Ifixit plockar isär Google Nexus 7

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Enligt den grafen så borde jag ju få "Full benefit" av 1080p med min tv (46") på mitt avstånd (ca 2m). Sen måste ju en syn spela stor roll också, även om man har tillräckligt bra för att inte behöva glasögon så kan det ju vara nog för att göra skillnad i ett sådanthär läge. Sen har det ju även att göra med hur känslig man är och hur van man är vid högre upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Vinkelupplösningen i våra ögon skiljer sig inte jättemycket från person till person så det blir inga enorma skillnader i avstånd. Då är det betydligt viktigare vad det är för källmaterial. Dålig 1080p kan se helt horribelt ut medan bra 480p ser bra ut med rätt förutsättningar. Ögats pupill har en diameter på mellan 3 och 9 mm beroende på hur ljust det är och vi har en vinkelupplösning på ungefär 1 bågminut. Välj en våglängd och sedan är resten Rayleighs upplösningskriterium.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Android 4.1 Jelly Bean Walkthrough on Google Nexus 7

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iPri7Q...

jävlar vad laggig den var, haha inte direkt förvånad.

dom verkar aldrig få bort android lagget inte ens på S3 med 4 kärnor haha..

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

jävlar vad laggig den var, haha inte direkt förvånad.

dom verkar aldrig få bort android lagget inte ens på S3 med 4 kärnor haha..

Vad är det för lagg du pratar om? Inte direkt rättvist att bedöma det utefter ett videoklipp. Men kan tänka mig att Tegra är boven här. One X har helt klart mer lagg i menyerna jämfört med min One S som kör Snapdragon S4. Så lite synd att de inte slängde in en S4 i Nexus 7, men kan tänka mig att den är ganska mycket dyrare.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Testpilot

Högst upp ser det ut att vara ett tomt fyrkantigt hål men de sägs inget om det, undrar vad som är tänkt att sitta där eller varför det ens finns.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av tonix:

jävlar vad laggig den var, haha inte direkt förvånad.

dom verkar aldrig få bort android lagget inte ens på S3 med 4 kärnor haha..

Du tycker inte du tar i lite nu? Tycker den ser ut att hänga med bra. Kollar man på vart grafiken är i förhållande till fingret så är det rätt tajt vill jag påstå. Tycker det verkar vara otroligt mycket för pengarna i den plattan. Kanske har jag fel, visa mig då en annan surfplatta i den prisklassen som har snabbare grafik.

Att android 4.0 laggar lite är det ingen som säger emot någon om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

jävlar vad laggig den var, haha inte direkt förvånad.

dom verkar aldrig få bort android lagget inte ens på S3 med 4 kärnor haha..

Det har inte med cpu eller grafik att göra.
Det har att göra med vilka fps os ligger på.
Google har valt att dra ner på cpu och grafik genom att sänka fps och då uppfattas det som laggit.
Detta skall dom ha ändrat uppfattning om i jellybean som skall snurra i 60fps hela tiden samt att cpu klockas upp så snart du rör vid skärmen emot när det krävs som det är nu.

Läs på lite innan du anklagar något för att vara laggigt och segt.

OnT: trevligt att dom gör det så lätt att laga saker hemma om man skulle behöva det, till skillnad mot en viss frukt som bara gör det besvärligt även om det inte är omöjligt (dock nära på)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av hunden:

Högst upp ser det ut att vara ett tomt fyrkantigt hål men de sägs inget om det, undrar vad som är tänkt att sitta där eller varför det ens finns.

Skulle tro att det är fästen för en bakre kamera. Nexus 7 hade kanske en någon gång i utvecklingen, eller så planeras det fler modeller.
Alternativt så används samma moderkort & chassi även till andra plattor

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RainesX:

Det har inte med cpu eller grafik att göra.
Det har att göra med vilka fps os ligger på.
Google har valt att dra ner på cpu och grafik genom att sänka fps och då uppfattas det som laggit.
Detta skall dom ha ändrat uppfattning om i jellybean som skall snurra i 60fps hela tiden samt att cpu klockas upp så snart du rör vid skärmen emot när det krävs som det är nu.

Läs på lite innan du anklagar något för att vara laggigt och segt.

OnT: trevligt att dom gör det så lätt att laga saker hemma om man skulle behöva det, till skillnad mot en viss frukt som bara gör det besvärligt även om det inte är omöjligt (dock nära på)

Det är inte hela sanningen eftersom Android och Ios jobbar väldigt olika med GUI i grunden. Ios är gjort så att input har hög prioritet och därför alltid utförs direkt och andra processer får vänta på CPU tid. Fördelen med det är mer flyt i gränsnittet när man pillar med det. Android har däremot samma prioritet på gränsnittet som mycket annat så är processorn fullt belastad får saker ibland vänta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mortensen:

Skulle tro att det är fästen för en bakre kamera. Nexus 7 hade kanske en någon gång i utvecklingen, eller så planeras det fler modeller.
Alternativt så används samma moderkort & chassi även till andra plattor

Kan ju helt klart stämma men det verkar rätt stort för en kameramodul, ser lite skumt ut iallafall

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

När släpps den i Sverige vill ha den, första surfplattan ja känner att ja vill ha

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Nån millimeter extra ev. för att de ej limmat och lött fast saker och ting? Spekulation kanske men en del av spekulationerna till varför Apple limmat fast skärm och batteri var för att på något vis spara plats. Man kan iaf återvinna den här då, även om det kanske inte gör nåt annat så är det för mig helt värt det. Skulle inte köpa en platta som ej går att återvinna om det finns alternativ. För 199GBP för 16GB-varianten så tycker jag denna verkar riktigt schysst : ) Lite filmer, musik, prova läsa på, men mest olika applikationer för GPSen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Först och främst måste vi fastslå materialet man använder för att jämföra. Ett bra riktmärke är att ta en blu-ray film med god kvalité (på skiva) och kör den i 1080p och sen 720p genom samma utrustning. Se sedan hur nära du måste gå för att se skillnad på filmen.

Här är en intressant graf från http://carltonbale.com/1080p-does-matter/

http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.png

Nu har jag en 60" och sitter ca 4 m ifrån skärmen och det borde betyda att 480p är för lite men 720p skulle vara gott nog.

Sen är det såklart något annat när man sitter 1 meter ifrån men då får man också tänka på att det inte är 60" längre utan 8".

Sitter ca 2 m ifrån min 59" och finner 720p grymt men första filmen jag såg var Avatar så det är en annan sak:P

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO