Call of Duty: Black Ops 2 stöder DX11 – utesluter Windows XP

Permalänk
Skrivet av lang666:

Används till word ja.

För att företagen inte har behov att updatera datorn bara för att ni ska kunna köra songpop på facebook.
samt att de ofta är snåla.

Såg du vem jag citerade ?

Jag tror inte de spelar på lagtinget heller, jag sa bara att dessa operativsystem används än idag

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag tillhör väl minoriteten som envist sitter kvar med Windows XP då. Windows 7 känns på tok för bökigt och "krimskramsigt" enligt mig.
Ingen större förlust detta dock, ett nytt CoD klarar jag mig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Jag tillhör väl minoriteten som envist sitter kvar med Windows XP då. Windows 7 känns på tok för bökigt och "krimskramsigt" enligt mig.
Ingen större förlust detta dock, ett nytt CoD klarar jag mig utan.

efter att ha använt win 7 sedan release skulle jag säga att det är mindre bökigt än xp. Ja de är lite lulllull men de påverkar inte direkt.

Fixar man lite inställningar när man bootar första gången så slipper man de som jag funnit irriterande. Känns nu som att det är xp som är bökigt när jag ska fixa åt föräldrar/vänner.

MEN, det är väll en smaksak som allt annat. Jag gillar att de ser trevligare ut än xp etc

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Skulle ha varit bättre om de hade haft 64-bit som krav. Det hade kunna innebära större och mer komplexa banor. Man ser i trailern att man har lite av förstörbara miljöer (jämfört med BF3), och mesta delen av det förstörbara är fordon. Men DX11 krav är ett steg i rätt riktning. OM INTE orsaken till DX11 är dålig portning. Vi vet tyvärr att CoD i första hand utvecklas för konsol som i grunden fortfarande drar runt på DX9.

Beträffande GTS8800 så är det för low inställningar och 1280x1024 (många sitter fortfarande på sådana skärmar!). Kör grafiken på high/ultra + 1920x1080 och har SPF istället för FPS. Dessutom så var gamla 8800 långt för sin tid. (jag använder fortfarande ett i mitt XP system).

Förslag till någon galen testfreak: Kör CoD MW3/BO2 i 2560x1600 och alla grafikinställningar på högst läge på ett GTX8800 kort. Rapportera tillbaka hit.

Jag tänker dock inte göra något sådant . Jag undviker att göra plågsamma djurförsök på mig själv !!

Skrivet av fermia:

Vem sitter kvar på XP??

Bra att fler spel stödjer DX11 är fan på tiden nu

Skrivet av EpicBoobs:

Finns det verkligen folk förutom diverse företag som fortfarande kör XP?

JAG! (ok jag har flera 7 system). Men XP är suveränt till gamla windows spel typ CIV2, Diablo2 mm. För att inte tala gamla nytto prog.

Skrivet av emilakered:

Pratade faktiskt med en annan om det här för inte så länge sedan, och vi passade på att kolla lite siffror. Faktum är att XP är "mer dött" bland gamers än man kan tro, endast cirka 14% av användarna verkar sitta kvar där. Kikar då på Steams hårdvaruundersökning, vilken bör ge en ganska rättvis bild för just spelare.

Det mest skrämmande med Steams statistik är att det finnes folk som kör XP-64bit och Vista-32bit. Plågsamma djurförsök var ordet!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

efter att ha använt win 7 sedan release skulle jag säga att det är mindre bökigt än xp. Ja de är lite lulllull men de påverkar inte direkt.

Fixar man lite inställningar när man bootar första gången så slipper man de som jag funnit irriterande. Känns nu som att det är xp som är bökigt när jag ska fixa åt föräldrar/vänner.

MEN, det är väll en smaksak som allt annat. Jag gillar att de ser trevligare ut än xp etc

Är lite delad när det kommer till operativsystemen, gillar det ena i XP och det andra i Vista/Win7. När det kommer till gränssnittet har de ju i grund och botten kvar samma som Win95 hade.
Windows 8 däremot, där är det stora skillnader gentemot dess föregångarna. Personligen gillar jag inte hur det inspirerats av surfplattorna.

Permalänk
Medlem

Många klankar ner på xp, men till black ops 1 funkade xp 100 ggr bättre. Med win7 fick folk sjuka fps dippar, men med xp kunde du hålla den maxfps du ställt in. Hoppas nu att detta blivit fixat till 2:an.

Permalänk

Var det bara jag som tyckte att grafiken såg ut/kändes som något som likväl kunde ha släppts tidigt 2000? en expansion ala "Black ops: Future" låter mer passande.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Addonic:

Många klankar ner på xp, men till black ops 1 funkade xp 100 ggr bättre. Med win7 fick folk sjuka fps dippar, men med xp kunde du hålla den maxfps du ställt in. Hoppas nu att detta blivit fixat till 2:an.

För mej var det tvärt om..gick inte att starta i XP hur jag än gjorde så jag fick installera win7 och hade aldrig några problem efter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

ADHD spel - nu endast genom DX11

Utveckla gärna det där är du snäll.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Jag tillhör väl minoriteten som envist sitter kvar med Windows XP då. Windows 7 känns på tok för bökigt och "krimskramsigt" enligt mig.
Ingen större förlust detta dock, ett nytt CoD klarar jag mig utan.

Jag kör också XP en hel del, datorn jag skriver detta på till exempel. Delvis för att ingenting jag gör på XP-burkarna så vitt jag vet skulle fungera bättre med Windows 7 och delvis för att jag inte är speciellt sugen på att köra piratat eller på att spendera pengar på en massa win7 licencer.
Det är iofs möjligt att det finns argument för att jag borde byta till win7 på alla datorer men om så är fallet är det väl bara att erkänna att jag i skrivande stund inte känner till vad dessa argument skulle kunna tänkas vara.

Permalänk
Medlem

=)

Skrivet av edasvangen:

Var det bara jag som tyckte att grafiken såg ut/kändes som något som likväl kunde ha släppts tidigt 2000? en expansion ala "Black ops: Future" låter mer passande.

Håller med faktiskt!
Något med landskapet och ljuset gör BF3 mycket mer realistiskt!

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Finns det verkligen folk förutom diverse företag som fortfarande kör XP?

Jag kör XP pro fullt uppdaterat med FF 15, Flash osv för surf och spel som är äldre än 2002 (Need For Speed 2SE är inte alltför lyckat på 7an). Fungerar alldeles utmärkt. Min i7-rig med win764 tar resten.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

På tiden. Fler borde gå ifrån XP vid det här laget. Faktumet att speltillverkare måste lägga tid på att se till att spel fungerar på äldre operativ tar ju resurser på någon nivå från vad spelet kunde vara.

Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten, är inte så insatt, men logiskt sett borde det vara så.

Sen att hela spelserien är avfall, det är en helt annan sak och min helt personliga åsikt.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Milk it until the cow falls over.

Kossan har varit död sen cod 4:mw :/

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det var ju CoD 4 som var seriens höjdpunkt i mina och många andras ögon.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Det var inte riktat mot dig, men jag kom att tänka på det jag skrev när du skrev ditt inlägg.

Dock var det inte allmänt känt för 3 år sedan vill jag påstå. Var ganska många som trodde att alla spel som skulle släppas skulle ha DX11 grafik och hade man inget DX11 grafikkort så fick man surt se "dålig DX9" grafik.

Dock denna felaktiva uppfattning tog nog fart på allvar när Crytek släppte en fusk-video där skillnaden mellan DX9 och DX10 jämfördes till deras då nya Warhead spel, där de fuskade stort i jämförelsen genom att ta bort grafik helt i videon när DX9 skulle visas. Rök, skuggor och ljus tog bort helt, som så klart finns i DX9, även om DX10 kanske har lite finare versioner.

Mitt inlägg handlade lite om detta. Alltså en återblick på gamla konstigheter.

Jo visst är det så... De flesta spel jag har lirar fortfarande rostfritt på mitt 9800GT, så inte har det hänt jättemycket. Men de vill ju sälja, så det är klart att de drar på när de kan. Var det inte också så att något Crysis-spel HELT saknade DX10 effekter men man kunde inte köra "ultimate" om man inte hade ett dx10-kompatibelt kort?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför BF3 och nu Black Ops 2 säger att spelet inte stödjer DX9 och därför inte XP längre, fortfarande kan fungera på 360 och PS3 som är lead platforms och bara klarar DX9c?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Kan någon förklara för mig varför BF3 och nu Black Ops 2 säger att spelet inte stödjer DX9 och därför inte XP längre, fortfarande kan fungera på 360 och PS3 som är lead platforms och bara klarar DX9c?

360:s DX och DX9 på PC är inte samma, 360:s är mycket närmare metallen. API:t som används på PS3 idag tror jag heter LibGCM, som också det är närmare metallen.

360:s grafikkort var rätt framåttänkande, det har unified shaders och bl.a. en tesselleringsenhet(exakt samma som HD2000-HD3000 av vad jag förstått, men hos PC:n är ju tessellering ingen del av DX10.1).
PS3:s grafikkort är inte lika tufft, men där används ju Cell till sådant som inte grafikkortet klarar av.

Är väl mest under konsolernas tidiga skede som deras API:n är lika det som används på PC, för att utvecklarna snabbt ska kunna få ut spel till dem.

I fallet med BF3 så är ju dessutom skillnaderna versionerna emellan rätt stor.

Permalänk
Medlem

Om spelet bygger på samma grafikmotor some de tidigare spelen, varför kan man då inte använda DX9/XP? Vilket inte borde vara att jämföra med BF3 då dess motor är byggt på dx10/11 från scratch för att hålla en högre prestanda, eller har jag fel? Fixa bara en patch för de som har och vill använda DX11 som de gjorde med Crysis 2.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Att dom äntligen börjar fixa lite grafik för PC spelarna var ju nästan lite försent måste man väl ändå säga, som många andra CoD veteraner för PC dog serien efter MW1.

Visa signatur

CPU: I9-9900K - Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F - Minne: Corsair Vengeance RGB PRO Black 2x8 3200Mhz - Grafik: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming - Lagring: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 - Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X - Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Så länge dom optimerar den fruktansvärt dåliga motor dom körde med i BO så är jag nöjd.
Jag prioriterar flyt och story framför hur det ser ut, men när BF3 körs bättre än BO så blir man ju lite purken.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Då pratar vi väll om 2023 eller något om man jämför deras utvecklings kurva som den gått framåt senaste åren.

Dom ändrar inte motorn förän nästa generations konsoller kommer, det är väl inte så svårt att förstå.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Syftet här är förmodligen att få ut bättre prestanda på 'högskolelaptops' och liknande system. DX10/11 är effektivare och snabbare i prestanda, och ska även vara lättare att kåda.

Och som nämnts innan, Win XP har varit nästan dött i en bra bit över ett år enligt Steam. Det är ju där de flesta COD kopior även säljs.

Så ja, det handlar helt om marknads analys - och framtidsplanering.

WoW har ju en D3D11 renderer av samma anledning - i och med att den ger bättre prestanda (betydligt så) än att använda den gammla D3D9. Denna krävs även för att Sunshafts (tror jag) ska kunna ställas på maximum, samtidigt som multisampling används. (D3D9 läget klarar bara det ena eller det andra)

DX11 är ju även gjort för att kunna köras på DX10 system, och då välja ut de funktioner från DX11 som fortfarande kan köras. (Finns ju en del förbättringar i minneshantering och CPU hantering)
I övrigt är det ingen skillnad vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Dom ändrar inte motorn förän nästa generations konsoller kommer, det är väl inte så svårt att förstå.

Å andra sidan är det väl i BO2's fall fortfarande en grovt uppdaterad Quake 3 motor det handlar om, som kom 2 konsolgenerationer sedan.
Kommer ihåg när PC var lead platform till bf3, good times.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Du får samma gamla ostmacka

Plus: räksallad, ketchup, senap, rostad lök, pickles, red hot chili pepper och vitlökssås.

Jättegott!

Tugga och svälj!

du får samma gamla mögliga ostmacka som varit lagrad i 12 år med nya pålägg***

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Haha finns telefoner som är fetare än det du beskriver

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.
Vad jag menar är att alla installationer av operativsystemsmjukvara (och ny STIRRAR jag på Windows) har en tendens att segas ner och behöva en ominstallation nån gång då och då, detta blir ännu mer akut ju oftare du installerar/avinstallerar något, uppdaterar saker osv.
Problemet är att gemene man vet inte att ominstallation är en lösning, för de har blivit så itutade att så snart datorn är seg är det hårdvaran, och därför måste man skaffa en ny. Därför har jag också hört folk som har slängt sin två år gamla hi-end-dator-rigg eftersom den "var för seg" och där man efter liten stund snabbt insett att det snarare var uppsättningen toolbars, zombienet-klienter, adware och malware som var problemet än att det var för lite minne och för seg CPU.

Detta medans jag har en kompis som utan problem kör massa spel på en gammal P4 (första generationen på 775-sockeln). Sedan att han har 3GB minne och ett starkt grafikkort verkar vara vad som gör att han kommer så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Tja, vore väl rätt oansvarigt att spendera pengar på att byta ut saker som fungerar tillfredställande. Ligger nog inte direkt i Landstingets intresse att de anställda ska kunna spela nyare spel på deras datorer.

Hur mycket kostar det att hålla igång en volymlicens för WindowsXP contra att hålla igång den för Windows7? Ingår inte uppgraderingen?
För om inte de kör volymlicens vill jag VERKLIGEN veta vad de lägger pengarna på...

Oftast verkar det vara snarare att ingen har motivationen att pressa det hela igenom en administration där massa middle-management och paper-pushers sitter som har svårt att smälta att en temporär ökad belastning på ett konto kan leda till en på sikt lägre belastning på ett par konton. För tro mig, jag har träffat många "ekonomer" inom kommun oich landsting som inte verkar inse att men ibland kan behöva öka belastningen på ett konto för att sänka den totala belastningen på dem alla.

Enda större företag/organisationer som egentligen inte kan/borde uppgradera är de som är låsta till gammal teknik (läs finns inga drivrutiner till nyare operativsystem), gamla program (läs inkompatibla med nyare operativsystem). Där har jag åtminstonde sett ett företag som drog sig för att uppgradera eftersom ingen ville ta tag i att byta ut deras Intranetsystem som krävde IE6. Och eftersom IE6 inte finns till Vista eller nyare.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addonic:

Många klankar ner på xp, men till black ops 1 funkade xp 100 ggr bättre. Med win7 fick folk sjuka fps dippar, men med xp kunde du hålla den maxfps du ställt in. Hoppas nu att detta blivit fixat till 2:an.

Är du säker det var Win7s fel eller drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Hur mycket kostar det att hålla igång en volymlicens för WindowsXP contra att hålla igång den för Windows7? Ingår inte uppgraderingen?
För om inte de kör volymlicens vill jag VERKLIGEN veta vad de lägger pengarna på...

Oftast verkar det vara snarare att ingen har motivationen att pressa det hela igenom en administration där massa middle-management och paper-pushers sitter som har svårt att smälta att en temporär ökad belastning på ett konto kan leda till en på sikt lägre belastning på ett par konton. För tro mig, jag har träffat många "ekonomer" inom kommun oich landsting som inte verkar inse att men ibland kan behöva öka belastningen på ett konto för att sänka den totala belastningen på dem alla.

Enda större företag/organisationer som egentligen inte kan/borde uppgradera är de som är låsta till gammal teknik (läs finns inga drivrutiner till nyare operativsystem), gamla program (läs inkompatibla med nyare operativsystem). Där har jag åtminstonde sett ett företag som drog sig för att uppgradera eftersom ingen ville ta tag i att byta ut deras Intranetsystem som krävde IE6. Och eftersom IE6 inte finns till Vista eller nyare.....

Vet ej hur mycket Microsoft brukar ta betalt i dessa sammanghang men poängen var som sagt att de rimligen inte borde spendera några pengar överhuvudtaget på att byta ut saker utan anledning.

Jag vet att tex itavdelningarna ibland anser att det skulle vara stora fördelar med att alla datorer har samma operativsystem, vilket kan vara en anledning. När så är fallet så är det ju bara till att räkna på det hela för att försöka komma fram till om det skulle vara lönsamt eller inte, till och med saker som nöjdare personal på itavdelningen kan ju ha ett ekonomiskt värde.

Permalänk
Medlem

Som troget CoD fan man är, så måste detta givetvis testas.
Gött med att dom gör nån förbättring med grafikmotorn, samt dedikerade servers om jag inte läste fel, det tror jag kan lyfta spelet endel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Dom ändrar inte motorn förän nästa generations konsoller kommer, det är väl inte så svårt att förstå.

nej det vore ganska dumt att byta motor nu då kommer dom tappa sin 60fps standard på konsol och det kommer bli som bf3 som är nästintill ospelbart på 360in.
cod har ju faktiskt mest spelare på konsol så dom försöker nog fylla deras krav i första hand:)