Sony Mobile varslar 650 anställda i Lund – flyttar till Tokyo

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är viktigt att skilja på AB Volvo och Volvo Cars (vilket du inte verkar göra).
Volvo Cars har inte varit svenskägt på 13 år då Ford köpte det och nu senast kinesiska Geely.
AB Volvo är fortfarande svenskt och går relativt bra.

Jag vet mycket väl hur det ser ut, och Volvo AB har så vitt jag vet ingen verksamhet i kina och håller inte heller som Volvo Cars/geely på att bygga upp komplett produktion i kina och är dessutom inte ägt av kineser så det är väl rätt självklart att att det är personbilarna som avses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Utan att vara insatt i ämnet för fem öre så förstår jag iallafall att arbetarna i Sverige kostar på tok för mycket.

Jag tar gärna halva lönen av mina kollegor, men det skulle bli strejk om jag kom in på en arbetsplats med en sådan lönedumpning. Därför har vi systemet med praktik, man får ingen lön istället.

Citat:

Och hur många av oss skulle vilja arbeta för den lön som arbetarna i många andra länder får? Dock är ju omkostnaderna inte de samma så det är svårt att göra en rättvis jämförelse rakt över.

Efter att hyran och en månads svältkost är inräknat så har jag gärna en disponibel kinesisk lön till svenska omkostnader.

Permalänk

Innan Sony och Ericsson gick ihop så var det inte Sony som gjorde de bättre mobilerna av de två. Det blir inte bättre av denna flytt, tvärt om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Ja gud vad tråkigt att ett Japan-ägt bolag flyttar fler arbetstillfällen till sitt eget land. Varför gör man något sådant? Helt ologiskt!

Förresten, varför ha fler anställda än vad som behövs? Vet du vad det kostar att anställa personal i Sverige? Du verkar glömma ett ett företags mål är att göra vinst.

men det var väldigt va kinkigt det var här då, träffade jag en nerv eller jobbar du själv för Sony i Japan?

Varför tror du jobbtillfällena försvinner från sverige och dyker upp i asien? Asiaterna har fått upp kvalitén på sina tillverkningstekniker och termer som "made in china" kommer snart inte ha en negativ klang över huvud taget. Varför tillverka något, eller ha sin del av organisationen överhuvud taget i sverige med sina fack för bra arbetsvillkor till höger och höga löner till vänster, när det finns länder som kan göra samma jobb för en spottstyver av kostnaden?

Du svarar ju på din egna "fråga", "Varför flyttas jobben till japan?", med din andra fråga "vet du vad det kostar att anställa personal i sverige?". Ja det gör jag, ofantligt mycket mer än vad det gör i andra länder, därför försvinner jobben härifrån hos dem stora företagen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Synd snart kommer väl hela samhället att hamna i fas 3...

men då finns det ingen köpkraft kvar å de rika ägarna blir inte rika längre..

man måste ha jobb för att kunna köpa prylar, är man arbetslös kan man inte det, jo til viss del, men ni förstår.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför har vi inte lagstiftning som förbjuder försäljning av Svenska företag till utländska företag?

Jag hoppas att du inte är seriös lol.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Tråkigt med fler arbetslösa, det går väl dock utför med Sonys mobildivision så de måste göra något radikalt.

Annars är konkurrens bra, alltså att arbeten flyttar i mellan länderna. Denna fria arbetsmarknad leder till att länderna blir allt mer företagsvänliga om de vill behålla jobben, där lön bara är en liten del. (sociala skyddsnät, infrastruktur, arbetskraft etc väger också tungt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Guldläge för Huaweis kontor i Lund nu! Sno åt sig personal med kompetens och insikt i konkurrenten.

Permalänk
Skrivet av NaWi:

Guldläge för Huaweis kontor i Lund nu! Sno åt sig personal med kompetens och insikt i konkurrenten.

Ja och detta område är intressant. Jag kände en väldigt massa ingenjörer som både har arbetat på Saab och Volvo, på båda ställen hade de skrivit på "tystnadskontrakt" etc. Men i praktiken så flyttade de ju över kunskaper/hemligheter som arbetssätt etc mellan företagen.

Något liknande kan det bli med Huawei, om de nu har ett kontor i lund som du säger..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

men det var väldigt va kinkigt det var här då, träffade jag en nerv eller jobbar du själv för Sony i Japan?

Varför tror du jobbtillfällena försvinner från sverige och dyker upp i asien? [/b]Asiaterna har fått upp kvalitén på sina tillverkningstekniker och termer som "made in china" kommer snart inte ha en negativ klang över huvud taget.[/b] Varför tillverka något, eller ha sin del av organisationen överhuvud taget i sverige med sina fack för bra arbetsvillkor till höger och höga löner till vänster, när det finns länder som kan göra samma jobb för en spottstyver av kostnaden?

Du svarar ju på din egna "fråga", "Varför flyttas jobben till japan?", med din andra fråga "vet du vad det kostar att anställa personal i sverige?". Ja det gör jag, ofantligt mycket mer än vad det gör i andra länder, därför försvinner jobben härifrån hos dem stora företagen.

1. Japan har hög kvallité på sin tillverkning sedan länge, mycket högre än Sverige, 2. Vad har "Made in China" med en flytt till Japan att göra?! För övrig är den stämpeln redan borta sedan länge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaWi:

Guldläge för Huaweis kontor i Lund nu! Sno åt sig personal med kompetens och insikt i konkurrenten.

Huawei konkurrerar främst på basstationsidan även om de börjat med 3G modem och enklare lurar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Sony kan inte tillverka telefoner. Anledningen de gick ihop med Ericssosn var för att de inte själva lyckades göra ngt vettigt. Nu är de tillbaka som ensam ägare och risken finns att de inte kommer tillverka mobiltelefoner så värst länge till.

Rent generellt så har Sony har blivit varvade av LG, Samsung och massa andra företag flera gånger om. De är ingen stor aktör på nånting längre. Blir mycket förvånad om de fortfarande tillverkar tvapparater om ett par år.

Sen när har Ericsson varit bra på att tillverka mobiler? Deras mobiler var ett skämt innan Sony kom in i bilden och lyfte dem både tekniskt och designmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Sen när har Ericsson varit bra på att tillverka mobiler? Deras mobiler var ett skämt innan Sony kom in i bilden och lyfte dem både tekniskt och designmässigt.

har ett talessätt om SE de är "Samma skit i olika förpackningar"
varje mobil är identisk enda som skiljer är kamera och färgerna på utsidan sedan lite större/mindre skärm...

t.ex. på K750i tiden så var ju w800i samma telefon fast med annan mjukvara...
varje Xperia telefon har samma gränssnitt så varför inte behålla bara 3 versioner då med olika storlekar bara å spara miljoner istället för ha 100 olika modeller?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jag vet mycket väl hur det ser ut, och Volvo AB har så vitt jag vet ingen verksamhet i kina och håller inte heller som Volvo Cars/geely på att bygga upp komplett produktion i kina och är dessutom inte ägt av kineser så det är väl rätt självklart att att det är personbilarna som avses.

jodå, klart Volvo har verksamhet i Kina. Dock är det svårt att sätta upp fabriker utan diverse joint ventures (Trucks har med Dongfeng, bussar med Sunwin exempelvis). Det finns kontor i Shanghai, bl.a Volvo CE, Volvo Aero (som dock inte ägs av Volvo längre) och Volvo Parts. Fabriker också, dock har jag ingen absolut koll.

Tech Center i Jinan: http://www3.volvo.com/investors/finrep/ar11/eng/developmentas...
Volvo CE: http://www.volvogroup.com/SiteCollectionDocuments/VGHQ/Volvo%...
Bussar: http://www.sunwinbus.com/index_eng.aspx
Lastbilar: http://www.reuters.com/article/2011/12/06/dongfeng-volvotruck...

Googla i 10 minuter så hittar du.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johros:

Nu jobbar jag inte på SE längre min bild av situationen är kanske lite annorlunda...

Tokyo kontoret hela tiden gjorde sitt bästa för att trycka ner Lund kontoret.
De fick alltid de mest intressanta projekten...
"Rachael"- X10
"Nozomi"- Arc

När de inte tyckte att det blev bra eller klarade av projektet så skickade de det till Lund.
Shiho - C905
Som först gjordes i Japan men när de inte fick ordning på kamera luckan skickade dom dett till Lund och tog ett av våra projekt.

Roligast var kanske ersättaren till Zeus (Xperia play) där vi började utveckla telefonen och sedan skulle projektet flyttas till Japan och när Xperia Play sålde dåligt så skickades projectet tillbaka till Lund.

Kameran i Xperia Neo var från början en Sony Camera med backlight på sensorn men sedan kunde de inte supporta våra volymer. De skulle leverera till en annan tillverkare (Apple). Däremot fick Arc behålla sin Kamera...

Har inte du skrivit på någon NDA på ovanstående information? Låter som ett väldigt dumt sätt att jobba på, kanske bäst om de flyttar till till japan endå.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Tyvärr är väl risken för de kvarvarande inte borta - jag ger inte några vidare bra odds för att den verksamheten kommer att bli kvar i Sverige. Tyvärr tyvärr, det ser mörkt ut - först SAAB, Volvo blöder pengar och kommer väl flytta hem till Kina vad det lider och SE börjar dra ner och flyttar säkert hem även de... Bara gruvindustrin som går riktigt bra just nu i Sverige känns det som...

Sälja mobiler är det många företag som gör, Ericsson är fortfarande världsledande på mobilsystem. Andra företag kan få tillverka leksakerna

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Så Ericsson gjorde bra telefoner, men Sony var ett häftigare märke, framförallt utanför Sverige så de gick ihop.
Sen gjordes det en del bra SonyEricsson telefoner och nu när Sony tror sig klara sig själva bra igen så dumpar de Ericsson delen av SonyEricsson.
Vi får väl se hur det går.
Som Svensk så var det roligare att köpa en SonyEricsson än en Sony telefon.

Permalänk

Synd att företag ska flytta ifrån Sverige... Men dom kanske etablerar sig bättre i Japan....

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att det finns dom i tråden som arga på japanerna. I elektronik industrin finns det inget land som drabbats värre än Japan av konkurensen från låglöneländer i asien. Japanska företag tappar marknadsandelar till framförallt korea (LG/Samsung) men också Taiwan och Kina i en rasande takt så det här handlar inte om att svenska jobb försvinner till låglöneländer, det handlar om att ett japanskt företag inte har någon anledning att placera en del av sin produktutveckling på andra sidan jordklotet när man lika gjärna kan ha den några kvater bort från huvudkontoret.

Synd att jobb försvinner i sverige men det verkar som om det i första hand (enbart?) handlar om civilingeniörer och i så fall är det ganska lungt, dom lär inte gå arbetslösa.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Jag vet mycket väl hur det ser ut, och Volvo AB har så vitt jag vet ingen verksamhet i kina och håller inte heller som Volvo Cars/geely på att bygga upp komplett produktion i kina och är dessutom inte ägt av kineser så det är väl rätt självklart att att det är personbilarna som avses.

Ta fram en atlas och titta var Kina ligger och sen var Japan ligger och inse att det är 2 olika länder som har någonting med varandra att göra...eller läs på lite om länderna och förstå det, Kina är en Marxist-Leninistisk enpartistat, Japan är en monarki...begriper inte varför ni blandar in varken Kina eller Volvo i detta, i Volvo finns nationella intressen, dvs staten har alltid haft ett finger med i dem och i avtalet när Zhejiang Geely Holding Group köpte det ingår att de inte flyttar hela verksamheten till Kina...men vad har det med Sony's flytt till Japan att göra, finns inga nationella intressen i det från Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på bolagets ekonomiska sits kan det nog vara smart att samla utvecklingsenheterna till ett ställe, borde göra dem både effektivare och öka möjligheten till samarbete. Tydligen hade de sagt att de vill ha kvar utvecklingen av mjukvaran till telefonerna i Lund. Får hoppas att de håller fast vid det .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Synd att jobb försvinner i sverige men det verkar som om det i första hand (enbart?) handlar om civilingeniörer och i så fall är det ganska lungt, dom lär inte gå arbetslösa.

Jag får en känsla av att du tror att där är oändligt mycket jobb som civilingenjör. Det är bara att trolla fram. Nej, det är fan bara större företag som har nytta av civilingenjörer. Och dom företagen växer inte på träd. Visst, många av dom som jobbar på Sony lär nog få tag på ett nytt jobb. Men det är ju jobb som andra kunde ha sökt, som nyutexaminerade. Nej, jag tror att arbetsmarknaden inte är så ljus för civilingenjörer som många vill påskina. Jag hade en snubbe på mitt gamla jobb som arbetade på lagret. Han var utbildad civilingenjör.

Nej, nånting måste göras för att företagen inte skall flytta ut ur Sverige. Speciellt företag som bidrar till att det rinner in pengar till Sverige. Jag har själv arbetat på ett företag som flyttade utomlands. Inte för att det gick dåligt för företaget. Utan för att dom kunde tjäna bättre utomlands. Och precis innan skiten lades ner, fick jag höra att företaget köpt upp ett annat företag här i Sverige. Ett halvår senare lade dom även ner det företaget och flyttade ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tråkigt är det.
Kanske dags för en ny Neonode? Alla duktiga SonyEricsson-ingenjörer som varslats om uppsägning kan gå ihop och bygga en banbrytande nisch-telefon.

Jo, för sen att bygga ihop mobiltelefoner samt teknologin, skulle man göra som Apple, alltså kontrakta Samsung för hårdvaran och det kinesiska tillverkningsbolaget för att bygga ihop telefonerna så skulle man kunnat göra något där.
Lyckas man göra telefonen "hipp" så kommer man kunna klara sig utan ens att behöva en bra telefon, Som Apple gör!

Permalänk
Skrivet av nicoliani:

Sen när har Ericsson varit bra på att tillverka mobiler? Deras mobiler var ett skämt innan Sony kom in i bilden och lyfte dem både tekniskt och designmässigt.

Skrivet av Nico.v:

har ett talessätt om SE de är "Samma skit i olika förpackningar"
varje mobil är identisk enda som skiljer är kamera och färgerna på utsidan sedan lite större/mindre skärm...

t.ex. på K750i tiden så var ju w800i samma telefon fast med annan mjukvara...
varje Xperia telefon har samma gränssnitt så varför inte behålla bara 3 versioner då med olika storlekar bara å spara miljoner istället för ha 100 olika modeller?

Visserligen hade man inte lika många märken på marknaden som nu, så det kanske talade lite för Ericsson mobiler, men visst gjorde man hyggliga lurar. Jag har haft rätt många nallar sedan 97, och flertalet av dem var av Ericsson. Tyckte mycket om storsäljarna GH337/GH388 tex. På den tiden så var ju Ericsson ett större mobilmärke än Nokia i Sverige, inte för att det automatiskt betyder att de var bättre. Det jag ville säga var att de var stora, och inte bara i Sverige. Efter ett par år verkade det som om de fastnade i sitt nytänkande, och Nokia sprang om i antal sålda lurar. Jag antar att det var därför de gick ihop med Sony, som tillverkade många bra produkter, men som inte lyckats slå sig in i branschen på eget bevåg. Sony hade lite nytänkande som Walkman grejen tex., och design, medans Ericsson hade "the know-how" i GSM-teknik. I början när Walkman modellerna kom ut så gick det väl hyggligt, men sedan verkade det gå stelare. Den stora missen av SonyEricsson måste ha varit att de inte hoppade på tåget med touch-telefoner mycket tidigare, och när de väl kom ut så var deras gränssnitt segare än flera år gammal sirap. När det skulle presenteras nya Xperia modeller så var de inte mycket bättre än föregångarna, och trots att de nya telefonerna var i stort sett tomma på innehåll och appar, så gick det fruktansvärt segt.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd

Något bra har de iaf gjort i dagarna.

Sony opens up the Dynamic Android Sensor HAL (DASH) – developers can contribute [open source]
http://developer.sonymobile.com/wp/2012/08/20/sony-opens-up-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Sen när har Ericsson varit bra på att tillverka mobiler? Deras mobiler var ett skämt innan Sony kom in i bilden och lyfte dem både tekniskt och designmässigt.

Nja Sony Ericsson-telefonerna designades i alla största huvudsak i Lund. Det japanerna bidrog med var mest en del hårdvarukomponenter (display, minneskort, varumärken). Resten i stort sett svenskutvecklat. Hög tid att Sony börjar använda sina egna japanska mjukvarukunskaper och teknologi i telefonerna så det blir äkta Sony-prylar även i mjukvaran.

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Ja gud vad tråkigt att ett Japan-ägt bolag flyttar fler arbetstillfällen till sitt eget land. Varför gör man något sådant? Helt ologiskt!

Inte alls ologiskt om du ser det ur deras perspektiv.

Förvisso är Sverige ett relativt billigt land v.g. anställda.

Telefonerna tillverkas i Kina i vilket fall.

Permalänk
Skrivet av nova-t:

Nja Sony Ericsson-telefonerna designades i alla största huvudsak i Lund. Det japanerna bidrog med var mest en del hårdvarukomponenter (display, minneskort, varumärken). Resten i stort sett svenskutvecklat. Hög tid att Sony börjar använda sina egna japanska mjukvarukunskaper och teknologi i telefonerna så det blir äkta Sony-prylar även i mjukvaran.

Men de kommer inte att lämna Android, för att de helt enkelt inte kan lämna Android. Sony har ingenting som är ens i närheten lika marknadsanpassat. De skulle i teorin kunna byta ut mot LiMo eller liknande, men då allt handlar om content för användaren så vore det vansinne.

Permalänk

Övergripande ser jag inte positivt på Sonys möjligheter att fortsätta konkurrera på mobilmarknaden.

För Lund som arbetsmarknad är förstås redan denna omgången ett hårt slag, då det kommer att drälla av konsulter och tidigare anställda som inte kan få uppdrag, men det är ett gyllene tillfälle att starta verksamheter inom mobila tjänster, appar, spel, robotik, industristyrning osv (områden som regionen redan är mycket stark och erkänd för). Däremot tror jag inte på att starta ett nytt mobiltelefonbolag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av papasmurph:

Inte alls ologiskt om du ser det ur deras perspektiv.

Förvisso är Sverige ett relativt billigt land v.g. anställda.

Telefonerna tillverkas i Kina i vilket fall.

På vilket sätt är Sverige ett billigt land?! Varför flyttas då mycket tillverkning utomlands om det är så billigt?! Om någons lön är 25000:- så kostar denne person arbetsgivaren 50000:- (c:a) att ha anstäld med alla avgifter, en anstäld kostar arbetsgivaren ungefär det dubbla av vad den anställdes lön är i Sverige