Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ni som bytt från Android? Och ja, er andra också för den delen.

Vad är det att tänka på? Påtagliga skillnader med mera? Jag börjar bli allt mer sugen på en Nokia. Men jag valde ju Android av en anledning en gång. Jag vill ha filsystem, torrent-program och lite andra typiska "datorfunktioner" hur är det med Windows Phone och sådant? Om det inte finns standard eller i deras market, går det att fixa på annat sätt?

Ett tips är att vänta med den fråga tills WP8 faktiskt släppts, finns ingen som kan ge ett (användbart) svar på den frågan idag

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa ett färgat skal till min tania så den blir lite roligare typ ett sånthär Men tycker det ser ut som knapparna kanske hamnar lite väl långt in någon som testat ett liknande? Och är det prisvärt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Funderar på att skaffa ett färgat skal till min tania så den blir lite roligare typ ett sånthär Men tycker det ser ut som knapparna kanske hamnar lite väl långt in någon som testat ett liknande? Och är det prisvärt?

Generellt på de skal av den typen så krävs det bara att man får trycka till lite extra eftersom oftast får inte hela fingret plats i utskärningen för knappen. Men det är inte speciellt jobbigt. Man lär sig hur man ska trycka efter ett tag.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Någon som vet tele2s apn inställningar för MMS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Generellt på de skal av den typen så krävs det bara att man får trycka till lite extra eftersom oftast får inte hela fingret plats i utskärningen för knappen. Men det är inte speciellt jobbigt. Man lär sig hur man ska trycka efter ett tag.

Okej chansar nog då.

Skrivet av Elmer7:

Någon som vet tele2s apn inställningar för MMS?

http://www.swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inst%C3%A4lln... finns nog med där. Man får experimentera lite själv men brukar inte vara allt för svårt.

Har telia börjat ta betalt för ex skype samtal över 3g ännu? Och om jag delar nät från mobilen o kör skype på laptopen blir jag debiterad för det då eller kommer det dras på surfkvoten?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Okej, låter lite som det jag läst på annat håll. Jag laddar ner torrents rätt ofta som det är nu. :/ Får man vänta tills någon släpper en lur med Windows 8 trots allt? :/

Verkar tyvärr inte vara bättre än så. Vem vet när dessa finns i butik. Lumia 800 fanns i butikerna runt 25-28 januari minns jag, jag hoppas att de hinner till julhandeln i år (23-24 december).

Skulle inte bli förvånad om de finns i vissa länder då och "övriga världen" 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmer7:

Någon som vet tele2s apn inställningar för MMS?

Vet inte om detta är till någon hjälp: http://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/mms-mobilsurf.a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Verkar tyvärr inte vara bättre än så. Vem vet när dessa finns i butik. Lumia 800 fanns i butikerna runt 25-28 januari minns jag, jag hoppas att de hinner till julhandeln i år (23-24 december).

Skulle inte bli förvånad om de finns i vissa länder då och "övriga världen" 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror stenhårt på att Lumia 920 och 820 finns tillgänglig i både Europa och USA tillsammans med lanseringen av WP8 slutet på Oktober. Ser inte vilken annan tillverkare som skulle gå i bräschen annars.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Vad är skillnaden på windows 7.8 och windows 8?
Verkar "bara" vara att windows 7.8 inte kan använda windows 8as appar? Annars ingen skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Vad är skillnaden på windows 7.8 och windows 8?
Verkar "bara" vara att windows 7.8 inte kan använda windows 8as appar? Annars ingen skillnad?

Stöd för NFC, flerkärnigt och SD-kort saknas, även stöd för högre upplösning. Det är inget som spelar särskilt stor roll med tanke på att existerande W7-mobiler ändå inte skulle kunna dra nytta av dessa funktioner eftersom hårdvaran saknas.

Sedan sker en del under huven på mjukvarufronten också, men det är svårare att som användare märka av sådant.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

Hej! Hur är det egentligen med okomprimerad musik i WAV-formatet, klarar Lumia 800 att spela upp detta? FLAC fungerar ej. I annat fall får man väl nöja sig med MP3 320 kbps.

Lista över filformat som stöds:

http://support.microsoft.com/kb/928191

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Stöd för NFC, flerkärnigt och SD-kort saknas, även stöd för högre upplösning. Det är inget som spelar särskilt stor roll med tanke på att existerande W7-mobiler ändå inte skulle kunna dra nytta av dessa funktioner eftersom hårdvaran saknas.

Sedan sker en del under huven på mjukvarufronten också, men det är svårare att som användare märka av sådant.

Jo Nokia Lumia 610 har NFC .

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att springa och köpa en Lumia 800 p.g.a. att min Galaxy S2 är sönder. Däremot så verkar inte Spotify-klienten fungera så bra ifall man kollar recensioner, är det verkligen så illa som det låter med krascher och andra problem?

Permalänk
Skrivet av Handa:

Funderar starkt på att springa och köpa en Lumia 800 p.g.a. att min Galaxy S2 är sönder. Däremot så verkar inte Spotify-klienten fungera så bra ifall man kollar recensioner, är det verkligen så illa som det låter med krascher och andra problem?

Ja. Den är mycket kass.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ni som bytt från Android? Jag vill ha filsystem, torrent-program och lite andra typiska "datorfunktioner" hur är det med Windows Phone och sådant?

Det finns ingenting sånt i Win Phone 7.5, all kommunikation mellan dator och telefon går genom en mediaspelare som heter Zune. Systemet är helt låst.

Citat:

Om det inte finns standard eller i deras market, går det att fixa på annat sätt?

Jag frågade det för nån vecka sen, och då var det ingen som kände till nåt sätt att få filaccess till Win Phone 7.5.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ni som bytt från Android? Och ja, er andra också för den delen.

Vad är det att tänka på? Påtagliga skillnader med mera? Jag börjar bli allt mer sugen på en Nokia. Men jag valde ju Android av en anledning en gång. Jag vill ha filsystem, torrent-program och lite andra typiska "datorfunktioner" hur är det med Windows Phone och sådant? Om det inte finns standard eller i deras market, går det att fixa på annat sätt?

Har exakt samma tankar som du. Jag vet inte var detta kommer ifrån men jag kommer ihåg att jag har läst någonstans att WP8 ska inte använda Zune utan något form av system som ska finnas inbyggt i W8 (dvs med funktionalitet över en vanlig filhanterare). Antagligen man man installera det i W7 med. Den som lever får se helt enkelt.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Har exakt samma tankar som du. Jag vet inte var detta kommer ifrån men jag kommer ihåg att jag har läst någonstans att WP8 ska inte använda Zune utan något form av system som ska finnas inbyggt i W8 (dvs med funktionalitet över en vanlig filhanterare). Antagligen man man installera det i W7 med. Den som lever får se helt enkelt.

Det är sagt att man ska kunna ansluta den som masslagringsenhet. Zune kommer nog också bytas mot något lättare alternativ för uppdatering och kanske synkning, vet inte hur sunkningen i WMP fungerar men den kan ju annars ersätta eftersom telefonen blir masslagringsenhet.

Det kommer nog inte bli någon filsystems access á la Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ja. Den är mycket kass.

Segt, Wimp verkar vara lite bättre. Men man kan ju hoppas att Spotify gör något med appen nu när 8:an kommer. Tror jag åker och köper telefonen imorgon ändå och byter upp mig till något nyare om ett halvår eller så när det kommit en ny upplaga av mobiler.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Alla uppdateringar till Winows Phone 8 kommer att gå via luften så Zune ska inte behövas längre.
http://www.techspot.com/news/49429-windows-phone-8-to-drop-zu...

Permalänk
Medlem

Det skulle vara helt ok att döpa om den titeln till "101 reasons not to buy a Windows Phone or iPhone", eftersom många av de punktern går igen även i iOS. Sen kan man kan ju se på problem på olika sätt.
Visst, "Limited to 800x480 resolution." kan ju kännas tråkigt för vissa användare och tekniknördar. Men du slipper appar som ser olika ut beroende på telefon. Och du slipper som utvecklare av appar allt meck med 28 olika upplösningar du måste göra viss anpassning för.
I mina ögon är det snarare en styrka att ha en eller möjligen två standardupplösningar

Permalänk
Avstängd

Det finns argument emot Symbian också:
http://mobilitydigest.com/why-symbian-sucks-and-why-it-wont-s...

Jag tycker Windows Phone är tillräckligt bra för de användare som gillar det:
http://www.suntimes.com/technology/ihnatko/11730729-452/can-w...

Men visst blir Windows Phone 8 ett stort steg framåt:
http://www.idg.se/2.1085/1.464556/nyheterna-i-windows-phone-8

Permalänk
Medlem

Instagram kommer till Windows Phone.

Enligt The Verge, som verkar ha fått det konfirmerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hejsan!
Är det någon som har testat Lumia 800. Är det en bra idé att köpa den eller ska jag vänta på Lumia 820 även om den är lite för dyr. Lite tips?
Förresten, funkar det att dela ut internet till dator, för det gör jag gärna?
Tack!

Permalänk
Medlem

Dendär listan 101 anledningar att inte köpa wp7 är rätt löjlig visst vissa saker är sant men många är ju konstiga ex inga videosamtal det finns la visst? Klart om de testat på en enhet utan ffc kanske de inte går. Sen har vi
"Taskmanager has no option to shut down apps you don’t want running in the background. " det går visst stänga ner så de inte körs i bakgrunden. Känns som "författaren" är dåligt påläst. Finns säkert mer tveksamma punkter i listan

Skrivet av BrutalOddball:

Hejsan!
Är det någon som har testat Lumia 800. Är det en bra idé att köpa den eller ska jag vänta på Lumia 820 även om den är lite för dyr. Lite tips?
Förresten, funkar det att dela ut internet till dator, för det gör jag gärna?
Tack!

Enligt mig bör du vänta på lumia 820 eller någon annan som får wp8 om du inte har bråttom. Ja du kan dela internet över wifi upp till 5 enheter samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag älskar min Lumia 800, har haft android mfl, men tycker ändå WP är en av dom bästa smartphones jag haft hittills. Men tänker ändå köpa Samsungs Galaxy III senare eller det liknande som finns ute då. Iphone är den enda telefon jag verkligen avskyr, jag medger att rent tekniskt och mjukvaran är outstanding på den, men Iphone är ett mer stängt o låst system än vad WP telefonerna kan vara. Så WP är bra, speciellt för dom som har användning för dom lite egna verktygen som WP har, som inte IOS eller android har. Som just Office, Xbox Live, Zune, IE, (att man kan sammanlänka flera email tillsammmans, så man slipper gå in på varje email för sig), m.m.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dendär listan 101 anledningar att inte köpa wp7 är rätt löjlig visst vissa saker är sant men många är ju konstiga ex inga videosamtal det finns la visst? Klart om de testat på en enhet utan ffc kanske de inte går. Sen har vi
"Taskmanager has no option to shut down apps you don’t want running in the background. " det går visst stänga ner så de inte körs i bakgrunden. Känns som "författaren" är dåligt påläst. Finns säkert mer tveksamma punkter i listan Enligt mig bör du vänta på lumia 820 eller någon annan som får wp8 om du inte har bråttom. Ja du kan dela internet över wifi upp till 5 enheter samtidigt.

tala gärna om hur? enda möjligheten jag har hittat är att "backa ur" apparna en efter en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

tala gärna om hur? enda möjligheten jag har hittat är att "backa ur" apparna en efter en.

Ja du kan inte trycka bort alla samtidigt men stänga ner dem via multitaskmenyn är det i vilket fall. När du är i menyn trycker du på appen som ska stängas och sen bakåtpil så ska den vara stängd sen. Dock är det inget jag märkt man behöver göra eller har någon märkt av att telefonen slöas ner eller något annat pga appar i bakgrunden?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dendär listan 101 anledningar att inte köpa wp7 är rätt löjlig visst vissa saker är sant men många är ju konstiga ex inga videosamtal det finns la visst? Klart om de testat på en enhet utan ffc kanske de inte går. Sen har vi
"Taskmanager has no option to shut down apps you don’t want running in the background. " det går visst stänga ner så de inte körs i bakgrunden. Känns som "författaren" är dåligt påläst. Finns säkert mer tveksamma punkter i listan Enligt mig bör du vänta på lumia 820 eller någon annan som får wp8 om du inte har bråttom. Ja du kan dela internet över wifi upp till 5 enheter samtidigt.

Även avsaknaden Outlook synk tyckte jag var fjantigt. Mejl, kontakter och kalender har man ju inte lokalt på datorn. De finns ju i molnet eller på företagets server. Apparna som körs i bakgrunden är väldigt begränsade i 7.5. En vanlig app som man lämnar med Windowsknappen blir ju fryst vilket kan vara ett problem för appar som t.ex. sporttracker. Jag har inget problem med det, men det är den enda app-typen jag kan komma på nu som skulle behöva funktionaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja du kan inte trycka bort alla samtidigt men stänga ner dem via multitaskmenyn är det i vilket fall. När du är i menyn trycker du på appen som ska stängas och sen bakåtpil så ska den vara stängd sen. Dock är det inget jag märkt man behöver göra eller har någon märkt av att telefonen slöas ner eller något annat pga appar i bakgrunden?

ja, precis som de skrev och det där med "påläst" tanker jag inte tjata om....
Det finns säkert många punkter i listan man kan analysera men det jag försöker påpeka med hjälp av listan är att WP7.5 är bara färdigt till ca20% och inget system som går att jämföra med senaste android.. (har SGS3 och SGNote1)