Fujitsu Lifebook UH552 - Någon med erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Hej,

lånar tråden lite, har beställt en Samsung 830 till denna dator, men det jag undrar över är batteriet! Vad jag förstår ska man alltid ta bort batteriet vid en hårddiskinstallation, men detta batteri sitter med en sladd som går till en kontakt som sitter fast på moderkortet(?). Jag vet inte hur jag ska få bort den, vågar inte dra i sladden den känns bräcklig, funderar att försöka peta ut plastkontakten med en mejsel eller nåt men även det känns lite vanskligt. Frågan är om någon vet hur jag ska göra? Om ni kanske bytt till SSD i denna dator eller liknande dator med samma problem?

mvh erik

Permalänk
Medlem

Finns det plats för ssd eller måste man ta bort den befintliga 500gb hdd:n först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe89:

Finns det plats för ssd eller måste man ta bort den befintliga 500gb hdd:n först?

Man måste ta bort den, men det är inga problem.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Gäller garantin om man uppgraderar med SSD och minne? Måste man bryta någon "seal" / göra hål i något klistermärke när man öppnar luckan?

/G

Permalänk
Medlem
Skrivet av rEnEsIs:

Gäller garantin om man uppgraderar med SSD och minne? Måste man bryta någon "seal" / göra hål i något klistermärke när man öppnar luckan?

/G

Man behöver inte pilla bort någon klisterlapp för att byta hdd/ ram men men enligt cdon så måste alla orginaldelar sitta i vid ev service.

Permalänk
Relik 📜

Köpte den här till sambon, då hennes tre år gamla Acer Timeline 1810TZ (Core 2 Duo CULV!) är redo för pension. Hon klämde lite och testade lite, ska fundera tills imorgon om den får vara kvar eller åker i retur. Blir den kvar åker det i en Samsung 830.

Är iaf positivt överraskad, trodde den skulle kännas sämre byggd. Tangentbordet är verkligen ingen höjdare, borde dock gå att avhjälpa lite? Vad jag kan se är det en "modul" som går att ta loss hyfsat enkelt, någon som testat att lägga typ dubbelhäftande tejp under för att stadga upp lite?

Vidare fråga, fläkten. Den låter en del under uppstart, men blir tystare när Windows laddas. Hörs den störande mycket vid normal användning? Någon som hittat mjukvara för att styra? Vet att det fanns till hennes gamla Acer..

EDIT: Nu har vi hunnit använda datorn lite på riktigt, och tyvärr åker den nog tillbaka till CDON eller ut på marknaden. Det mesta är positivt för priset, men fläktljudet är på gränsen. Den snurrar dessutom ofta, till och med periodvis vid "vila" på skrivbordet. Antar att det här är något man kan störa sig olika mycket på, för oss är det ett stort minus. Förutom det tycker sambon datorn är för stor (hon är kär i sin 11,6"), så blir att leta vidare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Tangentbordet är ett minus. Annars mycket dator för pengarna. En perfekt snik-ultra. Har uppgraderat med en Samsung 830 SSD (Basic) och ominstallerat allt och det har verkligen lyft hela känslan. Känns mycket dyrare helt enkelt. Tycker inte att fläkten är något problem, har upplevt betydligt värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ryzzen86:

Hej,

lånar tråden lite, har beställt en Samsung 830 till denna dator, men det jag undrar över är batteriet! Vad jag förstår ska man alltid ta bort batteriet vid en hårddiskinstallation, men detta batteri sitter med en sladd som går till en kontakt som sitter fast på moderkortet(?). Jag vet inte hur jag ska få bort den, vågar inte dra i sladden den känns bräcklig, funderar att försöka peta ut plastkontakten med en mejsel eller nåt men även det känns lite vanskligt. Frågan är om någon vet hur jag ska göra? Om ni kanske bytt till SSD i denna dator eller liknande dator med samma problem?

mvh erik

Jag ryckte inte sladden. Funkade för mig att byta till SSD ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av schnaasen:

Tangentbordet är ett minus. Annars mycket dator för pengarna. En perfekt snik-ultra. Har uppgraderat med en Samsung 830 SSD (Basic) och ominstallerat allt och det har verkligen lyft hela känslan. Känns mycket dyrare helt enkelt. Tycker inte att fläkten är något problem, har upplevt betydligt värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, okej, antar att det är väldigt personligt med fläktljudet där. Jag tycker det är jobbigt, och tror jag kommer reta mig på det för evigt - speciellt då vi nästan alltid sitter i samma rum. Känns speciellt onödigt då sambon egentligen inte behöver kraften i datorn alls, utan lika gärna skulle klara sig med en glorifierad netbook. Prioriterar hellre en tystare maskin med sämre processor då.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Är i valet och kvalet om jag ska utnyttja min returrätt som går ut på måndag. Det är visserligen en väldigt prisvärd dator, men tangentbordet samt touchpadden drar ner betyget. Man lär inte få så mer prestanda för pengarna, men för egen del kan det vara värt att offra lite prestanda för bättre ergonomi.

Permalänk
Medlem

Köpte till en SSD som inte fick plats

Någon som vet vilken en som passar?

Permalänk
Medlem

Samsung 830 SSD 128gb är vad jag har i min, så den passar, den behöver vara 7mm hög nämligen, många är 9mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe89:

Köpte till en SSD som inte fick plats

Någon som vet vilken en som passar?

Vilken köpte du?
Läste tidigare i tråden att samsung 830 ska passa!

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe89:

Köpte till en SSD som inte fick plats

Någon som vet vilken en som passar?

Köp en som är 7mm hög t.ex. Samsung 830 i valfri storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Köpte den här till sambon, då hennes tre år gamla Acer Timeline 1810TZ (Core 2 Duo CULV!) är redo för pension. Hon klämde lite och testade lite, ska fundera tills imorgon om den får vara kvar eller åker i retur. Blir den kvar åker det i en Samsung 830.

Är iaf positivt överraskad, trodde den skulle kännas sämre byggd. Tangentbordet är verkligen ingen höjdare, borde dock gå att avhjälpa lite? Vad jag kan se är det en "modul" som går att ta loss hyfsat enkelt, någon som testat att lägga typ dubbelhäftande tejp under för att stadga upp lite?

Vidare fråga, fläkten. Den låter en del under uppstart, men blir tystare när Windows laddas. Hörs den störande mycket vid normal användning? Någon som hittat mjukvara för att styra? Vet att det fanns till hennes gamla Acer..

EDIT: Nu har vi hunnit använda datorn lite på riktigt, och tyvärr åker den nog tillbaka till CDON eller ut på marknaden. Det mesta är positivt för priset, men fläktljudet är på gränsen. Den snurrar dessutom ofta, till och med periodvis vid "vila" på skrivbordet. Antar att det här är något man kan störa sig olika mycket på, för oss är det ett stort minus. Förutom det tycker sambon datorn är för stor (hon är kär i sin 11,6"), så blir att leta vidare.

Kan rekommendera Samsung 530U3C om hon vill ha en tyst dator. Låter lite vid tyngre multitasking, men annars tyst hårddisk och kvick uppstart (ca 20 sek) med en hybridlösning. Ljusstark skärm och trevligt tangentbord. Köpte min för 7500:- på MediaMarkt och är väldigt nöjd! (Kan tillägga att jag avverkade 3 st(!) Asus UX32VD innan jag köpte denna men samtliga hade olika defekter och blev således benämnd DOA.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Kan rekommendera Samsung 530U3C om hon vill ha en tyst dator. Låter lite vid tyngre multitasking, men annars tyst hårddisk och kvick uppstart (ca 20 sek) med en hybridlösning. Ljusstark skärm och trevligt tangentbord. Köpte min för 7500:- på MediaMarkt och är väldigt nöjd! (Kan tillägga att jag avverkade 3 st(!) Asus UX32VD innan jag köpte denna men samtliga hade olika defekter och blev således benämnd DOA.)

Går det att uppgradera minne samt byta till SSD på ett smidigt sätt (och behålla garantin) på Samsungen? Ska precis skicka tillbaka min UH552 på grund av flexigt chassi + högljudd fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Går det att uppgradera minne samt byta till SSD på ett smidigt sätt (och behålla garantin) på Samsungen? Ska precis skicka tillbaka min UH552 på grund av flexigt chassi + högljudd fläkt.

Det går att sätta i ram. Den har 4 gb på moderkortet och sedan en slot till. Själv sätter jag i en 4gb sticka imorn. Hårddisken kommer man också åt enkelt, men vet inte hur det fungerar med att sätta i SSD osv, men borde väl inte vara några problem kan jag tycka. Dock är det väldigt lätt att komma åt hdd, ram, fläkt för underhåll. Allt genom en lucka under datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Det går att sätta i ram. Den har 4 gb på moderkortet och sedan en slot till. Själv sätter jag i en 4gb sticka imorn. Hårddisken kommer man också åt enkelt, men vet inte hur det fungerar med att sätta i SSD osv, men borde väl inte vara några problem kan jag tycka. Dock är det väldigt lätt att komma åt hdd, ram, fläkt för underhåll. Allt genom en lucka under datorn!

Tackar. Just nu så lutar det åt att jag avvaktar tills jag kan prova datorn ordentligt i en fysisk butik. Är trött på undermåliga produkter. Egentligen borde jag bara bita i det sura äpplet och köpa en MBA och ett antireflexfilter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man måste ställa in någon inställning för att få igång "anytime usb charge" funktionen så man kan ladda mobilen eller vad man nu vill även fast den är avstäng?

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebben89:

Är det någon som vet om man måste ställa in någon inställning för att få igång "anytime usb charge" funktionen så man kan ladda mobilen eller vad man nu vill även fast den är avstäng?

Om någon mer undra så fick man lov att ställa in det i bios.

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

Köpte mig en ssd och ett extra 4gb ram som jag tänkte sätta i, ssd gick bra men ramminnet (corsair Vengeance),

http://www.inet.se/produkt/5315261/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1...

gick inge vidare, som jag förstått ska det bara vara att trycka i det i den tomma minnesplatsen men efter några försök så gav jag upp då det helt enkelt inte ville i. Känns som om jag trycker hårdare än jag gjorde så går något sönder.

Kan det vara fel på minnesplatsen i min dator på nå vis eller är det bara och trycka hårdare?

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

Jag fick trycka ganska hårt på mina men stoppade du i den med en 45°vinkel och åt rätt håll?

Skrivet av Sebben89:

Köpte mig en ssd och ett extra 4gb ram som jag tänkte sätta i, ssd gick bra men ramminnet (corsair Vengeance),

http://www.inet.se/produkt/5315261/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1...

gick inge vidare, som jag förstått ska det bara vara att trycka i det i den tomma minnesplatsen men efter några försök så gav jag upp då det helt enkelt inte ville i. Känns som om jag trycker hårdare än jag gjorde så går något sönder.

Kan det vara fel på minnesplatsen i min dator på nå vis eller är det bara och trycka hårdare?

Permalänk

om vi bortser från processorn, hur tror ni den står sig mot denna? mest byggkvaliten och tangentbordet jag tänkte på.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Permalänk
Medlem

http://www.batterietutti.com/fujitsu-lifebook-uh552.html

Hårddisken är 7mm, och det verkar inte finnas plats för någon tjockare modell.
Det finns en stor plåt på baksidan som man skruvar bort för att komma åt alla uppgraderingsbara komponenter, även batteriet.
Skruvarna till plåten är torx-7.
Det finns SIM-kortläsare på sidan av datorn, men inget 3G-modem i. Det såg ut att vara lätt att installera ett 3G-modem, men vad det kostar har jag inte undersökt.
http://www.batterietutti.com/fujitsu-lifebook-uh552.html
Vad menas med att det inte finns något 3G-modem? Kan man inte stoppa i ett vanligt 3G simkort och sen surfa på det eller? :S
http://www.buonabatteria.com/fujitsu-lifebook-uh552.html
Sen ang. batteriet så undrar jag om detta skulle funka bättre med tanke på att det är på 5200mAh? Får det plats för det första? Lite mått på batteriet man får med skulle inte skada

Permalänk
Medlem

Fujitsu Lifebook UH552

Skrivet av Sebben89:

Tror han menar den dyrare modellen med ssd i från början, UH572

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_uh572_intel_i5-...

Verkar som att den dyrare UH572 (med SSD) är WiDi-certifierad. Detta kräver väl Cetrino WiFi vad jag förstår.

1. Någon som testat WiDi på UH552 ?

2. När det gäller SSD-uppgradering. Kan någon bekräfta storlek och interface på passande SSD diskar?

3. Följer det med en USB-Ethernet adapter?

4. Det finns en original USB 3- ansluten Port Replicator med bl.a. skärm, ljud m.m., gigabit ethernet m.m. Vad tro ni om denna, verkar intressant!

5.Batteria per Fujitsu LIFEBOOK UH552 http://www.gooarea.com/fujitsu-lifebook-uh552.html

Permalänk
Medlem

Är ingen expert men kan kanske svara på punkt 2 och 3:

2. Beställde min med win8 och har bytt till SSD, det är 7mm som gäller. Körde på en 120gb Kingston v300 och den funkar bra. SataIII.

3.: Nej, medföljde inte.

Tror inte den stödjer Widi.

Annars en bra, tunn dator till ett bra pris. Fläkten tycker inte jag är något problem alls, tangentbordet är däremot inte det bästa men det fungerar och går att skriva på.

Slängde i 4gb minne(219:-) extra så har 8gb nu, pris för allt med SSD, extra gb minne, office och f-secure(Ja, köpt via CDON) blev 5700:-. Då har jag en 320gb hdd över också.

Permalänk

Denna går ju att få för 3990:- på tretti.se nu. Visst borde man slå till? Känns som ett väldigt bra pris och jag har inte hittat någon 13.3" med samma prestanda i närheten utav det priset.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Denna går ju att få för 3990:- på tretti.se nu. Visst borde man slå till? Känns som ett väldigt bra pris och jag har inte hittat någon 13.3" med samma prestanda i närheten utav det priset.

Ja, nog ser det ut att vara ett bra pris. Men för mig faller det på att den saknar ethernet, har bara trådlöst, begriper inte hur de tänkte.

Edit: Eller det faller inte på enbart det kanske, kan funka någorlunda med en dingeldangeladapter som tar upp ett USB-hål, men dumheter ändå...

Permalänk
Skrivet av Matthew_Hopkins:

Ja, nog ser det ut att vara ett bra pris. Men för mig faller det på att den saknar ethernet, har bara trådlöst, begriper inte hur de tänkte.

Edit: Eller det faller inte på enbart det kanske, kan funka någorlunda med en dingeldangeladapter som tar upp ett USB-hål, men dumheter ändå...

Det hade jag missat helt. Dock ingen deal-breaker egentligen, men som du säger väldigt dumt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Ni som har köp en UH552 , var det svårt att installera extra ram-minne? Jag funderar på att köpa en UH752, spelar typ aldrig spel och om jag gör det är det AoE 2 eller heros of migth and magic 5 , och det lär ju datorn klara av. Men huvudsyftet med köpet är att använda den till simuleringar i Matlab då jag är ute och reser, samt skriva i Word/LaTeX . Hemma kommer den tjänstgöra som mediadator, dvs spela upp film/musik. Är denna dator ändamålsenlig?