Permalänk
Hedersmedlem

Någon här som ha provat att byta kylpasta på kortet och kommit fram till liknande resultat som i recensionen? I så fall, hur pass mycket tystare, mellan tummen och pekfingret, blev kortet under belastning? Det kan hända någon har tagit upp det tidigare här, men jag är inte så motiverad att skumma igenom 25 sidor. >_>

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy Larsson:

Irriterar mig på att de flesta mjukvaruföretag föredrar CUDA vs OpenCL. Någon som vet om det beror på att CUDA är tillgängligt ur programmeringsynpunkt än OpenCL eller är det så att Nvidia sponsrar lite vid sidan? Adobe Premiere är ett bra exempel.

Misstanken kan finnas, att vissa tillverkare lägger näsan i blöt, då det gäller aplikationer.
Sponsring kan vara en underdrift

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Misstanken kan finnas, att vissa tillverkare lägger näsan i blöt, då det gäller aplikationer.
Sponsring kan vara en underdrift

Jag antar att ni sett att det står NVIDIA the way it's meant to be played när man startar många spel. Det är såklart nvidia som betalar för det. Som jag förstått det hjälper dom utvecklarna att optimera spelet för deras kort. AMD har säkert något liknande också. Sen hur mycket effekt det har på själva programvaran vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Jag antar att ni sett att det står NVIDIA the way it's meant to be played när man startar många spel. Det är såklart nvidia som betalar för det. Som jag förstått det hjälper dom utvecklarna att optimera spelet för deras kort. AMD har säkert något liknande också. Sen hur mycket effekt det har på själva programvaran vet jag inte.

Ja, man ser ju sällan AMDs emblem på spel, trots att de tillverkar de bästa korten

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Jag antar att ni sett att det står NVIDIA the way it's meant to be played när man startar många spel. Det är såklart nvidia som betalar för det. Som jag förstått det hjälper dom utvecklarna att optimera spelet för deras kort. AMD har säkert något liknande också. Sen hur mycket effekt det har på själva programvaran vet jag inte.

Du menar "hjälper"..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av durutti:

Jag antar att ni sett att det står NVIDIA the way it's meant to be played när man startar många spel. Det är såklart nvidia som betalar för det. Som jag förstått det hjälper dom utvecklarna att optimera spelet för deras kort. AMD har säkert något liknande också. Sen hur mycket effekt det har på själva programvaran vet jag inte.

Det är nog margenelt. Har i alla fall inte sett stora förändringar mellan 8800GT och HD 5770 (i spel i alla fall).

Skrivet av AMD_PERA:

Ja, man ser ju sällan AMDs emblem på spel, trots att de tillverkar de bästa korten

mmm:) Har faktiskt sett ett, roller coaster 3 (om jag inte mins fel). Men jag ser ingen nytta av detta, förutom gratisreklam.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Jag antar att ni sett att det står NVIDIA the way it's meant to be played när man startar många spel. Det är såklart nvidia som betalar för det. Som jag förstått det hjälper dom utvecklarna att optimera spelet för deras kort. AMD har säkert något liknande också. Sen hur mycket effekt det har på själva programvaran vet jag inte.

Det primära i 'hjälpen' är att grafiken ska rulla på bättre på nVidia-kort, och det löses snabbast och enklast genom att sänka prestandan på Radeon-kort.
http://techreport.com/articles.x/21404/1

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

är det referenskortet eller eftermarknads kylare som behöver bästa kylningen i datorn?..
Och på SLI/CF. om man kör endast eftermarknads kylare på de ska det behövas bättre kylning än 2 referens?
Eller ska man helt enkelt köra en referens och 1 eftermaknads?
Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det primära i 'hjälpen' är att grafiken ska rulla på bättre på nVidia-kort, och det löses snabbast och enklast genom att sänka prestandan på Radeon-kort.
http://techreport.com/articles.x/21404/1

Det sägs att GTX 680/GK104 har sämre tesselleringsprestanda än HD 7970, så om det är så lär alltså Crysis 2 med DX11-patchen rulla bättre på AMD GPU.

Just Cause 2 har ett par Nvidia-specifika effekter man kan slå på, de fungerar inte alls på AMD om jag förstått rätt. Därför testas aldrig spelet med de på, eftersom man jämför äpplen med äpplen. Ett bra exempel på Nvidia "hjälp" alltså, eftersom det ger lite extra ögongodis ifall man vill ha det. Sen finns det ju PhysX GPU-spelen också, typ Batman Arkham City. Även där så kan inte AMD använda de effekterna, och det blir en bra "hjälp" då det inte går att jämföra med de påslagna, utan bara en bonus för Nvidia-användare.

I övrigt tror jag det mesta handlar om att supporta med grafikkort för testning och se till att spelet fungerar med de drivers som är aktuella.

Sen får du tro vad du vill, foliehatt på eller inte.

Permalänk
Medlem

"Lite" sent efter, men jag tycker ni missade att skriva in temperaturen vid OC!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

"Lite" sent efter, men jag tycker ni missade att skriva in temperaturen vid OC!

Med kortet i sign, 25 grader i rummet så ligger jag på max 80 grader i Battlefield 3!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hur hög blir ljudnivån i det högsta överklockade utförandet? Och temps?

Med fläkten på 40% så är inte ljudnivån så farlig för mig, men upp emot 50 och över så blir den riktigt jobbig. Kommer den gå så högt om man överklockar kortet?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

4år and still going i datorn här hemma

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Än gång i tiden var man värst! Fortfarande otroligt nöjd dock!