Toshiba minskar produktionen av flashminnen för att dämpa prisfall

Permalänk
Entusiast
Skrivet av luddev:

Jaha så vi ska tro på att ett företag som Toshiba har felbedömt marknaden så grovt när det gäller tillverkning att dom måste sänka produktionen med 30%, 30% är en fet kaka. Huvuden skulle rulla min vän.

Det beror på. En stor del av Toshibas försäljning går till Apple och Apple är lite ökända för att vara luriga att sälja till. Det är en stor köpare men de hoppar hej vilt mellan olika tillverkare. Det kan sitta NAND från både Toshiba och Samsung i Macbook Air till exempel. Det är mycket möjligt att Apple helt plötsligt valde att köpa en större omgång minnen från Samsung eller en annan tillverkare för de råkade få ett bättre pris, då står Toshiba där med tillfällig överproduktion.

Det är bara en av möjliga anledningar och exakt vad som händer kommer vi inte få veta eftersom upphandlingar mellan företag inte är offentliga handlingar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja, ditt inlägg stämmer inte.

Du verkar tro att det finns någon sorts konspiration här men du vet inte vad och det beror på att det inte finns någon.

Toshiba producerar tydligen fler minneskretsar än Toshiba kan sälja, därför drar de ner på produktionen tills det finns ett större behov. Vad är det som är konstigt?

Toshiba säljer inget direkt till oss, de säljer bara direkt till olika tillverkare, bland annat verkar Apple vara en stor kund. Vill ingen av deras köpare köpa av dem så har de ingen marknad. Varför ska de producera saker som de inte kan sälja? Sen om det är ett generellt överskott på hela marknaden eller om det bara är Toshiba som råkar ha för hög produktion för tillfället framgår inte.

Alltså, det här är på inget sätt nytt eller unikt utan snarare standard. Till exempel drar vissa industrier ner på produktionen över sommaren för att efterfrågan minskar.

Eftersom det är sommar så kan vi ju ta glass som exempel. Tror du alla glasstillverkare producerar lika mycket året om? Nej, de producerar mer nu över sommaren för att efterfrågan är hög och drar sedan ner på produktionen framåt hösten och över vintern eftersom de inte kan få sålt lika mycket glass då.

Jag skulle uppskatta om du inte insinuerade att jag var nån slags konspirations letare. Om du läst mitt inlägg ordentligt så uppfattade du kanske att jag ställde mig frågande till artikeln, artikeln riktade sig högst tydligt till samröret mellan SSD och nand-minnen. Jag sa att Toshiba inte säljer direkt till oss, om du läst hade du sett det.

Sen kan du gärna droppa dina anklagande och nedlåtande antydningar. Mitt inlägg var skrivet så att jag skulle uppskatta mer information, inte för att du skulle leka professor och försöka sätta dig över mig.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Avstängd

SSD är ju fortfarande mycket dyrare än HDD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av luddev:

Jag skulle uppskatta om du inte insinuerade att jag var nån slags konspirations letare. Om du läst mitt inlägg ordentligt så uppfattade du kanske att jag ställde mig frågande till artikeln, artikeln riktade sig högst tydligt till samröret mellan SSD och nand-minnen. Jag sa att Toshiba inte säljer direkt till oss, om du läst hade du sett det.

Sen kan du gärna droppa dina anklagande och nedlåtande antydningar. Mitt inlägg var skrivet så att jag skulle uppskatta mer information, inte för att du skulle leka professor och försöka sätta dig över mig.

Jag har länkat till hela pressreleasen tidigare i tråden om du vill veta mer.

"Dom behöver juh bara sälja till dessa företag inte direkt till oss." Det antyder ju att de skulle sälja till oss.

Det är inte så lätt att bara sälja till andra företag. De andra företagen måste vara intresserade av att köpa också. Visst finns det många som tillverkar SSD men det finns även många som tillverkar NAND flash, jag kan nämna fyra på rak arm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har länkat till hela pressreleasen tidigare i tråden om du vill veta mer.

"Dom behöver juh bara sälja till dessa företag inte direkt till oss." Det antyder ju att de skulle sälja till oss.

Det är inte så lätt att bara sälja till andra företag. De andra företagen måste vara intresserade av att köpa också. Visst finns det många som tillverkar SSD men det finns även många som tillverkar NAND flash, jag kan nämna fyra på rak arm.

"Dom behöver juh bara sälja till dessa företag inte direkt till oss." ? nä det antyder väl ändå att dom säljer till företagen inte direkt till oss, precis som det står. Vad den raden säger, för att tydliggöra, är att Toshiba behöver bara sälja till SSD tillverkarna som köper nand-minnen för att göra SSD'er, dom säljer inte nand-minnen direkt till SSD konsumenten (t.ex. du och jag.).

nya SSD producenter har juh ökat lavinartat, oavsett om vi vet om konsumptionen av SSD'er har ökat eller ej. om några företag har fulla lager borde det juh vara SSD tillverkarna tänkte jag. Toshiba borde juh alltså fått sina produkter sålda? men huruvida SSD tillverkarna ökat sin försäljning är en lika intressant fråga tycker jag.

Nåja tack för länken, såg inte den. Mina inlägg var juh skrivna utan den vetskapen och grundades på sweclockers artikeln, vilken jag tolkade som att det hela handlade främst om sambandet ssd och flashminnen.

Men nu vet jag bättre tack.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Fler aktörer på SSD marknaden leder till konkurrens och priserna pressas, vilket torde leda till ökad försäljning (notera jag säger inget om vinst) för SSD producenterna. Vilket torde leda till ökat behov av nand-minnen från i vissa fall Toshiba, vilket i sin tur leder till ökad försäljning för Toshiba, som vidare borde uppmuntra ökad produktion av nand-minnen.

Gillar din konspirationsteori, men du missar en viktig sak:
SSDer är inte enda användaren av dessa kretsar.

Du har mobiltelefoner, MP3-spelare (vilket blir ovanligare då fler och fler börjar använda sin telefon istället), inbyggda system (säg, din BD-spelare, DVD-spelare, TV, klockradio), USB-minnen och så vidare.
Vad händer när till exempel ekonomin går ner lite? Jo, en av de första sakerna är att man drar ner på reklambudgetar och försöker streamlinea dem. Det är nog därför jag inte får in samma drös med reklam-USB-minnen längre.
...och med tanke på hur mycket färre sådana jag får undrar jag om bara frånvaron av dem i min post-låda är anledning nog för Toshiba att dra ner på sin tillverkning...:-P

Permalänk
Entusiast
Skrivet av luddev:

"Dom behöver juh bara sälja till dessa företag inte direkt till oss." ? nä det antyder väl ändå att dom säljer till företagen inte direkt till oss, precis som det står. Vad den raden säger, för att tydliggöra, är att Toshiba behöver bara sälja till SSD tillverkarna som köper nand-minnen för att göra SSD'er, dom säljer inte nand-minnen direkt till SSD konsumenten (t.ex. du och jag.).

nya SSD producenter har juh ökat lavinartat, oavsett om vi vet om konsumptionen av SSD'er har ökat eller ej. om några företag har fulla lager borde det juh vara SSD tillverkarna tänkte jag. Toshiba borde juh alltså fått sina produkter sålda? men huruvida SSD tillverkarna ökat sin försäljning är en lika intressant fråga tycker jag.

Nåja tack för länken, såg inte den. Mina inlägg var juh skrivna utan den vetskapen och grundades på sweclockers artikeln, vilken jag tolkade som att det hela handlade främst om sambandet ssd och flashminnen.

Men nu vet jag bättre tack.

Bara för att det dyker upp massa nya producenter så betyder inte det att det säljs fler enheter i samma utsträckning och det är det senare som är relevant. Om ett företag säljer tusen enheter eller tusen företag säljer en enhet var så blir det fortfarande samma antal enheter. Jag har dessutom en känsla av att många av de mindre tillverkarna av SSD köper in färdiga enheter från ett företag i Kina och sedan sätter egna klisterlappar på dem. Det är vanligt förekommande i elektronikbranchen. Det är så mycket billigare för säljarna då de kan köpa in en färdig produkt istället för att utveckla en egen.

Sen är Toshiba fortfarande inte ensamma på marknaden för NAND. Det kan hända att några stora viktiga kunder har köpt av någon annan i samma veva som den totala globala efterfrågan minskade mer än väntat. Vi vet inte exakta orsaker för att större delen av det är hemligt. Löp lite aktier i Toshiba så får du kanske gå på bolagsstämma och be om mer information men det är inte troligt. Sommaren när alla har semester är ju inte direkt högsäsong för elektronikbranchen heller. Det är efter sommaren och innan jul som det drar igång mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skatterna är ofta en procentsats av grundprist så då ökar även de även om man inte aktivt höjt skatten. Så kom inte och skyll på statens girighet här. Ska du gnälla på någon så får du gnälla på OPEC och USA.

Däremot så var det så att ett tag kostade bensinen över 10kr per liter (kommer inte ihåg hur långt över, om det var runt 12 kanske?).
Sen gick priset NER under 10 kr litern. Allt var frid och fröjd. Men åh nä, nu var ju bensinnen FÖR BILLIG !!!
Nu måste vi höja skatterna för att kompensera så att bensinen kostar tillräckligt mycket. Skatterna höjdes och priset blev lite högre och det var inte så mycket mer med det. Men sen när oljepriset höjdes så blir skatten som en hävstång som höjer priset ännu mer. För det var ju inte så att skatterna sänktes sen när oljepriserna gick upp.

Minns inte exakt hur länge sen det var. Men 4-5 år sen kanske?
Händelsen är inte äldre än dagens spelkonsoler.

När vi ändå pratar om bensin och olja och dyl...

Skrivet av phroggyy:

Vet inte om du kanske riktigt förstår hur olika situationen är med bensin och lagring. Bensinpriserna stiger pga att råolja är en begränsad resurs som inte går att tillverka, samt att oljan endast finns på ett begränsat antal geografiska platser, vilket alltså innebär att utvinning av olja endast kan ske på vissa ställen i världen.

Det går att odla olja. Eller odla växter som det går att utvinna vegetabilisk olja ifrån. Det går att göra drivmedel på vegetabilisk olja. Exempelvis kan en dieselbil köra på biodiesel.

Den mänskliga populationen ökar utan att jorden och tillgångarna på naturresurser ökar.
Människan är ett djur som har stor inverkan på jorden (mer än något annat djur).
Speciellt då allt fler ska ha mer och mer saker de inte behöver.
Troligtvis är människan dömd till att utrota sig själv.
Men nu är det sommar och sol.
Så gå ut och köp en glass och njut av stunden, medan vi har den kvar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GuessWho:

Däremot så var det så att ett tag kostade bensinen över 10kr per liter (kommer inte ihåg hur långt över, om det var runt 12 kanske?).
Sen gick priset NER under 10 kr litern. Allt var frid och fröjd. Men åh nä, nu var ju bensinnen FÖR BILLIG !!!
Nu måste vi höja skatterna för att kompensera så att bensinen kostar tillräckligt mycket. Skatterna höjdes och priset blev lite högre och det var inte så mycket mer med det. Men sen när oljepriset höjdes så blir skatten som en hävstång som höjer priset ännu mer. För det var ju inte så att skatterna sänktes sen när oljepriserna gick upp.

Minns inte exakt hur länge sen det var. Men 4-5 år sen kanske?
Händelsen är inte äldre än dagens spelkonsoler.

När vi ändå pratar om bensin och olja och dyl...

Det går att odla olja. Eller odla växter som det går att utvinna vegetabilisk olja ifrån. Det går att göra drivmedel på vegetabilisk olja. Exempelvis kan en dieselbil köra på biodiesel.

Den mänskliga populationen ökar utan att jorden och tillgångarna på naturresurser ökar.
Människan är ett djur som har stor inverkan på jorden (mer än något annat djur).
Speciellt då allt fler ska ha mer och mer saker de inte behöver.
Troligtvis är människan dömd till att utrota sig själv.
Men nu är det sommar och sol.
Så gå ut och köp en glass och njut av stunden, medan vi har den kvar.

Det har inte införts några nya skatter på bensin sen 1995 när koldioxidskatten infördes. Intressant nog har andelen som skatten utgör på bensinpriset stadigt sjunkit sen dess.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumti...

Angående alternativa bränslen så är de flesta skit eftersom verkningsgraden på tillverkningen är så himla dålig. En av de högre verkningsgraderna är att framställa metanol från skogsavfall. Egentligen borde vi förpassa förbränningsmotorn till historiens soptipp eftersom den har så värdelös verkningsgrad. Det finns inte ett enda enskilt alternativ som kan ersätta bensin och diesel med dagens förbrukning. Vi måste både kraftigt ändra vårt sätt att resa samt att vi måste sprida antalet drivmedel mer. Här i Sverige kan vi utnyttja våra skogsresurser. På andra ställen har de andra resurser. I stora delar av världen vore solen ett bättre alternativ än biomassa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har du missat att råoljepriset har tredubblats från runt $40 per fat till runt $120 per fat de senaste fem åren? Råolja har aldrig varit så dyr som den är nu. Vi är uppe i samma nivåer som under oljekrisen på 80-talet om man justerar för inflationen men den här gången kommer nog inte priset gå ner lika mycket. Är oljan tre gånger så dyr att köpa in blir även priserna ut från raffinaderierna betydligt högre. Skatterna är ofta en procentsats av grundprist så då ökar även de även om man inte aktivt höjt skatten. Så kom inte och skyll på statens girighet här. Ska du gnälla på någon så får du gnälla på OPEC och USA.

Bensin kostar för övrigt i runda slängar 5 kr litern ut från raffinaderierna idag så även helt utan skatt går det inte att komma ner till 3 kr litern.

Ops....... I rest my case........

Men faktum kvarstår att även om skattedelen har minskat så stor den för över 50% av priset.

Rätt kul att du nämner inflationen......för om man tar med den i ekvationen så blir skillnaderna inte SÅ enorma som det ser ut då man bara nämner vad priserna var.
I förhållande till hur pengarna var värda vid de tillfällena så är svenska kronan idag svagare......

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lonefox:

Ops....... I rest my case........

Men faktum kvarstår att även om skattedelen har minskat så stor den för över 50% av priset.

Rätt kul att du nämner inflationen......för om man tar med den i ekvationen så blir skillnaderna inte SÅ enorma som det ser ut då man bara nämner vad priserna var.
I förhållande till hur pengarna var värda vid de tillfällena så är svenska kronan idag svagare......

Ja skatten är hög och med all rätt men det är inte därför bensinpriset har skjutit i höjden de senaste åren. Det beror på att oljan har blivit dyrare och dyrare.

Inflationen på 5 år är relativt försumbar. Priset på råolja idag jämfört med oljekrisen är inkluderat inflation, utan inflation är det det högsta någonsin. Under oljekrisen var råoljepriset hisnande $40 per fat med dåtidens valuta. Kompenserar man för inflation var den lika dyr då som nu. Du kan ju titta själv här:

Blå är absolut värde och brandgul är korrigerad för inflation med dollar 2008 som bas. Notera att den bara går fram till 2006, sen dess har priset stuckit upp till i runda slängar $100 per fat, varierar lite med årstiden. Toppnoteringen var 2008 när ett fat olja kostade hela $145.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har inte införts några nya skatter

Det räcker väl med att ändra andelarna?