Microsoft presenterar Sculpt Comfort Keyboard för Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast att använda ctrl+c till annat än SIGINT är ju galenskap och skall man ändå inte använda ctrl+c har väl inte ctrl+v någon större smidighetsfördel?

Beror väl på vilka OS man leker med. För mig som 99,9% windowsanvändare så är CTRL+C som copy-funktion rätt given. Men nu blev jag nästan sugen på att lära om mig till ctrl/shift+ins igen bara för att

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag använder mitt högra pekfinger när jag gör mellanslag!
Däremot så vilar alltid båda mina tummar på mellanslagstangenten!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tangentbord:

Haha jag är 100% "vänstertummad" och i princip aldrig över mitten på knappen, oavsett om jag skriver eller spelar..!
Syns på alla tangentbord jag använder

Kanske är någon svensk grej ? Eller så handlar det bara om hur man blev van att använda datorn ?
Höger tumme är ju till för AltGr knappen !

Det handlar garanterat bara om hur man är van vid att använda dator. Spelar man mycket FPS så nöts det ju tillslut in att mellanslag sitter på vänster tumme. Spelar man inte FPS är det mer naturligt att den dominerande handen får sköta mellanslag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Röstade på "Annat finger/olika", men efter att ha testat att skriva lite så inser jag att jag använder vänster tumme i stort sett varje gång. Testade hur det kändes att trycka med höger tumme, var tvungen att stanna upp inför varje mellanslag och fundera över hur fan jag skulle göra för att få höger tumme till mellanslagstangenten. Efter att par ord när man fått in flytet och slutar tänka på vad jag gör så trycker jag med vänster hand varje gång igen...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Skrivet av Commander:

True, insert använder jag, den som har gömt sig hos mig är caps lock och pause-break samt scroll lock. Har nog använt pause en enda gång...

Bah, Paus och Scroll-Lock är ju ovärderliga!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Jag använder bägge

Permalänk
Medlem

Inget tangerntbort för mig med andra ord då som bara använder vänster tumme till mellanslag

Min vänstertumme är 100% dedikerad till mellanslag-knappen oavsett om jag skriver eller spelar, trycker kortkommandon osv.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag röstade vänster tumme, men det stämmer nog bara när jag spelar kom jag på. Nu när jag sitter och skriver så är det mest höger pekfinger som används, och någon enstaka gång vänster tumme.

Skrivet av Blargmode:

Gör caps till en extra enterknapp, sätt caps där insert sitter och stoppa insert där solen inte skiner

Och helt plötsligt så fick frasen "Insert here" en annan mening.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt höger pekfinger, tycker tummen känns konstigt att klicka med.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag röstade vänster tumme, men det stämmer nog bara när jag spelar kom jag på. Nu när jag sitter och skriver så är det mest höger pekfinger som används, och någon enstaka gång vänster tumme.

för mig är det lite olika vilken jag använder men mestadels tror jag det är vänster tumme. Jag tror deras studie handlar om folk som ofta kör pekfingervalsen? för jag är helt handikappad med min vänstra hand (inte bildligt talat) men efter 12 år framför ett tangentbord så gör jag det mesta med vänsterhanden där då man använder tangenterna på vänster sida mer än dom på höger. Men för alla personer som spelar och kör WSAD blir ju kapade vid fotknölarna med det här tangentbordet.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

jag gillar idén med 2-delad spacebar, något som inte hade varit helt fel att ha på andra tangentbord.
det kanske redan finns, men första gången jag ser det.
innovative
revolutionary
the next big thing
the biggest thing that happend to keyboards since keyboards!
yeah!

Finns redan tangentbord med 3-delad spacebar

Jag själv har ett med dessa knappar: space+enter+altgr, riktigt nice.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

Använder höger pekfinger. :E

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Medlem

Hahaha! Trots att jag använt tangentbord i över 25 år, var jag tvungen att provskriva lite för att se vilket finger jag använder.
Det visade sig att vänstertummen instinktivt hamrade på space Varför vet jag inte, men en förklaring skulle kunna vara att man hoppar med space i många spel och eftersom man använder"A-W-S-D" så...

Dem flesta här kör alltså vänster tumme/hand. Då är inte Microsoft's tangentbord riktat till gamers iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Men jag håller med, caps borde bytas ut till något annat, eller rättare sagt flyttas. Gör caps till en extra enterknapp, sätt caps där insert sitter och stoppa insert där solen inte skiner

Bara mappa caps till ctrl så är allt frid och fröjd. Insert använder man ju flera gånger per dag när man sitter och programmerar.

Använder enbart vänster tumme till mellanslag när jag skriver och spelar. Lite synd då detta tangentbord såg rätt trevligt ut, hade varit bättre om man kunde mappa om högra space delen till något annat istället för enbart vänster knappen. Scroll lock använder man till att byta mellan svensk och engelsk layout, så mycket trevligare att programmera/navigera i linux med engelsk layout.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Jag ersätter alltid Alt-gr med Ctrl-Alt i såna sammanhang när det blir obekvämt.

Mind = blown

Tack för det tipset! Ska genast börja använda mig av ctrl + alt istället för alt gr!

Permalänk
Medlem

Jag använder höger tumme eller höger pekfinger, ungefär lika ofta verkar det som.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Mind = blown

Tack för det tipset! Ska genast börja använda mig av ctrl + alt istället för alt gr!

Anekdot:
I högstadiet när det begav sig 1997, i datasalen, frågade en elev högt hur man gjorde snabel-a och jag svarade omedelbart med CTRL-ALT-TVÅ.
Blev då beskylld av dator-ansvarige att försöka lura andra att förstöra datorerna och var sedan dess the bad-boy i datasalen.
Ctrl-Alt-Delete har ju alltid haft en speciell aura omkring sig och det verkade ha smittat av sig på övriga kortkommandon.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag använder absolut inte höger tumme, blir oftast vänster pekfinger om jag inte ska klicka på en av de absolut vänstaste knapparna eller om jag ska använda shift samtidigt som någon siffra (för att skapa !"#¤%&/()=).

Enligt mig själv så hittar Microsoft på 90% av sin statistik.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Igelkott:

Ctrl-Alt-Delete

Här kan man ju också använda ctrl-altgr-delete för att komma undan med bara en hand (även om det var enklare utan windowstangenter).

Permalänk

Använder ALLTID höger pekfinger när jag skriver och inget annat Har blivit en vana och kan knappt använda tummarna.. När jag spelar så är det vänster tumme som gäller dock. Gillar att Microsoft gör något nytänkande, men de verkar som sagt inte tänkt på gamers.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Höger pekfinger? Så många som skriver mellanslag med höger pekfinger i denna tråd? Jag blir helt aftonbladetchockad!

Lär ni er inte maskinskrivning i skolan? Nu är det väl så att ni antagligen skriver snabbare än mig ändå, så jag har väl ingenting att säga till om. Men om ni skriver snabbt med kass fingersättning; hur snabbt hade ni skrivit om ni hade använt rätt/vettig fingersättning då?

Att skriva ett ord som börjar på bokstaven "U" när man precis har gjort ett mellanslag med höger pekfinger blir värsta idrottsliga bravaden om det ska bli flyt i skrivningen...

Skriver för övrigt själv uteslutande mellanslag med vänster tumme. Höger tumme vilar dock på mellanslagstangenten av någon anledning.. Skyller på FPS-spelandet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dovienya:

Höger pekfinger? Så många som skriver mellanslag med höger pekfinger i denna tråd? Jag blir helt aftonbladetchockad!

Lär ni er inte maskinskrivning i skolan? Nu är det väl så att ni antagligen skriver snabbare än mig ändå, så jag har väl ingenting att säga till om. Men om ni skriver snabbt med kass fingersättning; hur snabbt hade ni skrivit om ni hade använt rätt/vettig fingersättning då?

Jag har inte haft något kurs i maskinskrivning utan är helt självlärd. Använder höger pek- och långfinger, samt vänster pek-, lång- och ringfinger att skriva med, vänster lillfinger vilar på SHIFT och CTRL och vänster tumme är redo med ALT och SPACE när det verkar passa...

Skrivet av dovienya:

Att skriva ett ord som börjar på bokstaven "U" när man precis har gjort ett mellanslag med höger pekfinger blir värsta idrottsliga bravaden om det ska bli flyt i skrivningen...
.

... som där till exempel.

Däremot så tror jag en kurs i maskinskrivning inte hade suttit helt fel.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av dovienya:

Höger pekfinger? Så många som skriver mellanslag med höger pekfinger i denna tråd? Jag blir helt aftonbladetchockad!

Lär ni er inte maskinskrivning i skolan? Nu är det väl så att ni antagligen skriver snabbare än mig ändå, så jag har väl ingenting att säga till om. Men om ni skriver snabbt med kass fingersättning; hur snabbt hade ni skrivit om ni hade använt rätt/vettig fingersättning då?

Det känns smidigast så eftersom det är en vana. Går även bra att göra mellanslag med vänster tumme, men med höger tumme går det bara inte, känns fel på något sätt. Maskinskrivning? Det är inget jag hittills har fått lära mig i skolan. Går första året på gymnasiet iofs.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simonwellander:

Maskinskrivning? Det är inget jag hittills har fått lära mig i skolan.

Snabbt googlande tyder på att sannolikheten att ha haft det är betydligt högre för folk födda före ~1975 än för yngre. Hände det något spännande i skolpolitiken tro, eller började bara skrivmaskiner kännas omoderna samtidigt som datorer var för dyra?

Permalänk
Medlem

Kör också som många med att enbart använda höger pekfinger till mellanslag Dock kanske det har med att göra med att jag använder scroll hjulet så mycket som möjligt till att hoppa i spel. Lirar jag quake använder jag ofta mellanslag till något chat bind som är kritiskt, eller som på senare tid! Till att skjuta med! Då för att man med musen enbart skall behöva aima och inte störas av klick, beror dock helt vilken mus man har skulle jag tro^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Maskinskrivningsdelen var skriven med glimten i ögat, men däremot känns det ju nästan viktigare idag än tidigare eftersom alla skriver på dator idag.. Under min grundskoletid så var datorer stört dyra, så en elektrisk skrivmaskin var ju liksom grejen; dessutom var den självpeppande, då man alltid försökte hinna skriva snabbare än skrivmaskinen klarade av

Idag skriver jag betydligt långsammare än under gymnasietiden (då jag antagligen var som snabbast), kanske 50-70 ord i minuten och tittar sällan ner. Vänster tumme gäller dock. Ju mer jag tänker på det, desto mer känns höger tumme som att den bara används vid @-skrivning...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Caps lock är en dum jävla tangent som borde förbjudas. Det vore fint att ersätta denna med FN, så kanske mediatangenterna blir enklare att använda.

Japp, men ibland kan den vara bra att ha, därför borde de som många virtuella tangentbord låta en dubbeltrycka på shift för att få caps lock-funktionalitet.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Beror väl på vilka OS man leker med. För mig som 99,9% windowsanvändare så är CTRL+C som copy-funktion rätt given. Men nu blev jag nästan sugen på att lära om mig till ctrl/shift+ins igen bara för att

Tycker insert kommer till användning när man använder mycket home, end och markerar text. Blir dock mest ctrl cv här. Går ju också radera hela ord med ctrl + backspac/delete, men det är inget jag tränat in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det handlar garanterat bara om hur man är van vid att använda dator. Spelar man mycket FPS så nöts det ju tillslut in att mellanslag sitter på vänster tumme. Spelar man inte FPS är det mer naturligt att den dominerande handen får sköta mellanslag.

Spelade inte mycket fps de tre första åren bakom en dator, men sen var det en lång period med cs och allt möjligt.. sitter kanske i därifrån !
Sen är så gott som dubbelhänt, vissa saker gör jag bättre med höger och vissa med vänter..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gjorde just en egen marknadsundersökning genom att gå bort till grannborden i kontorslandskapet. 90% va den största mängden skit jag hört och här är vi en härlig skara olika datoranvändare.

Låter som att den statistiken var väldigt påhittad.

Skriv "sluta upp med det där" själva, väldigt bra mix av bokstäver som slutar på olika bokstäver. Använder man backspace för man skrev en bokstav för mycket använder man ALLTID vänster hand för mellanslag, håller man in shift för man sitter och fakecapsar så använder man också ALLTID vänster. Märkte det när jag skrev "ALLTID"