Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Den som bredbandet/Abonnemanget(Trådlöst) står på har ansvaret för er IP, oavsett vem söm begår brottet, därför ska man aldrig låna ut sin dator till folk på en fest eller liknande, min kusin fick 13 473 kr i böter för att ha laddat ner en låt från Whitesnake.

Så var på din vakt.

aa, det räcker att din granne laddar ner på ditt nätverk så är det du som får skiten

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

Lagen har ögon på allt -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Så de deltar i nätverket genom att seeda till användare, och därigenom möjligör piratkopiering. Varför skulle de själva inte vara skyldiga till olovlig nedladdning? Skulle inte vilken människa som helst då kunna hävda att de endast laddade ner en torrent så att de skulle kunna seeda i statistiskt syfte?

För att "dom" förmodligen inte seedar över huvud taget. Dom går med i svärmen och får statistik över vilka som deltar och vad dom har laddat ner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HogeN:

" Övervakarna genomför istället slumpvisa nedladdningar och spenderar resten av tiden i svärmen med att kartlägga deltagarnas aktiviteter"

Då ska väl dom också åtals för piratbrott.. som det heter alla står lika inför lagen

Mm, bara den lilla detaljen att de har upphovsrättsinnehavarens tillåtelse. Som det heter.

Permalänk
Medlem

Slår vad om att övervakarna laddar ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Det är den som står på abonnemanget som är ansvarig. Ungefär som ansvarig utgivare på en tidning.

Nja nu har du väldigt fel där, det är inte alls den som står för abonnemanget som är ansvarig, var och en har ansvaret för sin olagliga handling. För att du skall kunna åka fast för piratkopiering så måste de bevisa vem det är som har gjort det. Lagen tillåter inte någon generell bestraffning, vi lever i en rättsstat där du själv är ansvarig för dina hanlingar och ingen annan (med undantag för omyndiga där kan en förälder få stå tillsvars beroende på vad det är för något).

Det är tillex samma sak vid mord om du använder min kniv för att döda någon är inte jag ansvarig för det dådet heller, eller om du lånar min bil och kör för fort så är det inte jag som blir dömd för det om de inte kan identifera dig på tillex en bild från fartkameran så måste de bevisa vem som körde. Det är inte ditt ansvar som bilägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Det är den som står på abonnemanget som är ansvarig. Ungefär som ansvarig utgivare på en tidning.

Nej det är fel, du är inte ansvarig för eventuella olagligheter som andra använder din internetuppkoppling till.

Permalänk
Skrivet av Eronki:

Läst en massa artiklar på nätet om hur fildelare jagas, jagas dom mer än pedofiler och såna som sprider virus över nätet o skammar folk?? Ser artiklar om fildelare som åker fast men inte dom andra.

Det är för att staten sköter jakten på de andra. Filldelarna jagas av privata företag, som så klart är mer effektiva än polisen.
Polisen behöver ju inte bry sig egentligen, skattepengarna kommer varje år i alla fall, SPECIELLT till polisen.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Mm, bara den lilla detaljen att de har upphovsrättsinnehavarens tillåtelse. Som det heter.

Ja så länge de har det skriftligt får upphovsrätts innehavaren så kan de ladda upp och ned, men å andra sidan så är det inte alltid de har någon koll alls själva utan de bryter väldigt ofta emot lagen och laddar och medverkar till spridning på sådant de inte har tillstånd till de är nämlige så arroganta att de inte tror lagen gäller dem.

Permalänk
Medlem

Tro fan att de kan sitta där och säga att de går back på fildelning när de spenderar pengar på sådant här.

Inte för att jag någonsin tagit en upphovsman seriöst när hen påstått att fildelning skadar dem ekonomiskt, men det här ger mig ju knappast mer anledning att göra det.

Vilka pajasar de är som lägger miljardbelopp på ickefrågor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av CasseStrand:

Lagen har ögon på allt -.-

Stängda ögon

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

GLHF!! Bra prioritering av brott!

Någon som minns Ipred-lagen? Några månader efter den lagen så var fildelningen igång igen i full fart. Skrämsel propaganda det är de enda. Finns inte en chans att de kan sy in alla. Skulle fan gap skratta om de ens försökte!

Fildelning borde jämföras med fortkörning, folk bryr sig inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Nja nu har du väldigt fel där, det är inte alls den som står för abonnemanget som är ansvarig, var och en har ansvaret för sin olagliga handling. För att du skall kunna åka fast för piratkopiering så måste de bevisa vem det är som har gjort det. Lagen tillåter inte någon generell bestraffning, vi lever i en rättsstat där du själv är ansvarig för dina hanlingar och ingen annan (med undantag för omyndiga där kan en förälder få stå tillsvars beroende på vad det är för något).

Det är tillex samma sak vid mord om du använder min kniv för att döda någon är inte jag ansvarig för det dådet heller, eller om du lånar min bil och kör för fort så är det inte jag som blir dömd för det om de inte kan identifera dig på tillex en bild från fartkameran så måste de bevisa vem som körde. Det är inte ditt ansvar som bilägare.

Frågan är ju bara hur länge det kommer vara som det är idag. De har ju redan börjat rucka lite på sådana lagar i och med biltullarna, där är det så vitt jag vet ägaren till bilen som är betalningsskyldig oavsett vem som kört bilen genom tullarna. Så det är nog tyvärr bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Inte helt otippat. Kan dom inte lägga pengar på att fixa riktiga tjänster som piraterna kan använda istället för att jaga och stämma piraterna "al la Apple"?

/S

Man tjänar lite pengar på sälja skit som Magnus Ugla. Det är lättare att sälja skit och dela ut på Internet för att sedan stämma skiten ur två barns singel mammor på tusentals kronor.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Det är för att staten sköter jakten på de andra. Filldelarna jagas av privata företag, som så klart är mer effektiva än polisen.
Polisen behöver ju inte bry sig egentligen, skattepengarna kommer varje år i alla fall, SPECIELLT till polisen.

Myndigheterna prioriterar brott mot upphovsrätten och lägger resurser där. De måste ju hålla sig väl med uppdragsgivarna i Hollywood. Svenska politiker sitter med huvudet så högt upp i amerikanernas rövhål att de aldrig lär se solen igen

Permalänk
Medlem

Inte oväntat att torrent trafiken är övervakad, jag kör utorrent via proxy och använder inga publika trackers och så har man DHT avaktiverat etc.. Så ingen fara även om jag skulle råkat tanka ner något "olagligt".

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kingofmoon:

Det är för att staten sköter jakten på de andra. Filldelarna jagas av privata företag, som så klart är mer effektiva än polisen.
Polisen behöver ju inte bry sig egentligen, skattepengarna kommer varje år i alla fall, SPECIELLT till polisen.

Nej, de sover i samma säng. Vi vet att USAs regering har pushat på för att Sverige ska bli ett övervakarland, och det har de ju lyckats med. Och det är privata företagen i USA som har lobbat USAs regering först och främst.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Spännande att du verkar tycka det här är kränkande att någon övervakar en olaglig handling.

Är väll inte speciellt spännade att tycka att det är kränkande, det är en kränkande handlig att övervaka någon för huvudtaget när du inte är en myndighet med uppdrag att övervaka. En organistaion/företag har inte någon laglig rätt att övervaka allmänheten, varsig du begår ett brott eller inte, det är polisen eller liknande myndighet som skall göra det.

Så det är väldigt kränkande att ett företag bedriver polisiärt arbete utan tillstånd.

Permalänk
Medlem

Regler är till för att brytas! Nej.. men istället för att lägga ner en jävla massa pengar på att försöka få fast alla som laddar ner hit och dit.

Fixa ett ordentligt och billigt system för alla som vill kolla på film och spela sina spel hemma i sina hem..

Permalänk
Medlem

ingen makt i sverige?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Inte oväntat att torrent trafiken är övervakad, jag kör utorrent via proxy och använder inga publika trackers och så har man DHT avaktiverat etc.. Så ingen fara även om jag skulle råkat tanka ner något "olagligt".

Spelar ingen roll vad man använder, till slut(om) lagarna ändras så det är fritt fram att fälla så kör de väl bara på.

Det finns alltid något spårbart, alltid.

Fan omöjligt att göra något på Internet som inte lämnar ett spår om man tänker efter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

GLHF!! Bra prioritering av brott!

Någon som minns Ipred-lagen? Några månader efter den lagen så var fildelningen igång igen i full fart. Skrämsel propaganda det är de enda. Finns inte en chans att de kan sy in alla. Skulle fan gap skratta om de ens försökte!

Fildelning borde jämföras med fortkörning, folk bryr sig inte

Inte helt sant ;), film bolagen bryr sig haha.
Själv är jag uppfödd med att man sprider information och data.
Det var inget jag såg som olagligt när jag var yngre, och då fildelades det en hel del.
Så att det inte är okej att fildela idag(och att man dessutom kan få sjuka straff) är helt galet i min värld.

Man kan undra vafan som händer egentligen.
Mitt största problem jag har är att företagen kräver lika mycket pengar för sin produkt. Lika mycket pengar som alla andra företag tar för sin.
Tex. Företag1 säljer en film för 200kr och den är jävligt bra. I det fallet ser jag inte varför man inte skulle betala/betala lite iaf
Men sen så händer det att företag2 släpper världens jävla skit film, kräver lika mycket pengar. Och sen när de ser att några har tankat filmen istället
för att filmen knappt är värd 5 kronor så säger dom "-Dom får inte ladda hem våran film, dom måste betala blabla" Det är fildelarnas fel att det går så dåligt. Det är inte så att det är DOM som har gjort en så jävla kass film att de borde be om ursäkt nästan?

Är typ som Ubisoft som gör skit spel och skyller på att deras business går dåligt pga piratkopiering.
Nej, så är det inte. Det går dåligt för att ni gör spel utan någon slags innovation ELLER kvalité.

Det är, och kommer alltid vara långfingret jag visar dessa hajar.
Stödjer hällre företag som faktiskt förtjänar ett handslag för att de gjort något nytt.
(tex Minecraft, DayZ) räknar jag in där. Det kanske inte är de bästa spelen, men de har fortfarande fört in något nytt och intressant.

Permalänk
Medlem

"Almost everyone that shares popular films and music illegally will be connected to by a monitor and will have their IP address logged"

I framtiden blir det så att dem skickar ut ett meddelande till fildelarens skärm där det står " STOP DOWNLOADING OR YOU WILL BE PROSECUTED"

Permalänk
Medlem

Känns inte särskilt troligt att detta skulle beröra privatpersoner direkt. Förmodligen vill dom bara föra någon form av statistik med andra ändamål än att anmäla enskilda individer.

Det vore ju minst sagt intressant om dom får för sig att begära ut information om vilka som sitter bakom tusentals ip-adresser från olika ISPs i olika delar av världen för att sedan kräva allihop på skadestånd. Det skulle förhoppningsvis inte fungera och känns inte i mina ögon speciellt mycket bättre än bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Är väll inte speciellt spännade att tycka att det är kränkande, det är en kränkande handlig att övervaka någon för huvudtaget när du inte är en myndighet med uppdrag att övervaka. En organistaion/företag har inte någon laglig rätt att övervaka allmänheten, varsig du begår ett brott eller inte, det är polisen eller liknande myndighet som skall göra det.

Så det är väldigt kränkande att ett företag bedriver polisiärt arbete utan tillstånd.

Håller med Gandir här problemet är inte övervakningen i sig det är just att det inte är en polismyndighet som gör det. Utan ett privatföretag som inte har rätt att driva igenom lag eller övervakning av privatpersoner, det är en polissak eller liknande.

Men sen så har vi ju copyswede som sitter och håller på med liknande privatföretag som tjänar stora pengar på att skatta folket.. gör mig lite småarg.

Privatföretag borde fan inte få ha rätt att lägga sig i vad allmänheten håller på med imo.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Skulle inte förvåna mig ifall det snart börjar ske massiva brevutskick med hotelser som stämning till alla ungdomar i Europa. Typ "betala mig nu annars tar vi dig till domstolen"

Det skulle förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Det där stämmer ju inte riktigt. Och jag går inte in för att rätta folk för att vara jobbig, men det är ganska viktig info.

"Vi har vidtagit flera säkerhetshöjande åtgärder för att skydda mot förlust, missbruk och förändringar av de personuppgifter vi har under vår kontroll. Till exempel loggas IP-nummer för att kunna spåra missbruk." - http://www.telia.se/privat/omteliase/integritetspolicy/integr...

Och att de övervakar delar av torrentnätverk på order av stora företag har jag tagit förgivet, varit snack om det lite här och var ganska länge. Lite teorier har ju snurrat runt om att de har delat ut falska filmer med namn efter stora nya filmer, och sen loggat folk som laddat ner dem. Men vad det skulle göra för nytta är jag inte säker på, har som sagt bara varit massa teorier.
Men att de plockade ut en topp 100 var något jag inte hört innan.
Hur ska de kunna bevisa att någon har laddat upp eller ner hela delen av filerna?

De lär ju vilja rycka upp rötterna, inte plocka små helt obetydliga upp- och nerladdare.

Fast å andra sidan som jag förstått det så skiter dom fullständigt mer eller mindre vad du gör, och dom anmäler inte om någon tex har enormt höga ned/upp laddning typ 1tb i månaden eller så.
Men att dom loggar om tex staten vill ha ut en logg om vad du gjort på nätet, så har dom den.

Men jag kan ha fel

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Gratis boende, gratis mat, tillgång till TV och internet och så någon form av lön på de Bara man får ta med sig PCn så kan de allt bli lite BF

Internet på kåken? höhö Dröm vidare grabben och nån PC får du inte in heller.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Inaktiv

PÅ MED FOLIEHATTEN!

Permalänk
Medlem

Tänker att de förbereder att sutöva påtryckningar/sänka trackersen direkt om möjligt.
Det har vart en hel del tillbud på direktnedladdnings- och hostingtjänster under de senaste två åren.

Fast folk som är intresserade har ju mer och mer sökt sig till privata trackers så... det hindrar väl den breda TPB/isohunt-massan kanske.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|