Permalänk
Medlem

Antec DF-85 Crossfire med vattenkylning

Efter många om och men fick jag slutligen idén att bygga en vattenkyld rigg till verklighet, här är förloppet av hela projektet som skedde i två (och ett halvt) steg över tre månader.
Ett rätt ovanligt chassi om jag får säga det själv, men jag vart så lack på alla glassare och stekare som bara körde svart-rött i sina obsidianchassin med röda dominator och intelplattformar (hej x-force! ) så jag villa köra mitt egna race istället!

Bilderna är tagna av min 14mp lidlkamera från olympus och min htc desire S
Don't hate!
UPDATE första juni 2012: har piffat upp mobo och processor inför Dibalo 3. Har även införskaffat mig en vettigare kamera men eftersom jag int är nån fotograf så är väl int bilderna _så_ mycket bättre!
Hårdvara:

Antec Darklfeet 85 (DF-85)
Phenom II 965 Black edition och 2700k Sandy Bridge
Gigabyte 990FX , 890GX och Z68
8gb Dominator
6950 från club 3d
2 stycken 6970 från Asus
800watt nätaggregat från Corsair
Hårddiskar från Western digital
Intel x25 G2 80gb SSD
massor med olika antecfläktar!

Kylning:
Från EKWB:
Supreme HF
Gigabyte amd-chipset blocks
6950/70 fullcover
Crossfirebro (parallel)
420mm Radiator
DCP 4.0 pump (800l/min)
160ml reservoar
19/13mm nipplar
Masterkleer slang 19/13mm
Phobya fläktgaller

Antec DF-85 Crossfire med vattenkylning

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd

härligt galleri, synd med vattenläckan, och tack för ett ditt gamla 6950, du ska få pengar snart

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

fan vad tråkigt med vattenläckan, men får jag frågar dig hur i hlea friden du lyckades med det :O, finns ju ingen chans att en slang åker ur en compressionniple :O!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

finns ju ingen chans att en slang åker ur en compressionniple :O!

jag tror att jag glömde dra åt en av dem, alternativt att jag hade slangen i lite snett så det int vart samma tryck på hela vägen runtom. Shit sucks man, det blir väl att skaffa sig 2 7970or nu istället då ^^

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

jag tror att jag glömde dra åt en av dem, alternativt att jag hade slangen i lite snett så det inte vart samma tryck på hela vägen runtom. Shit sucks man, det blir väl att skaffa sig 2 7970or nu istället då ^^

hmm konstigt fan :O, lider med dig
Haha det kan man också göra !
Täcker garanti kortet eller nån försäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

härligt galleri, synd med vattenläckan, och tack för ett ditt gamla 6950, du ska få pengar snart

yes! kan köpa en halvliter brännvin till då

Skrivet av KsKz_91:

Täcker garanti kortet eller nån försäkring?

jo jag har hemförsäkring och det ska täcka datorn med, dock vet jag int om det faktiskt täcker när det är jag som ligger bakom felet

jag fick höra att de redan har slutat tillverka 6970or så det kan bli svårt att få tag på ett nytt o:

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Sjukt surt med vattenläckor. Du hade tur i oturen att iallafall ett grafikkort klarade sig.

Jag vill inte strö salt i såret men läcktestade du i 12h+ innan du startade burken?

Permalänk
Medlem

Surt med läckan :/
När jag byggde mitt med vatten så tror jag att jag kollade slangarna 17gånger innan jag hällde i vatten till slut, haha
Tror det även tog mig 5timmar att sätta dit slangarna då det var första gången och jag ville verkligen inte att det skulle börja läcka..

Dock upptäckte jag ett problem efter att jag fyllt på och det är att det kommer bli stora problem för mig att tömma sen och inte hälla ut allt på komponenterna, hehe.

Vart snyggt annars

Permalänk

Lägg till det i misstagstråden, fick mig ett gott skratt även fast när sånt händer känns det förjävligt, ibland är vattenkylning jobbigt!

Visa signatur
Permalänk

Jag kom på en sak. Ditt gamla 6950 var instabilt om det var upplåst? Varför inte spara 2000 (som skulle kunna läggas på moderkort och nätagg), och köpa 2st 6950 till i stället för 6970 och köra trifire?

Permalänk

Imponerad av dina kunskaper - mindre imponerad av ditt språkbruk. Mig gör det inget eftersom jag är 72 och har sett det mesta.Mitt 11-åriga barnbarn som är en riktig datorfantast borde besparas en del av dina kraft(?)uttryck.
Vattenläckan skrämmer mig. När börjar min Antek Kühler gå samma väg ?
Ha det bra
Stenekson

Visa signatur

stene

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenekson:

Imponerad av dina kunskaper - mindre imponerad av ditt språkbruk. Mig gör det inget eftersom jag är 72 och har sett det mesta.Mitt 11-åriga barnbarn som är en riktig datorfantast borde besparas en del av dina kraft(?)uttryck.
Vattenläckan skrämmer mig. När börjar min Antek Kühler gå samma väg ?
Ha det bra
Stenekson

Han bor på Åland. Åland tillhör Finland. Han är finsk. Han har en ursäkt att svära.

Du behöver inte alls oroa dig över din Kühler. Antec slarvar inte och har läckage testat den. Om två slangar lossnar är det ett täcken på att man har varit slarvig.

Permalänk
Medlem

Är du verkligen säker på att något är trasigt!?
Haft hur många vattenläckage som helst och aldrig varit något som blivit helförstört.

*Ta ut alla komponenterna, moderkort, grafikkort etc. skruva av alla vattenblock, ta även bort kylpastan.
*Kolla alla kondningar, de ska inte bulla utåt, samt om det luktar bränt.
*Diska korten med endast lite YES (observera måste vara yes, vet inte varför men endast den som brukar fungera)
*Torka sedan av korten med en fuktig trasa och se till att komma åt överallt, var nogrann.
*Ugnstorka korten i ugnen på 50 grader i ca: 4h.
*Se över korten ifall du ser några vita bubblor eller spår av vitt typ pulver (kondens)
*Hittar du kondens upprepa hela proceduren, hittar du inte är det bara skruva i korten igen, men låt gärna stå över natten först.
*Provkör!!!!

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem

Jag har också haft läckage, med enbart batterivatten, och mina komponenter har alltid klarat sig. Baka moderkortet kanske?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av eproz:

Är du verkligen säker på att något är trasigt!?
Haft hur många vattenläckage som helst och aldrig varit något som blivit helförstört.

*Ta ut alla komponenterna, moderkort, grafikkort etc. skruva av alla vattenblock, ta även bort kylpastan.
*Kolla alla kondningar, de ska inte bulla utåt, samt om det luktar bränt.
*Diska korten med endast lite YES (observera måste vara yes, vet inte varför men endast den som brukar fungera)
*Torka sedan av korten med en fuktig trasa och se till att komma åt överallt, var nogrann.
*Ugnstorka korten i ugnen på 50 grader i ca: 4h.
*Se över korten ifall du ser några vita bubblor eller spår av vitt typ pulver (kondens)
*Hittar du kondens upprepa hela proceduren, hittar du inte är det bara skruva i korten igen, men låt gärna stå över natten först.
*Provkör!!!!

hmm, jag kanske skulle ta och göra det med grafikkortet kanske, tack för tipset!

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Entusiast

Jag ger bara femmor om det är något superspeciellt, vilket en vattenkyld dator inte är. Även fast den lätt är värd en stark 4a.

Men det var så jäkla roligt att läsa ditt galleri med kröningar och allt Du får femma och stjärna i taket för du är grym på att göra galleri!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jaa, jag läser den texten

Permalänk
Medlem

omg! såg ut som processorn hade möglat på 4e bilden!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

5p för att det var roligare att läsa texten än att titta på bilderna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

5p för att det var roligare att läsa texten än att titta på bilderna!

Det var kul att skriva också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q