Lenovo, Dell och Samsung förbereder för Windows RT

Permalänk
Melding Plague

Lenovo, Dell och Samsung förbereder för Windows RT

Med Windows RT satsar Microsoft på arkitekturen ARM, speciellt anpassad för mobila plattformar. Bakom kulisserna står flera tillverkare står redo att hoppa på tåget, bland annat Lenovo, Dell och Samsung.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det där kan ju vara en smidig lösning, men fortfarande klumpig att bära med sig skulle jag anta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Det där kan ju vara en smidig lösning, men fortfarande klumpig att bära med sig skulle jag anta.

Tror jag inte alls! Dom kommer ju vara lika slimmade som dagens plattor. Se bara på Surface med ARM.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Det kommer nog vara rätt så många som köper en Windows RT platta och förväntar sig kunna köra alla sina gamla favoritprogram för Windows.

Sedan fattar jag inte vad som menas med 'connected standby' det verkar ju vara nått standby läge som tar längre tid att vakna ifrån än tex. iPads sleep läge hur kan den då vara connected?

Aja, tiden får utvisa om det blir bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag skaffar en Windows RT platta när de går efter Apple med att bara tillåta program godkända av Microsoft.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8#Software_compatibility

Skrivet av Azodan:

Sedan fattar jag inte vad som menas med 'connected standby' det verkar ju vara nått standby läge som tar längre tid att vakna ifrån än tex. iPads sleep läge hur kan den då vara connected?

Tror att det gör att program kan synka, chattprogram kan vara anslutna och ta emot meddelanden, och liknande medan datorn "sover" (är i strömsparläge).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Aldrig att jag skaffar en Windows RT platta när de går efter Apple med att bara tillåta program godkända av Microsoft.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8#Software_compatibility

Tror att det gör att program kan synka och liknande medan datorn "sover" (är i strömsparläge).

Nä hemskt tråkigt tycker jag med... Blir till att vänta på Pro-versionen 3 månader efter för mig del eftersom den skall tillåta det vad jag förstått. Dock lite dyrare och men kraftfullare.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Skäggig legend

Hey, it looks like an iPad! SUE THEM!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Hey, it looks like an iPad! SUE THEM!

Det kommer säkert. Runda kanter, kanske touchfunktioner...det bäddar för att Apple ska stämma skiten ur dom.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande och se om det går att installera andra OS än Windows eller om de är låsta via UEFI Secure Boot.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd

Nej, vill inte ha Windows RT.
Vill hellre ha en Androidplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det kommer säkert. Runda kanter, kanske touchfunktioner...det bäddar för att Apple ska stämma skiten ur dom.

Skrivet av XHI:

Hey, it looks like an iPad! SUE THEM!

De kommer inte bli stämda om detta stämmer:
http://www.engadget.com/2012/08/13/microsoft-licensed-apple-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Tror att det gör att program kan synka, chattprogram kan vara anslutna och ta emot meddelanden, och liknande medan datorn "sover" (är i strömsparläge).

jo, nå sånt är det, värt och notera är att det bara funkar bara för 'metro' applikationer, desktop appar kommer att suspendas. Implementeras i x86 maskiner så kommer det att vara lite drygt att varje gång som skärmen slocknar så kommer desktop appar, tex. Mirc tappa connection eller torrent klienter eller vad man nu kan hitta på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av betan:

Jag var i och för sig ironisk men sure

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ponanmsi:

Aldrig att jag skaffar en Windows RT platta när de går efter Apple med att bara tillåta program godkända av Microsoft.

Det största problemet med Windows RT är nog att t ex MS Office finns, men i en RT version, som enligt uttalanden av Microsoft inte kommer att stödja VBS och även ha andra begränsningar. För vissa användare kommer därför RT versionen att uppfattas som stympad, och kanske inte ha så många övertag gentemot andra office program.

Permalänk

Som vi har längtat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Ska bli spännande och se om det går att installera andra OS än Windows eller om de är låsta via UEFI Secure Boot.

Läste att alla ARM plattor med Windows RT skulle vara låsta så de bara kan köra OS certifierade av Microsoft.

Skrivet av KimTjik:

Det största problemet med Windows RT är nog att t ex MS Office finns, men i en RT version, som enligt uttalanden av Microsoft inte kommer att stödja VBS och även ha andra begränsningar. För vissa användare kommer därför RT versionen att uppfattas som stympad, och kanske inte ha så många övertag gentemot andra office program.

Men även tredjepartsprogram som Firefox och Chrome kommer inte gå att köra i desktop-läge på ARM enheter med Windows RT.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Men även tredjepartsprogram som Firefox och Chrome kommer inte gå att köra i desktop-läge på ARM enheter med Windows 8 (RT).

Finns det något program som kommer att kunna köras i desktop-läge på Windows RT (förutom Notepad, MS Paint och Explorer)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Finns det något program som kommer att kunna köras i desktop-läge på Windows RT (förutom Notepad, MS Paint och Explorer)?

Det var det jag menade, bara program som följer med (Paint, Office, Anteckningar etc) och program som laddas ner genom Microsoft Update kommer kunna köras i desktop-läge, så det kommer bara gå att köra tredje-parts program i Metro (om de är godkända av Microsoft).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

ja, det lär bli bra när dessa läsplattor släpps, men frågan är bara priset. Kommer de att ligga på 6k eller 9 k mer eller mindre kr. Om jag ska köpa en sådan här läsplatta så får det inte gå över 9k och då ska det vara för den versionen som har hela windows 8 i sig och inte bara RT modellen med de "metro" gränssnittet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 14ccKemiskt:

Finns det något program som kommer att kunna köras i desktop-läge på Windows RT (förutom Notepad, MS Paint och Explorer)?

Inte om det man skriver på wikipedia stämmer

"Developers will not be able to create applications to run on Windows RT using the Win32 APIs."

Utan stöd för Win32 API:et så blir desktop stöd helt meningslöst, med andra ord så kommer bara appliktioner av typen formerly known as a "Metro-Style application" fungera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Dom siktar ju prismässigt som dom andra plattorna uttalade sig någon (får återkomma med källa, men det var en ms-address).
Nu ska dom ju bara komma så man kan slänga sina pengar på dom.
Office 2013 RT begränsat i funktionalitet jämfört med vanliga office förvisso, men vanligen används någon promille av office kapacitet. Kommer nog räcka för vad man gör på plattan. Office 2013 är för övrigt riktigt trevligt för er som inte testat preview.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Office 2013 RT begränsat i funktionalitet jämfört med vanliga office förvisso, men vanligen används någon promille av office kapacitet. Kommer nog räcka för vad man gör på plattan.

Ser du inte det som ett problem för Windows RT? Vad är fördelen med att köpa en platta ifrån Microsoft om RT ändå inte ger access till det som troligen skulle kunna vara ett av de största försäljningsargumenten?

Det kommer kanske en förändring. Microsoft är inte hippt nog att säljas för varumärket. Enda försäljningsargumentet jag kan se är igenkänning... men förutom logotypen är även den borta i och med Windows 8 UI.

Jag är inte ute efter att dissa Windows RT, men jag förstår inte riktigt hur Microsofts försäljningsargument ser ut. Om Microsoft varit först på plan, OK, men nu är de ju faktiskt sist in på plan.

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Ser du inte det som ett problem för Windows RT? Vad är fördelen med att köpa en platta ifrån Microsoft om RT ändå inte ger access till det som troligen skulle kunna vara ett av de största försäljningsargumenten?

Det kommer kanske en förändring. Microsoft är inte hippt nog att säljas för varumärket. Enda försäljningsargumentet jag kan se är igenkänning... men förutom logotypen är även den borta i och med Windows 8 UI.

Jag är inte ute efter att dissa Windows RT, men jag förstår inte riktigt hur Microsofts försäljningsargument ser ut. Om Microsoft varit först på plan, OK, men nu är de ju faktiskt sist in på plan.

Absolut inte, företag kommer köra pro-plattor där man kan köra hela stora office med allt vad det innebär. Hemma-användare sitter väldigt sällan och gör sannolikhets-kalkyler mot olap-datakällor. Skulle tippa på att en normal-användare aldrig någonsin kommer känna av några "begränsningar" som en rt version kan innebära, tänker mig ungefär som office starter. Som jag fattar det kommer dessutom "Office RT" ingå i RT versionen, bör ju utan problem bli kraftfullaste office-sviten på arm-baserade tabletter

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem

Det är möjligt du har rätt, än om jag inte riktigt kan se varför någon just skulle välja Microsofts Windows RT före befintliga alternativ. Om vi inriktar oss på "normal-användaren" - som i många diskussioner ironisk nog är en stor användare av MS Office alla funktioner och Adobe Photoshop CS! - behöver de inte ens "Office RT". Vad jag mer syftade på var att eftersom plattan ändå inte är arbetshästen utan slarvigt uttryckt mer av en "presentatör" är det trots allt ett minus att den inte kan presentera MS egna format fullt ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KimTjik:

Det är möjligt du har rätt, än om jag inte riktigt kan se varför någon just skulle välja Microsofts Windows RT före befintliga alternativ. Om vi inriktar oss på "normal-användaren" - som i många diskussioner ironisk nog är en stor användare av MS Office alla funktioner och Adobe Photoshop CS! - behöver de inte ens "Office RT". Vad jag mer syftade på var att eftersom plattan ändå inte är arbetshästen utan slarvigt uttryckt mer av en "presentatör" är det trots allt ett minus att den inte kan presentera MS egna format fullt ut.

Fast tittar man på alternativa Office så är alla katastrofalt dåliga på att hantera .doc och .xls. De fallerar på de enklaste formateringarna och funktionerna så i praktiken är de inte användbara. Det gäller för övrigt Open Office också. Så bara det går att öppna och köra enklare dokument utan att allt skiter sig så har de en enorm fördel mot alla andra.

Sen är jag också rädd att folk kommer blanda ihop de olika windoesversionerna men de var ju smarta nog att kalla ARM-versionen för RT så den skiljer sig mot Windows 8. Sen lär pro-kunde ändå inte vara sugna på ARM utan köpa någon av de x86-plattorna som kommer dyka upp med Intels nya Atom. Då får du full kompatibilitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Samt att som sagt, vad har Ipad och android för office-paket som är att hänga i granen.
Men vad jag har sett angående RT-versionen så är det lite vbs i excel och sådana saker som kan strula.
Kim_Tjik: du skriver om normal-användaren som använder alla funktioner i office (tror du menar program) och Photoshop cs. Då är de ju pro-kunder och inte rt-kunder.
Företag kommer köra pro-plattor med möjlighet att plocka in affärssystem och annat gott.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Frågan kvarstår dock vad fördelen med RT ska vara framför Win 8, Android och Ipad. Jag kan inte se någon alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Kim_Tjik: du skriver om normal-användaren som använder alla funktioner i office (tror du menar program) och Photoshop cs. Då är de ju pro-kunder och inte rt-kunder.

Det var ett ironisk skämt med verklighetsbakgrund: om du kollar diskussioner där pro-Windows och pro-Linux/BSD/OpenSolaris "käftar" så framstår det ofta som att normal-användaren är en hejare på macron och fotograf/grafiker med professionella behov. Microsoft får väl hur som förbereda sina försäljningskanaler på lite extra support i händelse av att RT skapar förvirring och viss besvikelse.

Plattan baserad på IA-32 och/eller x86-64 (har inte kollat vilken Atom processor de använder) tror jag däremot kommer att hitta sin marknad ganska enkelt, än om jag inte tror att dess marknadsandel exploderar, utan istället kommer att tugga sig sakteliga in på just arbetsplatser.

Permalänk

[QUOTE="KimTjik;12583272"]Det var ett ironisk skämt med verklighetsbakgrund: om du kollar diskussioner där pro-Windows och pro-Linux/BSD/OpenSolaris "käftar" så framstår det ofta som att normal-användaren är en hejare på macron och fotograf/grafiker med professionella behov./QUOTE]

Ironi är svårt i text-form

Ska bli intressant att se hur MS marknadsför dessa för att göra tydligt för köparna vad det är dom ska ha. Annars är det ju som du skriver, många som hamnar i kön på elgiganten för att fråga varför dom inte kan köra ps som dom köpt för flera tusen kronor på sin nya windows-dator.

Dom får väl pusha att RT är en padda som man kan stoppa tangentbord på och Pro en lätt laptop med avtagbart tangentbord och touch-skärm med padda-utseende...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Ryktas att Microsoft ska ta 199$ för sin Windows RT platta.

Källa

Visa signatur

NO MAAM