Fraps video - tar mycket plats

Permalänk

Fraps video - tar mycket plats

Tja

Jag gör videos med fraps men det tar otroligt mycket plats med en enda film.
Så jag behöver hjälp med sätt jag kan sänka videons plats.
Jag använder Windows live movie maker. För att förminska videon och redigering.
Jag vet att jag spelar in i full hd men jag vet inte hur man tar bort det så om ni kan svara på min fråga så gärna skriv det.
Finns det några andra program som kan förminska eller någon annan inställning som gör så mina "filmer" tar större plats så gärna skriv det.

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Lite fel kategori?

Permalänk

HEHE

Skrivet av B00tsman:

Lite fel kategori?

Va lite osäker på kategorin men nu är tråden här. :S

Permalänk
Medlem

I Fraps finns en inställning för att spela in i Half-size, detta kommer minska mängden utrymme som klippen tar upp. En av anledningarna till att filerna blir så stora är för att dom är okomprimerade.

I nedan bild kan du se var inställningen finns.

Spelar du dessutom in med lägre fps så kommer filerna bli mindre av det också.

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk
Medlem

Fraps spelar in okomprimerad video. Att välja half-size gör helt enkelt att du spelar in i 960*540 istället för 1920*1080. Vill du ha mindre filer får du försöka dig på något annat program som har stöd för komprimering. Dock kan dessa program vara tyngre för CPU eller helt enkelt ge mycket sämre kvalité.
Personligen ser jag inte problemet med att filen blir stor så länge du har plats för den på din dator.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Handbrake för att komprimera videor, nästan ingen skillnad i kvalité men stor skillnad i filstorlek
Gjorde om en 1920x1080 fraps video från 3,5 GB till 80 MB, ingen skillnad i FPS eller upplösning

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad och rubrik redigerad*

Tror du får fler svar här. Förtydligade även rubriken något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNubcake:

Jag rekommenderar Handbrake för att komprimera videor, nästan ingen skillnad i kvalité men stor skillnad i filstorlek
Gjorde om en 1920x1080 fraps video från 3,5 GB till 80 MB, ingen skillnad i FPS eller upplösning

Samma här, använder först Handbrake och sedan gratisprogrammet Live Movie maker. Movie maker har nu blivit så bra att jag helt släppt Adobe Premiere där det ändå är ett helvete att ställa in videokomprimeringen och storleken om man inte kör från en omodern DV-inspelare.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag kör Sony vegas pro 11 för att rendera / komprimera. Funkar finfint.
Och storleken är inte mycket att göra åt. Skaffa en till HDD om du inte har plats och måste filma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Använder själv mediacoder när jag konverterar saker. Kör dock sony vegas först om jag ska redigera det och sedan kör jag oftast igenom mediacoder efter det (då vegas gillar stora filer också ).

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Har funderat på det

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kör Sony vegas pro 11 för att rendera / komprimera. Funkar finfint.
Och storleken är inte mycket att göra åt. Skaffa en till HDD om du inte har plats och måste filma.

men det är så jobbigt för det tar ju så lång tid matt ladda upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamsterns:

men det är så jobbigt för det tar ju så lång tid matt ladda upp

Du har fått bra tips på vad du kan göra.
Att storleken på ditt inspelade material är stort ja det är nästan oundkomligt om du vill ha bra kvalité, men efter detta så kör du t.ex Handbrake och komprimerar med H.264 codec som redan föreslagits ett par gånger i tråden.
Alternativt kör med ett annat inspelningsprogram som komprimerar "on the fly" vilket även detta tipsats om i tråden, själv föredrar jag MSI Afterburner före fraps för att spela in när jag spelar, samma kvalité men tar inte lika mycket kraft av datorn och den komprimerar även om man ställt in detta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamsterns:

men det är så jobbigt för det tar ju så lång tid matt ladda upp

Alltså Fraps videon tar ju hur stor plats som helst, men när du renderat / komprimerat till MP4 eller dylikt format kan du får en 100 GB video till ca 1-2 GB.
Alltså stor skillnad ^^

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamsterns:

Tja

Jag gör videos med fraps men det tar otroligt mycket plats med en enda film.
Så jag behöver hjälp med sätt jag kan sänka videons plats.
Jag använder Windows live movie maker. För att förminska videon och redigering.
Jag vet att jag spelar in i full hd men jag vet inte hur man tar bort det så om ni kan svara på min fråga så gärna skriv det.
Finns det några andra program som kan förminska eller någon annan inställning som gör så mina "filmer" tar större plats så gärna skriv det.

Tack i förhand

Welcome to the wonderfull world of video editing...

Skaffa _STOR_ hårddisk GENAST för en stund sen... helst igår...

Permalänk

Vet inte ifall någon redan sagt detta, men:
steg 1 : köp vegas pro
steg 2 : Rendera filmen i vegas pro (välj mainconcept och ställ in 1920x1080x30)
Detta kommer ju göra filmen mindre innan du ska ladda upp den iallafall, men den kommer fortfarande ta mycket plats innan du renderat den
jag spelade in en film i arma 2 när jag stötte på en godmode hacker, den var 8gb innan rendering och 111mb efter, och kvaliten var endå bra (1920x1080x30fps)

Permalänk
Medlem

Fixa Playclaw eller dxtory. Då blir formatet FLV och tar typ bara 30mb. Vet dock inte om det fungerar på youtube.

Permalänk
Medlem

Handbrake eller Bandicam. Så många gånger bättre än Fraps när dom komprimerar videon samtidigt som du spelar in, dom ger väll båda ungefär lika stora filer

Permalänk
Medlem

Jag använder Adobe media encoder för att minska filstorleken. Från 3gb till några hundra megabyte

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du har fått bra tips på vad du kan göra.
Att storleken på ditt inspelade material är stort ja det är nästan oundkomligt om du vill ha bra kvalité, men efter detta så kör du t.ex Handbrake och komprimerar med H.264 codec som redan föreslagits ett par gånger i tråden.
Alternativt kör med ett annat inspelningsprogram som komprimerar "on the fly" vilket även detta tipsats om i tråden, själv föredrar jag MSI Afterburner före fraps för att spela in när jag spelar, samma kvalité men tar inte lika mycket kraft av datorn och den komprimerar även om man ställt in detta.

Har Afterburner men hur spelar jag in och kollar inställningarna? Det står ingenting om video eller så någonstans, kommer ihåg att det gjorde det innan men nu finns det inte där, vet inte vad det är.
Kanske ska installera om programmet...

Permalänk
Skrivet av Dayz-Nooben:

Vet inte ifall någon redan sagt detta, men:
steg 1 : köp vegas pro
steg 2 : Rendera filmen i vegas pro (välj mainconcept och ställ in 1920x1080x30)
Detta kommer ju göra filmen mindre innan du ska ladda upp den iallafall, men den kommer fortfarande ta mycket plats innan du renderat den
jag spelade in en film i arma 2 när jag stötte på en godmode hacker, den var 8gb innan rendering och 111mb efter, och kvaliten var endå bra (1920x1080x30fps)

Windows live movie maker kan komprmera till mindre jag hade i alla fall en video på 34GB sänkte den till 1,23 GB

Permalänk
Skrivet av JunZuloo:

Handbrake eller Bandicam. Så många gånger bättre än Fraps när dom komprimerar videon samtidigt som du spelar in, dom ger väll båda ungefär lika stora filer

Hur mycket kostar bandicam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamsterns:

Hur mycket kostar bandicam?

Inte direkt det billigaste, men 275 spänn kan vara värt det.

Testade nyligen Handbrake och blev totallt förvirrad av interfacet i hur man spelar in skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alltså Fraps videon tar ju hur stor plats som helst, men när du renderat / komprimerat till MP4 eller dylikt format kan du får en 100 GB video till ca 1-2 GB.
Alltså stor skillnad ^^

MP4 är en behållare!

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

MP4 är en behållare!

Hur menar du nu? Elaborera, jag tar gärna emot information.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hur menar du nu? Elaborera, jag tar gärna emot information.

.MP4 är bara en fil som innehåller ljud, komprimerad film och eventuell text. Filmen komprimeras vanligtvis med codec'et .H264. T.ex. .avi är också en behållare som vanligen innehåller film komprimerad med xvid codec'et.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

.MP4 är bara en fil som innehåller ljud, komprimerad film och eventuell text. Filmen komprimeras vanligtvis med codec'et .H264. T.ex. .avi är också en behållare som vanligen innehåller film komprimerad med xvid codec'et.

Jaha. Ok, men saken är den att när jag renderar i Vegas pro så kör jag ju då med Ljud, bild och eventuell text i detta fall då.
Men tack för informationen, alltid kul att lära sig nya saker ( och det gör man oftare på Swec än i skolan...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jaha. Ok, men saken är den att när jag renderar i Vegas pro så kör jag ju då med Ljud, bild och eventuell text i detta fall då.
Men tack för informationen, alltid kul att lära sig nya saker ( och det gör man oftare på Swec än i skolan...

Ja men mp4 är inte en kmprimerings algoritm. Du använder antagligen .h264 för komprimering då.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Ja men mp4 är inte en kmprimerings algoritm. Du använder antagligen .h264 för komprimering då.

Antagligen...kollar igenom vegas. AVC/AAC står det att det ska vara. Hursom så förstod jag vad du menade och att jag hade fel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Nu när jag har

windows live movie maker så har det gått bra tills nu. För nu när jag har redigerat med windows live movie maker så säger den så här

Det går inte att spara filmen.
leta efter filer som saknas eller ta bort obrukbara objekt från projektet
och försök igen

fel 0x87160139

Vad ska jag göra nu

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd.
Hur kommer det sig att fraps inte spelar in kartan? Det blir bara svart eller fryst bild

Och som ett alternativ till TS så kan man ladda upp på youtube också och radera filerna efter
Har använt Movie maker men det programmet ger mig damp, provar vegas även om man måste läsa på för att kunna göra mer än att ladda upp ^^

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠