Sveriges snabbaste superdator till Linköping

Permalänk
Medlem

Question is, Will It Run Crysis?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Allt som går att moddas måste moddas! ^^

Frågan är också: Klarar den Crysis?

Jag vet vi spraymålar chassin med skitfärg och sätter 80mm fläktar fast med en skruv här å där så går det snabbare!. Gg surrender.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Inaktiv

Jag ska till NSC på studiebesök snart. Jag har en fysikföreläsare som jobbar där.

Permalänk

Om man hade kunnat bygga datorer på bara grafikkort så skulle 68 st gtx 680 ha högre beräkningskapacitet än denna superdator. (5 teraflops per sekund*68). Kostnaden skulle då blivit 4400*68~300'000 + moderkort, kontrollerkort, chassien, samt nätagg. Nån som har en kostnadsuppskattning på denna superdator (ur artikeln)?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

Jag är student vid Linköpings universitet och går en kurs i Datorteknik, programmerar processorer.
Vi har haft föreläsning med en från NSC - National Supercomputer Center in Sweden och tänkte bidra med lite föreläsningsmaterial för den intresserade.

Innehåll:
- Generellt om Superdatorer
- Uppbyggnaden av superdatorer
- GPGPU
- Matter system at NSC Nehalem (Intel Xeon 5500)
- Triolith (not installed yet) SandyBridge (Intel Xeon E5)
- Microarchitectures
- Allmän information om NSC:s datorhallar
- Tillämpningsområden

http://www.nsc.liu.se/~nican/education/tsea28_2012.pdf
NSC hemsida: http://www.nsc.liu.se/

Happy reading!
//StarChild

NSC url
Permalänk
Medlem

Kanske denna dator kan räkna ut varför världen är åt helvette.

Permalänk
Skrivet av rallyreavan91:

Om man hade kunnat bygga datorer på bara grafikkort så skulle 68 st gtx 680 ha högre beräkningskapacitet än denna superdator. (5 teraflops per sekund*68). Kostnaden skulle då blivit 4400*68~300'000 + moderkort, kontrollerkort, chassien, samt nätagg. Nån som har en kostnadsuppskattning på denna superdator (ur artikeln)?

De har köpt det för 40 miljoner

Permalänk
Medlem

Hade man haft obegränsat med pengaflöde hade man ju foldat på en sånhär, för skojs skull!

Permalänk
Medlem

Antar att vi snart gör robotar och datorer som kommer dödar oss :S

Permalänk

PPD på den? Och kommer de folda för laget?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

PPD på den? Och kommer de folda för laget?

Haha, tänkte precis skriva det när jag såg nyheten och så fanns en redan
Snacka om PPD för denna bjässe... Typ 1miljard?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Ja, man undrar varför de inte har AMDs Opteron istället? AMD har ju sina socket G34 Opteron CPUer som har 16 kärnor, moderkort finns ju som tar 4 st såna CPUer och har alltså 64 kärnor (tex TYAN, max 512 GB RAM). Fast kanhända att klockfrekvensen har sin betydelse ? Båda senare generationer av Xeon och Opteron har mkt god skalbarhet.

Kan nämna att jag äger en dual-Opteron kärra (TYAN), Quadro grafikkort - ett riktigt krutpaket med andra ord, fast numera kör jag inte längre med den, pga att den bla drar fett med ström. Plockat ur alla diskarna o sysslar inte längre med Video redigering och rendering

Min Xeon-kärra som ledsamt nog krashade lär jag nog fylla med kattsand och den får bli kattlåda åt min katt. Jo, det finns användning för allt......

Permalänk
Skrivet av FasterSvenne:

Ja, man undrar varför de inte har AMDs Opteron istället? AMD har ju sina socket G34 Opteron CPUer som har 16 kärnor, moderkort finns ju som tar 4 st såna CPUer och har alltså 64 kärnor (tex TYAN, max 512 GB RAM). Fast kanhända att klockfrekvensen har sin betydelse ? Båda senare generationer av Xeon och Opteron har mkt god skalbarhet.

Kan nämna att jag äger en dual-Opteron kärra (TYAN), Quadro grafikkort - ett riktigt krutpaket med andra ord, fast numera kör jag inte längre med den, pga att den bla drar fett med ström. Plockat ur alla diskarna o sysslar inte längre med Video redigering och rendering

Min Xeon-kärra som ledsamt nog krashade lär jag nog fylla med kattsand och den får bli kattlåda åt min katt. Jo, det finns användning för allt......

Jag vet ju egentligen inte så jag bara gissar här, men en stor del av kostnaden är strömförbrukning (vilket jag vet), de drar mer ström helt enkelt. Om en processor drar dubbelt så mycket energi, och man inte får ut dubbelt så mycket prestanda, så blir kostnaderna/prestanda höga. Utan bevis så skulle jag våga påstå att den Opteron du pratar om är strömtörstig då det är generellt för Bulldozer. Detta i kombination med att de inte har lika effektiva flops tror jag har betydelse. Har också hört att de inte är lika bra på vektorberäkningar. De köper datorerna och tecknar serviceavtal från kända servertillverkare (läs hopplockare) som Dell och HP eller liknande som ger en bra service på plats med mera. Det spelar alltså ingen roll om Tyan har ett moderkort som klarar 4 Opteron processorer såvida det inte sitter i någon av de nämnda märkenas burkar. Det skulle också kunna vara så att de har beräknings-kod som är bättre optimerade för Intels prollar tack vare att det är Intel som har gällt nu ett tag på denna marknad.

//StarChild

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

ja med tanke på att SAAB enbart inte är bilar då då har aerospace och radar utveckling och vapen utveckling så tror jag att den del de tar kommer med mycket andvänding. SAAB är inte BARA BILAR om folk inte har fattat det än

SAAB är inte alls bilar. Bilarna är borta DESSUTOM har det varit två HELT OLIKA företag i mer än 10 år.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Skrivet av Kingofmoon:

SAAB är inte alls bilar. Bilarna är borta DESSUTOM har det varit två HELT OLIKA företag i mer än 10 år.

go morron du citerar mig idag när jag redan har fått svar den 2012-03-19 wow kanske borde läsa genom tråden lite noggrannare innan du börjar capsa loss pucko

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Hur många bitcoins får man per minut med den här? Vad kostar den? Är köpsugen.

bitcoins används väl bara till att köpa illegala och moralisk tvivelaktiga varor/tjänster på tor om jag fattat rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Jag vet ju egentligen inte så jag bara gissar här, men en stor del av kostnaden är strömförbrukning (vilket jag vet), de drar mer ström helt enkelt. Om en processor drar dubbelt så mycket energi, och man inte får ut dubbelt så mycket prestanda, så blir kostnaderna/prestanda höga. Utan bevis så skulle jag våga påstå att den Opteron du pratar om är strömtörstig då det är generellt för Bulldozer. Detta i kombination med att de inte har lika effektiva flops tror jag har betydelse. Har också hört att de inte är lika bra på vektorberäkningar. De köper datorerna och tecknar serviceavtal från kända servertillverkare (läs hopplockare) som Dell och HP eller liknande som ger en bra service på plats med mera. Det spelar alltså ingen roll om Tyan har ett moderkort som klarar 4 Opteron processorer såvida det inte sitter i någon av de nämnda märkenas burkar. Det skulle också kunna vara så att de har beräknings-kod som är bättre optimerade för Intels prollar tack vare att det är Intel som har gällt nu ett tag på denna marknad.

//StarChild

Nog för att tråden är gammal men jag vill bara förtydliga hur mycket ström dessa superdatorer drar.
Jag hade chansen att gå på en föreläsning angående HPC under Brittish Sience Festival förra veckan och fick då veta lite om HECToR. En 800Teraflop dator med just G34 Opterons. Närmare bestämt 5632 st 16 kärniga Interlagos i 2.3GHz. Varje med 16Gig RAM. (Skulle tippa på Opteron 2676)
Den datorn har en strömförbrukning på över 1MW. TDPn på 5632 Opteron 2676s är 115x5632=648KW som måste kylas. Sen drar nog 88TB RAM endel ström också som måste kylas iväg.
Cray var också där med folk ock delar så jag fick klämma på "moderkorten" till den tidigare varianten av HECToR som "bara" hade 4st 115W TDP 12kärniga Opteron 6172 per kort. Vad som slog mig var hur tunga moderkorten var samt hur stora kylflänsarna till kommunikations bussarna var.
Kommunikationsbussarna drar också massor med ström fick jag veta. Det glämmer folk också bort.
Just strömförbrukningen är vad som begränsar hur mycket prestanda man kan klämma in i dessa gigantiska datorer. Kunden känner som oftast inte för att samlokera ett kraftverk med datorn. Enligt Cray folket så erbjöd Interlagos den besta prestanda per strömförbrukning för vad HECToR var designad för.
Hur som haver så kan vi iaf anta att datorn i Linköping kommer dra flera 100KW att köra. Bara Xeon processorerna har en TDP på 228KW. Lägg på strömförbruking för kommunikationsbuss, kylning och RAM så kommer vi säkerligen upp i en 3-400KW. Eller i runda slängar minst 200SEK i timmen eller minst 2 Milioner SEK om året i bara elräkning om vi räknar med ett KW pris på låga 65öre.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |