Såhär gick det till: Lasik operation av synfel

Permalänk
Medlem

Jag har gjort LASIK också och jag är nöjd.. Var typ 1.5~ år sen jag gjorde det.. Jag vet inte men jag har svårt å se regnummer på typ 100 meters håll.. Kan du kolla detta på hur långt avstånd du kan se regskyltar från bil i rullning? Vore tacksamt att veta.. Annars måste jag nog på återbesök.. Jag har för närvarande lite svårt att sitta långt ifrån min laptop.. nu snackar vi 2-3 meter så ser jag texten rätt svårt (15" skärm i upplösning 1024) Kan va jag som behöver träna ögonrörelse lite för att inte anstränga ögona i onödan.

/Magnus "Saber"

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

*Lyfter en gammal tråd*

Jag har en LASIK operation inbokad 3 Oktober hos Memira. Var på förundersökning och blev godkänd där.

Jag har har torra ögon, inte så allvarlig att jag använder ögondroppar men känner ändå av det under dagarna.
Jag undrar om det är fler här som lider av torra ögon innan de genomgick sin operation. Isåfall, blev det ännu värre efter ni genomgick er operation eller "torrheten" densamma?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk

LASIK är absolut INTE att föredra... jag gjorde för ett litet tag sedan en så kallad NoCut som inte skär i ögat, den är att föredra framför LASIK som kan ge problem i framtiden. Det sägs att man får lite mer smärta med NoCut, visst men det är lugnt värt det och i mitt fall hade jag INGEN smärta alls (det känns lite så klart men inte så som de hade berättat att det kunde vara), det varierar tydligen från person till person.

Går att läsa mer här:

http://www.varda.se/metoder/ogonlaser/

http://www.varda.se/metoder/nocut/

Jag betalade endast 14k genom http://www.healthdeal.se/

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas.ka:

*Lyfter en gammal tråd*

Jag har en LASIK operation inbokad 3 Oktober hos Memira. Var på förundersökning och blev godkänd där.

Jag har har torra ögon, inte så allvarlig att jag använder ögondroppar men känner ändå av det under dagarna.
Jag undrar om det är fler här som lider av torra ögon innan de genomgick sin operation. Isåfall, blev det ännu värre efter ni genomgick er operation eller "torrheten" densamma?

Ja, mycket värre i början.

Som du vet skär man loss en flik av hornhinnan & då kapas även de nervtrådar
som känner om ögat är torrt eller inte - av. Första månaden efter Lasik hade jag
ögondroppsflaskan på standby hela tiden. Jag blev även väldigt trött i ögonen av t.ex.
köra bil, eftersom det inte går att ta en paus från tittandet (blunda) i trafiken.

Droppade ögonen i stort sett dagligen i en halvår efteråt, men avtagande.

Permalänk

Jag är mest nyfiken på om folk hade problem med torra ögon innan de utförde operation och om det blivit värre eller om det är densamma efter operationen.
Att det är en läkeperiod är jag beredd på men jag har inte lust att ha torra ögon efter typ 2 år och att det är värre än vad det är nu.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk

Jag har absolut inga problem med torra ögon sådär ungefär 2 veckor efter operationen samt inga som helst problem innan heller. jag rekommenderar att du kör på en NoCut och UNDVIKER att skära i ögat, kan bli problem senare. och det kommer ALDRIG läka om du tror det.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Har också gjort FS LASIK bästa investeringen någonting gjort :), var torr typ några dagar men mest ljuskänslig.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bAkewelle:

Har också gjort FS LASIK bästa inventeringen någonting gjort :), var torr typ några dagar men mest ljuskänslig.

Inventeringen Räknade du ögonen?

OnT: Jag är fortfarande sjukt nöjd efter mina nu nästan 7 år sen som jag gjorde min operation.
Hade inga problem alls med torra ögon och hade knappt ont efter.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Var kan man läsa mer om No cut och andra personers erfarenheter av just No cut?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Skrivet av Andreas.ka:

Var kan man läsa mer om No cut och andra personers erfarenheter av just No cut?

du har ju mig som sagt, samt står det mer här:

http://www.varda.se/vad-sager-kunderna/

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Tackar. Några frågor som du kanske kan svara på.

Hur lång tid tog det för dig innan du kunde se bra dvs utan obehag?
Jag styrketränar och kör mycket bil, när kan man börja träna igen och köra igen. Pratar vi månader?
Du känner inga obehag när du sitter vid datorn?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Skrivet av Andreas.ka:

Tackar. Några frågor som du kanske kan svara på.

Hur lång tid tog det för dig innan du kunde se bra dvs utan obehag?
Jag styrketränar och kör mycket bil, när kan man börja träna igen och köra igen. Pratar vi månader?
Du känner inga obehag när du sitter vid datorn?

1-2 dagar, som sagt man ska se bra ganska omgående men nu räknar jag in själva smärtan, skiljer sig som sagt från person till person, enligt de hos Vårda så skulle smärtan vara som värst 3-4 dagar efter men jag hade INGEN smärta alls, idag känns det bara bra.

nej då, de rekommenderar att man håller sig från bilen i en vecka iaf, du får ALL den info på papper osv, att träna fungerar ganska omgående, bara låta bli att skölja ögonen med vatten, men om jag var du skulle jag ändå låta bli gymmet ett litet tag. det är värt det.

nope, sitter vid datorn just nu och inga problem, dock är det jobbigt första dagarna vid nära håll, som sagt tar 1-2 veckor innan man känner sig "hel" men som sagt det varierar, för min del har det gått mycket bra tycker jag, men det viktigaste av allt att jag inte skar i mitt öga, operationen tog totalt 1 minut, 25 sekunder per öga och så var det klart. vad du en gör SKÄR INTE I ÖGAT!!

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

1-2 dagar, som sagt man ska se bra ganska omgående men nu räknar jag in själva smärtan, skiljer sig som sagt från person till person, enligt de hos Vårda så skulle smärtan vara som värst 3-4 dagar efter men jag hade INGEN smärta alls, idag känns det bara bra.

Jag bor I Malmö och där finns en Vårda klinik. Jag arbetar med datorer hela dagarna så det är ju bra att man kan fortsätta med det

Hur lång tid tog det innan du fick tid till förundersökning?
Och hur lång tid tog det tills du fick tid för själva operationen?
Man får ju en kontaktlins att ha under ett par nätter, var det jobbigt?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Skrivet av Andreas.ka:

Jag bor I Malmö och där finns en Vårda klinik. Jag arbetar med datorer hela dagarna så det är ju bra att man kan fortsätta med det

Hur lång tid tog det innan du fick tid till förundersökning?
Och hur lång tid tog det tills du fick tid för själva operationen?

jag arbetar också med datorer hela dagarna, men jag ordnade så jag gjorde operationen en onsdag och tog sedan ledigt torsdag, fredag (semester), och var tillbaka på måndag, du SKA ta ledigt från jobbet, finns ingen chans att du kan jobba dagen efter, försök som sagt ordna så det blir en onsdag så har du iaf helgen att vila.

skickade in mina uppgifter till http://www.healthdeal.se/ en förmiddag, efter lunch fick jag ett samtal från vårda i sthlm, bokade förundersökning, en vecka efter förundersökningen så gjorde jag operationen, snabba puckar alltså, det jag nämnde i meddelandefältet hos healtdeal var att jag bodde i sthlm och gärna ville ha en klink i sthlm, visste inte att det skulle bli vårda men jag hade kollat deras sida under dagen och hoppades på de, du kan ju nämna att du helst vill ha tid hos vårda.

såg att du editera, kontaktlinsen är inte alls jobbig, känns inte att de finns där, kan dock bli lite torrt men vara använda ögondroppar.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

jag arbetar också med datorer hela dagarna, men jag ordnade så jag gjorde operationen en onsdag och tog sedan ledigt torsdag, fredag (semester), och var tillbaka på måndag, du SKA ta ledigt från jobbet, finns ingen chans att du kan jobba dagen efter, försök som sagt ordna så det blir en onsdag så har du iaf helgen att vila.

skickade in mina uppgifter till http://www.healthdeal.se/ en förmiddag, efter lunch fick jag ett samtal från vårda i sthlm, bokade förundersökning, en vecka efter förundersökningen så gjorde jag operationen, snabba puckar alltså, det jag nämnde i meddelandefältet hos healtdeal var att jag bodde i sthlm och gärna ville ha en klink i sthlm, visste inte att det skulle bli vårda men jag hade kollat deras sida under dagen och hoppades på de, du kan ju nämna att du helst vill ha tid hos vårda.

såg att du editera, kontaktlinsen är inte alls jobbig, känns inte att de finns där, kan dock bli lite torrt men vara använda ögondroppar.

Okej, tack för svaren. Just nu har jag inte fler frågor. Som jag sa innan så brukar jag ha lite torra ögon under dagarna så jag får se hur Vårda ställer sig till det. De gör tydligen en undersökning av tårproduktionen. Hos Memira så var det iallfall inget hinder för en operation.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Skrivet av Andreas.ka:

Okej, tack för svaren. Just nu har jag inte fler frågor. Som jag sa innan så brukar jag ha lite torra ögon under dagarna så jag får se hur Vårda ställer sig till det. De gör tydligen en undersökning av tårproduktionen. Hos Memira så var det iallfall inget hinder för en operation.

som sagt, skär inte i ögat, kolla med Vårda först och NoCut, jag kan inte se att det ska bli några problem, men jag är ingen expert

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Kul att läsa denna tråden just nu. 10:15 idag gör jag en FS-Lasik i göteborg. Hoppas det går bra och jag tar mig hem med tåget. Har ju bara -1.25 på båda men fick ett bruttolönavdrag på jobbet så det blir mer värt då.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjarven:

Kul att läsa denna tråden just nu. 10:15 idag gör jag en FS-Lasik i göteborg. Hoppas det går bra och jag tar mig hem med tåget. Har ju bara -1.25 på båda men fick ett bruttolönavdrag på jobbet så det blir mer värt då.

Hur gick det? Skriv gärna några rader när ögonen fungerar bra igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Hur gick det? Skriv gärna några rader när ögonen fungerar bra igen

Har suttit och läst denna tråden igår och råkade dessutom se denna videon igår kväll som kanske inte var så smart haha.

Gick otroligt bra och snabbt, kände inget förutom lite av trycket från sugproppen mot ögonbenen eller ad det heter.
Efteråt såg jag normalt utan glasögon/linser men tog nog 1h tills jag märkte att nu ser jag ju bra.

Tog bedövningsdroppar men det gjorde inte ont men gjorde det ändå. Satt en stund och gick sedan till tågstationen själv och tog tåget hem. Kände lite skrapigt så tog en dos droppar på tåget, sen var det bra med dom för gott.

Hemma tog jag mina kortisondroppar och typ 1h efter var det som inget hade hänt. Vet ju sen tidigare hur effektiva dessa droppar är.
Nu senare på kvällen är allt perfekt och blev inte ljuskänslig av ingreppet något som en del blir, om det nu inte kommer senare.
Ögonen ser perfekta ut och känns som inget har hänt helt otroligt så jag är nöjd 23000:- gick det på genom bruttolönavdrag genom jobbet och kliniken var Mimera.
Direkt efter operationen såg dom ut såhär

Såhär ser dom ut 9h senare

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjarven:

Har suttit och läst denna tråden igår och råkade dessutom se denna videon igår kväll som kanske inte var så smart haha.
(Video)
Gick otroligt bra och snabbt, kände inget förutom lite av trycket från sugproppen mot ögonbenen eller ad det heter.
Efteråt såg jag normalt utan glasögon/linser men tog nog 1h tills jag märkte att nu ser jag ju bra.

Tog bedövningsdroppar men det gjorde inte ont men gjorde det ändå. Satt en stund och gick sedan till tågstationen själv och tog tåget hem. Kände lite skrapigt så tog en dos droppar på tåget, sen var det bra med dom för gott.

Hemma tog jag mina kortisondroppar och typ 1h efter var det som inget hade hänt. Vet ju sen tidigare hur effektiva dessa droppar är.
Nu senare på kvällen är allt perfekt och blev inte ljuskänslig av ingreppet något som en del blir, om det nu inte kommer senare.
Ögonen ser perfekta ut och känns som inget har hänt helt otroligt så jag är nöjd 23000:- gick det på genom bruttolönavdrag genom jobbet och kliniken var Mimera.
Direkt efter operationen såg dom ut såhär
http://s30.postimg.org/vvy5csuyp/Sk_rmavbild_2014_06_30_kl_22...

Såhär ser dom ut 9h senare
http://s27.postimg.org/4jw08tdtv/10492283_10152325745674667_6...

Tack!
Jag gjorde också misstaget att kolla en video på youtube, det ser inte alltför trevligt ut.
Det låter ju helt fantastiskt att det blir såpass bra redan efter 9h.
Hur stort synfel hade du innan operationen?

Jag har också möjligheten till ögonlaser via bruttolönavdrag från jobbet.. har funderat på det några gånger. Men jag har inte haft några jätteproblem med att bära glasögon, mycket är väl att man är van efter typ 18år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Tack!
Jag gjorde också misstaget att kolla en video på youtube, det ser inte alltför trevligt ut.
Det låter ju helt fantastiskt att det blir såpass bra redan efter 9h.
Hur stort synfel hade du innan operationen?

Jag har också möjligheten till ögonlaser via bruttolönavdrag från jobbet.. har funderat på det några gånger. Men jag har inte haft några jätteproblem med att bära glasögon, mycket är väl att man är van efter typ 18år..

Inte så mycket egentligen -1,25 på båda ögonen. Körde dygnet runt linser innan (sover med dom) som fungerade väldigt bra. Tyckte ändå att det var värt det med bruttoavdraget. Trots allt såg jag lite mer framåt när det gäller linser, aldrig bra i längden.
Min dagen efter kontroll var nästan perfekt, liten dipp i vänster öga. Var lite svullet tydligen, inget jag själv ser men det rättar väl till sig med tiden.

Gå och gör den där första kontrollen som brukar vara kostnadsfri så får du mer info vilken typ av operation som passar bäst för dig. Sen kan du bestämma efter det.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att en laseroperationen inte garanterar att man slipper glasögon/linser "resten av livet". Själv gjorde jag en LASEK (som nocut fast man löste upp hornhinnan med alkohol) för 3-4 år sedan, och behöver nu igen glasögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zybear:

Kom ihåg att en laseroperationen inte garanterar att man slipper glasögon/linser "resten av livet". Själv gjorde jag en LASEK (som nocut fast man löste upp hornhinnan med alkohol) för 3-4 år sedan, och behöver nu igen glasögon.

min morbror råka ut för samma sak. Tråkigt men sant

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Ingen som bara har gjort ett öga? Jag ser dåligt med höger öga men rätt ok med vänster (även om jag inte ser helt perfekt med vänster). Skulle kännas tryggare att bara fixa höger öga, billigare också.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden för att skriva ner min historia. Kanske kommer det till nytta för någon.

Tldr: gick från synskärpa 0 till 1,5 på tre veckor. 20 500 kr med studentrabatt.

Jag är 22 år och hade tidigare mycket dålig syn (närsynt -8,00 -7,50 dioptrier vä/hö, astigmatisk -1,25 -0,75 dioptrier med 30 resp 175 grader axel)*, optikern fastställde min synskärpa (visus) till noll redan när jag var tretton år gammal. Mitt mål med operationen var att få minst 0,1 fri visus för att kunna söka en viss tjänst i försvaret.

Första mars kontaktade jag Vårda ögonklinik i Göteborg (min far opererade för grå starr där, därav valet) och tre veckor senare hade jag förundersökningen. Första operationstillfället var två veckor senare, men jag valde en tid fyra veckor fram. Förundersökningen kunde jag fått redan samma vecka som jag kontaktade dem, så alla väntetider var självförvållade.

Förundersökningen gick till på samma sätt som för Airwolf. Där bestämdes det att deras "no cut"-behandling passade bäst. Jag tror att det är behandlingen kallad PRK. Skillnaden mot LASEK är att istället för en alkohol är det laser som tar bort något yttre skikt på hornhinnan. LASIK fungerar lite annorlunda, de verkar skära med kniv och viker undan en flik. PRK är en äldre metod men den ska ha gjort en comeback för att man nu sköljer ögat med någon kall lösning direkt efter ingreppet, vilket minimerar ärrbildning. De olika klinikerna föredrar olika metoder så jag vet inte vilken som är bäst. Vårda tar 14 000 kr per öga men med studentrabatt landade det för mig på totalt 20 500 kr.

Operationsdagen gick till på mer eller mindre samma sätt som beskrivits innan, så jag hoppar direkt till resultatet. Första dagen såg jag halvbra och kände ingen större smärta. Dag 2-4 var mer smärtsam (ibland väldigt smärtsam, men fick med olika bedövande droppar) så satt hemma med igendragna gardiner och solglasögonen på. Dag fem förändrades allt; plötsligt var skärpan 0,8 och jag kunde se långa stunder i sträck. Gick till gymmet den dagen, läkaren sa att jag kunde träna eller löpa så tidigt som möjligt för att inte sitta inne och tänka på smärtan.

Det tog mer än en vecka innan jag kunde koncentrera mig längre stunder på datorskärmen/tryckt text vilket kändes oroväckande, men det var att vänta. Efter det klättrade synskärpan upp till 1,5 två-tre veckor efter operationen. Ser därmed bättre nu än någonsin tidigare, gissar att glasögonen gav en viss distortion och utzoomning samt att linserna aldrig hade helt korrekt skärpa (fanns ej i så noggranna steg vid grova synfel). Synskärpan är bäst en stund på morgonen och kvällen, men den dippar aldrig under 1,0 för vardera ögat. Vi får se vad det landar på om två år när ögonen läkt färdigt. Jag förväntar mig inte kunna se lika skarpt 5-20 år framåt, men att jag har 1,5 nu betyder att det finns marginal för när skärpan sjunker.

Eftersom min syn var ovanligt dålig (högsta de opererar är -10 dioptrier) har jag dömts till att bära solglasögon resten av året varje regnfri dag för att undvika ärrbildning, därefter ett år varje solig dag. Behöver fortfarande ta ögondroppar för att återfukta ögonen och underlätta läkningen men det kan jag sluta med när ögonen känns helt bra. Första månaden använde jag en ögonsalva över natten men nu räcker det med geldroppar.

-----
Synskärpan testar jag hemma mha pdf:en nedan, skrev ut den och läser av på 6,1 m avstånd. Man dividerar läsavståndet med siffran som står skriven bredvid raden man läser, andra raden på fjärde sidan svarar mot synskärpa 20 ft / 13 ft = 1,54. Normal perfekt syn 20 / 20 = 1,0
http://eyetestnow.com/images/snellen_block_letter_eye_chart_e...

* Ett krav var stabil syn två år bakåt. Där gjordes ett undantag för mig. Ena ögats närsynthet sjönk från 8,25 till 8,00 samt förändrades lite i brytningsfelet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Denna tråd är främst riktad till er som funderar på, eller skall göra en lasik operation i framtiden. Därav all text (5.5 A4 sidor).

Verkar som det finns ett visst intresse av laserbehandlingar på forumet.
Så jag tänkte berätta hur det gick när jag genomgick en Lasik behandling med vågfrontsstyrning.
Väldigt mycket text eftersom det tyvärr är stor brist på svenska källor som beskriver operationerna. Tyckte själv att det var jobbigt när jag gjorde research innan operationen.

Skrivet av eas@tetris:

Bumpar tråden för att skriva ner min historia. Kanske kommer det till nytta för någon.

Tldr: gick från synskärpa 0 till 1,5 på tre veckor. 20 500 kr med studentrabatt.

Jag är 22 år och hade tidigare mycket dålig syn (närsynt -8,00 -7,50 dioptrier vä/hö, astigmatisk -1,25 -0,75 dioptrier med 30 resp 175 grader axel)*, optikern fastställde min synskärpa (visus) till noll redan när jag var tretton år gammal. Mitt mål med operationen var att få minst 0,1 fri visus för att kunna söka en viss tjänst i försvaret.

Gammal tråd, och teknologierna går framåt hela tiden, bara intresse fråga:
Hur ser ni idag, har ni gjort återbesök & vad har sagts? Sen, har synen hållt i sig?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av hur det har gått för folk som har gjort det lite mer nyligen, jag går i samma funderingar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Gammal tråd, och teknologierna går framåt hela tiden, bara intresse fråga:
Hur ser ni idag, har ni gjort återbesök & vad har sagts? Sen, har synen hållt i sig?

Skrivet av Dakkie:

Jag är också intresserad av hur det har gått för folk som har gjort det lite mer nyligen, jag går i samma funderingar.

Var 22 vid operationen och är snart 25. Har inte mätt synskärpan på något år, men ser fortfarande runt 1,0 så är nöjd. Det varierar beroende på sömn, ögonen är lättirriterade och kräver ögondroppar ibland (några morgnar per vecka) men det var det värt enligt mig. Vill tro att folk med mindre extrema synfel får det lättare i detta avseendet.

Operationen möjliggjorde att jag kunde gå militär grundutbildning inom markstrid (kräver hyfsad syn även utan glasögon, gissar runt 0,5-0,8 per öga), testade synen två gånger under utbildningen och var över 1,0 vid båda tillfällena. Använde inte ögondroppar i fält (~ 1 vecka i sträck), det kändes för sketchy med tanke på att maskeringsfärg och alla möjliga sorters smuts lätt löses av dropparna och sen lägger sig i ögat.

Jag slarvade och gick bara på återbesöket efter 6 månader. De rekommenderade ett besök efter ytterligare ett halvår men det behövde jag boka själv och blev därmed inte av. Fick inga särskilda kommentarer på första mötet iaf.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Var 22 vid operationen och är snart 25. Har inte mätt synskärpan på något år, men ser fortfarande runt 1,0 så är nöjd. Det varierar beroende på sömn, ögonen är lättirriterade och kräver ögondroppar ibland (några morgnar per vecka) men det var det värt enligt mig. Vill tro att folk med mindre extrema synfel får det lättare i detta avseendet.

Operationen möjliggjorde att jag kunde gå militär grundutbildning inom markstrid (kräver hyfsad syn även utan glasögon, gissar runt 0,5-0,8 per öga), testade synen två gånger under utbildningen och var över 1,0 vid båda tillfällena. Använde inte ögondroppar i fält (~ 1 vecka i sträck), det kändes för sketchy med tanke på att maskeringsfärg och alla möjliga sorters smuts lätt löses av dropparna och sen lägger sig i ögat.

Jag slarvade och gick bara på återbesöket efter 6 månader. De rekommenderade ett besök efter ytterligare ett halvår men det behövde jag boka själv och blev därmed inte av. Fick inga särskilda kommentarer på första mötet iaf.

I talande stund eller direkt efter operationen, jag undrar t.ex. har du fortsatt bra syn permanent efter dessa år eller som de fetmarkerade, varierar synen än i dag och blir irriterade beroende på sömn?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

I talande stund eller direkt efter operationen, jag undrar t.ex. har du fortsatt bra syn permanent efter dessa år eller som de fetmarkerade, varierar synen än i dag och blir irriterade beroende på sömn?

I talande stund, får förtydliga mitt inlägg. Ser runt 1,0 idag men det beror som sagt på dagsform, sömnen är viktig. Går kanske ner till 0,9 som sämst.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10