Permalänk
Medlem

Bästa kylplattan?

Hej.

Har en 17,3" MSi laptop med Cooler master NPX2 (max 16") kylplatta nu. Måste som ni kanske förstår ha en större kylplatta då den jag har nu är för liten efter datoruppdateringen. Ville ha en Cooler Master SF-19 men den går inte att få tag i längre. Har inte gett upp hoppet utan söker vidare på annat håll.

Men nu vill jag ha era tips om vad jag skulle kunna köpa istället. Priset spelar ingen som helst roll bara den kyler bra. Kom med alla tips och länkar ni kan. Allt uppskattas.

Tack på förhand

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623856

Det är absolut den bästa du kan få tag på.

mvh: Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk

(ironi on) du kan ju alltid köpa en
http://www.netonnet.se/art/NoSection/targus-laptopcoolingcush...

måste ju va rena självmordet att ställa den på en kudde... kan inte se hur det ska kyla datorn genom att täcka insugen på den.

annars är väll nån av dessa helt ok
http://www.conrad.se/?websale7=conrad-swe&shopid=conrad-swe&p...

eller

http://www.conrad.se/?websale7=conrad-swe&shopid=conrad-swe&p...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zazze89:

Kom igen då?

Innehållslösa inlägg enbart menade att höja upp tråden, sk bump, bryter mot §4 i våra regler och är således inte tillåtna.

Tänk på denna och våra andra regler i fortsättningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

OT jag har ingen aning som ja sa men det finns ju en tråd i forumet här om nån tjej som gjorde en egen i marmor

Det lät rätt fränt, men låter väldigt otympligt

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem

@Death sluta trolla, det är tröttsamt.

Har själv aldrig haft en spellaptop så jag har klarat mig med passiva plattor.
Cooler Master Notepal U3 ser bra ut. Pris

Cooler Master NotePal LapAir kanske är skönare att ha i knät. Pris

Permalänk
Medlem

Death, kolla upp Erythema ab igne, Finns mycket om de ämnet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Medzii:

Death, kolla upp Erythema ab igne, Finns mycket om de ämnet.

Resting a laptop computer on the thigh. The temperature can reach 44°C, or higher if this blocks the ventilation fan. At least 10 cases were reported between 2004 and 2010, usually the left leg.

Vist kan det hända men ser ju inte ut att vara en vanlig skada bland laptop användare eller hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zazze89:

Det lät rätt fränt, men låter väldigt otympligt

http://www.sweclockers.com/forum/78-gallerikommentarer/726855...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte hålla på att bråka om vad som är rätt eller fel, men jag själv har alltid känt att kylplatta kan vara bra att ha, så jag håller mig till TRÅDENS HANDLING vilket jag ärligt talat tycker att de andra ska göra.

Jag själv har en HP Pavilion dv6-6031eo här hemma som jag använder mest på LAN osv men även plugg och resor. Till denna kör jag med en Zalman ZM-NC2000 vilket fungerar alldeles utmärkt.

Visst är det en HP, men jag måste själv anse att den kostar en del speciellt med tanke på hur lite den används. Men när jag spelar BF3 på den i Low inställningar så går i5:an upp runt 70C medan grafikkortet går mot 55-60C, vilket jag anser som störande och detta är med kylaren igång i full blås. Skulle gissa på att i World of Warcraft ligger i5an på runt 60-65C. Vid studerande kanske den ligger runt 30-35C.

Annars så såg Cooler Mastern trevlig ut som folk innan rekommenderat

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Nu får ni väl ändå ta och ge er, tror inte att detta är vad TS är så intresserad av, eller har jag fel?. Ta det över PM om ni vill bråka. Är ingen expert på laptops men jag tror åtminstone att en stationär kyler klart bättre än en laptop, right? Dessutom så finns det anledningar till att man har vattenkylning istället för luftkylning, precis som att man använder kylplatta istället för inget alls. Det finns alltid anledningar till att man köper något, annars skulle man inte göra det. Vissa ser anledningarna, medan andra gör det inte.

Kan vara rätt så svårt att proppa in en fullt fungerande kyllösning i en laptop, därför anser många att en extern kylplatta kan vara till hjälp.

Som sagt så ber jag er att lägga av.

End of story.

Till TS: Går det inte att få tag i Cooler Master SF-19 längre? Jodå! http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=SGA-4000-KKNF1-EU

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Till TS: Går det inte att få tag i Cooler Master SF-19 längre? Jodå! http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=SGA-4000-KKNF1-EU

Det var den fast med 3.0 USB som jag var mest intresserad av Den e helsvart och passar lite bättre till resten av mina grejer, men bra att du hittade denna Tack.

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem

Haha! Det var den jävligaste tråden jag läst på länge!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk

Här har ni en artikel om CPU:ns livscykel och vad som förkortar/förlänger den, och här är en annan.

Permalänk
Skrivet av zillio:

Händer det att jag postar PRECIS samma länkar som dig? xD

Hah! Antagligen för att det var de mest trovärdiga/professionella på första googlingen.
Skulle ta lite mer tid att hitta faktiska vetenskapliga artiklar, ska kolla om det finns några.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S13697021057... säger följande: "... In addition, device lifetime can be decreased drastically because of large thermal stresses that occur especially at interfaces. ..."

http://www.springerlink.com/content/xc5lngakbr4qhdcf/ : "... high power dissipation leads to thermal issues like device degradation and reduced chip lifetime. ..."

http://www.google.se/patents/US6219243?printsec=abstract : "... Increased temperatures can potentiall damage the components of the equipment, or reduce the lifetime of the indicidual components and the equipment. Generally the performance of these components go down with the increase in temperature. Therefore, large amounts of heat produced by many such integrated circuits must be dissipated..."

http://rsim.cs.illinois.edu/Pubs/srinivasan_isca04.pdf : "Ensuring long processor lifetimes by limiting failures due to wear-out related hard errors is a critical requirement for all microprocessor manufacturers. We observe that continuous device scaling and increasing temperatures are making lifetime reliability targets even harder to meet. ..."
" ... After manufacturing, using a technique called burn-in [16], the processors are tested at elevated operating temperatures and voltages in order to accelerate the manifestation of extrinsic failures. ..."

Permalänk
Medlem

Men allvarligt, om han vill ha en kylplatta så länka till en bra som ni har/haft eller läst om i en recension.

Sluta babbla om hur man kan bränna sig o sån skit!!

Edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=237175 har jag själv, men inte superbra precis om du ska ha den i tex sängen, men kanon med fläktstyrning:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Är också intresserad, ser ut som det är intressanta teorier i båda länkarna men som jag kan förstå så finns det inget fastställt att såhär är det eller såhär många tim förlorar du vid x antal grader?

Helt klart bästa vore om dom satte upp 2000 processorer ur samma batch 1000 som skulle ha X antal grader och ytterligare 1000 som skulle ha X antal grader och se exakt hur mycket det gör eller om det gör något alls. Eller om det helt enkelt är individuellt mellan varje cpu, tex att en som utsätts för lägre temperaturer ger upp för en som utsätts för högre temperaturer just pga att det blev något vajsing i produktionen.

Elektronik skadas av för höga temperaturer, tror du att det är så att vid en viss temperatur så säger det bara klick och elektroniken börjar ta skada? Problemet kommer självklart successivt = så låg temperatur som möjligt är bäst. Kondensatorerna på mitt moderkort har t.ex. en garanterad livslängd på 75 år om dom hålls under 70 grader, vid 80 grader är det bara 5år.

Mod-edit: otrevligheter bort

otrevligheter bort
Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elightz:

Elektronik skadas av för höga temperaturer, tror du att det är så att vid en viss temperatur så säger det bara klick och elektroniken börjar ta skada? Problemet kommer självklart successivt = så låg temperatur som möjligt är bäst. Kondensatorerna på mitt moderkort har t.ex. en garanterad livslängd på 75 år om dom hålls under 70 grader, vid 80 grader är det bara 5år.

Och om temperaturen ligger på över 100 grader, så kan livslängden gå från 75år till ? timmar? Vem vet. Blir det för varmt så kan en dator inteprestera utan tar självmord

Right?

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem

Min man har en dator från MSI som senaste tiden överhettats med blåskärmar och avstängningar som resultat. Vi köpte en Zalman NC2000 och sedan dess har datorn inte längre krånglat. Nu har han inte haft den så länge men den ska fungera för laptopar upp till 20" och verkar helt okej.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

Får man fråga om TS laptop ens har luftintag undertill? Många nya har snarare på sidan/under tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seroc:

Min man har en dator från MSI som senaste tiden överhettats med blåskärmar och avstängningar som resultat. Vi köpte en Zalman NC2000 och sedan dess har datorn inte längre krånglat. Nu har han inte haft den så länge men den ska fungera för laptopar upp till 20" och verkar helt okej.

Börjat kolla mer och mer på Zalmans plattor nu, verkar vara bra

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Får man fråga om TS laptop ens har luftintag undertill? Många nya har snarare på sidan/under tangentbordet.

Den suger underifrån och spottar ut på sidan

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Skrivet av Seroc:

Min man har en dator från MSI som senaste tiden överhettats med blåskärmar och avstängningar som resultat. Vi köpte en Zalman NC2000 och sedan dess har datorn inte längre krånglat. Nu har han inte haft den så länge men den ska fungera för laptopar upp till 20" och verkar helt okej.

Aldrig funderat på att ta reda på orsaken till varför den blir för varm i stället för att kringå problemet med extra tillbehör? Kan ju vara så att kylpastan kanske behövs bytas eller kylaren monteras om pga dålig kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Aldrig funderat på att ta reda på orsaken till varför den blir för varm i stället för att kringå problemet med extra tillbehör? Kan ju vara så att kylpastan kanske behövs bytas eller kylaren monteras om pga dålig kontakt.

Orka öppna upp den när man kan köpa en kylplatta.

TS: Skulle rekommendera cooler master.

Aluminiumbas och tre fläktar du kan flytta runt, så du får kylning precis där du vill ha det!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zazze89:

Det är inget fel på datorn, jag vill bara ha en kylplatta för att datorn ska må bra om det skulle bli varmt, och varmt blir det, varesej man vill de eller inte. Men om du ska va till någon som helst hjälp här så kan du ju se frågan på detta viset; Åh vad jag tycker att kylplattor är fina, det skulle passa bra under min dator. Vilken tycker du att jag ska köpa om jag ska köpa någon?

Öppnar man upp en dator med garanti så försvinner garantin direkt om de kommer på de.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623856

Kolla den! Skulle köpt U2, men då hade de slutat tillverka den... Men denna verkar bäst utav alla jag tittat på.

Du kan även blåsa ur datorn ifrån damm med luft på burk.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fille044:

Haha! Det var den jävligaste tråden jag läst på länge!

Jag kan bara instämma och då har jag sett en del trådar genom åren...

*Storstädat*

Har raderat ett stort antal inlägg som var off-topic eller otrevliga etc. Vänligen håll er nu till ämnet och anmäl inlägg som bryter mot reglerna istället för att svara på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Aldrig funderat på att ta reda på orsaken till varför den blir för varm i stället för att kringå problemet med extra tillbehör? Kan ju vara så att kylpastan kanske behövs bytas eller kylaren monteras om pga dålig kontakt.

Jag kringgår ju inte problemet om jag säger att "tillbehöret" är i förebyggande syfte eller för att underlätta för datorns prestanda.

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Orka öppna upp den när man kan köpa en kylplatta.

TS: Skulle rekommendera cooler master.

Aluminiumbas och tre fläktar du kan flytta runt, så du får kylning precis där du vill ha det!

HAr Cooler Master nu och är helnöjd Men som sagt måste ha en större

Har kollat på den och den verkar vara riktigt bra, men tyvärr tilltalar designen inte mig. Kanske köpa en och modda?

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Jag kan bara instämma och då har jag sett en del trådar genom åren...

*Storstädat*

Har raderat ett stort antal inlägg som var off-topic eller otrevliga etc. Vänligen håll er nu till ämnet och anmäl inlägg som bryter mot reglerna istället för att svara på dem.

TACK

Visa signatur

MSi GT780DXR-695NE | 17,3" Full HD Non-Glare (1920x1080) | intel Core i7-2670QM | 16 GB DDR3 1333 MHz | 1x750GB HDD 1x 128GB SSD | 3TB Lacie EXT | Nvidia Fermi GTX570M 1,5GB GDDR5 | W7U 64bit | BD-ROM | Bluetooth | CM NPX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zazze89:

HAr Cooler Master nu och är helnöjd Men som sagt måste ha en större

Har kollat på den och den verkar vara riktigt bra, men tyvärr tilltalar designen inte mig. Kanske köpa en och modda?

Vad är det som är fel? Då är det väl bättre att leta vidare tills du hittar något

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080