Permalänk
Medlem

SSD hållare i Aluminium

Hej, tjenare och senna!

Jo jag var trött på att inte ha min Intel 520 lite mer synlig och jag hittade inget direkt snyggt sätt att fästa den på, så jag satte mig med min far som är oerhört duktig på CAD och cnc maskiner så vi satte oss och diskuterade en dag jag var i hans mekaniska verkstad och jobbade, så vi diskuterade fram en design på en SSD hållare som också täckte Kablarna som kom ut från nätagget och efter att ha pumpat igång Solid Works så gick det riktigt bra!

Här kommer bilderna

Denna SSD hållare kommer nu sitta i sitt tredje chassi som är ett Corsair Vengeance C70

SSD hållare i Aluminium

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt, hur planerar du att fästa den? Dubbelhäftande tejp?

Sen undrar jag vad kostnaden är för denna fina prylen? Om man t ex skulle vilja beställa en/två sådna själv som privatperson

Permalänk
Medlem

Fan va nice Axelind!!! Grymt!

Permalänk
Medlem

Antar att du bor i Surte?

Kul att se att de bor flera SweClockers i närheten.

Ska bli kul att se hur bygget blir.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst, fick mig att börja fundera lite, ska nog ta och skissa lite själv idag på egna ssd hållare :), tack för inspirationen, funderar på att kombinera Alu/Plexi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Haha, "aset väger 7 ton" xD Riktigt snyggt blev det också, 5p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Grymt snyggt, hur planerar du att fästa den? Dubbelhäftande tejp?

Sen undrar jag vad kostnaden är för denna fina prylen? Om man t ex skulle vilja beställa en/två sådna själv som privatperson

Haha dubbelsidig tejp?? Skruv och mutter från under sidan av chassit XD

Njaa ja kanske att han kan börja sälja sådana typ för nån tusenlapp eller 2

Ska diskutera med honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skeppner:

Fan va nice Axelind!!! Grymt!

Hahaha ja jo det blev la änna bra!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Antar att du bor i Surte?

Kul att se att de bor flera SweClockers i närheten.

Ska bli kul att se hur bygget blir.

Nepp, bor i partille men han jobbar i surte

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Riktigt schysst, fick mig att börja fundera lite, ska nog ta och skissa lite själv idag på egna ssd hållare :), tack för inspirationen, funderar på att kombinera Alu/Plexi

Skickades från m.sweclockers.com

Varsegod Ja det kan nog bli snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Haha dubbelsidig tejp?? Skruv och mutter från under sidan av chassit XD

Njaa ja kanske att han kan börja sälja sådana typ för nån tusenlapp eller 2

Ska diskutera med honom.

Dumt tänkt av mig, såg ju hur du hade "testmonterat" de förrut ^^

Aj för tusenlappen, kanske inte till en simpel dator man har hemma då som man inte visar upp för någon ^^

Som sagt, grymt snygga! Skulle vara fint om produktionkostnaden gick ner bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Dumt tänkt av mig, såg ju hur du hade "testmonterat" de förrut ^^

Aj för tusenlappen, kanske inte till en simpel dator man har hemma då som man inte visar upp för någon ^^

Som sagt, grymt snygga! Skulle vara fint om produktionkostnaden gick ner bara

Ett jävla jobb var det så en tusing får man nog betzalen Ja tackar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Dumt tänkt av mig, såg ju hur du hade "testmonterat" de förrut ^^

Aj för tusenlappen, kanske inte till en simpel dator man har hemma då som man inte visar upp för någon ^^

Som sagt, grymt snygga! Skulle vara fint om produktionkostnaden gick ner bara

Han tar ju 900 spänn i timmen så tusen är ganska lite... Eftersom att han inte sysslar med serieproduktion Men om han skulle serietillverka såna så skulle dom gå för drygt 500-600 spänn .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Han tar ju 900 spänn i timmen så tusen är ganska lite... Eftersom att han inte sysslar med serieproduktion Men om han skulle serietillverka såna så skulle dom gå för drygt 500-600 spänn .

Jo jag förstår ju priset, men det är ju synd för att personligen vill jag inte lägga sådna stora pengar på saker som endast ser fina ut.

Får väl se om man kan fixa något liknande själv genom kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jo jag förstår ju priset, men det är ju synd för att personligen vill jag inte lägga sådna stora pengar på saker som endast ser fina ut.

Får väl se om man kan fixa något liknande själv genom kontakter

Som sagt, den är fin ja, men man måste tänka på arbetet som är nedlagt på den, den är precisionsfräst i en Chiron FZ15s och det är inte många som har en sådan, han köpte den i england nämligen. Men det klart du tänker väl annorlunda, aja tack för rösten i allafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Som sagt, den är fin ja, men man måste tänka på arbetet som är nedlagt på den, den är precisionsfräst i en Chiron FZ15s och det är inte många som har en sådan, han köpte den i england nämligen. Men det klart du tänker väl annorlunda, aja tack för rösten i allafall!

Rösten är alltid välkommen på sådna här specialsaker!

Kommer det bli några mer projekt i framtiden till datorn? Vad är den största storleken på blocken den kan ta? (Tänkte om den kan typ fräsa ut chassi delar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Rösten är alltid välkommen på sådna här specialsaker!

Kommer det bli några mer projekt i framtiden till datorn? Vad är den största storleken på blocken den kan ta? (Tänkte om den kan typ fräsa ut chassi delar)

Du, maskinen väger 7 ton, är fem axlig har rörligt bord, så jo den kan nog ta liiiite större saker Så ja det kan den nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Du, maskinen väger 7 ton, är fem axlig har rörligt bord, så jo den kan nog ta liiiite större saker Så ja det kan den nog.

Stor är den, men vad innebär det att den är fem axlig? Är det Norr, söder, öst, väst och ner som räknas som de axlarna? Eller kan den fräsa från sidan också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Stor är den, men vad innebär det att den är fem axlig? Är det Norr, söder, öst, väst och ner som räknas som de axlarna? Eller kan den fräsa från sidan också?

Du har ju dels x och y axel och sedan z tror jag. Så är det på en vanlig fräs, men här kanske man även kan flytta föremålet man fräser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du har ju dels x och y axel och sedan z tror jag. Så är det på en vanlig fräs, men här kanske man även kan flytta föremålet man fräser?

Du är ju lite för smart för min del! (Skyller på att man jobbat 12 timmar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du har ju dels x och y axel och sedan z tror jag. Så är det på en vanlig fräs, men här kanske man även kan flytta föremålet man fräser?

Ja nåt åt det hållet och man kan arbeta mycket snabbare i den med, är inte lika duktig på den biten som min pappa är...

Och det finns alltså 2 extra axlar än dom 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du har ju dels x och y axel och sedan z tror jag. Så är det på en vanlig fräs, men här kanske man även kan flytta föremålet man fräser?

I denna maskinen så är Z uppåt när han arbetar, Y snett neråt och X horisontalt. Kan ladda upp en bild på styrsystemet om ni vill

X,Z,Y,C,A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Ja nåt åt det hållet och man kan arbeta mycket snabbare i den med, är inte lika duktig på den biten som min pappa är...

Och det finns alltså 2 extra axlar än dom 3

Citat:

Där ska den alltså sitta när den tillverkas om ni nu inte redan har förstått det... Bordet är vrid och tiltbart vilket underlättar tillverkningen avsevärt!

Kan det inte vara det som är de 2 sista axlarna?

Det tråkiga med sådana här moddar är att man aldrig kan göra liknande grejer om man inte har kontakter eller kan och är villig att ösa pengar på projektet.
Jämfört med när folk lägger upp trächassin och sånt så är de saker som de flesta skulle kunna göra med begränsat med verktyg om man har tillräckligt med tid och tålamod. Inte lika mycket 'materialsport' så att säga.
Men snyggt blev det ju. Det ända som är lite synd är att D:et i SSD blev täckt av kanten bakom.
Kan vara kul att se någon lite mer översiktlig bild hur det sitter i datorn sen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kan det inte vara det som är de 2 sista axlarna?

Det tråkiga med sådana här moddar är att man aldrig kan göra liknande grejer om man inte har kontakter eller kan och är villig att ösa pengar på projektet.
Jämfört med när folk lägger upp trächassin och sånt så är de saker som de flesta skulle kunna göra med begränsat med verktyg om man har tillräckligt med tid och tålamod. Inte lika mycket 'materialsport' så att säga.
Men snyggt blev det ju. Det ända som är lite synd är att D:et i SSD blev täckt av kanten bakom.
Kan vara kul att se någon lite mer översiktlig bild hur det sitter i datorn sen också.

Dom sista axlarna är A och C.

Och d:et är fräste vi inte hela vägen igenom på ett ställe eftersom om vi hade gjort så att vi fräste rakt igenom så hade det blivit ett stort hål inuti D:et... Ganska smart tyckte jag .. att vi inte fräste rakt igenom alltså.

Nej men man kan ju inte alltid anpassa sig efter alla andra? Om man har resurserna till att göra nåt sånt här så ska man väl utnyttja dom resurserna och göra det? Tack för att du tyckte om det dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Dom sista axlarna är A och C.

Jaha. Men tänkte om X och Y är att fräsen rör sig i bredd och längd och Z är att den rör sig i djupled. Vad då de två sista axlarna är i praktiken så att säga. Bokstäverna säger kanske inte så mycket för de som inte jobbar med CNC.

Skrivet av Axelind:

Och d:et är fräste vi inte hela vägen igenom på ett ställe eftersom om vi hade gjort så att vi fräste rakt igenom så hade det blivit ett stort hål inuti D:et... Ganska smart tyckte jag .. att vi inte fräste rakt igenom alltså.

Nej men man kan ju inte alltid anpassa sig efter alla andra? Om man har resurserna till att göra nåt sånt här så ska man väl utnyttja dom resurserna och göra det? Tack för att du tyckte om det dock

Det har du rätt i. Kan inte bara sväva i luften nej. Det är väl i så fall om man skulle klistra plexi bakom. (Om man inte ska gå så långt att man fräser ut plexi bokstäver som passar i spåren). Annars blir din lösning klart snyggare än att D:et bara är ett stort hål. Kan tänka mig att om man skulle börja med sånt här och om programmet inte är tillräckligt intelligent för att varna för om man verkligen vill göra sånt, att det i början kan bli lite missar innan man lärt sig att tänka på allt.

Det sista var mest en reflektion, som kanske var onödig att dra Out Loud så att säga (hade inte behövt skriva det bara för att jag tänkte på det). Men det är klart du får utnyttja de resurserna du har tillgång till ! Bara kör på om du har fler idéer på snygga custom grejer!
Ber om ursäkt om jag framstod som onödigt negativ. Ha en skön sommar.

Permalänk
Medlem

Somliga har för roliga leksaker på jobbet...avundsjuk!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Somliga har för roliga leksaker på jobbet...avundsjuk!

Haha ja, han har fullt med såna där "små" leksaker vettu Ett paradis

Permalänk
Medlem

x=höger/vänster
y=framåt/bakåt
y=upp/ner

a/c=tilta höger/vänster och framåt/bakåt(vet inte vilken som är vilken)

Snyggt gjort men jag personligen hade gjort hålet runt ssd:n mycket tightare.

Permalänk
Medlem

Serieproduktion nästa?

Hade lätt köpt ett gäng om ni kunde typ bygga enklare modulära SSDhållare som går att stapla på varandra. Med väl tilltagna mellanrum så luften kan passera. Då kan man rycka ur dessa onödiga 3.5" burar och stapla SSDs i en snygg metallhistoria istället

Permalänk
Medlem

Var ränderna med mening, på den plana sidan?

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |