Lägre priser på SSD-lagring – 128 GB för under tusenlappen

Permalänk
Skrivet av dacke666:

En fråga till då: måste jag köpa en som har stöd för ENDAST S-ata3? eller kan jag köpa en som har stöd till S-ata6,funkar den ändå till S-ata3?

Moderkort med Sata-6 fixar föregångarna också (Sata 1 och 2(3Gbps)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacke666:

En fråga till då: måste jag köpa en som har stöd för ENDAST S-ata3? eller kan jag köpa en som har stöd till S-ata6,funkar den ändå till S-ata3?

Sata III = 6 gb/s
Sata II = 3 gb/s

Så är en Sata III disk man ska satsa på om moderkortet stödjer det.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det roliga är rubriken att nu när dollarn är så hög så är endå SSD priserna så låga. Dollarn har varit
nere på 6.94 kr/dollarn idag och är det lägsta värdet på 1 månads tid. Tror att det var vid detta
värde dom höjde grafikkorten och runt 6.75- 6.80 tror jag värdet var när Kepler släpptes.

Visst den har varit upp på 7.30 den tid som varit.

Så som det ser ut nu är dollarn på väg ner och gått ner 34 öre från det högsta värdet.

Själv hoppas jag på en billig 256 gb SSD disk och är nog inte ensam om det.

Logiskt borde dom sänka priserna nu på datordelar när dollarn sjunkit men oftast är dom
duktig att höja när en höjning sker på dollarn men inte lika snabb att sänka när det går
ner i värde för att öka sin egen omsättning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Känns bra att man köpte sin Vertex 2 60GB för inets reapris 1490kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Känns som att jag kommer behöva en till SSD disk snart, har redan fyllt hälfen på en 120GB. Tror det kommer bli en 256GB när priserna gått ner ytterliggare. Det känns så tröttsamt att använda en vanlig 7200 rpm disk numera

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det roliga är rubriken att nu när dollarn är så hög så är endå SSD priserna så låga. Dollarn har varit
nere på 6.94 kr/dollarn idag och är det lägsta värdet på 1 månads tid. Tror att det var vid detta
värde dom höjde grafikkorten och runt 6.75- 6.80 tror jag värdet var när Kepler släpptes.

Visst den har varit upp på 7.30 den tid som varit.

Så som det ser ut nu är dollarn på väg ner och gått ner 34 öre från det högsta värdet.

Själv hoppas jag på en billig 256 gb SSD disk och är nog inte ensam om det.

Logiskt borde dom sänka priserna nu på datordelar när dollarn sjunkit men oftast är dom
duktig att höja när en höjning sker på dollarn men inte lika snabb att sänka när det går
ner i värde för att öka sin egen omsättning.

Jag kommer ihåg när jag var yngre och man bara behövde flytta decimaltecknet för att räkna om mellan dollar och kronor..

När man kan köpa en 256GB SSD för under tusenlappen kommer SSD att slå igenom stort. De flesta behöver inte mer utrymme än så för operativ, program och spel. 128GB är lite tajt, man blir tvungen att välja vad som ska installeras på SSD:n och lägga resten på en mekanisk disk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Köpte min Corsair 120Gb för 3600kr iofs lver 2år sedan.. ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

kanske vore något för den bärbara..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Underbart detta! Snart dags att uppgradera känns det som

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Köp vadsomhelst förutom OCZ Vertex. Sämre skit får man leta länge efter. Har disk nummer 2 inne på "reparation" just nu.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Har 2 SSD i mitt system. En Intel 320 120 gb som system disk och en likadan fast 80gb som speldisk. Fungerar klockrent och är riktigt stabila. Skall köpa en ny 128 eller 256, beror på pris och uppgradera min gamla bärbara till SSD efter sommaren. Förhoppningsvis är de lite billigare då. Plus blir batteri tid. Har tyvärr inte Sata 3 tror jag i den bärbara, men ngn skillnad lär det nog bli.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

40sek var väl inte så snabbt?:)

Beror på hur man ser det tiden är uppmätt med programmet "soluto" roligt lite program som bl.a. visar vad som tar tid och hur mycket att starta de påstår att min. tiden är 38sek på min laptop... då med 63 program i boot... vilket är en viss förbättring jämfört med den gamla hddn som tog minst ~1,30 min...
Men skulle kunna om jag ville ta bort ~13sek extra om jag tog bort/fördröjde etc starten av tex AV och FW....

Permalänk
Medlem

Har SSD sedan 1½ år tillbaka, tycker att det är överskattat, åtminstone för priset. Men ja, nu när priserna går ner kan det vara nåt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av roggeee:

Har SSD sedan 1½ år tillbaka, tycker att det är överskattat, åtminstone för priset. Men ja, nu när priserna går ner kan det vara nåt.

Egentligen är jag på den sidan också, speciellt i budgetsystem så ser jag ingen mening med att tvinga in dem, men jag tycker det känns mer som tvärtom nu när mekaniska diskar kostar så hutlöst mycket.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Egentligen är jag på den sidan också, speciellt i budgetsystem så ser jag ingen mening med att tvinga in dem, men jag tycker det känns mer som tvärtom nu när mekaniska diskar kostar så hutlöst mycket.

Jo, min dator var inte så dyr men fick nätagg & chassi på rea så tänkte att jag kunde testa. Köpte en 80GB Intel G2, och visst, det är ju skönt, men inte mer än det. Kostade ungefär 1,2k tror jag. Skönt, men inte värt det.
Men som du säger, när mekaniska är svindyra och priserna sjunker så kan det vara läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raw:

Köp vadsomhelst förutom OCZ Vertex. Sämre skit får man leta länge efter. Har disk nummer 2 inne på "reparation" just nu.

Håller inte alls med dig killen..Min Vertex 4 är supersnabb och funkar hur bra som helst..och den lär inte tappa i prestanda i samband med "städning" som vissa Sandforce-baserade SSD..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Gött, men 256 GB måste ner mot 1600 kr innan jag är nöjd, och 512 GB för ca 3500 spänn

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158558-crucial_v4_ssd... 90kr extra - Getting there

Permalänk
Medlem

Köpte en direkt efter jag såg den här artikeln!

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Medlem

Grymt nyfiken på den!
Det verkar fokusera på det jag efterfrågat länge, prisvärdhet istället för prestanda.

Pålitlighet och stabilitet är det jag är mest intresserad av, och att den inte sunkar ihop totalt i vissa fall som dom tidigaste SSDerna gjorde.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Grymt nyfiken på den!
Det verkar fokusera på det jag efterfrågat länge, prisvärdhet istället för prestanda.

Pålitlighet och stabilitet är det jag är mest intresserad av, och att den inte sunkar ihop totalt i vissa fall som dom tidigaste SSDerna gjorde.

Fanns ju denna också - Har inte hört mycket från Kingston hörnan, men den är defenitivt inom rätt prisgräns http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasseStrand:

Fanns ju denna också - Har inte hört mycket från Kingston hörnan, men den är defenitivt inom rätt prisgräns http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...

Ah, det verkar finns ett par i den prisklassen alltså, kul!
Men jag tycker fortfarande dom är för få och finns i för få butiker, men ändå, riktigt bra!

EDIT: Webhallen har ju en verbatim 128GB för under 600, det är riktigt bra pris.

Permalänk

Är det inte sata 3gb/s på den? Är det inte m4:an man skall skaffa?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Skrivet av Lon Höppö:

Är det inte sata 3gb/s på den? Är det inte m4:an man skall skaffa?

Uppgraderingen till SSD överhuvudtaget är stort, för det är märkbar skillnad och säkrare ifall man tappar den etc. Jag är inte säker på vad den disken har men ska man sikta på 6GB/s får man leta efter en SSD med LAMD kontroller eller nåt liknande

Permalänk

Frågan är felformulerad, för inte kan det vara många som har SSD för lagring?

OnT SSD är snabbt. Och tyst. Och energisnålt. Superbt!

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Är det inte sata 3gb/s på den? Är det inte m4:an man skall skaffa?

Att det "bara" är sata 3Gbps lär inte märkas i praktiken öht.

Permalänk
Medlem

Bytte till 128 GB systemdisk i vintras. Bytte till 480 GB intern lagring SSD nyss. Båda Intel 500-serie. Fungerar perfekt. Extern lagring / backup med roterande diskar. Bästa uppgraderingen som kan göras.

Permalänk
Medlem

Blir SSD när 256 ligger runt 1000 lappen först. Någon som tror när?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Blir SSD när 256 ligger runt 1000 lappen först. Någon som tror när?

Idag.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Blir SSD när 256 ligger runt 1000 lappen först. Någon som tror när?

blir ssd för mig när 512 ligger runt 2000 lappen.

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC