska inte komma och bygga förväntningar och antaganden utan säga att "vi kommer göra så gott vi kan". Det blir mycket ärligare och snyggare då.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"