Sverige är bäst på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Fast Åland är jävla trevligt
Tror man skulle må väldigt gott där om man fick flytta dit...

Det är sant, jag är glad att jag fick spendera majoriteten av mitt liv där Men det är också väldigt dyrt... Och inte kul när det är snöslask, blåst och regn.

Permalänk
Medlem

Sweden has won the internets!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Bara så du vet är Åland 100% svenskspråkigt självstyre som tillhör Finland. Finskspråkiga kanaler finns att tillgå men folk ger fan i dem 3G internet är rätt kasst på Åland om man inte råkar stå mitt i stan nära en antenn, men gammal hederlig kabel och fiber är det inget fel på. Dock är priserna löjligt dyra. Tror mina föräldrar betalar typ 400kr (50 €) varje månad för 20/10 Mbit/s.

jo jag vet, bor här

3g är int så akut för mig men det är väl en såndär sak man int vet att man vill ha. Den räcker till för att se på youtube på tråkiga jobbnätter

Internet är däremot väldigt dyrt i förhållande, 43e i månaden för "upp till" 30Mbits (har runt 20-22 effektivt här) så ja, sånt man får ta. Nyare byggnader får nuförtiden fiber i sig men det är väl ganska standard här uppe i norden i dagsläget.

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Vi har generellt fina uppkopplingar i Sverige. Kul att dom används också!

Man får bara hoppas att mediabranchen kommer ikapp snart, så vi kan se TV-serier och fimer lagligt istället via våra linor ( dom kommande HBO & Netflix-tjänsterna verkar ju lovande )

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Oj, detta var nice.
Känns bra att vi ligger så långt fram, vi kan dock förbättra oss på en del punkter =).
Och nu i veckan meddelade ju regeringen att 600 miljoner skulle satsas på att bygga fiber till landsbygden, perfekt!
Regeringens mål är att år 90% av Sverige hushåll och företag skall ha åtkomst till 100mbit eller mer år 2020.

Källa:
http://www.idg.se/2.1085/1.464710/600-miljoner-till-bredband

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Att Sverige är bäst på internet är inget jag märker av. Jag har fortfarande samma möjligheter till uppkoppling som jag hade 2004 dvs vanligt ADSL. Antar att det ser annorlunda på andra delar av landet men jag tycker fortfarande att de har en hel del kvar att jobba med när det gäller utbyggnaden av fiber.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Ska vi tippa på att SweClockers är en orsak till ökat innehåll på nätet? Skämt åsido, jag tycker (av någon märklig anledning) att 100 Mbit borde vara ett minimum i hastighet idag. Om regeringens plan är att 90% av Sveriges befolkning ska kunna få 100 Mbit (eller mer) så långt borta som 2020, då jobbar man i alldeles för långsam takt. Jag lider verkligen med alla som bor på landsbygden som måste använda ADSL. Det är snart år 2013 och bredbandet har knappt utvecklats något på 10 år känns det som.

Jag borde inte gnälla som har tillgång till Fiber, men jag hade gärna sett att detta var fritt för alla leverantörer och inte bara låst till Telia som det är i dagsläget. I grannkommunen har de stadsnät, vilket aldrig tycks bli verklighet i min kommun.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Mig veterligen är väl Finland fortfarande enda landet i världen där internet är en laglig rätt. Dvs alla invånare har haft rätt till 1Mbit sedan juli 2010. Det är även på agendan att 2015 ska det vara 100Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Ska vi tippa på att SweClockers är en orsak till ökat innehåll på nätet? Skämt åsido, jag tycker (av någon märklig anledning) att 100 Mbit borde vara ett minimum i hastighet idag. Om regeringens plan är att 90% av Sveriges befolkning ska kunna få 100 Mbit (eller mer) så långt borta som 2020, då jobbar man i alldeles för långsam takt. Jag lider verkligen med alla som bor på landsbygden som måste använda ADSL. Det är snart år 2013 och bredbandet har knappt utvecklats något på 10 år känns det som.

Jag borde inte gnälla som har tillgång till Fiber, men jag hade gärna sett att detta var fritt för alla leverantörer och inte bara låst till Telia som det är i dagsläget. I grannkommunen har de stadsnät, vilket aldrig tycks bli verklighet i min kommun.

Jag tycker mina 16 mbit/s funkar bra på ADSL.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Skrivet av Equadex:

Att Sverige är bäst på internet är inget jag märker av. Jag har fortfarande samma möjligheter till uppkoppling som jag hade 2004 dvs vanligt ADSL. Antar att det ser annorlunda på andra delar av landet men jag tycker fortfarande att de har en hel del kvar att jobba med när det gäller utbyggnaden av fiber.

Jag lider lite av samma problem som dig fast då i sommarstugan, vilket kanske inte är lika viktigt. Där kan man använda ADSL så länge telefonlinan funkar, mobilt bredband stannar på Edge-hastighet och fiber är bara att glömma då meterkostnaden är 100 kronor. Radiolan finns som alternativ och det blir antagligen det man får välja för att ha någorlunda hastighet på uppkopplingen.

Det är väl lite av det här man får leva med när det är viktigare att få igång 4G först av alla istället för att faktiskt säkra tillgängligheten för alla i landet.