Microsoft byter logotyp

Permalänk

Snygg logga tycker jag i alla fall.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Microsoft tar minimalism till nya djup.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Vilken av dessa byggnader är stilren?

Båda?

Ordet "stilren" brukar inte sällan användas som nödförklaring till ful design.

Normal person: "Men, det ser ju ut som skit..."
Designer: "Stilrent!"

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Dom borde passa på med att byta namn till Mediocrity för det är vad detta är. Det är inte stilrent, det är inte tidlöst, det är medelmåttigt.

Exakt. Det ser ut som om någon öppnat MS word för första gången och lagt in första bästa clipart och testat tangentbordet. Att ens prata om design är inte passande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Du jobbar uppenbarligen inte med design?

http://farm4.static.flickr.com/3172/3059064538_921b335259.jpg

http://cdn.publishdev.se/cdn/5-1/1611496/images/2010/acero_27...

Vilken av dessa byggnader är stilren?

För övrigt hatar du alla ord som bytt betydelse under språkets utveckling?

Nej, jag jobbar inte med design. Om jag gjorde det så skulle jag troligen hata ordet ännu mer med tanke på hur folk och kunder använder det. "Jag vill ha en stilren logga." "Nej, den är inte tillräckligt stilren." Hur ska man tolka dessa?

Den första, som använder sig av stilen hus.

Helt korrekt!

Permalänk

Tycker ändå att den ser bra ut, trots att det kanske inte är ett designmästerverk.

Angående debatten hur vida någonting är stilrent så kan väl ett gammalt hus med krusiduller på utsidan och proppat på insidan också vara stilrent? Tänk ett hus fyllt utav möbler och inredning inspirerat utav viktoriansk stil, och enbart denna stil. Då blir det väl stilrent?

Precis som någonting kan följa en minimalistisk stil, så blir det stilrent.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Tycker den är helt ok, enkel. Gillar att dom ser bibehåller sin logga som den varit. Finns ju ett annat väldigt känt företag som iten ändrat sin logga nämnvärt på över 100 år.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Stilrent:
Teorin, vad som följer en viss stil inom t.ex. måleri, design, arkitektur, musik och litteratur.
Praktiken, används ordet i nyare former för att beskriva en avskalad design.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Snusfri

Stilren och snygg, precis som det skall vara.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Märkligt vad folk gnäller, den är enkel att placera ut och man identifierar snabbt vilket företag den tillhör. Bra, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Men vad hände med de rundade hörnen, saknade dessa första gången jag såg en screen capture från Metro. Fyrkanter är så 90-tal.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Detta tog säkert 12 st tekniker på M$ flera månader att komma på.
Precis som ljudet när Win7 startar..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det som förvånar mig mest är att logotypbytet tycks väcka så starka känslor hos så många. Det är väl ändå rätt egalt hur deras logga råkar se ut, det viktiga är väl att deras programvara gör vad den ska, eller? :>

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

För övrigt hatar du alla ord som bytt betydelse under språkets utveckling?

Det är en viss skillnad på utveckling och utveckling. Att man fördummar ett språk genom att ord används frekvent i felaktiga sammanhang av mindre begåvade individer är en negativ utveckling, eftersom ordet inte längre fyller sin funktion.
Att folk inte längre kan skilja på var och vart är ett utmärkt exempel på fördummande utveckling.
En svenskalärare jag hade i gymnasiet sammanfattade det bra: "Det är OK att förändra ett språk så länge man inte tar bort något".

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Tänker fortfarande använda win 7 -.-
Ny (gammal) loga får mej inte att ändra mej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Du jobbar uppenbarligen inte med design?

http://farm4.static.flickr.com/3172/3059064538_921b335259.jpg

http://cdn.publishdev.se/cdn/5-1/1611496/images/2010/acero_27...

Vilken av dessa byggnader är stilren?

För övrigt hatar du alla ord som bytt betydelse under språkets utveckling?

Jag har sommarjobbat som grafisk formgivare i 8 veckor. Och ett ord som kunder använder ofta är "jag vill ha en stilren logo". Jo visst försöka göra något stilrent är inte lätt att arbeta efter när det så är så personligt som det är. Ordet minimalistiskt och snyggt (snyggt är det inte för alla) är stilrent för mig när det kommer till logotyper. För en annan är det något helt annat.

Slutsats: Ordet borde inte användas när det kommer till grafisk formgivning.

OnT: Jag gillar inte logotypen nånstans. Grymt tråkigt när dom inte kan skapa nåt nytt. Dom hade helt klart lyckats göra något med som har mer liv i sig (mer former) än bara fyra kvadrater i fyra olika färger. Fast ska jag vara ärlig stör det mig inte.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Passar bra in i temat för Modern. Det är uppenbart vilket varumärke den representerar.

Verkar vara många som klagar på att det inte är tillräckligt många Photoshop-filter pålagda.

Funktion trumfar form.

Permalänk
Medlem

duger för mig, sällan jag stirrar mig blind på windowsloggan. SSD = snabb boot, ser knappt laddningsskärmen. Och startmenyn är ändå utbytt. Glad att det inte är ett blått fönster iaf.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

och vad har en flagga med ett fönster att göra?

Förstår du nu?

Visa signatur

"En dator"

Permalänk

Från DN:s hemsida idag.

Ett av problemen med den nya loggan är redan uppenbar. Den förknippas direkt med Windows så att journalisterna (och förmodligen även kunderna) blir hemskt förvirrade.

Permalänk
Medlem

Riktigt fin logo faktiskt. Jag gillar när det ser enkelt och stilrent ut.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk

Urk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

http://www.isdal.se/johan/bilder/logo.png

Från DN:s hemsida idag.

Ett av problemen med den nya loggan är redan uppenbar. Den förknippas direkt med Windows så att journalisterna (och förmodligen även kunderna) blir hemskt förvirrade.

Ja det är märklig marknadsföring. Många här i tråden verkar också tro det rör sig om windows loga.
"Borta är den flaggliknande symbolen för Windows och det kursiva typsnittet för företagsnamnet. Istället satsar Microsoft på en mer fyrkantig framtoning på loggan, och ett stilrent, modernt typsnitt kallat Segoe."

Permalänk
Medlem

Tycker nya loggan är snygg. Tror minimalism är rätt väg att gå.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Lite lyckad är den ju ändå för den kunde ju definitivt inte bli fulare.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Windows 8 SP1 då?

Kul att du frågar! Känner du till Intels "tick tock" metod? Tick innebär ny arkitektur och tock en optimering.

För Microsoft har alltid kör med "Tick Tock" med sina Windows lanseringar och då har det alltid gällt följande enligt "tick tock" principen:

  • Ny arkitektur & nya gränssnitt är "Tick" = crap och behöver Service pack 2 annars blir det sura miner!

  • Optimering av tidigare arkitektur & gränssnitt är "Tock" = Flesta småfelen är borta, en god sed är att installera Service Pack 1 ändå.

Dos baserad (Monolithic architecture)
Tick - Windows 95
Tock - Windows 98 (även kallad för Windows 95 utan buggar)
Tick - Windows Me

Dos fri 32bit
Tick - Windows 2000
Tock - Windows Xp
Tick - Windows Xp x64

64bit
Tick - Windows Vista
Tock - Windows 7
Tick - Windows 8

Lathund:
Tick = Sp2
Tock = Sp1

Så du ser att Windows 8 faller inom "Tick" och därmed väntar vi på service pack 2

Permalänk
Medlem

Känns lite som dom har återanvänt logga och reklam från 1995 och det känns väl bra, synd bara att Windows 8 verkar också ha återvänt till före 1995 när det gäller handhavande och fulhet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Du jobbar uppenbarligen inte med design?

http://farm4.static.flickr.com/3172/3059064538_921b335259.jpg

http://cdn.publishdev.se/cdn/5-1/1611496/images/2010/acero_27...

Vilken av dessa byggnader är stilren?

För övrigt hatar du alla ord som bytt betydelse under språkets utveckling?

Stilren är bara ett finare ord för stel

Permalänk
Avstängd

Det här är ett utmärkt exempel på någonting stilrent. Visst kan man agrumentera för att språkbruket har ändrat ordet men då det har blivit ändrat till någonting som är svårdefinierat är det inte längre speciellt bra till att använda för att beskriva saker.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Mer passande till nya OSet

Visa signatur

va?